Videokaart doorgebrand?

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rnd
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-12-2024
specs:

mobo: Asus p5gdc pro
graka: Asus Ati Radeon ax850xt EXTREME
voeding: Tagan 380 Watt
harde schijf: Hitachi Dekstar 160 gb
geheugen: Kingston 1gb (2x 512)
proc: Intel p4 processor 650+ 3,4 Ghz
Windows XP Pro

probleem:

Gister tijdens gamen freezde me beeld ineens. Na paar seconde kreeg ik error van VPU recovery. Hij liep weer paar minuten goed toen weer error. Ik heb hem maar uitgezet. Graka was rond 60 graden, maar was al lange tijd aan het gamen.

Vanochtend kreeg ik weer dezelfde error tijdens het gamen. Ik heb maar de hele boel gedefragmenteerd, virusscan alles. Toen de binnenkant gestofzuigd. Computer weer aan ----> NO VIDEO INPUT. Kaart en geheugen er ff uit, zelfde probleem. Alle fans gaan wel draaien, mobo geen piepje.

Wat kan ik doen??

[ Voor 4% gewijzigd door rnd op 15-04-2007 18:04 ]

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Haal je kaart eens los en steek hem er opnieuw in. Doe dit uiteraard *voorzichtig*!

Vaak maakt je videoplankje geen goed contact als je er hebt aan zitten rommelen...

Suc6!

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• rnd
geprobeerd maar er verandert niets :\

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:58
Ik kreeg een tijd geleden dit soort errors ook opeens, bleek uiteindelijk mn (Antec Truepower) voeding kaduuk te zijn.

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Heb je nog een ander videoplankje waarmee je kunt testen? Dan weet je gelijk zeker of het aan je videokaart ligt...

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• rnd
nee dat is ook nog een probleem :\ ken nergens een andere kaart vandaan halen

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

oc'ed grafkaartje?
slechte koeling in het systeem?

probeer is default bios settings.

• rnd
Er is niets oc'ed.. alles std spul. Fans ook enzo.. temps mobo rond 33 en stressed 40 ofzo en cpu 38 en stressed max. 60. Graka was na paar uur gamen 60.. *zucht :(

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Gestofzuigd? Heeft de stofzuiger een stalen punt? Toevallig iets geraakt?

• rnd
Plastic opzetstuk... voorzichtig gedaan.. zit niets los. Op kaart zie ik ook echt helemaal niets, niets krom of iets dergelijks. Alstie wat goedkoper was vloog hij het raam uit :x

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

FF stomme vraag :) , stroom ook weer aangesloten op de kaart?

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Je zou de koeler is van je videokaart kunnen halen en kijken of 'ie idd kapot is. Koeler eraf, pasta voorzichtig weghalen, kijken of je ergens iets zwarts zit (controleer ook de randen). Daarna weer in elkaar bouwen (hopelijk heb je koelprut).
Maar eigenlijk moet je dat niet doen. Ik wil het je ook niet aanraden maar zo kan je wel zien of 'ie idd is doorgebrand. Mijn advies: koop ergens de goedkoopste passense videokaart die je kunt vinden en probeer het daarmee. Alleen met een videokaart (waarvan je zeker bent dat 'ie werkt) kom je verder. Als je nog reserve spul hebt liggen (bv. een voeding) probeer dat eerst mara als dat niet kan of werkt koop een test videokaartje. Blijkt dat idd het probleem te zijn en je hebt nog garantie (vandaar koeler er NIET afhalen) stuur je videokaart terug voor garantie.

Succes!

edit: Oh ja, ruik ook is in de kast of je ergens een scherpe stinkende geur ruikt. Dit wijst meestal op een kapotte condensator. Controleer ook bol staande condensatoren (die 'busjes' op je moederboord). Vooral voedingen zijn verdacht maar ook het moederboord kan dit hebben. Soms overlijd je computer spontaan en dan blijkt het een condensator te zijn, vandaar dat ik het effe vermeld.

edit2: Wat Fairy zegt, kijken of een vriend of winkel je kan helpen met een test kan natuurlijk ook.

[ Voor 23% gewijzigd door brute51 op 15-04-2007 19:49 . Reden: condensator stukje ]

Ik heb echt een hele goeie PC.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

brute51 schreef op zondag 15 april 2007 @ 18:38:
Je zou de koeler is van je videokaart kunnen halen en kijken of 'ie idd kapot is. Koeler eraf, pasta voorzichtig weghalen, kijken of je ergens iets zwarts zit (controleer ook de randen). Daarna weer in elkaar bouwen (hopelijk heb je koelprut).
Maar eigenlijk moet je dat niet doen. Ik wil het je ook niet aanraden maar zo kan je wel zien of 'ie idd is doorgebrand. Mijn advies: koop ergens de goedkoopste passense videokaart die je kunt vinden en probeer het daarmee. Alleen met een videokaart (waarvan je zeker bent dat 'ie werkt) kom je verder. Als je nog reserve spul hebt liggen (bv. een voeding) probeer dat eerst mara als dat niet kan of werkt koop een test videokaartje. Blijkt dat idd het probleem te zijn en je hebt nog garantie (vandaar koeler er NIET afhalen) stuur je videokaart terug voor garantie.

