Een oude schijf als Swap gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:18

Servowire

prutser:~#

Topicstarter
Ik draai hier Mandrake, maar als ik heel veel dingen tegelijk ga doen, is de schijf zwaar aan het swappen ( een swap-partitie)

Zou alles sneller gaan als ik een oude 428 mb grote Seagate schijf als "Dedicated" swap schijf gebruik?

Of zal alles dan trager gaan? omdat die oude schijf zo traag is :)

Thanks

edit:
Ik heb 192 intern

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

woww, hoe krijg je het voor elkaar dat ie met 192 MB swapped (!) :?

/me heeft ook 192 MB en z'n systeempje swapped gewoon niet c.q. niet merkbaar :)

Verwijderd

Total swap memory 254,943,232 bytes
Free swap memory 254,943,232 bytes

:) :? 8-)

/me vraagt zich af wanneer mandrake 7.2 eens een bit gaat swappen :P

• Servowire

Servowire

Topicstarter
Hoe groot is je Swap file dan?

(hoe groot zou het moeten zijn met 192 mb ram)

edit:
ik zie het al, 256, is dat niet wat veel?

Verwijderd

ff getest wanneer linux begint met swappen bij mij:

kde en netscape waren al opgestart (ns met 15 vensters)
mozilla opgestart
konqueror opgestart
licq opgestart
gqview opgestart
the gimp opgestart
5 flinke foto's opgestart 1200 x 1800 tiff

---> memory monitor gevolgd

--> pas als 196.13 MB helemaal gevult is begint linux met swappen :)

Verwijderd

256 MB vind ik niet veel. Ik wil persee meer dan ik aan physical memory heb, en uitbreiden naar meer ram is niet relaxed. Op een HD van 32 MB merk ik het toch niet. (p.s. als je windos hebt verwijderd heb je zeeen van ruimte)

/me merkt trouwens nagenoeg geen performance verschil nu hij in totaal 37.87 MB swapfile in gebruik heeft :)

Verwijderd

mmm, ik probeer de swap vol te krijgen maar dat lukt me niet (the gimp begint denk ik zelf in /tmp bij te schrijven, en met andere progjes krijg ik nooit 250+192 MB vol)

jammer, had wel eens willen zien

• Servowire

Servowire

Topicstarter
hoe groot zal ik hem maken?

256?

Verwijderd

Hmmm... moet je maar eens the gimp source downloaden en ipv 'make' 'make -j' doen... moet je es zien hoe snel je 192mb volloopt :p

Maar nog ff over die oude hd... zou ik zeker niet doen!!! Hoe trager de HD, hoe trager het swappen, hoe trager je systeem... Logisch toch?

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 17:49 schreef Servowire het volgende:
hoe groot zal ik hem maken?

256?
Vuistregel bij swapspacegrootte is twee maal je hoeveelheid RAM.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Op dinsdag 06 februari 2001 17:30 schreef Zemanova het volgende:
mmm, ik probeer de swap vol te krijgen maar dat lukt me niet (the gimp begint denk ik zelf in /tmp bij te schrijven, en met andere progjes krijg ik nooit 250+192 MB vol)

jammer, had wel eens willen zien
Wil je wat tips? Apache met php, en dan in php ob_gzhandler gebruiken (keyword hier is "geheugenlek"). Vervolgens draai je enthousiast ab (apachebench dus) en kijkt vol verbazing hoeveel geheugen apache weet te verbruiken...

Verwijderd

om op je echte vraag terug te komen : niet doen, door die trage HD vertraag je je hele systeem (swappen moet ie toch, en als dat met 10mb/sec gaat of met 33/66 mb/sec, dat is een aardig verschil

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Swappen moet je op een snelle schijf doen anders heeft het geen zin. Dus als je nog een oude Mode 3 hebt liggen zou ik die NIET voor swap gebruiken, wordt je computer gegarandeerd trager van!

• Optical
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06-2025
Op dinsdag 06 februari 2001 17:06 schreef Zemanova het volgende:
woww, hoe krijg je het voor elkaar dat ie met 192 MB swapped (!) :?

* Optical heeft ook 192 MB en z'n systeempje swapped gewoon niet c.q. niet merkbaar :)
Oke ....

trek maar eens VMWare 2x open (NT workstation & Server) , en ga dan ook nog even zitten Unreal Tournamenten

wedden dat ie gaat swappen ... :)

kijk maar met 'xosview'

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 22:31 schreef Optical het volgende:

[..]

Oke ....

trek maar eens VMWare 2x open (NT workstation & Server) , en ga dan ook nog even zitten Unreal Tournamenten

wedden dat ie gaat swappen ... :)

kijk maar met 'xosview'
dat ligt er maar net aan hoeveel geheugen je aan het gast os toewijst :) Bij 2x64 MB gaat m'n linux nog net niet swappen .. het virtuele gast os wel :-) (maarja, windows installeren is niet iets waar ik lol in heb)

:+ veel reactie hiero met tips om hoe je je systeem zwaar kunt belasten.

/me weet er ook een:
maple installeren en een flinke berekening uit laten voeren. Zo heb je snel +500 MB nodig --> NT crashte laatst daarop >:) (helaas heb ik nog geen maple om m'n linux bak)
Pagina: 1