Opzetten kennisdatabase of andere oplossing

Pagina: 1
Acties:
  • 2.264 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickpma
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 14:59
Voor mijn stage bij een Waterbedrijf met op de desbetreffende afdeling ongeveer 30/40 medewerkers heb ik als opdracht om een kennisdatabase op te zetten.

De situatie is als volgt: er zijn documenten zoals werkinstructies, richtlijnen, belangrijke notities en andere documenten die op dit moment op verschillende afdelingsschijven staan. Er is nu een kennisdatabase, maar die is nooit bijgewerkt en niet up-to-date. Ook bevat deze te weinig mogelijkheden.

Er komt nog bij dat de nieuwe kennisdatabase de mogelijkheid moet hebben om een aantal resultaten te geven gesorteerd op relevantie in % en waarbij de zoektekst in de resultaten is gemarkeerd.
Zijn er meer mensen die een soortgelijke opdracht hebben uitgevoerd of die weten welk softwarepakket ik hier voor nodig heb. Een DMS is hierbij niet van toepassing neem ik aan?

Ik heb zelf op verschillende sites gekeken en een bedrijf als Trinicom biedt bijvoorbeeld dit pakket aan: http://www.trinicom.nl/?id=6&t=nl
Ook Hylo heeft een pakket, namelijk: http://www.msiweb.nl/

Toch zijn deze pakketten niet geweldig en meer gericht op klanten ipv te gebruiken voor intern gebruik. Wat betreft de kosten weet ik niet wat het budget is, niet heel veel waarschijnlijk, maar ik ben ook wel benieuwd naar de prijzen. Een PHP & MySQL oplossing mag ook, maar ik heb te weinig kennis om een dergelijke oplossing zelf te bouwen.

Hier een voorbeeld zoals ik hem ook graag zou willen hebben:
http://zoekdienst.overhei...id?term=waalwijk&offset=0

/edit Ik hoorde net van een medewerker dat BCT CORSA nu al wordt gebruikt. Nu research op hun website zou dit volgens mij geschikt kunnen zijn. Heeft iemand enig idee of ik dit inderdaad zou kunnen gebruiken? Ik ga hier zelf ook nog achteraan.

[ Voor 7% gewijzigd door nickpma op 17-04-2007 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Is iets als MediaWiki oid niet iets wat je zoekt? :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickpma
Voordat ik oordeel of een Wiki handig is ga ik daar morgen eens goed naar kijken.
De vraag is alleen of medewerkers daar goed mee kunnen werken, ze zijn hier voor een deel van de oude stempel.

Ook biedt een DMS de optie om bijvoorbeeld een document in Word meteen op te slaan in het DMS systeem en om email en brieven overzichtelijk te bewaren, te sorteren, te bekijken en dergelijke. Hier schiet een Wiki waarschijnlijk te kort.

Misschien is het handiger om als topictitel te hebben: is een DMS systeem geschikt als kennisdatabase voor de situatie zoals ik die omschrijf of iets dergelijks.

Iets anders wat ik net nog te horen kreeg is dat er al een portal komt in CORSA waar een aantal afdelingen nog dit jaar mee moeten werken. Mocht CORSA dus als kennisdatabase gebruikt kunnen worden, dan zou dat zorgen voor meer integratie en dat zou een pluspunt zijn.
Ik heb alleen geen idee of CORSA hiervoor geschikt is, hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.

[ Voor 9% gewijzigd door nickpma op 17-04-2007 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickpma
Ik heb gekeken naar MediaWiki, alleen is dat niet heel overzichtelijk, staan er een hoop niet-interessante zaken op en is het nog te gecompliceerd voor medewerkers van de desbetreffende afdelingen.

Ik zoek iets simpels, wat precies doet wat het zou moeten doen en dan vraag ik me nog steeds af of CORSA / DMS dat is. Ik heb wel een afspraak kunnen maken met een van de CORSA projectleiders.

