Toon posts:

[Windows] Wie/wat start welke service

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om te zien welk programma een service probeert te starten? Ik heb hier namelijk een probleem dat er op een server geprobeerd wordt om Windows Update service te starten. Maar ik weet nu niet of dit door een gebruiker gedaan wordt, of dat een programma de service probeert te starten.

Is het mogelijk om te zien wie/wat een service probeert te starten?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kijken in welke SecurityContext die wordt gestart? (localsystem, network service).
Services worden doorgaans niet door gebruikers gestart, anders zouden het geen services zijn ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Maar als een service op "manual" staat en de gebruiker start een programma die gebruikt maakt van Windows Update, dan zal de service toch gestart worden

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2007 @ 12:33:
Maar als een service op "manual" staat en de gebruiker start een programma die gebruikt maakt van Windows Update, dan zal de service toch gestart worden
sommige services staan op manual en worden automatisch gestart indien nodig. Dit kan zelfs met services gebeuren die op automatic staan geconfigureerd. Maar jou constatering is inderdaad correct.

Verwijderd

Topicstarter
Maar is het ook na te gaan welk programma gebruikt maakt van de service danwel de service probeert te starten?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Is de gebruiker administrator:
- Ja : de service kan door gebruiker gestart worden
- Nee: de gebruiker heeft doorgaans geen rechten om de service te starten/stoppen.
Heb je misschien een Wsus-server in het netwerk? Met gpo's settings voor automatic updates ingesteld? Misschien probeert deze gewoon periodiek een check te doen op updates?

Welke versie van Windows gebruik je? Erg belangrijk om te weten voor we hier eigenlijk iets zinnigs over kunnen zeggen verder. Zie ook de Windows Servers en Server-Software - Policy

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is niet OF een gebruiker een service kan starten, maar of er een mogelijkheid is om te zien WELK programma een service probeert te starten.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ja.

Oh, je wil ook nog weten hoe?

auditing aanzetten, tracen, kijken wat de dependencies zijn van de service in kwestie, is het de juiste service en niet een "fake" WU service...

Beetje inventief zijn enzo.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

welke windows versie hebben we het hier? win2k3 geeft hier namelijk netjes meldingen over...

Verwijderd

Topicstarter
Windows 2000
Pagina: 1