Allround systeem t.w.v. ~ € 1100,-

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:37

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
Nu de prijzen lekker laag zijn wil ik mezelf een nieuw systeem aanschaffen.
Ik had het volgende in gedachten, als er nog aan / opmerkingen gooi het in de groep :)

Processor
- Intel Core 2 Duo E6600 (2,40GHz. , 266MHz. QDR FSB, 64Kb. L1, 4MB L2, Boxed)
* Ik doe niet aan overklokken, dus deze processor leek mij het beste voor zijn prijs. En als ik al een poging doe, dan zal het iig niet veel zijn :)

Moederbord
- Gigabyte GA-965P-DS3, P965
* Leuk bordje voor een leuke prijs.

Geheugen
- Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit
* Werkt volgens Kingston met bovenstaand moederbod.

HDD
- Seagate 320GB SATA II 7200RPM 16MB Barracuda 7200.10 (ST3320620AS) x 2
* dit maal 2 is lekker veel ruimte :P :D

Videokaart
- Asus GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) EN800GTS⁄HTDP⁄320M
*

Behuizing
- Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
OF
- Antec NSK6000 (ATX, No PSU, Zilver⁄Zwart) + Cooler Master RP-550 Extreme Power, 550W (ATX12V V2.01) OF Antec Earthwatts 500W (ATX12V 2.2)
*

brander
Wat is verstandig ? SATA of PATA.
Mij lijkt SATA makkelijker ivm dunnere kabels.

Waarvoor word het gebruikt ?
- Windows Vista Premium ENG 64 bit
- (web)design, Photoshop CS2, Illustrator etc / HTML edit programma's
- Nieuwsgroepen (unrarren / parren en wat er nog meer bij komt kijken).
- Spelletje zo nu en dan, hoeft van mij echt niet op het allerhoogste detail. Resolutie waar ik op speel 1280 x 1024.

Vragen van ik voor jou
Over het moederbord
- Ik heb gelezen dat het moederbord kleiner is dan een normaal ATX bord, klopt dit ?http://tweakers.net/productsurvey/142060. Ook begreep ik dat er SATA problemen waren ? (kan topic niet zo snel meer terug vinden). En als laatste punt, de hoge temp van de chipset ?
Mijn kamer is met deze dagen niet echt koel :P dus hoe erg is een hogere temp.

Over de videokaart
- Past die in bovenstaande kasten ? Weet dat zijn broer niet past in sommige kasten.

Over de kasten
- Persoonlijk vind ik de Antec NSK6000 een beter uitziende kast, maar als ik zou gaan voor de Sonata is de voeding dan voldoende ?
Ik las nl in de verschillende threats dat 450 watt voldoende is voor een soortgelijk als bovenstaand systeem. Zolang het maar een kwaliteits voeding is.
Aangezien ik hier een leek in ben, aub wat adviezen.
- Airflow in de kasten, met zo een mega kaart (van wat ik begreep) is het van belang dat er een goeie airflow in de kast is. Aangezien er 120 mm fan in kan lijkt het mij dat dit wel snor zit. Alleen nu zit ik in discussie met een collega dat dit met de nieuwere kaarten nog weleens issue is. De kaarten zijn zo groot dat het ongeveer de systeemkast in 2en splits (boven en onder).

Zoals het al blijkt, ik ben een leek kwa nieuwe hardware :P

Edit : Voor dat ik het vergeet, het is de bedoeling dat het systeempje ook uiteraard een tijdje meegaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Als je maar af en toe een spelletje speelt, dan lijkt mij een geforce 7600 gt voldoende voor jou. Draait perfect alle games op medium-high. Eventueel ga je voor de iets duurdere 1950pro.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 211451

- Spelletje zo nu en dan, hoeft van mij echt niet op het allerhoogste detail. Resolutie waar ik op speel 1280 x 1024.
Ik zou dan even wachten op de 8600GT goedkoper en heb je meer dan genoeg aan ben je meteen klaar voor de Direct X 10 games... Of een 7900GS/GT want 8800GTX is een beetje overkill als je niet zo vaak gamed (of je moet de allernieuwste games op de hoogste reso met AA en AF aan willen spelen).

