[XP] Guest account verbergen in aanmeldscherm

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-12 19:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Hallo,
om thuis bestanden te kunnen delen heb ik gisteren in Windows mijn guest account aangezet. Dit schijnt nodig te zijn om sowieso 1 map vanaf een andere pc in het netwerk toegankelijk te krijgen. De map is tot op heden nog niet zichtbaar :P maar ik verwacht dat ik na een reboot van beide pc's wel wat werkends krijg.

Wat ik nu storend vind, is dat de guest account ook in het aanmeldscherm te zien is als een ranzig groot icon met een kleurig koffertje. Op zich is dat te wijzigen, maar ik wil eigenlijk dat de guest account helemaal niet zichtbaar is in het aanmeldscherm.

Niet alleen omdat ik hou van een cleane layout en mijn slicke zwarte aanmeldscherm gewoon geen vintage koffertje en 'Gast' in beeld behoort te hebben staan (yech!) maar ook omdat mijn laptop regelmatig gebruikt wordt voor presentaties en ik daar al een speciaal account voor heb; ik wil niet dat studenten op mijn gastaccount kunnen klikken en inloggen, daar is dat ding simpelweg niet voor bedoeld.

Al met al een noodzakelijk kwaad om gedeelde mappen te kunnen laten werken, maar niet bedoeld om lokaal op in te loggen.

Hoe haal ik dat ding uit mijn aanmeldscherm weg? Staat dat ergens vast in de registry?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12 14:52
Met de Microsoft PowerToy Tweak UI, of Tweak XP is het account makkelijk van het welkom scherm te verwijderen.

Of via registery keys, zie: http://www.intelliadmin.c...unts-from-windows-xp.html

[ Voor 33% gewijzigd door djexplo op 16-04-2007 09:32 . Reden: keys.. ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 13:34
http://www.google.nl/sear...+account+windows+xp&meta=

hoe kom je er trouwens bij dat een guest account is vereist om mappen/bestanden te delen..

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Met de hulp van djexplo kan k wel wat... hoewel ik het installeren van extra tools hiervoor weer zo overbodig vind, voor één switchje. Die dingen passen vaak ook alleen maar onderwater iets in het registry aan wat je zelf ook had gekund. Enfin.

densoN, ik denk dat je niet helemaal volgt wat ik bedoel... ik ben zeker capabel om mijn gast account aan en uit te zetten, maar mij is verteld dat het delen van mappen niet werkt zonder gast account aan. Gast account geeft namelijk puur leestoegang zonder wachtwoord, en dat is wat ik moet hebben; ik heb verder nog 2 accounts (2x admin met wachtwoord) en ik wil niet dat mijn vriend elke keer daarop moet inloggen vanaf zijn pc als hij van mij een bestand wil kopiëren.

Maar, als jij een manier weet om te filesharen zonder extra programma's, zonder guest account en zónder het inloggen op een bestaand profiel met wachtwoord, be my 'guest' ;)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• djexplo
  • Laatst online: 21-12 14:52
How do you log on as a hidden user? If you are running windows XP Professional you simply need to press CTRL-ALT-DEL twice, and the standard logon screen will be displayed. This has one pitfall - it will fail to work if a user is still currently logged in. If you are having trouble getting it to show, then reboot and press it twice before any users have logged in. Secondly, if you are running Windows XP Home, you will need to boot in safe mode to use the hidden account. The CTRL-ALT-DEL trick does not work for XP Home.
Blijkbaar toch niet zo veilig ..

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• DarkSide
  • Laatst online: 08:11

DarkSide

theres no place like ::1

djexplo schreef op maandag 16 april 2007 @ 09:35:
[...]
Blijkbaar toch niet zo veilig ..
Gaat niet zo zeer om veilig. Het gaat hier ook om de mogelijkheid om met het admin account in te loggen. je hebt sowieso een wachtwoord nodig (tenminste ik neem aan dat je wachtwoorden gebruikt). Maar om bestanden te delen tussen 2 pc's heb je geen, ik herhaal geen, gast account nodig. Wel zou je op de een of andere manier geauthentificeerd moeten worden.
Vaak is het aanmaken van 2 identieke accounts met dezelfde wachtwoorden voldoende.
Tevens is het beter om simple filesharing (eenvoudig bestanden delen) uit te zetten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Dark Blue schreef op maandag 16 april 2007 @ 09:35:

Maar, als jij een manier weet om te filesharen zonder extra programma's, zonder guest account en zónder het inloggen op een bestaand profiel met wachtwoord, be my 'guest' ;)
Gewoon, mappen delen op dit netwerk. Kan je ook de gehele partities mee delen.

