Asus A8N-E + Maxtor 6L250S0 (233GB, IDE) wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:04
Hallo allemaal,

Ik heb dit probleem al een tijdje, maar kwam sporadisch voor. Helaas gebeurd het nu iedere dag en wil ik wel eens weten wat het nu is,

Wat is nu het geval.

Wanneer ik de PC opstart kijkt hij welke dingen allemaal aangesloten zijn, Hier doet hij A. erg lang over en dan weet ik al genoeg. Op dat moment herkend hij enkel de aangesloten Benq DVD driver, en niet de harde schrijf.

Jullie raden het al, XP start niet op en hij vraagt om de juiste schijf die ik in de Benq moet doen.

Wanneer ik daarna de resetknop indruk herkend hij hem wel opeens bij het bios.

Ik dacht zelf dat het te maken had met het feit dat ik alle knoppen uit zet er staat nergens dus stroom op. Me bios vergeet de instellingen en herkend ze pas als er weer stroom op gezet is. Hoe anders kan hij het de harde schijf na een reset opeens wel zien?

Ik zou graag dit probleem oplossen, maar voordat ik zelf ga zitten kloten gooi ik het hier in de groep.

Mijn comp:

Moederbord: Asus A8N-E
CPU: AMD Athlon 64 3500+ @2200Mhz
Geheugen: 1536MB DDR2 Kingston SDRAM
Harde schijf: Maxtor 6L250S0 (233GB, IDE)
videokaart: Geforce 7800 GT

Alvast bedankt voor de hulp

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:05

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Denk eerder dat je HDD last heeft van een koude start. Soms wil een harde schijf niet meteen opspinnen als deze uitgestaan heeft. Is echter wel een fout in de HDD :P, dus terug brengen of een nieuwe nemen.

Wat je ook nog kan proberen:

• Andere IDE kanaal gebruiken
• IDE kabel vervangen
• Als je HDD eenmaal wel boot, deze even checken met een Diagnostic tool van Maxtor (ff op hun site zoeken)
• Jumpertjes veranderen achter op de HDD (niet op CS maar op Master zetten)
• Is je voeding sterk genoeg?
• Search? (GoT en Google ;) )

succes :w

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 17-04-2007 09:10 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Dbm12
Heb daarstraks inderdaad even lopen zoeken,
Het kan ook wijzen op het feit dat me Hard disk aan het overlijden is, maar dat is als hij crashes geeft en/of het om de zoveel tijd doet. Nu is het bij mij zo dat het dus altijd op dezelfde methode gebeurd.
In everest heb ik even gekeken naar de standaard dingen en de waardes waren ok,

maxtor Powermax wilde ik downloaden op hun site, maar de link verwijst ergens anders heen. Altijd fijn als ze worden overgenomen...

Op zich wil ik hem best terugbrengen naar de winkel, maar als zoals jij zegt opspinnen enkel het probleem is na een koude start (het gebeurd enkel als de PC uit heeft gestaan met alle stroom eraf)

Dan vind ik het probleem meevallen. Het gaat me er meer om dat mijn gegevens nog blijven overleven XD

• Notna

Notna

Where are you?®

Dbm12 schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 09:18:
Heb daarstraks inderdaad even lopen zoeken,
Het kan ook wijzen op het feit dat me Hard disk aan het overlijden is, maar dat is als hij crashes geeft en/of het om de zoveel tijd doet. Nu is het bij mij zo dat het dus altijd op dezelfde methode gebeurd.
In everest heb ik even gekeken naar de standaard dingen en de waardes waren ok,

maxtor Powermax wilde ik downloaden op hun site, maar de link verwijst ergens anders heen. Altijd fijn als ze worden overgenomen...

Op zich wil ik hem best terugbrengen naar de winkel, maar als zoals jij zegt opspinnen enkel het probleem is na een koude start (het gebeurd enkel als de PC uit heeft gestaan met alle stroom eraf)

Dan vind ik het probleem meevallen. Het gaat me er meer om dat mijn gegevens nog blijven overleven XD
Het feit dat hij niet meteen boot als de PC uitgestaan heeft, duidt erop dat je HDD gewoon moeite heeft met een koude boot. Je PC kan zijn instellingen namelijk niet vergeten omdat je BIOS op een batterijtje werkt ;) (tenzij die leeg is, dan is het een ander probleem. Kan je checken, door te kijken of de tijd en datum in je bios nog wel kloppen :) )

• Dbm12
Notna schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 09:25:
[...]

Het feit dat hij niet meteen boot als de PC uitgestaan heeft, duidt erop dat je HDD gewoon moeite heeft met een koude boot. Je PC kan zijn instellingen namelijk niet vergeten omdat je BIOS op een batterijtje werkt ;) (tenzij die leeg is, dan is het een ander probleem. Kan je checken, door te kijken of de tijd en datum in je bios nog wel kloppen :) )
Ik gok erop dat het de koude boot is,
Ik heb hier al last van sinds Dag 1 dat ik deze pc heb (meer dan een jaar geleden) Sinds kort (2 maanden) zet ik de PC altijd helemaal uit aangezien me voeding al 2x is kapot gegaan (Antec voeding die bekende problemen had door kostenbezuinigingen daar) Wanneer ik inderdaad de PC maar 1-2 uurtjes uit heb staan start hij in 1x op.