http://www.nexustek.nl/breeze_500_watt_computer_case.htm ook een leuke kast met goede voeding, wel iets duurder (niet gechecked maar dat denk ik) maar voor zover ik weet ook stiller.
Heb hem zelf gehad, maar dan de 350Watt versie waar ik al snel te weinig aan had en een 450Watt erin heb gezet.

edit: linkje voor de kast (pricewatch): pricewatch: Nexus Breeze 500 (ATX12v 2.01, 500W, Zilver)

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 211451 op 16-04-2007 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
skelleniels schreef op maandag 16 april 2007 @ 17:06:
Als je maar af en toe een spelletje speelt, dan lijkt mij een geforce 7600 gt voldoende voor jou. Draait perfect alle games op medium-high. Eventueel ga je voor de iets duurdere 1950pro.
Mhhh door de warmte een foutje gemaakt ;)
Ik doel er meer op dat een game niet van mij op het allerhoogste moet draaien als het maar soepel loopt.
Bijv. Straks komt Crysis uit en dat lijkt mij opzich een leuk spelletje, maar het is niet zo dat ik dan alles op mega uber high moet spelen.
(weet trouwens niet of bovenstaand systeem goed vergelijkings materiaal is met Crysis, maar oke tis om een voorbeeld te stellen

Excuses voor de kromme uitleg qua spelletjes :)
Anoniem: 211451 schreef op maandag 16 april 2007 @ 17:13:
[...]
Ik zou dan even wachten op de 8600GT goedkoper en heb je meer dan genoeg aan ben je meteen klaar voor de Direct X 10 games... Of een 7900GS/GT want 8800GTX is een beetje overkill als je niet zo vaak gamed (of je moet de allernieuwste games op de hoogste reso met AA en AF aan willen spelen).

http://www.nexustek.nl/breeze_500_watt_computer_case.htm ook een leuke kast met goede voeding, wel iets duurder (niet gechecked maar dat denk ik) maar voor zover ik weet ook stiller.
Heb hem zelf gehad, maar dan de 350Watt versie waar ik al snel te weinig aan had en een 450Watt erin heb gezet.
Mij lijkt me het kleine broertje wel wat
8800 GTS zoals in mijn startpost ook is aangegeven ;-) :-)

Kast ziet er netjes uit, ff wat meer info lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208483

Die brander is een keuze of je die paar euro duurder het waard vindt een dunner kabletje in je kast te hebben,

en ik zou voor die sonata gaan , of een arctic cooling silentum, soortgelijke kast.

Ik weet niet of je gaat OCen ofzo , anders is pc-4300 geheugen ook voldoende, kost ong. 100 euro (scheelt een 10tje meestal)

met c2d e6600+ 2 gb mem +8800gts lijkt het me wel heel onwaarschijnlijk dat je crisis niet op zijn hoogst kan spelen, maar ja, dat zal dan ook het enige spel zijn...

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 208483 op 16-04-2007 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
OC wou ik de eerste nog niet aan beginnen.
En het Kingston geheugen kost € 96,90 bij Cool-Prices. :)

Brander zit ik nog te twijfelen tussen NEC / Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Ik zie dat je 2 harddisks neemt. Wil je deze in raid draaien? Als dat zo is zou ik naar een DS4 kijken. Deze heeft een ICH8R chip en geen ICH8. De DS3 draait zijn raid op de ("slechtere") jmicron chipset, die Gigabyte er zelf bij op heeft gezet. Het mooie aan de ICH8R is dat je raid 0 en raid 1 op de zelfde 2 hardeschijven kan draaien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Anoniem: 134818 schreef op maandag 16 april 2007 @ 21:19:
Ik zie dat je 2 harddisks neemt. Wil je deze in raid draaien? Als dat zo is zou ik naar een DS4 kijken. Deze heeft een ICH8R chip en geen ICH8. De DS3 draait zijn raid op de ("slechtere") jmicron chipset, die Gigabyte er zelf bij op heeft gezet. Het mooie aan de ICH8R is dat je raid 0 en raid 1 op de zelfde 2 hardeschijven kan draaien :).
Hij kan dan beter voor het kleinere broertje van de DS4 gaan, namelijk de DS3P ;). Deze heeft dezelfde RAID controller als de DS4.
Extra functies van de DS4 heeft hij niet nodig, scheelt weer wat geld..

