Welk DVD-ROM / -RW is goed in het lezen van probleem CD's?

Pagina: 1
Acties:

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-02 19:28

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem: ik ben op dit moment bezig al mijn muziek (mp3) te kopieren vanaf mijn verzameling CD's naar ons interne fileserver. Echter, sommige CD's worden niet (geheel) goed gelezen of herkend.

De CD's zijn wel uitgeleend geweest, en hebben krassen maar deze zijn niet diep of zo. Ik zie niet echt iets op de CD's zo dat ik zeg, "oh, daarom werkt het niet".

Ik heb een Lite-On DVD-ROM drive - deze herkend de probleem CD's wel, maar kan sommige bestanden niet kopieren (CRC error). De andere drive, een NEC 2500 DVD-RW, herkend deze probleem CD's meestal niet eens.

Toch wil ik graag de bestanden van de probleem CD's (ongeveer 1/3e van de hele verzameling*) kunnen kopieren, en ik vroeg mij af of het een oplossing zou zijn om een andere DVD-ROM / DVD-RW speler te kopen die beter is in het lezen van probleem CD's.

Mijn vraag is dus: welk DVD-ROM / DVD-RW is goed in het lezen van probleem CD's?

(Ik heb rondgekeken op www.cdfreaks.nl, en die zeggen dat Lite-On een merk is dat "excellent" is met lezen. Ook een huidig model Pioneer DVR-112 moet "goed" zijn.)

Gaarne jullie mening en advies - welk merk en model kan ik het beste kopen? (Hoeft niet per se Pioneer of Lite-On te zijn!)

Opmerking: waar ik hier boven zeg "CD's" bedoel ik CD-ROM's en DVD+R's.

* Wat opvalt is dat een groot deel van de probleem CD's DVD+R 4-speed's van Samsung zijn. En in mijn stapeltje van wel leesbare CD's zit geen één Samsung.

[ Voor 14% gewijzigd door lordsnow op 15-04-2007 17:56 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn 'JLMS DVD-ROM LTD165H' dvd speler leest werkelijk waar de grootste probleemgevallen zonder moeite. Ik geloof dat dat ook een liteon is :)

edit: Net als Athmozz heb ik ook een sony drive (een DRU710A), welke intern ook weer een liteon is en zonder problemen zwakke schijfjes leest.

[ Voor 33% gewijzigd door spone op 15-04-2007 19:03 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
spone schreef op zondag 15 april 2007 @ 17:48:
Mijn 'JLMS DVD-ROM LTD165H' dvd speler leest werkelijk waar de grootste probleemgevallen zonder moeite. Ik geloof dat dat ook een liteon is :)
Yup, dat is een Lite-On. Ik heb de 166S.

Verwijderd

Ik zou dan voor die lite-on gaan. Als ik hier thuis een slechte CD/DVD heb kan ik die ook vaak nog uitlezen met mijn Sony (DRU800A), terwijl mijn andere branders (een nec en een philips) die vaak niet meer willen lezen.

Aangezien die Sony DRU800A dezelfde is als de Sony DWQ28A en dezelfde als een Lite-on weetikveelwelknummer (flashprogramma is hetzelfde + de te flashen biossen ook, dus het toestel zal ook wel hetzelfde zijn), lijkt het me dat je dan goed zit.

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2007 @ 17:51:
Ik zou dan voor die lite-on gaan.
Het hoeft niet per se een keuze te zijn tussen de Lite-On en de Pioneer - ik gaf ze slechts als voorbeeld. Ander merken en modellen mogen ook, het maakt niet uit - als het apparaat maar goed is in het lezen van "probleem" CD's en DVD's.

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
*kickje*

• Piedojng
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-11-2025
ik heb een externe dvdrw van samsung (se-s164). Koste maar 50 euro of zoiets, weet niet precies meer. En daarmee kan ik alles draaien. Had ook oude cd-roms en gewone muziekcd's met veel krassen op, zelfs een bij waar'k eens toevallig op getrapt had en zo beetje verschoven. Maar speelt alles netjes af.

Feel the fear and do it anyway...

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zou niet twiijfelen en een recente LiteOn DVD brander kopen (geen DVD-ROM speler, die lezen minder goed).
BenQ drives zijn ook zeer goed in het lezen van beschadigde CD's/DVD's maar die vind je bijna niet meer.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-02 20:00

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik ben bezig een nieuw systeem aan het samen te stellen, en ik ben hiervoor nog op zoek naar een goede DVD-ROM drive (voor naast de brander (Samsung SH-182M)).

Enkele eisen die hieraan gesteld worden:
- moet alle gangbare CD en DVD+/- R(W)'s probleemloos lezen
- goede audio extractie
- liefst ook regiovrij te maken zijn

In mijn oude systeem heb ik een Toshiba SD-M1402 zitten, deze bevalt mij erg goed, maar heeft een wit frontje, ik wil zowiezo een zwart frontje ivm de rest van de kast.

Suggesties? Ik heb al van alles na zitten zoeken maar kom vooral reviews tegen van branders ..

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
Ik heb aan de hand van dit topic en een aantal reviews op http://www.cdfreaks.com uiteindelijk gekozen voor een DVD±RW Lite On LH-20A1P-12C - Bulk - Zwart. Deze leest uiteindelijk nog 80% van de hier boven genoemde probleem CD's die mijn NEC DVD-RW en Lite-on DVD-ROM niet meer konden lezen.
Pagina: 1