Wanneer er een nachtje overheen gaat is hij meteen van slag. Dit was altijd al een bekend probleem bij mij met vakanties. Met de voeding erop zou hij het in principe meteen doen.

Nu mijn laatste vraag aan jouw.
Nu we dit zo gelocaliseerd hebben (batterij was goed) is het erg voor me schijf dat hij hier last van heeft, met andere woorden raak ik hiermee gegevens kwijt of iets anders?

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

ik heb precies hetzelfde gehad met mijn Asrock bordje...zelfs met een replacement bord...ik heb toen de HDD (ook een Maxtor 250Gb) aan een andere poort gehangen, en toen dee d'ie het prima...

Simplicity is de bom...

• Notna

Notna

Where are you?®

Ik zou lekker een nieuwe schijf kopen (320 GB/250Gb kost _geen_drol) en zou die andere schijf lekker als Slave in je systeem hangen. Windows opnieuw installen, gegevens overpompen en gaan met die banaan.

Maar voordat je dat doet zou ik(zoals al eerder aangegeven door moi/Colan) eerst je HDD proberen op een andere poort aan te sluiten (desnoods ook een andere aansluiting op je voeding.)

Daarnaast zie ik persoonlijk niet het nu in om de stroom volledig van je PC te halen. Granted; je voeding is kapot gegaan, maar dat heeft niks te maken imo dat de stoorm er continu op staat. Tenzij je last hebt van stroom pieken, maar dan is het hoe dan ook handig om een contactdoos te kopen die daartegen beveiligd is.

Dus eerst even wat andere poorten/PSU aansluitingen testen (eventueel ook jumper settings) en kijk op je HDD wel opstart als je de stroom erop laat staan.

Pas daarna gaan vervangen ;)

• Dbm12
Notna schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 09:40:
Ik zou lekker een nieuwe schijf kopen (320 GB/250Gb kost _geen_drol) en zou die andere schijf lekker als Slave in je systeem hangen. Windows opnieuw installen, gegevens overpompen en gaan met die banaan.

Maar voordat je dat doet zou ik(zoals al eerder aangegeven door moi/Colan) eerst je HDD proberen op een andere poort aan te sluiten (desnoods ook een andere aansluiting op je voeding.)

Daarnaast zie ik persoonlijk niet het nu in om de stroom volledig van je PC te halen. Granted; je voeding is kapot gegaan, maar dat heeft niks te maken imo dat de stoorm er continu op staat. Tenzij je last hebt van stroom pieken, maar dan is het hoe dan ook handig om een contactdoos te kopen die daartegen beveiligd is.

Dus eerst even wat andere poorten/PSU aansluitingen testen (eventueel ook jumper settings) en kijk op je HDD wel opstart als je de stroom erop laat staan.

Pas daarna gaan vervangen ;)
Harstikke bedankt voor al je hulp _/-\o_ _/-\o_
Ik ga dat even proberen en hopenlijk is het dan opgelost

Nogmaals bedankt

• Dbm12
Na nog wat verder zoeken op het internet is het inderdaad een Cold boot problem en eentje waar ik toch echt niet aan ga zitten.....

Van internet:
Applies to all Maxtor DiamontMax & MaXline SATA drives! (Mine is 300 GB, 7200 rpm, 16 MB Cache SATA on Gigabyte 7N400 Pro 2 rev. 2)

Many people including me, can not recognize this drives or their motherboards are recognizing them hard, and mainly have problems with detecting them when cold boot.

All this drives have feature calld "Staggered Spin-up Detection". This feature is for servers &/or more than 2 drives to power up one by one, this makes the power supply's work esier when turning on such a system. This also makes it possible to run machines with multiple HDD's with lower power supplyes. They are cheaper also. Anyway this feature must bi off (Disabled) on PC's, or when there are one or two HDD's on the system.

By the SATA specifications the SATA HDD power cable is with 4 pins on the PSU side & 15 pins on the HDD side. By this specifications, Pin 11 is reserved (not used), and should be grounded or pulled low.

These series of Maxtor SATA HDD's are using this pin 11 for turning that feature on & off. When it is on, the HDD is waiting for more initializations more time that any standard Sata controller, Bios & motherboard will wait. So when it is off, the HDD acts like normal PC SATA drive.

Because this pin 11 is reserved for future use by SATA specifications, many SATA power cable manifacturers leave this pin going nowhere instead of grounding it (because it is not supposed to be used), but in our case it automatically enables the feature. So this drives auto sense if pin 11 is connected to power, not connected or grounded.

IMPORTANT: If Pin 11 is not connected or connected to power supply, that means that "Staggered Spin-up Detection" is enabled, & your HDD will NOT be recognized or not recognized all the time by the bios!

SOLUTION: Pull ot the power cable from the PSU & the HDD, and count 11th Pin, start counting from the side with the adge. Ground this pin to your case for example (to some screw)
Lijkt me toch een serieus probleem....

• Notna

Notna

Where are you?®

Dan toch maar een nieuwe HDD kopen, gezien het anders geen doen is :P

Maja leuk geprobeerd ;)

Pagina: 1