Temperatuur E6600 hoog of niet

Pagina: 1
Acties:
  • 546 views sinds 30-01-2008

• Nemisia
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-01-2022
Ik ben erg nieuw in dit soort dingen, maar probeer me toch te helpen.

Ik heb een Intel Core 2 Duo E6600 gekocht met daarbij een Artic Cooling Freezer 7 Pro. Daarnaast heb ik ook de Artic Silver 5 koelpasta erop zitten (dat ik weet niet te dik of te dun).
De cpu is niet overgeklokt en heeft eigenlijk bijna geen zware taken die er (kunnen) lopen.

Nu kijk ik met Speedfan naar de temperatuur van de cpu en deze is idle 47-50 graden Cel. Is dit goed of is dit aan de hoge kant???

Verwijderd

Valt toch wel mee?
Trouwens de cpu temp is ook afhankelijk hoe jij je pc kast heb ingericht of welke type kast.
De kast kan ook warmte opbouwen door te weining ventilatie.
Dus als je een hoge temp in de pc kast heb krijg je ook een hogere temp op je cpu.

Verwijderd

Ik denk wel dat je temperatuur wat aan de hoge kant is. Een aantal zaken kan een rol spelen:
  • De koeler kan niet goed gemonteerd zitten (niet strak, scheef)
  • Je hebt teveel of te weinig koelpasta gebruikt
  • De IHS van je cpu is krom en maakt geen goed contact met de heatsink
  • De fan van je koeler draait niet of te langzaam
  • Je hebt geen of weinig airflow (frisse lucht) in je kast
Het kan dus vanalles zijn, het meeste kun je makkelijk checken en verhelpen. Verder kun je wat rondzoeken in Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen, daar worden meer van dit soort zaken behandeld!
Welkom op GoT trouwens :w

• XXlerator
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08-2025

XXlerator

Old time gamer

Nemisia schreef op zondag 15 april 2007 @ 20:53:
Ik ben erg nieuw in dit soort dingen, maar probeer me toch te helpen.

Ik heb een Intel Core 2 Duo E6600 gekocht met daarbij een Artic Cooling Freezer 7 Pro. Daarnaast heb ik ook de Artic Silver 5 koelpasta erop zitten (dat ik weet niet te dik of te dun).
De cpu is niet overgeklokt en heeft eigenlijk bijna geen zware taken die er (kunnen) lopen.

Nu kijk ik met Speedfan naar de temperatuur van de cpu en deze is idle 47-50 graden Cel. Is dit goed of is dit aan de hoge kant???
Mijn E6600 loopt op 3.0 ghz en wordt met dezelfde koeler erop 42 gr idle en 45 gr (fully) stressed.

Nu is het vandaag natuurlijk ook wel erg warm (ik denk dat de kamertemp hier zeker 26 gr is), maar zelfs ik begin me al enigszins zorgen te maken. Niet omdat de temperatuur absoluut gezien zo hoog is, maar toen ik de comp heb gebouwd werd mijn E6600 maar een graadje of 35 stressed op dezelfde snelheid en toen was het ook warm. Op stock snelheid werd hij toen 28 gr idle. Ik weet natuurlijk niet hoe warm het op jouw kamer is, maar ik vind de temps aan de hoge kant.

Je zou voor de zekerheid eens kunnen kijken wat er gebeurt als je wat kracht op de Arctic Freezer zet en hem tegen de processor aan duwt (niet te hard natuurlijk). Als je temps dan gelijk omlaag gaan in je bios dan maakt de Freezer dus onvoldoende contact.

/offtopic welkom trouwens :w

• Nemisia
Dank jullie alvast voor de hints. Ik probeer morgen de koeler van de cpu opnieuw te plaatsen en de koelpasta ook maar te vervangen met nieuwe.

Verwijderd

trouwens artic zilver heeft 100uur nodig voor het echt werk

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 april 2007 @ 22:41:
trouwens artic zilver heeft 100uur nodig voor het echt werk
Ja, maar dat scheelt hooguit enkele graden celsius, niet zo'n groot verschil!

