Toon posts:

Kan niet meer van IDE booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een P4 3ghz met 1 160gb IDE schijf en ik heb pas een 320gb Baracuda gekocht (SATA). Als ik de SATA aanzet in de bios wil hij niet meer van IDE booten. Ik kan de IDE schijf ook niet meer als primary boot kiezen. Ik heb ook geen zin om de boel op de SATA te installeren want dan gaat het ineens drive I worden ipv C.

Als ik de SATA uitzet dan boot hij weer gewoon van IDE.

Wie heeft er een oplossing.

Groet,
Patrick

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2007 10:53 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Goh, misschien handig als je ook aangeeft welk moederbord je hebt... Heb je je bios al geupdate?

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Prik je sata disk eens op een andere sata aansluiting op je bord? Dikke kans dat je bord juist DIE sata boven alles kiest om van te booten.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
je kan in bios niet alleen bootpriority opgeven, maar ook volgorde van de harde schijven. Zet daar eerst eens de IDE schijven op 1(of 2). Daarna kan je ze wel als boot zetten.

Anders even met opstarten F8 drukken.

Verwijderd

Topicstarter
De bootpriority lukt dus niet, ik zie alleen de sata, de externe usb en nog iets... de IDE komt niet meer naar voren als ik de sata uitzet dan zie ik hem wel.

• Arch-IT-ect
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-06-2025

Arch-IT-ect

.nutter

master/slave settings?

If freedom is short of weapons, we will compensate it with willpower

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

icm sata :? :?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2007 @ 12:07:
De bootpriority lukt dus niet, ik zie alleen de sata, de externe usb en nog iets... de IDE komt niet meer naar voren als ik de sata uitzet dan zie ik hem wel.
dat begrijp ik.

Wat je in bios kan doen zijn 2 dingen.

- de volgorde van de harde schijven dus 1e 2e 3e schijf. Hier staan al je harde schijven. Vermoedelijk staan hier je SATA schijven bovenaan en dus moet je de IDE disken bovenaan zetten.
- bootvolgorde: DVDrom, 1e harde schijf, 2e harde schijf, floppy. Hier kan je bijv alleen de 1e 2 schijven selecteren van de andere lijst. Staan je SATA schijven daar bovenaan, dan zie je dus je PATA schijven niet in dat lijstje.

En wat ik al zei, druk eens op F8, dan kan je vaak uit alle harde schijven kiezen van welke je wilt booten.

[ Voor 16% gewijzigd door Kurios op 16-04-2007 12:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik vanavond thuiskom zal ik het proberen. Dank!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2007 @ 10:45:
Ik heb ook geen zin om de boel op de SATA te installeren want dan gaat het ineens drive I worden ipv C.
Dan ziet de XP installatie toch meerdere schijven, anders zal dit gewoon C: zijn. Wat je dan doet is je koppeld alles los behalve je installatie schijf en je CD/DVD-ROM maar dit even terzijde.
Pagina: 1