Overstappen naar passief gekoelde videokaart verstandig?

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Lieden!

ik ben het stofzuiger geluid uit mijn pc spuuugzat, helemaal met de combinatie windows vista, nvidia en de aankomende zomer

heb nu een 7600gt kaart in zitten, en wil dus downgraden/upgraden naar een passief gekoelde videokaart. na wat gekeken te hebben op pricewatch ben ik de volgende opties tegen gekomen

7600GT passief
7900GS passief
7900GT passief
7950GT passief
x1950 PRO passief

spelletjes speel ik al tijden niet meer op de pc, dit puur omdat er laatste tijd alleen maar troep uitkomt op enkele uitzonderingen na. maar natuurlijk wil ik zo nu en dan wel een spelletje spelen zonder problemen, dus minder als een 7600gt wil ik niet zakken. Maar is het uberhaubt wel verstandig om naar passief over te gaan met aankomende zomer?? en dan bedoel ik gewoon het normale gebruik vd pc (spelletjes in de zomer doe ik wel savonds op de xbox360)

Ik wil dus alleen de videokaart upgraden, niks meer niks minder. Dus als bv de 7950GT/x1950Pro niet genoeg sap krijgen uit mijn coolermaster 450watt (RS-450-ACLY Real Power) vallen die bij voorbaat al af. budget is max 200 euro, misschien 225 (7950gt) en heb een antec sonata 2 kast, ruimte genoeg lijkt me

ervaringen van mensen met passief gekoelde videokaarten zou helemaal ideaal zijn, en dan met name stabiliteit en hitteproblemen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Heb je er ook over nagedacht om gewoon een goede koeler op je videokaart te monteren?
Eentje die ook stil kan zijn tijdens het koelen?

Dat lijkt mij veiliger dan passief, zeker als je een heter zomer verwacht.
Om een passieve kaart koel te houden moet je genoeg airflow hebben.
Kost ook geluid. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Interssante vraag!

Sta op punt om een passieve videokaart (MSI 7950GT/512MB) te kopen bij mijn nieuwe systeem. Ik wil graag dat het een fluisterstille computer wordt omdat deze dag en nacht aan zal staan en ik ook in dezelfde kamer moet slapen. Hij zal een 30" Samsung TFT scherm moeten aansturen, en ik hoop dat ik af en toe ook nog een spelletje kan spelen zonder dat de videokaart smelt ;-)

Zou mooi zijn als iemand met ervaring hiermee kan vertellen of een passieve videokaart verstandig is.

• SYQ
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 11:07:
Heb je er ook over nagedacht om gewoon een goede koeler op je videokaart te monteren?
Eentje die ook stil kan zijn tijdens het koelen?

Dat lijkt mij veiliger dan passief, zeker als je een heter zomer verwacht.
Om een passieve kaart koel te houden moet je genoeg airflow hebben.
Kost ook geluid. ;)
oeps, helemaal niet aan gedacht. stom stom, hoewel ik me niet stoor tegen wat geluid maar mijn huidige videokaart aan geluid kan produceren. pffffff

ff gotsearch induiken naar goede koelers, maar heb toch de neiging om de overstap te maken naar een passief gekoelde kaart

• Gonadan

Gonadan

SYQ schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 11:54:
oeps, helemaal niet aan gedacht. stom stom, hoewel ik me niet stoor tegen wat geluid maar mijn huidige videokaart aan geluid kan produceren. pffffff

ff gotsearch induiken naar goede koelers, maar heb toch de neiging om de overstap te maken naar een passief gekoelde kaart
Wat voor koelers heb je verder in je systeem zitten?
Als je de koeler van je videokaart vervangt heb je grote kans dat hij stiller is dat de andere fans die er nog in zitten.
Dat zou een goedkope en relatief veilige oplossing zijn, aangenomen dat je de koeler goed weet te monteren. ;)

Als je hem echt passief wilt moet je bekijken hoe de airflow in je kast is, en misschien moet je dan wel wat casefans vervangen en/of toevoegen.

Maar als antwoord op je eigenlijke vraag: in principe kan een passief gekoelde kaart best.
Mits je de heatsink schoon houdt (stof) en de airflow in je kast voldoende is. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Ik heb een 7600GS, standaard passief gekoeld. Hij is momenteel 59 bij alleen internetten en een systeemtemp van 40 graden (het is nog steeds best warm in mijn kamer). Als je voor passief gaat, zou ik wel voor een kaart met een flinke koelblok gaan. Ik heb nu een kaart+koelblok dat lijkt op deze http://www.asus.com/produ...=0&model=1090&modelmenu=1 (ander merk, nl. POV., zelfde koelblok). Een koeler als deze lijkt me beter http://www.asus.com/produ...=0&model=1097&modelmenu=1

Of je kunt natuurlijk een goede Arctic/Zalman koeler op je huidige videokaart monteren....

