[DNS] Wanneer update van DNS

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:55
Beste,

Ik heb thuis een servertje draaien (windows 2003), en die gebruik ik eigenlijk als dataserver en om beetje te experimenteren als klein onwetend secundair studentje. (les toepassen thuis, van praktijk leer je het meest :) ). Nu zit ik met het volgende:

Ik had een DNS-rol toegekend aan die server, want ik bleef maar problemen hebben met mijn netwerk (werkgroep) om pc's te kunnen contacteren op hostname, dus bv van mijn pc boven de pc van de bureau te contacteren ging alleen op ip en niet via \\pcbureau (en ze zaten in dezelfde werkgroep, soms werkte het, soms ook niet).
Iemand zei me om het altijd te kunnen laten werken dat je een DNS nodig had, allemaal goed en wel, nu werkte het dus, en was die dns er zelfs in gelsaagd om een record te maken van de bureaupc (de server heet obelix btw) (na gisteren nog eens opnieuw te proberen, deed ie dat dus). Nu, ik had wat geklommelt enzo, me thet flushen van dns beneden. en nu wou ik even vragen, wanneer maakt die dns-server een record aan van een client en update hij het? (de pc's hangen niet in een domein)

• OlivierF
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-03 13:26
Als de server ook je DHCP server is maakt hij automatisch een DNS record aan als hij een IP-adres uitdeelt. (Mits je alles goed hebt ingesteld natuurlijk)
Als hij via DHCP een ander IP adres krijgt zal hij dat dan ook automatisch aanpassen in DNS.

• HyperBart
En als hij de dhcp niet is ?

Oké, ik ga wel die dhcp op lange of korte (nu dus korte ;-) tenzij er nog een oplossing is) instellen, nu doet er niemand aan dhcp en gaat alles van ip handmatig. Maar als die hostnames werken moet ik me natuurlijk geen zorgen meer maken over statische ip's die nu dynamisch zijn he.

Is er ook nog een oplossing voor manueel ingestelde ip's ?

• OlivierF
Ja, handmatig een DNS Record toevoegen, PC in het domein hangen (als je die hebt, zo te zien niet), reservation aanmaken in DHCP....

• HyperBart
Ik heb een domein, maar ik hang gewoon de pc's er niet in (ik heb een domaincontroller, maar de pc's maken er geen gebruik van)

Even een vraagje, mijn nichtjes komen hier even deze avond met hun laptop om wat te werken, hiervoor hadden ze toegang nodig tot de server. Ik heb alles handmatig ingesteld, juiste ip enzo, en de primaire dns is dus de Obelix, en de secundaire is de router. De pc hangt niet in de werkgroep BVE (das de naam van het domein, en ik hang alle pc's (van mezelf) in die werkgroep). Hoe komt het dat die pc van mijn nichtjes niet kan connecten naar de server op hostname ? ik heb toch mijn dns ingesteld ? :| Dns is toch voldoende ? alsdie een request binnenkrijgt gaat hij toch gewoon alles afzoeken in zijn cache ? losstaand van het feit of hij nu in die werkgroep / domein hangt ?

[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 17-04-2007 21:50 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je moet even goed kijken naar het verschil tussen wins en DNS. Microsoft heeft ooit bedacht dan DNS niet handig is en dat WINS de toekomst had ofzo.

• OlivierF
Ik vermoed dat je toch iets in de configuratie van je DNS server niet goed hebt zitten... Staat Obelix er wel tussen als je in je configuratie kijkt? En staat dan in dat zelfde lijstje ook de laptop van je nichtjes?

• HyperBart
Ja, in mijn domein (bve.be) staat dan de server, dit domein in de dns forward lookup zones bevat alle dingen zoals dns van internet, en ook toevallig dat van pcbureau, dat heeft hij blijkbaar (zonder dat ik dhcp heb opgezet geupdatet. Nu, die laptop is ondertussen ontkoppeld, en staat in de keuken nu.

Wat zou er nog verkeerd kunnen zijn met mijn DNS-configuratie ?

Ja, idd WINS dient normaal voor netbios namen om te zetten naar ip's, maar dns wordt nu tegenwoordig daarvoor gebruikt.

Ik denk dat het alleen werkt in combi met DHCP, alhoewel ik er niet zeker van ben en diep vanbinnen toch weet dat het ook mogelijk zou moeten zijn door gewoon een DNS server in te stellen die dan de update binnenkrijgt van die hostname, zonder dat die pc in werkgroep, domein en dhcp zit.
Pagina: 1