A8N Sli Deluxe geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09-2025
Dag allemaal,

Na een aantal tests gedaan te hebben waaronder memtest86 blijkt dat me geheugen dus echt niet goed meer is. Ik dacht het nog wel even uit te houden, maar net crashte het systeem dus alweer.

Nu moet ik dus nieuw geheugen hebben. Beide bankjes van 512MB gaan de deur uit. En daarvoor in de plaats wil ik 2GB geheugen plaatsen.

Nu ging ik al even op zoek bij de fabrikant, Asus. Helaas werkt hun site niet echt goed. Maar dit is wat ik wel gevonden heb.

Geheugen:
Ondersteunde RAM-snelheid: PC2100 ▪ PC2700 ▪ PC3200
Ondersteunde RAM-technologie: DDR SDRAM
Werkgeheugen geïnstalleerd (max): 0 MB / 4 GB (max.)

Memory
- Supports dual channel DDR 266/333/400, using four 184-pin DDR DIMMs.
- Supports a maximum memory size up to 4GB with ECC/non-ECC.
- Supports Dual-Channel

Het lijkt me dus vrij duidelijk dat het DDR400 PC3200 geheugen moet gaan worden. Verder gaan zoeken naar deze geheugenmodules en uiteraard ook heel wat gevonden.

Maar omdat ik ditmaal er zeker van wil zijn dat het geheugen langer meegaat dan wat er nu in zit, V-Data geheugen, kan ik wel wat tips gebruiken. Welk merk raden jullie aan? En welk model zou dat precies zijn dan? Mijn processor is een AMD Athlon 64 4200+ X2 en ik draai Vista 32 bits

1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL3 (Kingston KVR400X64C3AK2/2G)
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR CL2 (Kingston, KHX3200AK2/2G)

Bovenstaande twee zijn redelijk qua prijs. Corsair is alweer een stuk duurder! In sommige gevallen twee keer zo duur. Maar is dat ook meteen merkbaar beter? En is merkloos geheugen merkbaar slechter? Of is daar eigenlijk vrijwel geen verschil in?

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 21:19
Welke geheugen van die 2 die jij gegeven hebt, is de onderste de betere lijkt me, correct me when I'm wrong.. Kingston is overigens gewoon een heel goed A-merk, en levert ook nog eens 5 jaar garantie op de meeste modules (sowieso op de eerste die je noemde). En geheugen is eigenlijk niet veel verschillend van andere product-soorten. Je hebt kwalitatieve (maar duurdere) A-merken, en je hebt wat kwalitatief minder goede producten (maar dus ook goedkoper), en dat zijn uiteraard de B-merken. Merkloos spul is gewoon een typisch voorbeeld van een C-merk, wat zich ook zeker zal gaan uiten in kwaliteit. A-merken gaan nou eenmaal langer mee, en zijn vaak toch iets beter dan B- of C-merken die dezelfde specs beloven.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Merk maakt inderdaad weinig uit, ik draai merkloos overgeklokt geheugen tot volle tevredenheid al meer dan een jaar :P. Denk dat je voor jezelf het fijn zou vinden als je er lang garantie op hebt. Daar zou ik vooral naar kijken. Kingston was toch zelfs levenslang? Anyway, struin de sites van de bekende merken af en kijk wat hun garantiebeleid is. Gezien de lage prijzen is het verschil tussen B- A-merken zo klein dat je waarschijnlijk het beste een A-merk kan nemen (daar voel je je vast beter bij :P). Alleen één tip: controleer ook eens met een reepje werkend geheugen, of dat wel gewoon werkt. Straks is het het mobo of de CPU!

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Controleer wel even of je geheugen werkt met je CPU.
De geheugencontroller zit bij de AMD64 in de CPU zelf, dus daar moet hij mee samenwerken. Het mobo heeft hier minder over te zeggen,

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• Damocles.NL
En hoe kan je dat precies controleren dan? Dat er een geheugen controller op zit heb ik al gezien inderdaad, maar hoe te controleren of je geheugen ermee compatible is niet

[ Voor 60% gewijzigd door Damocles.NL op 18-04-2007 16:00 ]

• The__Virus
Gewoon testen, simpel. Het werkt of niet is het testen van compatibiliteit (of evt. een defect moederbord), en of het fouten bevat is of het reepje/moederbord goed is (probleem met de sloten en/of het reepje zelf). Probeer gewoon eens een reepje waarvan je weet dat het goed is op de computer. Zo kun je testen of er evt. alsnog een probleem in het mobo/de cpu zit m.b.t. het geheugen.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Weet je wel zeker dat het je geheugen is? Natuurlijk nooit verkeerd om dat geheugen te upgraden/vervangen, maar het zou zonde zijn als je probleem daar nog niet mee is opgelost.
Ik zou zelf voor de zekerheid nog even alle mogelijke combinatie's uitproberen.
bijv.:
1e geheugenstick in 1e slot -> testen
1e geheugenstick in 2e slot -> testen
en hetzelfde met het 2e geheugenstickje.