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07 14:40

KatirZan

Wandelende orgaanzak

schaduw schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 12:02:
Ik heb een 7600GS, standaard passief gekoeld. Hij is momenteel 59 bij alleen internetten en een systeemtemp van 40 graden (het is nog steeds best warm in mijn kamer). Als je voor passief gaat, zou ik wel voor een kaart met een flinke koelblok gaan. Ik heb nu een kaart+koelblok dat lijkt op deze http://www.asus.com/produ...=0&model=1090&modelmenu=1 (ander merk, nl. POV., zelfde koelblok). Een koeler als deze lijkt me beter http://www.asus.com/produ...=0&model=1097&modelmenu=1

Of je kunt natuurlijk een goede Arctic/Zalman koeler op je huidige videokaart monteren....
Er staat wel tegenover dat de performance van passief gekoelde chipsets iets terug gedraait is ivm hitteafvoer... dit is uiteraard wel duidelijk.

Heb zelf een 7600 GT die fabrieksaf oc-ed is (BFG) en daar zit ook een inmens dikke koeler op die het geluid van een vliegtuig nietig doet lijken.

De beste oplossing om niet achteruit te gaan voor je grafische systeem is gewoonweg door een betere koeloplossing te vinden... de "budget" waterkoeling van Zalman doet er goed zijn werk en kost je net zoveel als een 7900GS silent...dan heb je de vga koelblok er ook bij.
Hiermee kan je uiteraard meteen het geluid van je cpukoeler ook terugbrengen naar "nul".

Daarnaast zijn er ook genoeg oplossingen van bijv. zalman om je eigen gpu passief te koelen. Hier verkopen ze ook low-noise/low-rpm fans bij. Deze oplossing werkt ook erg goed!

Voor mijn 7600gt een 6800LE gehad, deze was standaard 42 graden, bij gebruik 55 tot 70 graden. Na overclock, unlock en monteren van een koeloplossing (toevallig van zalman :P ) werd de idle bij een oc'd kaart 32 graden, bij intensief gebruik kwam deze niet boven de 65 uit. Daarnaast zat de fan er ook op en het geluid was minimaal.

Wabbawabbawabbawabba

• dirkjesdirk
  • Laatst online: 18-07 23:26
Ik heb altijd nog een passief gekoelde videokaart gehad. Op dit moment een gigabyte X800XL met een enorm koelblok. :9

Omdat ik een slechts 2 papst casefans heb @ 800 rpm en mijn proc ook passief gekoeld heb, is mij ervaring wel dat bij stevig gamen de GPU toch wel snel te heet wordt (al gauw + 105 graden).
Meestal zet ik voor het gamen een via speedfan de casefans op 1500 rpm. Dat houd de GPU meestal wel onder de 100 graden en blijft het systeem stabiel.

Het probleem is dus het geluid dat je videokaart koeler (en andere koelers) produceren als je pc nagenoeg idle is. Bij het gamen interesseert het mij geen lor :P als er herrie geproduceerd wordt. Een alternatief is dus ook een videokaart met fan die (nagenoeg) stil staat als die idle is (zgn semi-passieve kaart). Vaak zijn die ook iets goedkoper dan de dure volledige passieve kaarten.
Kijk in dat verband ook eens naar de kaarten van HIS (met IceQ koelers).

Succes :)

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

• SYQ
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 11:59:
[...]

Wat voor koelers heb je verder in je systeem zitten?
Als je de koeler van je videokaart vervangt heb je grote kans dat hij stiller is dat de andere fans die er nog in zitten.
Dat zou een goedkope en relatief veilige oplossing zijn, aangenomen dat je de koeler goed weet te monteren. ;)

Als je hem echt passief wilt moet je bekijken hoe de airflow in je kast is, en misschien moet je dan wel wat casefans vervangen en/of toevoegen.

Maar als antwoord op je eigenlijke vraag: in principe kan een passief gekoelde kaart best.
Mits je de heatsink schoon houdt (stof) en de airflow in je kast voldoende is. :)
de airflow lijkt me op dit moment redelijk goed, hoewel het me verstandig lijkt om de stofzuiger er doorheen te halen. alweer een tijd geleden :)

cpu heeft een artic freezer pro7
kast heeft 2 grote fans, waarvan 1tje variabel (staat nu op laagste stand) en tot nu toe werkt mijn setup heel goed. 2de zit trouwens bij de hardeschijven, 4 stuks

monteren nooit gedaan, maar moet lukken. tot nu toe altijd de onderdelen zelf in elkaar gezet, met de bijbehorende frustraties :P alleen ben ik bang dat ik een halve dag kwijt ben aan het monteren van een ander koeler (garantie foetsie) en het probleem blijft bestaan, met de kans dat ik het verkeerd doe waardoor de kaart zelf ook richting prullenbak kan. zodoende neig ik toch meer naar een passief gekoelde kaart

• SYQ
  • Niet online
en wanneer je geen spelletjes speelt is de gemiddelde temp van je gpu???