Succes!

edit: Oh ja, ruik ook is in de kast of je ergens een scherpe stinkende geur ruikt. Dit wijst meestal op een kapotte condensator. Controleer ook bol staande condensatoren (die 'busjes' op je moederboord). Vooral voedingen zijn verdacht maar ook het moederboord kan dit hebben. Soms overlijd je computer spontaan en dan blijkt het een condensator te zijn, vandaar dat ik het effe vermeld.
Waarom een kaart kopen? Kun je beter even een beetje fatsoenlijke computerwinkel binnenstappen en even vragen of ze het willen testen. Kost je misschien een keer 10 of 15 euro maar dan weet je ook waar je aan toe bent.

Mocht je toevallig vrienden hebben :+ probeer het anders daar eens :)

• rnd
stroom is er op :)
Kzie geen bolle of kapotte condensators.. ruik niets vreemd. Alles is zoalstie was.
Die koeler haal ik er zowieso niet af...daarvoor weet ik te weinig van comps. Hoe kom ik aan goedkoop kaartje? En wat voor 1 dan?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Stofzuiger is extreem statisch geladen.. altijd linke boel
Wanneer je de boel afzuigt altijd zorgen dat je systeem geaard is, beste is de atx connector van je moederboard loshalen en voeding aangesloten houden. Indien je voeding een schakelaar heeft is dat ook voldoende (blijft geaard als die uitstaat).

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

Ai stofzuigen in kast? Bekend probleem. Vorige week nog een kaart RMA gedaan voor vriend door het zelfde probleem. Er was helemaal niks raars te zien aan vga kaart... geen rare geuren. In andere pc deed ie ook niks.

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-06 10:41
bij 60 graden verbrand je een gpu niet.
geen piepje betekend meestal niet veel goed.

probeer het met je geheugen en CPU, verder niets.
begintie dan als een gek te piepen, probeer het nog een keer met je GFX.
piept hij dan nog niet, dan is of je mobo, cpu of ram de lol

booten zonder RAM gaat niet lukken, aangezien je de bios meteen in je RAM dumpt als je je PC inschakelt

let er wel op dat je verder geen schijven aan je voeding hangt.
probeer het inderdaad eens met een andere voeding.

mocht je niet zo tweakerig zijn, breng hem naar de computerboer, die hebben vast wel POST kaartjes en voedingstesters. die kunnen sneller en makkelijker zien wat het probleem is.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Verwijderd

Stofzuigen in een pc is volgens mij net zo gevaarlijk als een dikke magneet van 1 bij 1 in de computer duwen :P

• rnd
:( :( :( :( :( :( :(

heb trouwens nog garantie op kaart.
Kan ik nu gewoon terug gaan naar winkel en zeggen: comp. geeft geen beeld meer. test dit is? Kan ik gewoon erbij vermelden dat ik heb gestofzuigt in dat ding of moet ik zeggen: uhm ja ineens deedtie het niet meer :o

[ Voor 10% gewijzigd door rnd op 15-04-2007 19:12 ]

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 22:14
rnd schreef op zondag 15 april 2007 @ 19:10:
:( :( :( :( :( :( :(

heb trouwens nog garantie op kaart.
Kan ik nu gewoon terug gaan naar winkel en zeggen: comp. geeft geen beeld meer. test dit is? Kan ik gewoon erbij vermelden dat ik heb gestofzuigt in dat ding of moet ik zeggen: uhm ja ineens deedtie het niet meer :o
laat het stofzuigen maar overwege, uiteindelijk gaf ze ook al problemen ervoor, gewoon zeggen dat ze het niet meer doet

• rnd
hehe oke ;) echt supertnx voor al die snelle reacties. Ga deze week terug ermee en dan horen jullie wel of het opgelost is! >:)

• rnd
en ja hor vandaag naar winkel geweest -> getest en graka was kapot! hij is opgestuurd naar winkel en ken nu 2-4 maanden wachten :z

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
rnd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 15:06:
en ja hor vandaag naar winkel geweest -> getest en graka was kapot! hij is opgestuurd naar winkel en ken nu 2-4 maanden wachten :z
Wat? Die zijn dus niet goed wijs :( Dat ze je maar een vergelijkbare of betere kaart meegeven.
Mja 2-4 maanden wachten van jouw kant is natuurlijk wel een grap maar het kan wel weken duren denk ik. Met videokaarten is het sowieso niet leuk om lang op een nieuwe te moeten wachten.

specs

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
J0J0 schreef op zondag 22 april 2007 @ 13:06:
[...]