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-12 16:23
@TS & djexplo:

De volgende key in de registry zetten in de sectie: HKLM-Software_Microsoft_WindowsNT_CurrentVersion_Winlogon:

REG_DWORD: "DisableCAD" met waarde "0x00000000"
en natuurlijk de klassieke login aanzetten (weet even niet of het XP-Pro of -Home betreft hier....)

[ Voor 3% gewijzigd door Kosh66 op 16-04-2007 09:46 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
XP Pro, beide pc's. Maar wat bedoel je daar precies mee, Kosh66? Waar staat 'CAD' voor?

(Computer Aided Design :+ )

Nou goed, ga ik die guest account weer uitzetten, de map is geshared.
Ik wil trouwens expres niet de klassieke login aanzetten omdat ik met StyleXP een shiny skin run, dat doe ik niet voor niets :P

en Holleboomer: ja, dat weet ik. Heb ik ook gedaan. Maar zodra dan iemand mijn pc wil benaderen vanaf het netwerk krijgt hij de vraag om een username en wachtwoord in te typen. Dat moet er natuurlijk een zijn van een bestaande account op mijn computer.

[ Voor 28% gewijzigd door Dark Blue op 16-04-2007 10:46 ]

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-12 16:23
Dark Blue schreef op maandag 16 april 2007 @ 10:44:
XP Pro, beide pc's. Maar wat bedoel je daar precies mee, Kosh66? Waar staat 'CAD' voor?

(Computer Aided Design :+ )
CAD = Ctrl-Alt-Del ;)

Het komt erop neer dat, als je de classic login enabled, je niets meer op de loginprompt ziet, dan de naam van de laatste gebruiker. Met deze key forceer je dat dit voor alle gebruikers zo is.
Zelfs dit weergeven kun je uitzetten, moet ik effe zoeken... gevonden:

Deze key plaatsen in dezelfde locatie als boven: HKLM-Software_Microsoft_WindowsNT_CurrentVersion_Winlogon:

Type=REG_SZ "DontDisplayLastUserName" met als waarde "1" 8)

Als je de classic login niet wilt, houdt natuurlijk alles op.....

[ Voor 6% gewijzigd door Kosh66 op 16-04-2007 12:29 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Hmm, ik had dit topic in de FAQ zien staan, zou dit werken:
Na het rebooten krijg je opeens het welkomst scherm van Windows XP terwijl je geen wachtwoord hebt ingesteld, en maar een enkele account hebt. Dit probleem doet zich voor doordat je (misschien tijdens het draaien van Windows Update) het zogenaamde .NET Framework 1.1 hebt geinstalleerd. Dit programma maakt een onzichtbare gebruiker aan, ASPNET genaamd, Windows ziet deze gebruiker als een tweede gebruiker en toont hierdoor het welkomst scherm, er geen rekening mee houdende dat deze tweede account onzichtbaar is en dus niet getoond wordt op het welkomstscherm.

Om Windows deze speciale account te laten negeren voor het welkomstscherm moet je de volgende wijziging doorvoeren:

* Start 'REGEDIT' op
* Navigeer naar 'HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\SpecialAccounts\Userlist'
* Voeg een nieuwe 'DWORD' waarde toe met de naam ASPNET
* Sluit REGEDIT en herstart je computer

Hierna zal je computer weer normaal opstarten zonder om een gebruiker te vragen.
Ik heb in plaats van een user ASPNET nu een DWORD-waarde met 'GAST' aangemaakt. Dit, omdat ik een Nederlandse versie van XP heb. Wanneer ik nu reboot hoop ik hem niet meer te zien :P
If wel, dan ga ik 'GUEST' proberen. Heeft iemand een idee of dit *boem* gaat zeggen of dat dit gaat werken? :P

Update: Yes, dit werkt.
Er zit alleen één nadeel aan: je guest account is daarna ook gelijk verdwenen uit je scherm.
Dus je gaat naar Configuratiescherm -> Gebruikers en je schakelt de gast-account in. De knop wás grijs, de knop is... verdwenen. Je kunt hem in principe nu dus niet meer uitschakelen.
Dit kan wel weer wanneer je dus die DWORD-waarde verwijdert uit je registry, denk ik.

Op zich staat mijn guest account nu aan, hij is niet storend in beeld en hij staat goed ingesteld, dus ik maak me geen zorgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dark Blue op 17-04-2007 09:16 ]

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-12 20:37
En je Guest account is dan ook niet zichtbaar in de "Local Users and Groups\Users" van Computer Management? (dus rechter muis op "mijn computer" en dan "beheren" en effe naar lokale gebruikers ofzoiets navigeren...).

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ja, daar is hij wel zichtbaar en daar kan ik ook alle instellingen aanpassen.

Pagina: 1