• Gonadan

Gonadan

SYQ schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 12:35:
monteren nooit gedaan, maar moet lukken. tot nu toe altijd de onderdelen zelf in elkaar gezet, met de bijbehorende frustraties :P alleen ben ik bang dat ik een halve dag kwijt ben aan het monteren van een ander koeler (garantie foetsie) en het probleem blijft bestaan, met de kans dat ik het verkeerd doe waardoor de kaart zelf ook richting prullenbak kan. zodoende neig ik toch meer naar een passief gekoelde kaart
Zal toch wel meevallen?
Ik heb laatst een Zalman VF900 gemonteerd op mijn Radeon 9800 pro.
Heeft me in totaal ongeveer een half uurtje gekost (schat ik). En het werkt prima.
Het was de eerste keer dat ik een videokaartkoeler ging vervangen.
Dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft me maken. ;)

Verder klinkt het alsof je kast inderdaad voldoende airflow heeft.
En als je gaat gamen kan je alle fans toch op de hoogste snelheid zetten, dan hoor je ze toch niet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• kutkip
  • Laatst online: 25-03 23:04
Je hebt inderdaad een paar opties;
Een stille kaart met actieve koeling. De 8800GTS/GTX kaarten zijn erg stil maar natuurlijk wel duur. Kijk eens naar de 320mb versie die is er voor ongeveer 270 Euro. Nu heb het dat misschien nog niet nodig, maar je kunt er wel weer een paar jaar tegenaan. Een nieuwe kaart kopen die niet (veel) sneller is lijkt mij zonde van je geld. Je kunt ook de HIS VGA Radeon X1900GT IceQ3 pakken. Ik denk dat die wel wat sneller is dan wat je nu hebt, en heeft een stille koeling die de warme lucht nog uit de kast blaast ook.
Wil je toch gewoon dezelfde kaart houden, dan kun je kijken naar de GigaByte GeForce NX7600GT Silent Pipe II, passief gekoelde kaart waar toch ook een deel van de warme lucht de kast uit gaat, maar dan kun je beter zelf een mooie koeler op je kaart zetten. Thermalright maakt erg mooie koelers.

• SYQ
  • Niet online
geld uitgeven aan een videokaart met dezelfde specs, maar met een betere koeler lijkt me alles behalve snugger. dan ga ik liever voor een goede vga koeler die ik er zelf op plaats

daarnaast;
1) een 8800 kopen voor ong 300 euro is een absolute no-go voor mij. ik geloof niet in koop nu een kaart en verzeker jezelf van jaren speelplezier. iedereen hier weet dat dat onzin is, we mogen tegenwoordig blij zijn als een videokaart het langer als 1 jaar volhoud. en waarom een directx10 kaart kopen als de ondersteuning (drivers) bagger is en er helemaal geen spel uit is die er gebruik van maakt ? :) naja, compleet ander discussie

2) heb duidelijk aangegeven dat ik niet ga investeren in een nieuwe voeding, mijn huidige 450watt zal wel niet voldoende zijn voor een 8800 of 7950gt

vanavond maar ff rustig op zoek gaan naar een dure vga koeler die ook stil is

en anders ga ik voor de http://www.asus.com/produ...=0&model=1097&modelmenu=1 mits ik de mijne voor een redelijk bedrag kan verpatsen aan een familielid :)

[ Voor 8% gewijzigd door SYQ op 17-04-2007 15:48 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Je hebt een A-merk voeding die dus constant 450 watt kan leveren. Ik heb zelf ook een 7950GT+ wat andere OC onderdelen en dat werkt ook goed op een Igreen 430 watt dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Een 8800GTS gaat ook makkelijk. 8800GTX zal krap worden maar mijn punt is ff dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken.

• dirkjesdirk
  • Laatst online: 18-07 23:26
SYQ schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 12:44:
[...]
en wanneer je geen spelletjes speelt is de gemiddelde temp van je gpu???
Nu zo'n 57 graden. Normaal ca 55 bij een casetemp van 28-30 graden

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-07 12:16
En wat dacht je van de net uitgebrachte 8600GT/GTS?

Mijn oog valt nu namelijk op de Gigabyte 8600GT (GV-NX86T256D ) gebaseerd op deze review. Deze lijkt erg goed passief gekoelt te zijn en levert best aardige performance, alleen niet op hoge resoluties. In dat opzicht is hij misschien minder geschikt voor je. Echter schijnt hij wel een hele goede passieve koeloplossing te hebben. Hij is helaas nog niet in de Pricewatch verschenen maar ik vermoed dat hij rond andere 8600GT's zal zitten.

Ik heb momenteel een Asus 6600GT en de standaardkoeler vervangen voor een Zalman vf7700 en die koelt prima en die hoor je niet op lage stand. Dus dat kan ook. Op dit moment is de meestluidruchtige component in mijn pc mijn CPU koeler (Zalman 7000 dacht ik) om even aan te geven over wat voor geluid je het hebt. :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• SYQ
  • Niet online
uiteindelijk toch besloten om een stap terug te nemen, heb mijn kaart verpatst voor een redelijk bedrag en een 7600gt passief gekocht. de prestaties hiervan zijn vast minder als mijn vorige kaart, maar wat een stilte !! de optie om er een ander koeler op te plaatsen heb ik toch maar achtwege gelaten, dit omdat ik gewoon geen geluid wilde hebben uit een kaart welk ondertussen toch niet moeders snelste is en die puur dient voor desktop gebruik

* SYQ is weer helemaal happy
Pagina: 1