Asus P5WD2 Premium - Post duurt me te lang

Pagina: 1
Acties:

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
De post van bovengenoemd mobo duurt me te lang. Ik heb een redelijk snelle PC, maar de opstarttijd wordt voor misschien wel drie kwart bepaad door de post van mijn mobo.

Eerst krijg je de standard zut (overzicht van geheugen, processor enzo), dan mijn RAID (RAID 0 draait hier) en dan nog een keer een scherm, waar gekeken wordt of er nog IDE apparaten zijn.

Nou die vindt ie dus niet, want die zijn er niet.

Die laatste scan duurt al weer even, als ik die nou eens uit kon zetten.... Maar ik kan er niks van vinden in mijn BIOS.

Is er een mogelijkheid om die post-tijd te verminderen door een beetje te tweaken?

Ik heb de laatstestabiele bios draaien (0709), dus niet de 0802beta.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je kunt toch instellen bij de IDE-apparaten "None", ipv "Auto"? Dan moet het sneller gaan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Veel biossen hebben de optie om quick boot aan te zetten, dan gaat hij iig niet eindeloos door met het metesten, maar geen idee of Asus dingen dat ook hebben.
Verder zet ik alles uit in de bios dat ik toch niet ga gebruiken (dus ook compoorten en dat soort zooi).
De scan voor IDE devices op je standaard controller doet hij volgens mij altijd, kun je ook niet uitzetten (misschien dat je in de bios hard kunt aangeven dat er neits aanzit ipv alles op auto te zetten).

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-04 07:26

pvr

Ik heb zelf de mobo:Asus P5WD2 E Premium, en ik heb er alleen last van(Post duurt me te lang) als me OS er te lang opstaat.
Ik heb sinds kort een nieuwe install gedaan (XP Pro), maar dan draait i weer als een tierelier ;)

Molybdenum

Dit moederbord is al een tijdje op de markt, had je dit in het begin dan ook.........

[ Voor 18% gewijzigd door pvr op 15-04-2007 21:07 ]

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Zet de extra controller uit in de bios om het onnodig zoeken naar apparaten te voorkomen.

Bij advanced in de bios zet je ITE8211F Controller op disabled.

Met de "leeftijd" van de windows install kan de post natuurlijk niets te maken hebben....

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
[b][message=27859233,noline]
Molybdenum

Dit moederbord is al een tijdje op de markt, had je dit in het begin dan ook.........
Het is geen nieuw probleem voor me, ik heb dit systeem sinds augustus 2006 en de post duurt sinds dien net zolang.
Ik heb Vista meestal in standby/hibernate staan, dus dan heb ik het probleem niet, maar het valt me dan des te meer op dat wanneer ik een keer moet restarten ivm een driver of een update ofzo, dat de windows startup zoveel korter is dan de post. Da's best jammer.
Pagina: 1