[Advies] Externe Flitser

Pagina: 1
Acties:
  • 291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:02
Ik heb een Panasonic FZ-50 met een hele mooie ingebouwde flitser. Afgelopen weekend ben ik er echter achter gekomen dat ik een externe flitser nodig heb, omdat ik o.a. ook indirect wil flitsen.

Nu heb ik even rond gekeken en ik heb gezien dat bij bepaalde flitsers staat voor welke camera's ze geschikt zijn.

Nu daaom even de volgende vragen:
1: Waarom zijn sommige flitsers alleen (/beter) geschikt voor bepaalde camera's?
2: Waarop te letten bij aankoop van een externe flits?
3: Wat zijn over het algemeen de verschillen tussen een flits van €50 en €500?
4: (beetje flauw) Welke flits kan ik het best halen (met een niet professioneel budget...)

Nee, ik ben GEEN hobbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Peregrine schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 12:33:
Ik heb een Panasonic FZ-50 met een hele mooie ingebouwde flitser. Afgelopen weekend ben ik er echter achter gekomen dat ik een externe flitser nodig heb, omdat ik o.a. ook indirect wil flitsen.

Nu heb ik even rond gekeken en ik heb gezien dat bij bepaalde flitsers staat voor welke camera's ze geschikt zijn.

Nu daaom even de volgende vragen:
1: Waarom zijn sommige flitsers alleen (/beter) geschikt voor bepaalde camera's?
2: Waarop te letten bij aankoop van een externe flits?
3: Wat zijn over het algemeen de verschillen tussen een flits van €50 en €500?
4: (beetje flauw) Welke flits kan ik het best halen (met een niet professioneel budget...)
1. Waarschijnlijk omdat de interface anders is ;) (aansluiting dus)
2. Let op hoe sterk de flits is en eventueel andere 'extra's' (kan deze nog afzonderlijk in een andere hoek gedraaid worden enz.)
3. Tsja, wat altijd het verschil is in prijzen met producten; welke onderdelen er gebruikt zijn en welke funcites het onderdeel bied ;)
4.Kijk ff bij foto konijnenberg oid en zoek wat reviews op het internet. Heb er zelf 1 van Sigma (was 120 euro geloof ik) voor mijn EOS 300D. Gaf toendertijd de meeste bang for bucks :)

Succes :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrine
1. Waarschijnlijk omdat de interface anders is (aansluiting dus)
ehm... is dat geen standaard flits schoentje? Ik heb nog geen verschillende gezien... OF ik heb nooit goed genoeg gekeken.

[ Voor 0% gewijzigd door Peregrine op 17-04-2007 13:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 19:53
De basis van de interface is altijd hetzelfde:
- mechanische pasvorm
- aansluiting voor het ontsteken van de flits

Daarnaast hebben fabrikanten eigen aansluitingen/protocollen voor het meten van licht etc.
Zolang je "manual" werkt heb je daar echter niets mee van doen.
(graag jullie reacties als dit onjuist is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Klopt redelijk, al gebruiken niet alle merken met de standaard hotshoe inclusief eigen uitbreidingen. Bijvoorbeeld Minolta heeft die hotshoe allang vervangen met een eigen model om het mounten makkelijker te maken, deze is nu nog terug te vinden op Sony dSLR's.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Peregrine schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 13:55:
[...]

ehm... is dat geen standaard flits schoentje? Ik heb nog geen verschillende gezien... OF ik heb nooit goed genoeg gekeken.
Hij bedoelt de softwarematige kant, niet de hardware. Fysiek zijn ze hetzelfde (op die Minolta dingen na), maar er zitten extra pinnetjes op die voor het eigen merk specifieke zaken doorgeven. Zo verkoop je als merk je eigen flitsers beter. Een Nikon flitser werkt (behalve op M) niet met een Canon. Maar iemand die een externe flitser koopt, wil graag meer dan M, nl ook dedicated flitsen. Hij zal dus een Canon specifieke flitser kopen (met 4 extra puntjes die info doorgeven over licht, omstandigheden). Dat is meestal een ... (hoe verrassend) een Canon. Maar het kan ook een flitsermerk zijn zoals Metz.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrine
OK, alvast dank voor de reacties.

Maar bijvoorbeeld bij Metz zie ik flitsers waarbij wordt gezegd met welke cameras ze wel overweg kunnen. Ze adviseren mijn model enkele flitsers, waar in de beschrijving Panasonic niet wordt genoemd.

Daarnaast zijn (ook van de Panasonic flitsers zelf) de specs moeilijk te vinden (net een uurtje gezocht, niets boeiends / vergelijkends waardig te vinden). Hoe weet ik zeker dat een (niet panasonic) flitser wel met mijn camera om kan gaan? Kent iemand goede sites voor die vergelijken uitvoeren (dpreview doet alleen camera's...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Je derde zien snap ik niet ... leg uit ..

Met flitsers werkt het net zo als objectieven: fabrikant van camera X wil dat jij lenzen X koopt. Maar Y, lenzenbouwer, maakt 1 universeel product die vervolgens op X, Z, A, B, C past. (Bv Tamron, Tokina).

Vanuit Panasonic zullen ze niet zo snel zeggen welke andere flitsermerken goed op hun camera's werken. Dan moet je echt bij de flits-merken zelf zijn en kijken of ze op Panasonic kunnen.

Een eigen merk type zal altijd beter werken, want die is ontwikkeld door de bouwer van de camera zelf. Maar daar betaal je ook meer voor. Metz kan bv voor 6 camera's 1 flitser ontwikkelen wat de ontwikkelkosten naar beneden brengt.

Heb je al gekeken op sites als camera-expres? Vind een flitser en lees de handleiding goed door. Mogelijk kun je bij een winkel uitproberen.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrine
???De derde zin??? :? ...Ik ook niet eigenlijk...

Wat ik bedoelde is dat ze op de site van Metz, na invullen van het merk en type camera, enkele flitsers aanraden. Als ik dan voor de aangeraden Metz flitsers de beschrijving bekijk, staan er wel mertken in waarmee ze werken (o.a. Cannon) maar Panasonic wordt dus niet genoemd.

En aangenomen dat je kamera-express.nl bedoelde (camera-expres.nl is een add site van mz.nl), ook daar staan de Panasonic flisers niet uitgewerkt. Wat dat betreft heb ik volgens mij een beetje het verkeerde merk gekozen... :( Maar is zal er eens op rondkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Het kan idd te maken hebben met de 'onbekendheid' van je merk. met camera-exrpes bedoelde ik kamera-express.nl :)

Op dpreview lees ik
There are currently two fully dedicated flash units available (though you can, of course, still use a less expensive non-dedicated unit).
. Dat is idd niet veel. Maar ik denk dat je gewoon af kan gaan op de info die vreemdmerken zelf geven. Waarschijnlijk zal een dergelijke flitser besteld moeten worden.

==
hoi

Pagina: 1