Ik heb al een tijdje aan het kijken voor een goede/goedkoope 500gb externe harddisk. Nu vondt ik altijd de Mybook harddisks er wel leuk uitzien voor een redelijke prijs. Maar nu krijg ik vandaag een folder in huis waar de WD Elements 500gb externe harddisk wordt verkocht (naar wat zoekwerk op vele site's/winkels te vinden) volgens mij is dit een nieuwe serie ofzo ? Had hem in ieder geval nooit eerder gezien. Als je naar de specificaties kijkt hebben ze allebij 7200RPM en 8MB cache. Nu is de Elements alleen 40 euro goedkoper. Nu vroeg ik mij dus af of mensen ervaring hebben met deze harddisk of er andersinds informatie over kunnen geven. Alvast bedankt !
Ik kan er ook niet veel over terugvinden. Het lijkt erop dat de Elements een soort OEM doosje is. Het ziet er ook wat minder fancy uit dan een gemiddelde Mybook. Ik heb zelf 2 Mybook Essential disken en daar heb ik tot nu toe geen problemen mee.
"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek
Verwijderd
even elements in vullen bij de zoekterm op de wd site en:
http://support.wdc.com/techinfo/elements/2079-701085-A00.pdf
elements is/lijkt mij een dochters merk of een alleen staand merk dat wd schrijven gebruikt in externe opslag.
http://support.wdc.com/techinfo/elements/2079-701085-A00.pdf
elements is/lijkt mij een dochters merk of een alleen staand merk dat wd schrijven gebruikt in externe opslag.
Heb er vandaag eentje gekocht. Had hiervoor nog gemaild naar de winkel en die kon mij vertellen dat de elements serie onder de mybook serie gevoerd gaat worden. Hij is gewoon van WD maar dan zou de behuizing van wat mindere qualiteit zijn. De harddisk die erin wordt gebruikt is identiek aan die van de mybook serie. Hij is nu nog even aan het formateren omdat ik natuurlijk niet met fat32 ga lopen werken
Maar tot nu toe ziet het er in ieder geval zeer goed uit. Vindt de behuizing juist zeer stevig met aan de voor en achterkant een doorzichtig plastic dik rubber. Tot nu toe dus zeeer tevreden. Ben blij dat ik deze heb gekozen en niet 40euro meer heb betaald voor de mybook, die er na mijn persoonlijke mening minder strak uitziet.
Verwijderd
veel plezier met je aankoop.
heb zelf afgelopen maandag een wd mybook world gekocht van 500gb maar die breng ik terug.
vind de software erg irritant, wil gewoon een hdd die op mijn netwerk zichtbaar is voor elke pc zonder poespas. ga denk maar een lacie ethernetdisk halen.
heb zelf afgelopen maandag een wd mybook world gekocht van 500gb maar die breng ik terug.
vind de software erg irritant, wil gewoon een hdd die op mijn netwerk zichtbaar is voor elke pc zonder poespas. ga denk maar een lacie ethernetdisk halen.
Verwijderd
Kun je vertellen of de Elements een aan/ uit schakelaar heeft? Mijn MyBook had ik teruggebracht omdat die er niet op zat. Die vloog automatisch aan wanneer je hem inplugde, maar dat vond ik irritant.clonedonkey schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 22:52:
Heb er vandaag eentje gekocht. Had hiervoor nog gemaild naar de winkel en die kon mij vertellen dat de elements serie onder de mybook serie gevoerd gaat worden. Hij is gewoon van WD maar dan zou de behuizing van wat mindere qualiteit zijn. De harddisk die erin wordt gebruikt is identiek aan die van de mybook serie. Hij is nu nog even aan het formateren omdat ik natuurlijk niet met fat32 ga lopen werkenMaar tot nu toe ziet het er in ieder geval zeer goed uit. Vindt de behuizing juist zeer stevig met aan de voor en achterkant een doorzichtig plastic dik rubber. Tot nu toe dus zeeer tevreden. Ben blij dat ik deze heb gekozen en niet 40euro meer heb betaald voor de mybook, die er na mijn persoonlijke mening minder strak uitziet.
Heeft geen aan/uit schakelaar. Maar vindt dit totaal niet nodig omdat hij zo goed als geen geluid maakt en ik de schijf altijd wil kunnen berijken. Niet dat ik hem eerst aan moet zetten, windows zie zegt apparaat te hebben gevonden etc. Schijf draaid nu al een tijdje en ben er nog steeds 100% tevreden mee
Toch nog even een vraagje. Heb net met HDtune een korte snelheidstest gedaan. Mijn normale schrijven komen rond de 50mb/s maar deze schijf blijft helemaal als een rechte lijn om 20mb/s lopen. Is dit normaal ? Zo ja komt dit door usb ofzo ? Alvast bedankt !
