[sata] WD harddisk doet vreemd; stuk of niet

Pagina: 1
Acties:

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:07
Afgelopen week begon mijn computer raar te doen met opstarten. Vage foutmeldingen, hangen tijdens het laden van alle software voor de videokaart etc. Na inspectie van het logboek bleek de D: partitie een beschadigd blok te hebben. Ik heb daarna alle beschikbare tools van de fabrikant (WD)gedraaid en deze gaven verschillende meldingen. Een daarvan was; smart error 0007: replace drive.

Ik heb daarna de data naar een andere schijf gekopieerd en alle partities van de betreffende schijf verwijderd. Daarna geformatteerd en daarna 'write zeros' gedaan met het Win32 tooltje van WD. Dit om iig de schijf leeg te maken voor een rma.

Het vreemde is dat er niks meer aan de hand is nu. Schijf wordt niet meer gemarkeerd met foutmeldingen door de tooltjes en ook het Windows logboek geeft geen vreemde meldingen meer. Heb alle tests, zowel quick als extended meerdere keren uitgevoerd, zowel in Dos mode als in Windows zelf. Aangezien de schijf vorige week wel enge tikkende geluiden maakte vermoed ik dat deze niet lang meer te leven heeft. Aangezien ik nu geen foutmeldingen meer krijg zal een rma lastig worden?

Mijn setup:

Amd X2
Asus A8Ne met nieuwste bios + smart monitoring
1x WD Sata 160 gb (Windows/programmatuur)
1x WD Sata 320 gb (data/opslag)

Hierop is Windows XP Pro SP2 geinstalleerd.

Whoop!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 23:23
Ze zullen kijken als de harde schijf werkt. Het werkt en het wordt teruggestuurt. Meestal overlijden zulke harde schijven binnen een maand, maar ik heb er al eens 1 gehad die vrolijk nog doorging.

Ga in iedergeval de volledige oppervlakte scannen op blok fouten met scan programma's. Doe dit een paar keer, zodat je het zeker weet. Gebruik verschillende programma's, hiedoor kan de structuur net zo veranderen dat de fouten weer boven komen.

Indien je geen fouten tegen komt, zou ik de harde schijf weer gebruiken.

Als het goed is maak je nu al backups ;) en moet een crash van je harde schijf niet erg veel problemen veroorzaken.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• codemann
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 15:04
Als je je er echt niet goed mee voelt kan je de schijf altijd eens "per ongeluk" laten vallen zodat hij zeker stuk is. Zorg gewoon dat er geen deuken in zijn, anders reclameren ze wel eens ;)

• marccom
h.edink schreef op maandag 16 april 2007 @ 23:11:
Ze zullen kijken als de harde schijf werkt. Het werkt en het wordt teruggestuurt. Meestal overlijden zulke harde schijven binnen een maand, maar ik heb er al eens 1 gehad die vrolijk nog doorging.

Ga in iedergeval de volledige oppervlakte scannen op blok fouten met scan programma's. Doe dit een paar keer, zodat je het zeker weet. Gebruik verschillende programma's, hiedoor kan de structuur net zo veranderen dat de fouten weer boven komen.

Indien je geen fouten tegen komt, zou ik de harde schijf weer gebruiken.

Als het goed is maak je nu al backups ;) en moet een crash van je harde schijf niet erg veel problemen veroorzaken.
De schijf is net 3,5 maand oud en er zit dus nog garantie op. Ze zullen ongetwijfeld vragen naar de foutmelding en hem testen. Waarschijnlijk werkt de schijf dan ook. Zal eens even wat data heen en weer ratsen om hem even te stressen. Ben benieuwd of het dan terug komt. Heb Chkdsk er al over heen gegooid en de eerder genoemde tools van WD. Tijdens het starten van HD Tune begon de schijf iig enge geluiden te maken. In het Windows logboek is nog niets te zien.

Backups zijn geregeld gelukkig ;) Als de schijf vanavond niet meer spint gaat ie morgen gelijk terug naar de winkel.
codemann schreef op maandag 16 april 2007 @ 23:21:
Als je je er echt niet goed mee voelt kan je de schijf altijd eens "per ongeluk" laten vallen zodat hij zeker stuk is. Zorg gewoon dat er geen deuken in zijn, anders reclameren ze wel eens ;)
Desnoods verpak ik hem in schuimrubber en gaat ie morgen van de 6e verdieping zo het raam uit ;)

edit:
HD Tune heeft 1 blokje gemarkeerd als damaged. Ook in het logboek is de melding weer terug:

* Beschadigd blok in apparaat \Device\Harddisk2\D.

Apart dat hij deze als D ziet want de partitie D bestaat niet meer

[ Voor 6% gewijzigd door marccom op 17-04-2007 00:34 ]

Whoop!

• marccom
Het is opgelost, heb de schijf bij de winkel terug gebracht. Ze hebben m getest en daar kwam dezelfde smart foutmelding naar voren. Ik heb een nieuwe gehad. Thx voor de reakties :)

Whoop!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:20

Cyphax

Moderator LNX
Ook al een error 7 bij een WD. :|
Ik heb ook een week of wat geleden een 250GB schijf van WD teruggebracht, die had ook error 7. En ik heb er NOG 1 die raar doet.

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1