dvi of vga op tv, merkbaar verschil?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.237 views sinds 30-01-2008

• mooncat
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02-2022
hoi,

ik heb naar dit topic gezocht maar kon niks vinden.

ik heb een pc met alleen dvi uitgangen, en een LCD tv (720p) met alleen vga (en composiet, hdmi etc). vga wordt alleen "ondersteund" voor het aansluiten van een pc.
ik heb een dvi naar hdmi kabel geprobeerd, maar daar mis je dan randen van je desktop op de tv.
zou ik het merken als ik ipv die dvi naar hdmi kabel, een dvi naar vga kabel gebruik? dat zou foutloos moeten werken omdat het word ondersteund, maar heb ik dan ook last van kwaliteitsverlies tijdens de conversie naar vga?

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-03 16:46
mooncat schreef op maandag 16 april 2007 @ 22:30:
hoi,

ik heb naar dit topic gezocht maar kon niks vinden.

ik heb een pc met alleen dvi uitgangen, en een LCD tv (720p) met alleen vga (en composiet etc). vga wordt alleen "ondersteund" voor het aansluiten van een pc.
ik heb een dvi naar hdmi kabel geprobeerd, maar daar mis je dan randen van je desktop op de tv.
zou ik het merken als ik ipv die dvi naar hdmi kabel, een dvi naar vga kabel gebruik? dat zou foutloos moeten werken omdat het word ondersteund, maar heb ik dan ook last van kwaliteitsverlies tijdens de conversie naar vga?
een dvi-uitgang zendt normaal ook gewoon een vga-signaal door, je hoeft dus alleen een adaptortje DVI>VGA te kopen, kost maar 5 euro ofzo. En over die randen, die kan je volgens mij softwarematig weghalen met de software van je videokaart.

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Volgens mij mist er wat info in je TS, hoe kan je nou je pc via hdmi aansluiten op je tv als die alleen vga/composiet heeft?

Maargoed, als je een dvi-naar-vga kabel gebruikt (voor de meeste dvi aansluitingen kan je een simpel omvormerblokje gebruiken, zo uit mn hoofd is dat dvi-d) heb je idd wel iets kwaliteitsverlies, maar das meestal amper te zien; en beter dan dat krijg je het ook niet.

Hier komt iets hips te staan

• mooncat
mijn tv heeft ook een hdmi ingang, vandaar. maar eigenlijk wil ik natuurlijk het beste resultaat hebben ;)

• HyperMan
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

mooncat schreef op maandag 16 april 2007 @ 22:44:
mijn tv heeft ook een hdmi uitingang, vandaar. maar eigenlijk wil ik natuurlijk het beste resultaat hebben ;)
Ja in theorie is dat natuurlijk het beste, dan moet je de resolutie van je pc aanpassen aan die van je tv (ws iets van ~1300x~750) om de randen weg te krijgen, of in het menu van je tv kijken of je een instelling kan vinden als stretch,fill of zoom. Maar ik denk dat je via vga een niet-noemenswaardig kwaliteits verschil hebt, maar dat kan je zelf misschien nagaan

• mooncat
1300x750 pakt ie niet, alleen 1280x720 en 1368x768.. ik denk dat ik gewoon die vga kabel probeer, en dan mijn hdmi kabel 2e hands verkoop ofzo als vga me beter bevalt....

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
HyperMan schreef op maandag 16 april 2007 @ 22:40:
Volgens mij mist er wat info in je TS, hoe kan je nou je pc via hdmi aansluiten op je tv als die alleen vga/composiet heeft?

Maargoed, als je een dvi-naar-vga kabel gebruikt (voor de meeste dvi aansluitingen kan je een simpel omvormerblokje gebruiken, zo uit mn hoofd is dat dvi-d) heb je idd wel iets kwaliteitsverlies, maar das meestal amper te zien; en beter dan dat krijg je het ook niet.
DVI-D = digital
DVI-A = analog
DVI-I = beide
DVD-D HDCP = DVI-D met HDCP erbij

• mooncat
lijdt ik hier uit dat conversie van digitaal naar analoog slecht is?
zou dvi naar composiet helemaal digitaal zijn?

edit: ah laat maar, google zegt dat composiet ook analoog is dus maakt niet uit dan

[ Voor 27% gewijzigd door mooncat op 17-04-2007 01:32 ]

• HyperMan
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

mooncat schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 01:31:
lijdt ik hier uit dat conversie van digitaal naar analoog slecht is?
zou dvi naar composiet helemaal digitaal zijn?

edit: ah laat maar, google zegt dat composiet ook analoog is dus maakt niet uit dan
Composiet is echt slecht, bij dvi->vga (eigenlijk gewoon vga->vga) zie je vaak niet eens een verschil tov dvi-dvi, maar dat verschil kan je zelf het beste beoordelen. Al geprobeerd resolutie of instelling van het scherm te veranderen, zodat je die zwarte randen kwijt raakt?

• mooncat
ja heb ik geprobeerd, pan/zoom functies op de tv helpen niet, heb met powerstrip nog geprobeerd om het scherm te scalen (kleiner maken) maar na een paar keer op de scale knop te drukken verlies ik beeld, dus dat pakt hij niet
andere resoluties als 1280x760 of 1368x768 pakt de tv ook niet, behalve 800x600 en 1024x768 maar daar heb je ook niet zo veel aan.. mist bij al deze resoluties randen.

de vga aansluiting is ook de enige aansluiting die officieel wordt ondersteund voor pc op je tv, dus dat zal dan wel goed werken

[ Voor 40% gewijzigd door mooncat op 17-04-2007 11:22 ]

Verwijderd

Hoi,

Ik zit hier dus zwaar in de twijfel.

Zelf heb ik een hdtv (460p) met een hdmi en vga ingang. Op mijn videokaart zitten 2dvi poorts
Momenteel heb ik mijn pc op de tv aangesloten via een vga kabel (dvi-vga stekker)
maar aangezien ik een videokaart heb voor high end gaming wil ik betere kwaliteit. Is het verschil goed te zien??? en is het de moeite waard???

Verwijderd

Om een HDMI KABEL te kopen!!!!??!

• dion_b
  • Laatst online: 14:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen ouwe }:O }:O schoppen

Sowieso is 460p geen HDTV (dat eist 720p of 1080i). Veder gewoon een beetje zoeken - en niet binnen 24u schoppen van een topic. Gebruik de edit-knop om wijzigingen te maken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.