Dan weet je zeker aan welke geheugenstick het ligt, en of heel misschien niet toevallig gewoon een heel slot gaar is.
(zowiezo wel handig natuurlijk, want voor de goede 512 mb ddr stick kan je op marktplaats ofzo nog wel 20 euro vangen.)

• Damocles.NL
Ik heb dus de reepjes afzonderlijk getest van elkaar.

1 reep gaf in beide sloten errors aan.

Bank 1
Error in 00013d601e4 op 317.0 MB

Bank 2
0000c2b7e1c op 194.4 MB

andere reepje gaf geen enkele error aan in beide bankjes niet. Dus ik vermoed dat het 1 reep is wat gewoon defect is. Helaas geen garantie meer op volgens de pc verkoper, het is v-data geheugen waarop 1 jaar garantie zit.

Ik kijk nu in de pricewatch, ik wil 1 GB kopen en die andere 512 houden, ik neem aan dat dat wel kan. http://tweakers.net/pricewatch/cat/548

Welk merk en type in de pricewatch raden jullie aan om te nemen? Het is bijna een volle pagina met geheugen wat je kan kiezen en wil wel een goed keuze maken..

• warcow
Damocles.NL schreef op zondag 22 april 2007 @ 22:22:
Ik heb dus de reepjes afzonderlijk getest van elkaar.

1 reep gaf in beide sloten errors aan.

Bank 1
Error in 00013d601e4 op 317.0 MB

Bank 2
0000c2b7e1c op 194.4 MB

andere reepje gaf geen enkele error aan in beide bankjes niet. Dus ik vermoed dat het 1 reep is wat gewoon defect is. Helaas geen garantie meer op volgens de pc verkoper, het is v-data geheugen waarop 1 jaar garantie zit.

Ik kijk nu in de pricewatch, ik wil 1 GB kopen en die andere 512 houden, ik neem aan dat dat wel kan. http://tweakers.net/pricewatch/cat/548

Welk merk en type in de pricewatch raden jullie aan om te nemen? Het is bijna een volle pagina met geheugen wat je kan kiezen en wil wel een goed keuze maken..
Dat gaat niet samenwerken in dual channel. Ik zou ook even achter die garantie aangaan. Vaak is er wel garantie van 2 jaar. (lijkt me ook dat dit verplicht is....?)
En anders gewoon upgraden naar 2 keer 1 gig, en die 512 mb verkopen. Als het je toch geld gaat kosten is het natuurlijk wel zo leuk dat de boel ook sneller word. ;)

• Damocles.NL
Ja, ik kan nog niks over V-Data vinden, maar daar zoek ik nog even verder naar.

1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL3 (Kingston KVR400X64C3AK2/2G)
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR CL2 (Kingston, KHX3200AK2/2G)
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2.5 (TwinMos)
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL3 (Corsair VS2GBKIT400C3)

Welke van deze drie zou jij nemen? Prijzen zijn redelijk gelijk. Of zou je voor een andere gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Damocles.NL op 23-04-2007 09:00 ]

• The__Virus
Als de prijzen gelijk zijn, dan de tweede (Kingston HyperX, het heeft Cas2 (wat sneller is dan een hoger getal) en is dus van betere chips gemaakt). Moet je wel in de BIOS Cas2 instellen, dan kun je er pas volop gebruik van maken.

• warcow
Die 2e lijkt mij idd ook de beste. V-data is een redelijk b-merk onder geheugens. Ik zou dus zowiezo gewoon maar voor dat Kingston gaan. :)

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05 18:01

Milmoor

Footsteps and pictures.

Let op: de cas in de pricewatch is erg vaak niet correct. Als je de specificaties goed gaat lezen is het vaak niet cas2, maar cas3 of zelfs cas4. Ik had een setje besteld met cas2.5, en dat was cas3. De leverancier gaf aan: "hij doet het nagenoeg zeker op cas2.5, het zijn de specificaties zoals aangeleverd door mijn leverancier en als ik er cas3 in zet verkoop ik het niet.". Toch maar van afgezien... Aangezien de veel bedrijven dit soort specificaties klakkeloos kopieren gaat het erg vaak fout. Bij Twinmos ben ik zo ongeveer alle leveranciers langsgegaan, allemaal incorrecte data.