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-04 13:28
Of crysis wel of niet op zijn hoogst kan is gewoon afwachten, of directx10 zoveel soepeler loopt is ook afwachten. De makers zeggen dat het kan, maar dat hoeft niet waar te zijn. 2gb geheugen voor dat spel is wel genoeg, maar 3 gb kan geen kwaad. Dat kun je beter pas kopen als je het nodig blijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jedi_Pimp schreef op maandag 16 april 2007 @ 21:53:
[...]

Hij kan dan beter voor het kleinere broertje van de DS4 gaan, namelijk de DS3P ;). Deze heeft dezelfde RAID controller als de DS4.
Extra functies van de DS4 heeft hij niet nodig, scheelt weer wat geld..
Vind ik eigenlijk niet. Voor die paar euro meer heb je een super mooie heatpipe er op zitten.

Gigabyte GA-965P-S3/DS3/DS4/DQ6 ervaringen Deel II
"De DS3P lijkt prijstechnisch ook geen logische keuze, voor 13 euro meer heb je heatpipes (DS4)."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107573

Ik weet niet of je wilt wachten nog eventjes, maar 29 april gaan de prijzen voor die Intel procs nog verder omlaag, en niet zo zuinig ook. Normaal zou ik ook zeggen, ja zo kan je blijven wachten, maar voor die anderhalve week zou ik het toch even in overweging nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
Over de prijsverlagingen, dat weekje extra maakt mij ook niet zoveel (zolang de geheugen prijzen maar zo laag blijven :P )

Geen idee of de chipset koeling van de DS4 beter is als de DS3P ivm heat pipes systeem.
(Tis alleen jammer dat Cool-Prices zo weinig variatie heeft, heb nl wel goede ervaringen met de shop).

Over in RAID gaan draaien, tjah scheelt het zoveel in performance ?
Ben nogal huiverig met crashes van de schijf en dat ik dan niks meer kan recoveren :)

Maar heeft iemand nog een idee over of de kaart in het kast(en) past?
En als de voedig goed genoeg is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 16:08
ik zou ook even wachten dan komen de nieuwe procesoren uit die ook een fsb van 1333mhz ondersteunen dat zou ik dan nemen want dat mobo ondersteunt het inmiddels ook al.
neem bijv de e6650 1333mhz fsb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The.Terminator schreef op maandag 16 april 2007 @ 22:28:
Over de prijsverlagingen, dat weekje extra maakt mij ook niet zoveel (zolang de geheugen prijzen maar zo laag blijven :P )

Geen idee of de chipset koeling van de DS4 beter is als de DS3P ivm heat pipes systeem.
(Tis alleen jammer dat Cool-Prices zo weinig variatie heeft, heb nl wel goede ervaringen met de shop).

Over in RAID gaan draaien, tjah scheelt het zoveel in performance ?
Ben nogal huiverig met crashes van de schijf en dat ik dan niks meer kan recoveren :)

Maar heeft iemand nog een idee over of de kaart in het kast(en) past?
En als de voedig goed genoeg is ?
De koeling is beter. Hoeveel beter ligt meer aan hoe goed de airflow in je kast is.

Zoals ik al zij kan je met de DS4, raid 1 en 0 op de zelfde 2 schijven draaien. Je zou je backup dus op het zelfde 2 hardeschijven kunnen draaien, daardoor kan je de crash van een harde schijf overleven zonder je backups kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
Wat ik trouwens ook nog eens vergeet is CPU koeling

Ik heb het volgende opgezocht

Arctic Cooling Freezer 7 Pro
- Werkt goed vooral als je niet overclockt. Als die op max draait heeft die nogal lawaai

Scythe Infinity
- 1 van de betere koelers, maar is lomp en groot. Weet niet of die op een DS3 moederbord past (als dat het moederbord word). Op de site van hun staan 4 merken waarvan Abit en Asus "Ready" zijn.

Thermaltake Big Typhoon
- Ook 1 van de betere koelers las ik in een thread in dit subforum.
Idem met deze, is die goed te bevestigen / compatible met moederborden.

