Toon posts:

Pentium 200Mhz | Toetsenbord+muis probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Volgend probleem (En ook het laatste)

Ik heb een hele oude pc, een Pentium 200Mhz met een verouderde aansluiting voor muis en/of toetsenbord.
Ik heb tot beschikking, een USB muis+toetsenbord en een PS2 muis+toestenbord.
Er zitten geen USB aansluitingen op de pc, en ik kan op het moederbord ook geen USB geval bijprikken.
Achterop zie ik wel een printeraansluiting met daarnaast een aansluiting waar je een PS2 op aan kunt sluiten (Ja, een PS2 tobo/muis) dat is toch een gameport of heb ik dat mis?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik dit systeem 'werkend' krijg?
Volgens mij is de aansluiting voor de muis nog met zo'n monitor achtig aansluitingetje..

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Dat is geen gamepoort, maar gewoon een ps/2 poort. :)
Het toetsenbord kun je als het goed is hier gewoon op aansluiten. Voor de muis zul je of een seriële variant van moeten hebben om hem op die poort aan te kunnen sluiten.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Je moet waarschijnlijk een toetsenbord met een DIN-aansluiting en een seriele muis of een PS/2-muis hebben. Tenminste, als er een PS/2-poort op zit. Anders zou je altijd nog voor een paar euro een PCI-kaartje met een paar USB-poorten erop kunnen kopen.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar komen de juiste woorden naar voren.
De PS/2 poort werkt niet met een toetsenbord aangesloten.
Ik vind het wel grappig -

"Keyboard error"

Press F1 to continue or press Del to enter setup :9 :o

Achja, een PCI- USB kaartje zal waarschijnlijk niet werken, omdat het USB toestenbord ook niet op een 700Mhz Pentium werkt, omdat ie waarschijnlijk niet word ondersteund. Naja, waar kan ik uberhaupt nog een 80's toestenbord en muisje krijgen.
Kan ik zelf ook met behulp van een kniptang en wat soldeerspul, PS/2 naar DIN converten? 8)

• Rhannie
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Bij mijn P1 werken toetsenborden ook niet op de PS/2-poort. Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om voor een paar euro een DIN-toetsenbordje te vinden op een site als Marktplaats. Met een beetje mazzel (of pech) kan je er zelfs voor niks een complete P1 bij krijgen. :P

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2007 @ 19:55:
Daar komen de juiste woorden naar voren.
De PS/2 poort werkt niet met een toetsenbord aangesloten.
Ik vind het wel grappig -

"Keyboard error"

Press F1 to continue or press Del to enter setup :9 :o

Achja, een PCI- USB kaartje zal waarschijnlijk niet werken, omdat het USB toestenbord ook niet op een 700Mhz Pentium werkt, omdat ie waarschijnlijk niet word ondersteund. Naja, waar kan ik uberhaupt nog een 80's toestenbord en muisje krijgen.
Kan ik zelf ook met behulp van een kniptang en wat soldeerspul, PS/2 naar DIN converten? 8)
ps2-->din convertertjes zijn er wel, is ff zoeken maar ze zijn er :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

vaak is het zo dat op P1 systemen de ps2 poort alleen voor muizen is, zoals al gezegd dien je denk een din-toetsenbord te gebruiken. Er zijn ook verlooppluggen voor din->ps2 en (vroeger) ps2/din.

edit: waarbij je die dus alleen kunt gebruiken om een ps2 toetsenbord op de din-aansluiting te gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2007 20:05 ]

• FitTiv
  • Laatst online: 22:47
Heb hier nog wel zo'n DIN tobo'tje liggen.

Omg utrecht, als je interesse hebt.

EDIT: ik bedenk me ineens dat die dingen ouder zijn dan ikzelf 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door FitTiv op 16-04-2007 20:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
FitTiv schreef op maandag 16 april 2007 @ 20:59:
Heb hier nog wel zo'n DIN tobo'tje liggen.

Omg utrecht, als je interesse hebt.

EDIT: ik bedenk me ineens dat die dingen ouder zijn dan ikzelf 8)7
Ik heb zelf een converter gemaakt, en het werkt :)
Kakel doorgeknipt, kabelgegevens van DIN en PS/2 opgezocht, kabel gestript en vastgemaakt aan spijkers en in de juiste DIN gaatjes geduwd, en het werkt :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit is nogal relevant van het type Pentium1.
Alle P1 systemen die ik heb (4 waarvan 3 werkend) en heb gehad, dat zijn middenperiode P1's dus van P75-P200 non-MMX, kunnen/konden werken met een PS/2 toetsenbord en 2/3 ook met USB keyboard.
Een Pentium Classic 200MHz op een Socket7 ondersteunt over het algemeen wel PS/2 toetsenborden/muizen, ook al is de keyboard aansluiting DIN dan kan daar middels een DIN->PS/2 convertor prima een PS/2 keyboard op. Die PS/2 poort die je ziet is zeer waarschijnlijk gewoon een PS/2 muispoort.
USB keyboards/muizen kunnen vaak ook, afhankelijk van de chipset. Als je een moederbord hebt met de populaire consumenten chipset Intel i430VX dan is de kans groot dat je er wel USB keyboards op aan kunt sluiten. 2 van de 3 systemen die ik hier heb zijn i430VXers waarvan er 1 USB standaard op heeft zitten en de ander heeft pinnen op het bord.
Heel veel borden met een 430VX die ik tegenkom hebben USB ondersteuning op het moederbord en kunnen er doormiddel van zo'n header gewoon 2 USB poorten op die pinnen.

Wat dus even de vraag is: Welk moederbord heb je? En welke chipset zit daar op? Welke formfactor is het?

