[PHP] Planet en sessions

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aqua_man
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-07-2023

aqua_man

one life, live it!

Topicstarter
Sinds een tijdje zit ik met een probleem met PHP op een Planet server. PHP geeft een error zodra ik de functie session_start() aanroep. Voor de test maak ik gebruik van een bestand met de code:

code:
1
2
3
<?php
session_start();
?>

De server van Planet vindt mij niet lief deze week, want ik krijg meteen de error:
quote: Planet-server
Warning: session_start(): open(/usr/local/pem/vhosts/{KLANT_NUMMER}/tmp/sess_6dfb379b101329876c732ccb9b17bf1d, O_RDWR) failed: Disk quota exceeded (122) in /usr/local/pem/vhosts/{KLANT_NUMMER}/webspace/httpdocs/test/session.php on line 2
Hierin ben ik even zo vrij geweest om het klanten nummer van mij bij Planet te veranderen in "{KLANT_NUMMER}".

Natuurlijk heb ik even met Planet gebeld, die mij dood leuk konden vertellen dat het probleem bij mij ligt, de error verwijst toch duidelijk naar regel 2 van mijn zelf gemaakte script? En Planet neemt natuurlijk geen verantwoording voor mijn script...

Even later sprak ik met iemand anders die "zogenaamd" een PHP expert had moeten zijn. Ook die vertelde mij dat dit aan mijn script lag na het zien van de error.

Ik zelf denk nog steeds dat de error naar de tmp-map verwijst van mijn webhosting waar ik zelf niet eens bij kan met een gewoon FTP programma (verboden toegang). Die folder staat vol en daardoor zijn er geen nieuwe sessies mogelijk.

Word ik nu gek of ligt dit probleem toch echt bij mijn hosting?

2 swim or not 2 swim, that's the question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wanneer je die error bij dat script van 3 regels krijgt, ligt de fout inderdaad bij de configuratie van de planet-server.

Kun je niet een van de andere honderden gratis hostingbedrijven gebruiken? :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
quote: Planet-server
Warning: session_start(): open(/usr/local/pem/vhosts/{KLANT_NUMMER}/tmp/sess_6dfb379b101329876c732ccb9b17bf1d, O_RDWR) failed: Disk quota exceeded (122) in /usr/local/pem/vhosts/{KLANT_NUMMER}/webspace/httpdocs/test/session.php on line 2
De error lijkt mij relatief duidelijk; als jij (of je script dus) niet in die map kunt moeten zij dat wél kunnen en het dus voor je kunnen fixen. Kun je wel in de map dat moet je het zelf ook kunnen fixen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Clean je je temp folder op na het excecuten van je script?
Unlink en dergelijke, session_destroy.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 22:46

KompjoeFriek

Statsidioot

Dat het met de cofiguratie temaken heeft lijkt me ook ja, maar er staat dat je je schijf quota (van /usr/local/pem/vhosts/{KLANT_NUMMER}) overschreden hebt, en daarom kan de file niet aangemaakt worden. Met andere woorden, je neemt te veel ruimte in beslag op hun schijf.

Haal overbodige files van je site (misschien is je mail er ook aan gekoppelt, in dat geval kun je proberen je mailbox op te ruimen)

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

KompjoeFriek schreef op maandag 16 april 2007 @ 00:58:
Dat het met de cofiguratie temaken heeft lijkt me ook ja, maar er staat dat je je schijf quota (van /usr/local/pem/vhosts/{KLANT_NUMMER}) overschreden hebt, en daarom kan de file niet aangemaakt worden. Met andere woorden, je neemt te veel ruimte in beslag op hun schijf.

Haal overbodige files van je site (misschien is je mail er ook aan gekoppelt, in dat geval kun je proberen je mailbox op te ruimen)
Ik denk dat niet. De tmp file is 1 map voor alle gebruikers.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snakiej schreef op maandag 16 april 2007 @ 01:01:
[...]

Ik denk dat niet. De tmp file is 1 map voor alle gebruikers.
Hoeft niet hoor :Y)

Daarnaast staat duidelijk dat de tmp map die gebruikt wordt in de map van de gebruiker staat in dit geval.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2007 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt er op dat ze een temp map hebben per user...zodat deze idd met de quota mee te rekenen valt en andere gebruikers (veiligheid) niet bij jouw sessies kunnen.

Maar doe zoals gezegd hierboven...de sessie zijn aangemaakt door apache of whatever dus via een script kun je de map legen

[edit
Woeps te laat
[/edit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb met hetzelfde probleem te doen. Mijn site was al een poosje niet gewijzigd.
Diskspace kan het probleem niet zijn. Heb net een flinke map verwijderd waardoor de gebruikte diskspace gehalveerd is, maar de error blijft optreden.
Het lijkt erop dat de session data niet kan worden opgeslagen. Kan het niet zijn dat niet de juiste rechten zijn ingesteld en dat de foutmelding niet klopt? Of dat de toegewezen ruimte aan de tmp map op 0 staat oid? Ik heb trouwens geen toegang tot de tmp map...

Ik hoorde van iemand bij planet dat ze vorige week van linux naar unix server
zijn geswitched.
Zou door deze verhuizing het probleem niet zijn ontstaan?
Rechten van files en folders klopten ook niet meer...