Wat? Die zijn dus niet goed wijs :( Dat ze je maar een vergelijkbare of betere kaart meegeven.
Mja 2-4 maanden wachten van jouw kant is natuurlijk wel een grap maar het kan wel weken duren denk ik. Met videokaarten is het sowieso niet leuk om lang op een nieuwe te moeten wachten.
Ik wacht ook al 3 maanden op mijn 7900gt van Asus ;( Toen ik hem kocht (voor 310 euro :( ) was hij nog splinternieuw, inmiddels is het een oud midrange kaartje geworden door de komst van de 8800. Ik weet iig zeker dat ík nóóít meer Asus koop.

(ik had beter maar nu meteen een nieuwe kunnen kopen voor 150 euro)

[ Voor 5% gewijzigd door Avalaxy op 22-04-2007 13:12 ]

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-07 11:35

Format-C

Tracing Rays

leonpwner1 schreef op zondag 22 april 2007 @ 13:12:
[...]

Ik wacht ook al 3 maanden op mijn 7900gt van Asus ;( Toen ik hem kocht (voor 310 euro :( ) was hij nog splinternieuw, inmiddels is het een oud midrange kaartje geworden door de komst van de 8800. Ik weet iig zeker dat ík nóóít meer Asus koop.

(ik had beter maar nu meteen een nieuwe kunnen kopen voor 150 euro)
Daar had de winkel imho toch een betere oplossing voor moeten zoeken. Jij hebt te maken met de winkel. Daar heb je de kaart gekocht. En dat de kaart van ASUS is das dan jammer, maar de WINKEL zou een passende oplossing moeten aanbieden/ geven.

3 maanden... Asociaal zeg! :( Ik had laatst een defect ASUS mobo, en had binnen een week een splinternieuwe.

Ik zou een NIEUWE kaart willen van 300 euro. En geen geouwehoer! Zoals je zelf al zegt is die 7900 niet veel meer waard. Ik weet niet hoelang je die GT zelf daadwerkelijk gebruikt hebt, maar dit grenst echt aan het ongelofelijke. Dat zou ik ze toch eens aan het verstand gaan brengen. Dit is wel heel erg makkelijk van de winkel waar je hem vandaan hebt.

Je wordt verne*kt imho.

Ik zou NOOIT 2 tot 4 maanden gaan wachten.. Kom op zeg! :X Ik zou eens wat brieven gaan versturen als ik jou was. Aangetekend, en met eisen.

[ Voor 27% gewijzigd door Format-C op 22-04-2007 13:28 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Ja maar de winkel krijgt de kaart gewoon niet terug van Asus, Asus laat die kaart lekker wegrotten ergens in een magazijn :(

Maar ik zal inderdaad eens bellen dat ik het nu écht zat ben :/

// tot zover offtopic gepraat ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Avalaxy op 22-04-2007 13:36 ]

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
RappieRappie schreef op zondag 22 april 2007 @ 13:23:
[...]

Daar had de winkel imho toch een betere oplossing voor moeten zoeken. Jij hebt te maken met de winkel. Daar heb je de kaart gekocht. En dat de kaart van ASUS is das dan jammer, maar de WINKEL zou een passende oplossing moeten aanbieden/ geven.

3 maanden... Asociaal zeg! :( Ik had laatst een defect ASUS mobo, en had binnen een week een splinternieuwe.

Ik zou een NIEUWE kaart willen van 300 euro. En geen geouwehoer! Zoals je zelf al zegt is die 7900 niet veel meer waard. Ik weet niet hoelang je die GT zelf daadwerkelijk gebruikt hebt, maar dit grenst echt aan het ongelofelijke. Dat zou ik ze toch eens aan het verstand gaan brengen. Dit is wel heel erg makkelijk van de winkel waar je hem vandaan hebt.

Je wordt verne*kt imho.

Ik zou NOOIT 2 tot 4 maanden gaan wachten.. Kom op zeg! :X Ik zou eens wat brieven gaan versturen als ik jou was. Aangetekend, en met eisen.
Ja ik ben het wel met je eens, ik heb een 7600GT van XFX gekocht en heb hem een maand geleden RMA gedaan. Ik krijg dus me geld terug (gaat via me pa, als hij wat besteld weer voor de zaak word het daar afgeschreven). En een jaa terug heb ik er 215 euro voor betaald. Daar van heb ik nu lekker een 8800GTS besteld :)

Audi S3

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
RappieRappie schreef op zondag 22 april 2007 @ 13:23:
[...]

Je wordt verne*kt imho.

Misschien is het tijd voor een shopsurvey. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• rnd
vandaag is het 3 weken geleden dat ik me kaart naar winkel heb gebracht en dat hij terug gestuurd is. Ik dacht laat ik even bellen hoe het ermee staat.

Heel toevallig was de kaart precies vanochtend :X teruggekomen van de fabriek. Volgens deze ***fabriek werkt de kaart helemaal prima en is er niets mee aan de hand :\ daar valt je mond toch van open? De winkel gaat hem nu nog een keer testen en hierover krijg ik 'snel' bericht.

Daar wordt je toch gewoon helemaal gestoord van?! :( :( :( :( :( :(

[ Voor 5% gewijzigd door rnd op 11-05-2007 12:54 ]

Pagina: 1