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 21:37
Ik heb een e6400 draaien op 2,66GHZ en die wordt idle 35 graden Full load wordt ie 55 graden met de ArticFreezer pro 7, alleen het vreemde wat ik heb is dat de Bios 5 graden hoger aangeeft dan bv Everest, en dan heb ik everest de kerndiode geselecteert van de CPU, ook TAT geeft dezelfde temps als everest, wat moet ik nou geloven :> :/ :?
Mijn moederboard temps worden idle 32 en een mooie lange tijd aangestaan, met dit weer natuurlijk wordt ie 39 graden, is dat ook normaal, en is dat de temp van de Northbridge of echt van het moederboard :?

[ Voor 23% gewijzigd door MiskentTalent op 16-04-2007 11:27 ]

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
check met koelpasta eens of je IHS / cooler wel goed contact maken. en check je temps eens met coretemp of intels thermal analysing tool :) en wat is je stressed temp?

• Petertjuh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-05 20:01
Ik heb een E6600 met de Freezer 7 pro.
Idle ook rond de 40 graden en onder load 50 a 52. (ook met arctic silver)
Dus zo erg bijzonder is het niet, maar als het echt warm wordt dan ben ik benieuwd wat de temperaturen worden.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Meet je temperatuur eens met Intel TAT. Mogelijk dat die temps lager zijn, Speedfan kan het namelijk fout uitlezen.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• struul
  • Laatst online: 04-12-2024
Mentox schreef op maandag 16 april 2007 @ 12:40:
Meet je temperatuur eens met Intel TAT. Mogelijk dat die temps lager zijn, Speedfan kan het namelijk fout uitlezen.
lang niet altijd, op een p5b-e plus een msi p965 neo waren de temps die speedfan aangaf hetzelfde als coretemp, tat, bios etc. speedfan meet nu ook de Tjunction :)

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:34
Zelfde temps hier, al heb ik een kleine kast. Silverstone SG01e en een Zalman 8000...

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Nemisia schreef op zondag 15 april 2007 @ 20:53:
Daarnaast heb ik ook de Artic Silver 5 koelpasta erop zitten (dat ik weet niet te dik of te dun).
Als je er zelf hebt opgesmeerd, ligt er waarschijnlijk teveel pasta op. Die koeler heeft standaard al Arctic Silver aan de base plakken.

Yes, but no.

• Nemisia
Ik heb voor de zekerheid eerst met Intel TAT naar mijn graden gekeken, en hij geeft geen 50 graden maar 29 to 31 graden idle aan. Kan er zo'n groot verschil in de programma's zitten?

Ik heb ook nog een vraagje over mijn cpu koeler. Ik heb nog een Thermaltake Blue orb 2 liggen. Welke is nu beter: de Thermaltake Blue Orb 2 of de Artic Cooling Freezer 7 Pro?

/offtopic: Bedank voor antwoorden en ik zal (hopelijk) mijn steentje bijdragen aan GoT!! :*)

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:24
Nemisia schreef op maandag 16 april 2007 @ 18:35:
Ik heb voor de zekerheid eerst met Intel TAT naar mijn graden gekeken, en hij geeft geen 50 graden maar 29 to 31 graden idle aan. Kan er zo'n groot verschil in de programma's zitten?
Welke versie van Speedfan gebruik je? De outdated versies ondersteunen de Core2Duo niet helemaal lekker, en kunnen dus de temps niet goed uitlezen. TAT leest de temperaturen wel goed uit (meestal), dus mag je er wel vanuit gaan dat je cpu idle ~30 graden is.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
De beste temperatuur lees je uit via je bios toch?
Speed-Fan kan wel een andere core temp uitlezen misschien, van je videokaart of zo.
Via je Bios kun je het het beste vergelijken dacht ik.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Gem1e schreef op maandag 16 april 2007 @ 20:02:
Speed-Fan kan wel een andere core temp uitlezen misschien, van je videokaart of zo.
Het BIOS kan het ook verkeerd uitlezen. Intel TAT zit er volgens mij nooit naast.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:54

Largo

Donderdraak

Gem1e schreef op maandag 16 april 2007 @ 20:02:
Mijn p5b bios geeft 50 graden idle en 58 max stressed. Echter de cores staan idle op 32 gr en 42 stressed. Welke zou ik moeten volgen?