Verder zijn DIN toetsenborden toch wel voor een habbekrats verkrijgbaar tussen verzamelingen oude meuk?
Ik heb er helaas nog maar één dus die houdt ik liever hier voor het geval dat ik een keer weer een wat ouder beestje krijg.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 25-04-2007 19:42 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 19:23:
[...]

Ik heb zelf een converter gemaakt, en het werkt :)
Kakel doorgeknipt, kabelgegevens van DIN en PS/2 opgezocht, kabel gestript en vastgemaakt aan spijkers en in de juiste DIN gaatjes geduwd, en het werkt :)
True tweaker spirit :Y)
Overigens is die muisaansluiting (dat monitor-achtige ding zoals jij dat noemt) een 9 pins seriele aansluiting. Zo werkten vroeger de muizen allemaal :)
maar toen betaalde je ook nog grif 60 euro voor een simpel muisje ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 15:11

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Ik heb ook nog wat din toetsenborden liggen. En volgens mij ook een PS/2 > Din adaptertje. Mag je zo komen halen in rotterdam.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op woensdag 25 april 2007 @ 19:43:
[...]

True tweaker spirit :Y)
Overigens is die muisaansluiting (dat monitor-achtige ding zoals jij dat noemt) een 9 pins seriele aansluiting. Zo werkten vroeger de muizen allemaal :)
Dat was me al duidelijk, ik weet de benamingen allemaal niet uit m'n hoofd (Gebruik het zelf ook niet een seriele muis).
Ik heb vanmiddag een houten rondje gemaakt ter grootte van een DIN aansluiting, en een plaatje ter grootte van een seriele aansluting, en PS/2 aansluiting.
Daar heb ik nagels in geslagen op de juiste plaatsen, met van die kabelverbindingen eraan (Daar weet ik de naam ook niet van) ik kan nu heel makkelijk een USB toetsenbord op de DIN aansluiten en ook een PS/2 op een DIN, door het verloopstukje los te maken, en een andere erop te proppen. Het is niet ideaal, maar ik kan nu wel overal mee overweg :)
Roman schreef op woensdag 25 april 2007 @ 20:08:
Ik heb ook nog wat din toetsenborden liggen. En volgens mij ook een PS/2 > Din adaptertje. Mag je zo komen halen in rotterdam.
Ik heb het al gevonden, en Rotterdam is me iets te ver weg ik woon zelf in Venlo :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2007 21:58 ]

• soepkip
  • Laatst online: 20-01 20:10

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Ik wordt oud...

Din en ps2 kun je door 2 pinnen te verbinden wijsmaken dat er wel een toetsenbord aanhangt (we;lke het zijn....google is your friend)

bedenk opeens dat je ook gewoon in je bios moet kunnen uitzetten dat ie on keyboard error gewoon doorboot

Beste film ooit

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
soepkip, dat gaat ook zo goed, die fout afzetten zonder toetsenbord :)

ps2 is trouwens eigenlijk mini-din, het is dus eigenlijk dezelfde connector, alleen een fikse maat kleiner ;)

Daarom gaat converten eigenlijk altijd goed, simpel omdat het gewoon kleinere stekker is, maar verder hetzelfde.
Dat 2 pinnetjes aan elkaar voor een toetsenbord detectie werkt trouwens op nieuwe(re) pc's vaak niet meer, omdat die echt gaan kijken wat er voor toetsenbord aanhangt ;)

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 02:02
The Eagle schreef op woensdag 25 april 2007 @ 19:43:
foei, mijn zoon! In die tijd betaalden wij nog met florijnen.
Mocht je trouwens problemen hebben met muis/tobo aan oude pc is het gemakkelijkst toch gewoon een pci usb kaartje derin duwen.
ps2 poortjes is toch wel redelijk een must. (of dus zoals je nu deed ps2 converten naar din, kan desnoods ook nog.)
Want die ouwe DIN tobo's zijn niet echt chill...
oh, en ouwe serieele muisjes ook niet...

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:41
warcow schreef op donderdag 26 april 2007 @ 00:54:
[...]

Want die ouwe DIN tobo's zijn niet echt chill...
oh, en ouwe serieele muisjes ook niet...
Ik heb hier nog 2 pc's die met een DIN tobo werken en ze werken goed.
De ene is een goedkoop geval, en de andere is zo'n IBM wannabe ramplank, en die is geweldig.
1 pc gebruikt ook nog een seriele muis, en ik zie ook niet wat daar t probleem is?

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 02:02
GAIAjohan schreef op donderdag 26 april 2007 @ 01:05:
[...]

1 pc gebruikt ook nog een seriele muis, en ik zie ook niet wat daar t probleem is?
Komop... dat jij er nog lol aan beleeft is leuk, maar zie jij verder ook nog serieus mensen er fatsoenlijk gebruik van maken? :P
Niet echt praktisch allemaal.
En die seriele muis, noem eens 1 muis die serieel is en fatsoenlijk werkt. (balmuizen opzich kunnen nog wel goed werken dan, maar die ouwe krengen zijn echt irritant... :D)

• soepkip
  • Laatst online: 20-01 20:10

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

warcow schreef op donderdag 26 april 2007 @ 01:12:
[...]

Komop... dat jij er nog lol aan beleeft is leuk, maar zie jij verder ook nog serieus mensen er fatsoenlijk gebruik van maken? :P
Niet echt praktisch allemaal.
En die seriele muis, noem eens 1 muis die serieel is en fatsoenlijk werkt. (balmuizen opzich kunnen nog wel goed werken dan, maar die ouwe krengen zijn echt irritant... :D)
Vroegah kende je je keyboard shortcuts nog uit je hoofd en hoefde je je muis niet zoveel te gebruiken

Beste film ooit

Pagina: 1