Zijn er dan geen andere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit Jan
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 22:06
Wij gebruiken hiero op stage voor dat soort dingen SharePoint van Microsoft.
Werkt goed moet ik zeggen.
Wij hebben er oa: handleidingen, Foto's en berichten opstaan.
Modbreak:het gebruik van 'M$' wordt op GoT gezien als niet gewenste flame

[ Voor 20% gewijzigd door Spider.007 op 19-04-2007 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickpma
Gerrit Jan schreef op donderdag 19 april 2007 @ 09:10:
Wij gebruiken hiero op stage voor dat soort dingen SharePoint van M$.
Werkt goed moet ik zeggen.
Wij hebben er oa: handleidingen, Foto's en berichten opstaan.
Ok en is dat dan Windows Sharepoint Services of Microsoft Sharepoint Portal Server? Ik zie dat er een demo versie te krijgen is, dus dan ga ik die vanmiddag uitproberen.

Probleem is waarschijnlijk dat een dergelijk pakket enorm prijzig is dus daar ga ik ook meteen naar kijken.

En ik ga ook meteen die Wiki installeren en toch testen, even goed kijken hoe en wat. Op deze pagina staat in ieder geval een vergelijking van Wiki vs Sharepoint:
http://channel9.msdn.com/ShowPost.aspx?PostID=14929#14929

[ Voor 16% gewijzigd door nickpma op 19-04-2007 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChuckyDevil
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:26
In eGroupware zit een goede KennisBank en in Drupal. Misschien ook de moeite waard om daarin te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit Jan
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 22:06
nickpma schreef op donderdag 19 april 2007 @ 09:55:
[...]

Ok en is dat dan Windows Sharepoint Services of Microsoft Sharepoint Portal Server? Ik zie dat er een demo versie te krijgen is, dus dan ga ik die vanmiddag uitproberen.

Probleem is waarschijnlijk dat een dergelijk pakket enorm prijzig is dus daar ga ik ook meteen naar kijken.

En ik ga ook meteen die Wiki installeren en toch testen, even goed kijken hoe en wat. Op deze pagina staat in ieder geval een vergelijking van Wiki vs Sharepoint:
http://channel9.msdn.com/ShowPost.aspx?PostID=14929#14929
Ze hebben hier volgens mij een sharepoint server staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickpma
ChuckyDevil schreef op donderdag 19 april 2007 @ 10:00:
In eGroupware zit een goede KennisBank en in Drupal. Misschien ook de moeite waard om daarin te verdiepen.
Ja precies, de kennisdatabase in eGroupWare ziet er leuk uit. Alleen ben ik op zoek naar een simpel stuk software dat alleen als kennisdatabase fungeert.

Hieronder de stage opdracht, misschien dat de te kiezen oplossing daardoor duidelijker wordt:

Doel van de stage is het maken en invullen van een kennisdatabase (een database waar de medewerkers alle benodigde informatie voor het dagelijkse klantencontact snel en eenvoudig beschikbaar hebben en die up-to-date gehouden wordt). Doel van het project is het sneller kunnen inwerken van nieuwe medewerkers op de afdeling en het beter op peil kunnen houden van kennis bij alle medewerkers.

Dat moet dus een simpele oplossing zijn, maar welke?! En er staat wel maken, maar daar kwamen ze na het eerste gesperk al op terug, een bestaand stuk software is ook prima.
Eventueel, indien er geen geschikte software bestaat wil ik best proberen om een dergelijkse oplossing te maken, maar dat zal nog niet mee vallen.

[ Voor 11% gewijzigd door nickpma op 19-04-2007 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickpma
Nog even iets verder gekeken naar MediaWiki, alleen kun je daar volgens mij geen Word / PDF bestanden op zetten (werkinstructies) die je vervolgens kun doorzoeken toch?