• Dhrax
  • Laatst online: 22-05 16:43

Dhrax

Prog Lord

Largo schreef op woensdag 18 april 2007 @ 12:08:
[...]

Mijn p5b bios geeft 50 graden idle en 58 max stressed. Echter de cores staan idle op 32 gr en 42 stressed. Welke zou ik moeten volgen?
Altijd het hoogste getal volgen :)

• Largo

Largo

Donderdraak

belfrink schreef op woensdag 18 april 2007 @ 14:47:
[...]

Altijd het hoogste getal volgen :)
He ja in theorie wel.
Maar beide cores geven een laag, aannemelijk, getal. Het koelblok van de cpu wordt ook niet heet, dus waarschijnlijk leest de p5b de temp verkeerd.
Dus blaast de koeler zich een ongeluk om maar niet boven de 58 te komen, maar in werkelijkheid waarschijnlijk 40.

Ik was benieuwd of er meer mensen zijn met deze tempverschillen?

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
de e6600 mag max zo'n 61 graden worden...dus daar zit je nogmakkelijk onder...

de temperaturen zijn voor en onovergeclocked systeem wat niet op full stressed loopt wel hoog...ik zou is kijken of je niet teveel pasta hebt gebruikt en of de airflow een beetje te doen is in je kastje...

@Largo; je kan het zelf checken...moet je een vinger (of deel van je hand) op de heatvins van je blok leggen...als je ze daar 30sec kan houden zonder echt pijn dan zit hij onder de 45 graden (gemiddelde pijngrens van een mensje)...kan je het niet dan is hij waarschijnlijk dus die 58 graden en blijkt je moederbord gelijk te hebben ;)

[ Voor 37% gewijzigd door darkpluisje op 20-04-2007 10:25 ]

Verwijderd

Temperatuurmierenneuken : O De boel gaat echt niet zo snel kapot hoor..

^^ w/ darkpluisje verder :)

• Largo

Largo

Donderdraak

darkpluisje schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 10:23:
de e6600 mag max zo'n 61 graden worden...dus daar zit je nogmakkelijk onder...

de temperaturen zijn voor en onovergeclocked systeem wat niet op full stressed loopt wel hoog...ik zou is kijken of je niet teveel pasta hebt gebruikt en of de airflow een beetje te doen is in je kastje...

@Largo; je kan het zelf checken...moet je een vinger (of deel van je hand) op de heatvins van je blok leggen...als je ze daar 30sec kan houden zonder echt pijn dan zit hij onder de 45 graden (gemiddelde pijngrens van een mensje)...kan je het niet dan is hij waarschijnlijk dus die 58 graden en blijkt je moederbord gelijk te hebben ;)
Jep had ik gedaan, de vinnetjes zijn koel of lauw.
Dus met de coretemps op 30-40 en 'bewijs' dat de cpu niet heet wordt ben ik tevreden.

Maar hoor ik iemand nou zeggen dat TAT beter meet dan de bios zelf??

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Largo schreef op maandag 23 april 2007 @ 17:02:
[...]
Maar hoor ik iemand nou zeggen dat TAT beter meet dan de bios zelf??
Als je dat hoort is er iets mis met de begrijpertjes.

De voelers die het e.e.a. meten geven een waarde die door een stukje software wordt uitgelezen en dan vertaald naar een uiteindelijk weergave op een scherm. Al die programma's maken gebruik van diezelfde waarden en áls er verschillen zijn ligt dat dus altijd aan het stukje software.

@TS Kijk eens op de website van de producent hoe warm je CPU mag worden.

:w Welkom op GoT trouwens.

ARME AOW’er

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen is inderdaad het subforum voor deze vragen. Aangezien specifiek deze vraag een stuk vaker voorbijgekomen is, ga ik niet moven maar doe ik hem op slot. Als je eerdre topics in TCA gelezen hebt en de FAQ bekeken hebt en nog vragen houdt, dan kun je daar gerust een topic met detailvragen openen :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.