Als het een rechte lijn op 20MB/s is, dan kan je er zo goed als zeker van zijn dat de beperking op USB niveau ligt ja. HDD zelf zou een eerder curvende lijn moeten zijn van linksboven naar rechtsonder. De exacte doorvoersnelheid van USB ken ik niet, maar ik dacht dat USB2.0 wel iets sneller kan.
Ben je zeker dat hij niet aan een USB1 aansluiting hangt?
[ Voor 13% gewijzigd door eqidna op 18-04-2007 14:52 ]
Zo goed als zeker. Zal zometeen nog effe een andere usb poort proberen. Als ik binnen 10min. geen andwoord heb gegeven is de snelheid op een ander, zeker usb2 poort het zelfde.
Lijkt me vrij netjes. Limiterende faktor is zoals altijd de USB zelf.
USB2.0 is 480Mbs, wat dus 60MB/s zou moeten zijn, maar naar ik gelezen heb mag een USB device nooit de volledige bandbreedte gebruiken (ivm mogelijk andere devices op de dezelfde poort)
het zou ook kunnen dat het usb-naar-ata chipje niet meer aan kan
btw, indien iemand hem zou open maken, is dit een pata of sata schijf?
het zou ook kunnen dat het usb-naar-ata chipje niet meer aan kan
btw, indien iemand hem zou open maken, is dit een pata of sata schijf?
Denk SATA, want Western Digital heeft geen 500 GB harddisk in PATA.
320 GB is grootste in PATA bij WDC.
Btw. Ik heb de real deal (een Mybook Premium).
Via firewire loopt verbinding beter dan met usb 2.0
320 GB is grootste in PATA bij WDC.
Btw. Ik heb de real deal (een Mybook Premium).
Via firewire loopt verbinding beter dan met usb 2.0
http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561
Ik heb hier een Elements van 250GB en die heeft wel een aan/uit schakelaar.clonedonkey schreef op woensdag 18 april 2007 @ 14:36:
Heeft geen aan/uit schakelaar. Maar vindt dit totaal niet nodig omdat hij zo goed als geen geluid maakt en ik de schijf altijd wil kunnen berijken. Niet dat ik hem eerst aan moet zetten, windows zie zegt apparaat te hebben gevonden etc. Schijf draaid nu al een tijdje en ben er nog steeds 100% tevreden mee
Fout, en dit zou ook absoluut niet kunnen aangezien:Thardus schreef op woensdag 18 april 2007 @ 14:52:
Als het een rechte lijn op 20MB/s is, dan kan je er zo goed als zeker van zijn dat de beperking op USB niveau ligt ja. HDD zelf zou een eerder curvende lijn moeten zijn van linksboven naar rechtsonder. De exacte doorvoersnelheid van USB ken ik niet, maar ik dacht dat USB2.0 wel iets sneller kan.
* USB 1.0: 1,5 Mbit/s (low speed) = 187,5 kB/s
* USB 1.1: 12 Mbit/s (full speed) = 1,5 MB/s
* USB 2.0: 480 Mbit/s plug & play (high speed) = 60 MB/s
Dan zou dus de max op 0,18MB/s en/of 1,5MB/s moeten liggen. (Om maar niet over de overhead te praten
In de praktijk ligt de max van USB 2.0 op ongeveer 30MB/s. (Ik haal 29MB/s met een PCI USB 2.0 kaartje) Op mijn onboard USB 2.0 haal ik slechts 12MB/s met alle apparaten aangesloten en rond de 23MB/s met alles afgekoppelt behalve mijn WD MyBook Essential Edition 500GB. Een PCI kaartje maakte hier 29MB/s van met alle apparaten aangesloten op de onboard USB.
Nogal logisch, ata133 = 133MB/s in theorie en Sata150 = 150MB/s, maar USB2.0 = 60MB/s waarbij je het rustig door 2 mag delen.clonedonkey schreef op woensdag 18 april 2007 @ 14:42:
Toch nog even een vraagje. Heb net met HDtune een korte snelheidstest gedaan. Mijn normale schrijven komen rond de 50mb/s maar deze schijf blijft helemaal als een rechte lijn om 20mb/s lopen. Is dit normaal ? Zo ja komt dit door usb ofzo ? Alvast bedankt !
Maw; je zit niet tegen de bottleneck van je schijf aan maar van je USB.
Zie ook Universal Serial Bus - Wikipedia
[ Voor 22% gewijzigd door MensionXL op 20-04-2007 20:43 ]
Zit hier nu een sata schijf in of niet? En zo ja, welke? In de elements versie dan....
[ Voor 10% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 25-04-2007 11:54 ]
Ook aan het wachten op de mycom aanbieding te mestreech?Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 11:06:
wordt deze elements 500GB erg warm of valt dit mee?
iemand mss een review site?
Verwijderd
klop wie un bus!JAHRASTAFARI schreef op woensdag 25 april 2007 @ 12:07:
[...]
Ook aan het wachten op de mycom aanbieding te mestreech?
Pagina: 1