En dat zoeken gaat helaas dan ook niet op relevantie met daarbij een % en waarbij gevonden woorden in het resultaat gemarkeerd worden. Daardoor valt het toch echt af, helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChuckyDevil
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:26
Ter info:

eGroupware is dan wel een compleet pakket met meerdere programma's, maar je kan de KennisBank prima alleen gebruiken. Alle pakketten zijn namelijk apart in en uit te schakelen.

En bijlagen toevoegen zoals Word en PDF documenten kan ook.

[ Voor 14% gewijzigd door ChuckyDevil op 19-04-2007 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickpma
Ok, het plan is nu om te kijken welke hoofdoplossing er mogelijk zijn binnen de afdeling, dus:

- aanschaffen van een pakket
- veranderen van werkwijze binnen de afdeling
- ict inrichting veranderen, dus lokaal opslaan van documenten uitschakelen

Daarna kijken naar de beste hoofdoplossing en die uitdiepen, bijvoorbeeld een quick scan van dms pakketten uitvoeren en vervolgens een aantal pakketten aanbevelen.
Mijn stagebegeleider en afddelingshoofd zijn best enthousiast gelukkig en mijn plan van aanpak is goedgekeurd :)

Ik zit nu ook naar documentatie en cijfers te zoeken, op Gartner.com is waarschijnlijk veel te vinden, maar niet makkelijk en ook in vrij stevig engels.
Is er ook een site of zijn er boeken met mooi nederlands onderzoek of zijn er vergelijkbare voorbeelden? Ik heb wel een voorbeeld van heineken gevonden en ga de komende dagen goed verder zoeken, maar wat hulp is nooit verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nickpma schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:45:
Ok, het plan is nu om te kijken welke hoofdoplossing er mogelijk zijn binnen de afdeling, dus:

- aanschaffen van een pakket
- veranderen van werkwijze binnen de afdeling
- ict inrichting veranderen, dus lokaal opslaan van documenten uitschakelen

Daarna kijken naar de beste hoofdoplossing en die uitdiepen, bijvoorbeeld een quick scan van dms pakketten uitvoeren en vervolgens een aantal pakketten aanbevelen.
Mijn stagebegeleider en afddelingshoofd zijn best enthousiast gelukkig en mijn plan van aanpak is goedgekeurd :)

Ik zit nu ook naar documentatie en cijfers te zoeken, op Gartner.com is waarschijnlijk veel te vinden, maar niet makkelijk en ook in vrij stevig engels.
Is er ook een site of zijn er boeken met mooi nederlands onderzoek of zijn er vergelijkbare voorbeelden? Ik heb wel een voorbeeld van heineken gevonden en ga de komende dagen goed verder zoeken, maar wat hulp is nooit verkeerd.
Had je al gepraat met een projectleider van Corsa ?
Je kan dmv ODMA automatisch documenten laten opslaan in corsa, en die weer aan een archiefstructuur koppelen. Heb je gelijk een en ander getackled tav authorisaties, archivering, vernietingstermijnen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickpma
Ja over CORSA, ik ben naar BCT op de beurs geweest en met hen heb ik een gesprek gehad waarin duidelijk werd dat CORSA best geschikt is voor de huidige situatie.

Met de projectleider heb ik nog niet gesproken, maar ik heb bij een andere afdeling wel een demo CORSA gehad en krijg zelf deze week ook toegang tot CORSA/DMS.

Inderdaad zag ik op de beurs een aantal mogelijkheden van CORSA/DMS, zoals mappen met documenten waarbij CORSA bij aanpassing van een document deze automatisch opneemt in de database. En nog een aantal andere mogelijkheden, dat ziet er erg goed uit.

Heeft iemand ook gehoord van een CORSA Portal toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen_lo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-11-2020
.

[ Voor 99% gewijzigd door jurgen_lo op 06-11-2020 15:50 . Reden: late reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit topic was inderdaad een beetje erg oud ;)

Welkom. Goed om eerst te zoeken maar open gerust een eigen topic waar je je eigen problematiek en ideeen beschrijft.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.