Laat even weten wat je kiest en waarom, ik zoek voor hetzelfde moederbord...

[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 23-04-2007 22:38 . Reden: vraagje toegevoegd. ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 08:03

Stefano

Ondertitel Not Found

Ik gebruik al tijden, eerst op A8N Sli Deluxe en nu op Sli Premium, Corsair XMS Twinx. Voorheen de 2x512 set en inmiddels 2x1024. Goede specs en probleemloos in combinatie met A8N Sli xxx

huidige set:
http://www.corsairmicro.c...pecs/twinx2048-3200c2.pdf

de rest:
http://www.corsairmicro.com/corsair/xms.html#twinx

• Damocles.NL
En die Corsair is ook in combinatie met de AMD 4200+ X2 een goede setup?

€ 225,77 vind ik overigens wel een hoop geld. Ongveer 100 euro duurder dan dat Kingston geheugen. Die Kingstons zitten meer in mijn prijs categorie.

[ Voor 51% gewijzigd door Damocles.NL op 25-04-2007 11:09 ]

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05 18:01

Milmoor

Footsteps and pictures.

Het overklokken van geheugen levert meestal weinig reeele performancewinst op, benchmarks gaan wel een stuk sneller. Overklokgeheugen vindt ik daarom zelf alleen interessant voor systemen die verder alles al aardig maximaal hebben. Je geld kan je beter in een sneller cpu stoppen, dan in extra snel geheugen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• RobbieNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-05 22:01
V-Data geeft trouwens 2 jaar garantie. En mocht je de geheugen bankjes apart willen testen dan zou ik als je 1 bankje gebruikt deze in de 3e plaatsen. De A8N serie wil nog wel eens problemen geven als je 1 bankje gebruikt in het 1e slot.

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 08:03

Stefano

Ondertitel Not Found

Damocles.NL schreef op woensdag 25 april 2007 @ 10:58:
En die Corsair is ook in combinatie met de AMD 4200+ X2 een goede setup?

€ 225,77 vind ik overigens wel een hoop geld. Ongveer 100 euro duurder dan dat Kingston geheugen. Die Kingstons zitten meer in mijn prijs categorie.
Ik draai ook met een X2, een 4600

Geheugen is inderdaad te duur momenteel, in het verleden was het prijsverschil niet zo groot, oude voorraden?

• Damocles.NL
RobbieNL ik heb ze allebei los van elkaar in zowel het eerste als het derde slot getest. In beide sloten kreeg ik errors. Zojuist de pc zaak gebelt dat het volgens velen anderen 2 jaar garantie is. Deze wist dat niet zeker en zei dat ik maar even langs moest komen met het geheugen. Heb ik natuurlijk geen antistatische zakjes hier liggen dus moet ik dat eerst maar even regelen anders zeggen ze natuurlijk dat het komt door de rit naar die winkel toe. Krijg je dat gezeur.

Even afwachten dus of ik nu een nieuwe 512MB krijg. Dan heb ik dus 2* 512MB van V-Data. Dan kan ik probleemloos toch 1024MB kingston erbij zetten?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik draai een 4200 met een Twinmos 2x 1GB kitje. Werkt goed :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• warcow
Damocles.NL schreef op donderdag 26 april 2007 @ 17:18:
RobbieNL ik heb ze allebei los van elkaar in zowel het eerste als het derde slot getest. In beide sloten kreeg ik errors. Zojuist de pc zaak gebelt dat het volgens velen anderen 2 jaar garantie is. Deze wist dat niet zeker en zei dat ik maar even langs moest komen met het geheugen. Heb ik natuurlijk geen antistatische zakjes hier liggen dus moet ik dat eerst maar even regelen anders zeggen ze natuurlijk dat het komt door de rit naar die winkel toe. Krijg je dat gezeur.

Even afwachten dus of ik nu een nieuwe 512MB krijg. Dan heb ik dus 2* 512MB van V-Data. Dan kan ik probleemloos toch 1024MB kingston erbij zetten?
Je kan er wel 1 gig bij zetten, maar dan kun je geen dual channel meer draaien. Daarvoor zou je of:
2 keer 512 erbij moeten doen. (totaal 4 keer 512)
of 2 keer 1 gig erbij. (512+1 gig en 512+1 gig ->is ook dual channel)

Wat je ook doet, je moet alles gewoon in 2'en kunnen delen, dan werkt het vaak wel in dual channel.
Pagina: 1