Toon posts:

Niet meer van VC kunnen switchen na crash Xorg. Waarom?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Deze vraag heb ik eerder in de NOS kroeg gepost, maar waarschijnlijk komt hij in een eigen draadje beter tot zijn recht. Deze vraag betreft iets dat ik me al tijden afvraag, en ik ben benieuwd of hier mensen een antwoord op weten.

k heb sinds ik linux draai een paar keer gehad (vooral bij het lekker prusten met zeer experimentele software :) ) dat Xorg vastliep. Nu is dat opzich geen ramp: ctrl + alt + backspace of crtl + alt + f1 doet dan wel de truuk.
Ik heb echter nu al zo'n drie keer meegemaakt (verspreid over een jaar of 3, zeer incidenteel dus) dat dat ook niet meer wou werken. Als ik vervolgens echter vanaf een andere computer via ssh op mijn pc inlogte kon ik mooi X even herstarten en vervolgens weer fijn doorwerken. Prachtig natuurlijk dat zoiets de kernel en je overige programma's niet meeneemt in zijn crash.
Ik vroeg me echter af hoe het kan dat ctrl + alt + f1-f6 dan ineens niet meer werkt. Het switchen van virtual console is namelijk niet iets dat normaal via X wordt afgehandeld, en volgens mij via de kernel wordt geregeld. Het is namelijk iets dat direct na het starten van je kernel al werkt. Als dit op zo'n laag niveau wordt afgehandeld en de kernel nog draait, moet het wisselen van VC toch altijd nog werken of zie ik iets over het hoofd?

Verwijderd

Ik weet niet hoe die toetsen worden afgehandeld. Maar ik weet wel dat je in de configuratie van X "ctrl + alt +fx" kan uitzetten, en het mij dus waarschijnlijker lijkt dat X toch wel deze acties afhandeld.

Zowiezo is het in een standaard terminal in linux de toetsencombinatie "alt + fx" en niet "ctrl + alt + fx" zoals in X om van terminal te switchen,

edit:
quote weg

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2007 16:44 ]

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Goeie vraag, dit probleem kwam bij mij ook voor tijdens het gebruik van de propriëtaire driver van Ati (wat reeds is opgelost), maar op een andere laptop van mij die de i810 driver gebruikt heb ik dit nooit gehad. Welke driver gebruik jij dan, want waarschijnlijk is dit een driver probleem. Wat er nu precies fout gaat weet ik niet, maar is natuurlijk wel leuk om te weten :)

@flupzor
Waarom quote je de post van de TS in hemelsnaam?

[ Voor 7% gewijzigd door cherwin op 16-04-2007 16:47 . Reden: gezeik doorgestreept ]

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit probleem gehad met de nvidia driver (de proprietary). Dat de driver Xorg kan laten crashen verbaasd me geenzins. Wat ik me voornamelijk afvraag is waarom van terminal switchen dan in sommige gevallen niet meer kan. Dit lijkt me toch niet de taak van Xorg. Of wordt alle keyboard input als Xorg draait ineens rechtstreeks doorgestuurd naar Xorg, zodat als Xorg gecrashed is, het mogelijk is dat dit niet meer functioneerd? In dat geval vraag ik me erg af waarom de kernel niet toch eerst even kijkt of er toevallig alt+fx is ingedrukt en in dat geval van terminal switched.
In principe hoor je hier geen last van te hebben, maar het lijkt me toch wat robuuster als je ALTIJD van terminal kan switchen.

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het heeft sowieso wel wat met Xorg te maken, want als je met sysrq aan de slag gaat dan kan je zonder te ssh'en naar je bak, je console terug krijgen en ook weer lekker verder experimenteren.

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dus DAAR is de sysrq knop voor bedoelt... Weer een langlopend mysterie opgelost. :p
Ik vond het al typisch dat er geen manier was om bij een gecrashte Xorg toch van console te switchen, maar blijkbaar kan dat dus toch. Blijkbaar handelt Xorg zelf gewoon alle keyboardinput af, behalve sysrq. In ieder geval bedankt voor deze informatie, zo heb ik weer wat geleerd! :)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:52

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2007 @ 18:44:
Ah, dus DAAR is de sysrq knop voor bedoelt... Weer een langlopend mysterie opgelost. :p
Ik vond het al typisch dat er geen manier was om bij een gecrashte Xorg toch van console te switchen, maar blijkbaar kan dat dus toch. Blijkbaar handelt Xorg zelf gewoon alle keyboardinput af, behalve sysrq. In ieder geval bedankt voor deze informatie, zo heb ik weer wat geleerd! :)
Je moet wel kernel support aan hebben staan voor sysrq ... Anders heb je er nog niets aan namelijk ;)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Pagina: 1