Toon posts:

Hardware load balancer support enkel bekende protocollen?

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
We zoeken een hardware load balancer om meer traffic naar onze online service te kunnen verdragen. Nu lees ik bij verschillende hardware load balancers het volgende:

"Load balance almost ANY protocol i.e. HTTP,HTTPS,SMTP,POP3,IMAP,Terminal Server etc."
http://us.loadbalancer.org/enterprise_clustered.html

"Server Load Balancing (SLB) for TCP/UDP based protocols"
http://www.kemptechnologies.com/load-balancer-spec1500.shtml

Ik neem toch aan dat andere protocollen gebaseerd op TCP/IP die niet bij het apparaat bekend zijn (zoals een intern ontwikkeld protocol) ook door het apparaat gebalanced kunnen worden?

Het zijn ten slotte over het algemeen socket verbindingen over TCP/IP waarover een aantal tekst commandos verstuurd worden als je kijkt naar HTTP, SMTP, IMAP en POP3?

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-02 15:18

silverstorm

tearing me apart

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2007 @ 16:16:
Ik neem toch aan dat andere protocollen gebaseerd op TCP/IP die niet bij het apparaat bekend zijn (zoals een intern ontwikkeld protocol) ook door het apparaat gebalanced kunnen worden?
Sommige dingen kun je moeilijk/niet loadbalancen. Als je een intern ontwikkeld protocol hebt, hoe moet een apparaat dan weten hoe hij je data kan en moet moet loadbalancen?

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Verwijderd

Topicstarter
silverstorm schreef op maandag 16 april 2007 @ 16:19:
[...]

Sommige dingen kun je moeilijk/niet loadbalancen. Als je een intern ontwikkeld protocol hebt, hoe moet een apparaat dan weten hoe hij je data kan en moet moet loadbalancen?
Client connect naar de load balancer over TCP/IP op een bepaalde poort. De load balancer selecteerd één van de achterliggende servers en verbind de client door naar die server. Gedurende de tijd dat deze verbinding blijft bestaan verwacht ik dat de berichten heen en weer (de afspraken, het 'protocol') tussen deze twee machines blijft gaan.

Als de client disconnect en opnieuw connect met de load balancer kan ik me voorstellen dat je bij een andere server terecht komt en dat is ook geen probleem. Belangrijkste zou zijn dat een TCP/IP connectie, wat voor berichten daar ook over verstuurd worden (het 'protocol') de zelfde server gebruikt blijft worden.

• Profidiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2025

Profidiam

Ellenface

Volgens mij is dit perfect mogelijk met een 'layer 4' loadbalancer en ondersteunen de meeste commerciële loadbalancers dit ook.

Een HTTP loadbalancer is al meteen geavanceerder, omdat die op basis van de HTTP headers kan balancen, maar dat zoek jij blijkbaar niet.

Open source heb je haproxy en ipvs die dat kunnen, er zijn er wsl nog meer.

Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test

Verwijderd

Topicstarter
Profidiam schreef op maandag 16 april 2007 @ 19:52:
Volgens mij is dit perfect mogelijk met een 'layer 4' loadbalancer en ondersteunen de meeste commerciële loadbalancers dit ook.

Een HTTP loadbalancer is al meteen geavanceerder, omdat die op basis van de HTTP headers kan balancen, maar dat zoek jij blijkbaar niet.

Open source heb je haproxy en ipvs die dat kunnen, er zijn er wsl nog meer.
Bedankt voor de info!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2007 @ 16:24:
[...]

Client connect naar de load balancer over TCP/IP op een bepaalde poort. De load balancer selecteerd één van de achterliggende servers en verbind de client door naar die server. Gedurende de tijd dat deze verbinding blijft bestaan verwacht ik dat de berichten heen en weer (de afspraken, het 'protocol') tussen deze twee machines blijft gaan.

Als de client disconnect en opnieuw connect met de load balancer kan ik me voorstellen dat je bij een andere server terecht komt en dat is ook geen probleem. Belangrijkste zou zijn dat een TCP/IP connectie, wat voor berichten daar ook over verstuurd worden (het 'protocol') de zelfde server gebruikt blijft worden.
Dat klopt. Dit is gewoon simpele connection-based load balancing. Kan elke load balancer, want is vrij simpel te doen. Gewoon de connectie doorsturen naar een server en zorgen dat dat consistent zo gebeurt met alle volgende packets. Dit kan met elk TCP-based protocol en de meeste load balancers kunnen 't ook wel met UDP (mbv een timer).

Het wordt moeilijker als je intelligenter wilt balancen. Bijvoorbeeld aan de hand van cookies in HTTP of SSL Session IDs in https. Dan moet je load balancer dus opeens specifieke kennis van protocollen hebben, en daarin zijn ze natuurlijk gelimiteerd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1