Voeding stuk?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ArjanKros
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-10-2024
Ik heb het idee dat mijn voeding stuk is, maar ik weet het niet zeker. Vandaar dit topic. Misschien kunnen jullie mijn vermoeden bevestigen of mij juist wijzen op iets anders dat de oorzaak kan zijn.

Als de voeding ingeschakelt is, is er een enorm hoge toon te horen vanuit de voeding. Zet ik de voeding uit, wordt de toonhoogte eerst lager en verdwijnt dan.

Als ik de computer aanzet, gaan de fans wel draaien, maar na een tijdje (10 seconden ong.) gaat deze weer uit. De monitor geeft ook de melding "no signal".

Het betreft de voeding uit de Antec Sonata II. Ik heb zelf geen ander systeem om de voedingen te wisselen en zo het een en ander te onderzoeken.

Mijn vraag is dus: Wijzen deze dingen inderdaad op een defecte voeding of moet ik ergens anders naar kijken?

Verwijderd

Klinkt niet goed, heb je een multimeter ?

Bekijk ook eens dit topic voor tips: Welke voeding heb ik nodig? Deel 17

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2007 22:42 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Koppel hem eens los en test hem dan eens, kijk eens met een multimeter wat voor waardes eruit komen. Die hoge pieptoon had ik ook bij mijn oude enermax voeding, en dat betekende voor mijn voeding het einde.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mishmash schreef op zondag 15 april 2007 @ 22:29:
Koppel hem eens los en test hem dan eens, kijk eens met een multimeter wat voor waardes eruit komen. Die hoge pieptoon had ik ook bij mijn oude enermax voeding, en dat betekende voor mijn voeding het einde.
Sommige voedingen starten niet als er geen minimale load is op alle lijnen.

Probeer je voeding eens met een ander systeem. Het kan zijn dat je moederbord niet goed overeen kan met de tijd tussen het aanspringen en het power good signaal van de voeding.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Admiral Freebee schreef op zondag 15 april 2007 @ 22:31:
[...]

Sommige voedingen starten niet als er geen minimale load is op alle lijnen.

Probeer je voeding eens met een ander systeem. Het kan zijn dat je moederbord niet goed overeen kan met de tijd tussen het aanspringen en het power good signaal van de voeding.
Dan hang je er een oude harde schijf aan oid.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mishmash schreef op zondag 15 april 2007 @ 22:40:
Dan hang je er een oude harde schijf aan oid.
En de 3,3V lijn? ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De meeste voedingen starten wel zonder dat de 3.3V lijn belast is. Althans, ik heb er nog geen gezien die dat niet deden.

• ArjanKros
Ik ga vanavond de voeding testen met de multimeter. Als daar de juiste waardes uit komen, kan je dan zeggen dat de voeding niet defect is? Of kan er nog iets anders stuk zijn in de voeding, dat je niet kan zien d.m.v. het uitlezen van V-waardes?

Edit:
quote: Welke voeding heb ik nodig? Deel 17
De zwarte draad van de multimeter laat je contact maken met de zwarte draad van een vrije molex of andere connector (de zwarte kabels komen toch bij elkaar uit). De rode draad van de multimeter laat je vervolgens contact maken met één van de volgende kleuren (afhankelijk van het te meten voltage).

Voltage Kleur
+5VDC Rood
-5VDC Wit
+12VDC Geel
-12VDC Blauw
+3.3VDC Oranje
+5VSB Paars

De kleuren zijn verspreid over een aantal type connectoren te vinden, dus zoek even goed. Als je multimeter goed ingesteld is, kun je het voltage zo aflezen en opschrijven. Uiteraard moet je computer aan staan.
Moet ik dit letterlijk nemen dat dus echt het hele systeem aan moet staan? Dit wordt lastig, omdat deze telkens uitvalt. Of kan dit uitlezen ook door gewoon de stekker op het lichtnet aan te sluiten en de voeding in te schakelen?

[ Voor 65% gewijzigd door ArjanKros op 16-04-2007 10:34 ]

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Je voeding is zo goed als zeker defect. De hoge pieptoon en het niet opstarten van de PC, maar wel draaien van de fans, is een bekend probleem bij de SmartPower serie die met de Sonata's geleverd werden/worden.

• ArjanKros
Ik kon niet aan een multimeter geraken. Vanmiddag even bij de buren de voeding eruit gehaald en de 24pin en de P4 stekker in mijn moederbord gestopt. Beeldscherm vastgekoppeld. En jawel, ik kreeg gewoon een opstartscherm.
Hieruit concludeer ik dat de voeding inderaad defect is en heb daarom maar een RMA-aanvraag gedaan.
Pagina: 1