[Thin Client] Aanpassen DOM

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb hier een Thin Client van Neoware, een Eon 3000i. Deze maakt gebruik van Disk on Memory. Je stopt dit in een IDE slot en het OS boot.

Nu heb ik al geprobeerd om dit in een PC te stoppen (op de 2nd IDE), maar dan zie je vervolgens niets in Windows. Wat ik nog even kan doen is het met een CD met disk tool proberen om te kijken of de software erop soms hidden staat oid.

Wat ik me afvraag is of er mensen zijn die ervaring hebben met het aanpassen van bv een Neoware thin client en hier Linux oid op draaien.

Graag hoor ik hoe je dan bv een ander OS aan de praat hebt gekregen..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb hier een neoware thin client waar ik ubuntu op heb geboot. In mijn geval was dat gewoon door er een IDE drive aan te hangen en de DoC (disk on chip) eruit te halen. Dan werkt het ding als een stand alone geval namelijk.

• ViNyL
  • Niet online
En waar haal je de power dan vandaan? Dit type heeft een ingebouwde voeding zonder mogelijkheid voor het aansluiten van een apparaat.

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

PXE booten werkt vaak ook op die dingen. Een kernel laden met een mooie initrd via pxe en je kunt er vanalles mee doen.

• ViNyL
  • Niet online
eghie schreef op maandag 16 april 2007 @ 19:08:
PXE booten werkt vaak ook op die dingen. Een kernel laden met een mooie initrd via pxe en je kunt er vanalles mee doen.
Is dat ook als standalone oplossing te doen?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ViNyL schreef op maandag 16 april 2007 @ 19:04:
En waar haal je de power dan vandaan? Dit type heeft een ingebouwde voeding zonder mogelijkheid voor het aansluiten van een apparaat.
Lijkt me dat dat niet van toepassing is.
De hardware die aanwezig is in je thinclient zorgt voor het stroomverbruik, niet de software.
Of je moet een variabel systeem er van maken, dan zou het qua CPU-load ook uitmaken idd, maar dat zal niet zo heel veel schelen denk ik ;)

• ViNyL
  • Niet online
GJ-tje schreef op maandag 16 april 2007 @ 19:18:
[...]
Lijkt me dat dat niet van toepassing is.
De hardware die aanwezig is in je thinclient zorgt voor het stroomverbruik, niet de software.
Of je moet een variabel systeem er van maken, dan zou het qua CPU-load ook uitmaken idd, maar dat zal niet zo heel veel schelen denk ik ;)
Nee ik bedoel, in een PC haal je volts van je voeding voor een disk bv.. deze thin client heeft die optie niet..

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

ViNyL schreef op maandag 16 april 2007 @ 19:17:
[...]

Is dat ook als standalone oplossing te doen?
Nee, dat alleen niet. Maar van daaruit kun je wel bij je gewone disk komen. Misschien kun je dan Linux ofzo op de DOM zetten. Je zou ook een USB stick kunnen proberen als disk.

• ViNyL
  • Niet online
eghie schreef op maandag 16 april 2007 @ 19:21:
[...]

Nee, dat alleen niet. Maar van daaruit kun je wel bij je gewone disk komen. Misschien kun je dan Linux ofzo op de DOM zetten. Je zou ook een USB stick kunnen proberen als disk.
Enig idee of er ook software is om een Disk on Module uit te lezen/aan te passen?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Vinyl, toevallig van actie op SK.net?

Forum voor die thin client: http://www.macella.nl/forum/
Daar heb ik een how-to precies voor jouw probleem gemaakt: http://www.macella.nl/forum/viewtopic.php?t=107

• ViNyL
  • Niet online
Nee, ik heb hem van me werk mee genomen omdat ik het vermoeden had er wel wat mee te kunnen.. (je moet soms wat he :))

Ziet er erg goed uit! Ik ga eens ff aan te gang hiermee :) Thanks!!

edit:

Het werkt als een trein, kan de disk nu benaderen vanuit Windows..Nu een OS vinden wat op de 32 MB past die ik aan ruimte heb.. Booten vanaf de DOM kan ook en dan op een USB disk verder oid?

[ Voor 37% gewijzigd door ViNyL op 16-04-2007 21:48 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ViNyL schreef op maandag 16 april 2007 @ 19:04:
Mijn ding werkt met 2.5" disks dus die krijg ik gewoon uit de IDE connector. Maar anders is het toch wel van de voeding af te halen lijkt me?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
VinNyL, ander linux is het iig geen enkel probleem, gooi je /boot op de DOM, en / op je usb hdd ;)

• ViNyL
  • Niet online
Als ik de DOM in en PC stop (in de primary IDE) en de usb stick in de PC doe, kan ik dan gewoon de installatie van een CD draaien en de DOM en Usb als install target aangeven?

Of heb je misschien nog een andere tip?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Jup, /boot wordt dan hda, usb disk is sda ;)

Edit:
Niet vergeten je bootloader op hda te gooien dan he (de DOM dus)

[ Voor 46% gewijzigd door SA007 op 17-04-2007 09:43 ]

• ViNyL
  • Niet online
Ik zal vanavond eens even een poging doen. Weet jij trouwens ook of je de huidige inhoud van de DOM (in dit geval Windows CE) er gewoon af kan kopieren en dit er later op terug kan zetten?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Maak gewoon een disk image ergens heen, mount een netwerkschijf ofzo, dan dd if=/dev/hda of=/pad/naar/netwerkmount/DOM.img

Aangezien je dan denk ik nog geen partities hebt op je usb disk.

• ViNyL
  • Niet online
SA007 schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 16:33:
Maak gewoon een disk image ergens heen, mount een netwerkschijf ofzo, dan dd if=/dev/hda of=/pad/naar/netwerkmount/DOM.img

Aangezien je dan denk ik nog geen partities hebt op je usb disk.
Ik heb nu FreeNAS op de DoM staan, maar krijg een error na het booten van de kernel. Wat ik me afvraag is dit: moet de aanpassing die je doet naar de voeding stekker blijven zitten als je software geinstalled hebt of kan hij er dan weer vanaf en terug zoals hij hoorde?

• Turbosjaak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:28

Turbosjaak

Un Chien De Liege

Nu kom ik hier nog wat oude bekenden tegen :+

Ik ben ook nog bezig ga freenas er denk ik opzetten.