@Reinman : Thanks voor de info :)

[ Voor 3% gewijzigd door The.Terminator op 16-04-2007 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
The.Terminator schreef op maandag 16 april 2007 @ 22:43:
Wat ik trouwens ook nog eens vergeet is CPU koeling

Ik heb het volgende opgezocht

Arctic Cooling Freezer 7 Pro
- Werkt goed vooral als je niet overclockt. Als die op max draait heeft die nogal lawaai

Scythe Infinity
- 1 van de betere koelers, maar is lomp en groot. Weet niet of die op een DS3 moederbord past (als dat het moederbord word). Op de site van hun staan 4 merken waarvan Abit en Asus "Ready" zijn.

Thermaltake Big Typhoon
- Ook 1 van de betere koelers las ik in een thread in dit subforum.
Idem met deze, is die goed te bevestigen / compatible met moederborden.

@Reinman : Thanks voor de info :)
De Infinity past niet lekker op een DS3, op een DS4 wel dacht ik. Maar dat is voor jou echt overkill, zo'n high-end aircooler heb je niet nodig als je niet-of nauwelijks gaat overclocken. De Arctic Freezr 7 Pro zal voldoen, hiermee kan je ook makkelijk naar 3GHz overclocken als je nog zou willen..

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
Oke, dat is goed om te horen dat de Arctic Cooling Freezer 7 Pro genoeg is, alleen hoe zit het met het lawaai van deze koeler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
Ik ben tot de volgende 4 setups gekomen, moet nog wat reviews van kasten lezen (en weten of die kaart er wel inpast).

Setup 1

Afbeeldingslocatie: http://www.prefixxx.nl/tmp/systeem1.gif

Setup 2

Afbeeldingslocatie: http://www.prefixxx.nl/tmp/systeem2.gif

Setup 3

Afbeeldingslocatie: http://www.prefixxx.nl/tmp/systeem3.gif

Setup 4

Afbeeldingslocatie: http://www.prefixxx.nl/tmp/systeem4.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
Na veel lezen ben ik uitgekomen op dit systeem, met nog maar 1 twijfel

Het moederbord

- Asus P5B-E, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
- Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)

Want las dat Asus last kan hebben van niet booten of piepen van het MB
Gigabyte vanwege de grootte (past die wel goed in de kast ?) en hoge temp chipset.

Afbeeldingslocatie: http://www.prefixxx.nl/tmp/finalsysteem.gif

Als iemand hier nog doorslag kan geven, dan zou dat mooi zijn :D

[ Voor 5% gewijzigd door The.Terminator op 20-04-2007 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoge temperatuur hebben ze bijde. Chipsets van tegenwoorden zijn meestal aardig warm (zeker nvidia chipsets). Soms past de DS3 inderdaad een beetje moeilijk, maar een beetje handig iemand lost dat wel op. Je kreeg er dacht ik namelijk een lading speciale pinnetjes bij.
Misschien staat er wel meer in het ervaring stopic:
Gigabyte GA-965P-S3/DS3/DS4/DQ6 ervaringen Deel II

Van het piepen weet ik eigenlijk niet :S

hmmm niet echt doorslag gevend. In princiepe is geen van bijde een miskoop maar ben je met de DS3 iets goedkoper uit :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 20-04-2007 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
Bedankt Reinman,

Ja ben het Gigabyte topic al aan het doorlezen, maar kan het zo niet vinden.
Over Asus, ja lees er nl verschillende topics over hier op Tweakers (en in zo een thread staan ook linsk naar forums ivm met piepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja ik ga er van uit dat de DS3 gewoon te monteren is in elke ATX kast ondanks dat het bord zelf iets kleiner is. Als dat niet zo was, zo het ervarings topic vol met klachten zitten dat ie niet past :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
Das waar :d

Maar iig thanks, heb het besteld :) (met Asus MB).
Nu word het wachten :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Veel plezier er mee! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
:*) Ik zeg "Dank u wel" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:07

Thandor

SilverStreak

Ben toe aan een nieuw systeem > Allround systeem t.w.v. ~ € 1100,- :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1