Heeft iemand dit probleem al opgelost voor zichzelf?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2007 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen Tempel
  • Niet online
Maak gewoon ergens onder je account (maar buiten de root van je site!) een nieuwe tmp map waar je wel zelf bij kan en vertel PHP dat die map gebruikt moet worden voor de sessions:
http://nl2.php.net/manual...php#ini.session.save-path
http://nl2.php.net/manual/en/function.session-save-path.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De betere oplossing lijkt mij toch om nogmaals contact op te nemen met Planet en deze keer met een iets sterkere onderbouwing komen waarom het eigenlijk hun probleem zou moeten zijn. Het zou best kunnen dat er een aantal dingen misgegaan zijn bij de migratie. Iig zou ik niet beginnen met 'mijn scriptje werkt niet'. Met die vraagstelling lijkt het al snel alsof je support gaat vragen op je eigen scriptje, wat ze daar logischerwijze niet willen. Begin gewoon met dat je een probleem hebt met je tmp directorie (eventueel volledige pad noemen). Er gaat wat fout bij het aanmaken van bestanden en je krijgt de melding "Disk quota exceeded". Verteld even dat je nog wat spullen verwijderd hebt voor de zekerheid, maar dat de melding blijft. Geef verder aan dat je via ftp geen toegaing hebt en vertel vervolgens dat je hierdoor geen sessiebestanden aan kunt maken waardoor sessies in php scripts niet werken.

Wanneer je het op deze manier uitlegt lijkt het veel meer op een platform probleem dan een script probleem, en laat planet nu juist verantwoordelijk zijn voor het platform ;).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arjen Tempel schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 13:51:
Maak gewoon ergens onder je account (maar buiten de root van je site!) een nieuwe tmp map waar je wel zelf bij kan en vertel PHP dat die map gebruikt moet worden voor de sessions:
http://nl2.php.net/manual...php#ini.session.save-path
http://nl2.php.net/manual/en/function.session-save-path.php
Buiten de root heb ik geen schrijfrechten.
En als ik toch een map gebruik (ergens in de root, met juiste rechten) dan blijf ik toch de zelfde foutmelding krijgen, waarbij het path in de foutmelding wel goed verwijst naar de door mij ingestelde folder...

Ziet er naar uit dat planet dit toch zelf moet oplossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

Ruikt ernaar dat apache een quota van 0 heeft op de home schijf van de klanten. In dat geval kun je files weggooien tot je een ons weegt, maar je zult niets kunnen schrijven.

Eenvoudig te testen door een directory op chmod 777 te zetten en dan met apache een textfile van een paar bytes proberen te maken. Dat zal waarschijnlijk niet lukken met dezelfde error. Bij Planet moeten ze *of* apache onder jouw account laten werken op jouw site, *of* de quota van apache op die schijf >0 zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Gerco op 17-04-2007 17:08 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Je zou toch denken dat hele volksstammen zouden klagen over dit soort foutmeldingen als het een systemwide fout is. 8)7
offtopic:
Of het gros van de homepages bij een ISP zijn sessieloze 'hier-is-mijn-kat'-homepages gemaakt met Frontpage®, dat kan natuurlijk ook. :+

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voutloos schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 20:17:
offtopic:
Of het gros van de homepages bij een ISP zijn sessieloze 'hier-is-mijn-kat'-homepages gemaakt met Frontpage®, dat kan natuurlijk ook. :+
kijk voor de gein eens waar 99.99999% van het internet uit bestaat.... het is bijna allemaal hier is mijn kat, of anders pr0n ;)

wanneer planet onbehulpzaam is, dan zou ik ook gewoon de tmp-folder voor je session data veranderen. ik heb in de jaren geleerd dat het makkelijker is rekening te houden met een gaar systeem, dan om te wachten tot ze het systeem eindelijk op orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Planet heeft e.e.a. in onderzoek op dit moment.

Apache heeft geen quota, lijkt erop dat onderliggende systeem ergens fout aanloopt.

Het is dus geen fout van de klant, maar het ligt aan de systeem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 14:34
Ik heb ooit eens zo'n zelfde soort fout gehad bij planet, weet niet meer of het exact hetzelfde was, maar wat ik toen moest doen was mijn mailbox leeggooien, omdat deze dezelfde quota zou hebben als de temp folder oid. Na het opschonen van de mailbox (via webmail) was het probleem opgelost...

Je zou het altijd kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft niks met mailboxen te maken hoor. Niet doen.

Deze week (mss vandaag al) zou het opgelost zijn ;) Trust me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ohw deze week al? Dat is snel zeg... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het eerste melding kwam vorige week imho?

En tja, sneller kan altijd... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Zullen we het even afwachten dan in plaats van slowchatten? ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:46:
Planet heeft e.e.a. in onderzoek op dit moment.

Apache heeft geen quota, lijkt erop dat onderliggende systeem ergens fout aanloopt.

Het is dus geen fout van de klant, maar het ligt aan de systeem ;)
niet om wantrouwend te zijn, maar hoe kom je aan deze informatie? werk je bij planet? toen ik de business helpdesk belde ontkende ze dat er klachten waren over dit probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toen bij ons een stel fransozen(frans moederbedrijf) het spamfilter om zeep hadden geholpen waardoor 9/10 spamberichten doorkwamen en 9/10 echte berichten geblocked werden hielden we ook netjes op de helpdesk vol dat er geen grote problemen waren, alleen een paar losse gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe weet je dat?

edit:
Foei, klonen is stout :P Check je mail enzo.

[ Voor 64% gewijzigd door BalusC op 20-04-2007 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we erbij houden dat ik erg dicht bij de vuur zit ;)
Pagina: 1