Na uitval doet PC niets meer

Pagina: 1
Acties:
  • 393 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
...Aldus mijn vage maar omschrijvende topictitel.

Allereerst even mijn specs:
Afbeeldingslocatie: http://xs114.xs.to/xs114/07150/specs.gif
Dit systeem draait al een maand of 3 in de HUIDIGE zooi, en is een maand geleden voor het laatste open geweest. Kortsluiting door een tekort aan afstandsbusjes is er dus niet, of nog meer van dat soort ongein.

Daarnet zat ik wat kansloos te gamen, toen opeens mijn PC uit viel. Geen BSOD, geen gepiep, gewoon *paf* uit. Right.. Stop eruit gesprongen? Nee, andere dingen op dezelfde groep werkten nog. Dus ik weer proberen de PC aan te zetten, worden enkel de fannetjes aangezwengeld, en gaan ze meteen weer uit, evenals alle LEDs. Ik heb de kast open getrokken, maar zag geen lekkende condensatoren of losse stekkertjes. Ook was alles (net als toen het uitviel) op een behoorlijk normale temperatuur.

Ik heb de koeler van m'n processor af gehaald, maar hier zat niets fout, het RAM zat er goed in, etc. Omdat m'n processor overgeklokt is (was) heb ik een clear CMOS gedaan, wat bij de tweede keer starten lukte. Echter, ik kon daarna niets meer, alles hing, zelfs niet in het BIOS door delete, of uitschakelen door op de uit-knop te duwen. Ik heb de PC dus met de stroomschakelaar achterop uit gezet.

De computer startte hierna weer wel gewoon op, dus ik heb hem weer uit gezet na de POST, en Hiren's er in gestopt. Ik heb PC test 6.0 aan gezet, maar na een seconde of 20 klapte de boel er weer uit (dit was na het maken van de 50MB ramdisk, bij het initialiseren geloof ik). Hierna deed hij _niets_ meer bij het induwen van de aan/uit knop, ook niet even 'kort starten'.

Omdat dit wel erg op een voedings-probleem leek, heb ik de voeding uit de computer gehaald, en open geschroeft, maar er was niets vreemds aan te zien/ruiken. Ik heb dmv het doorlussen van 14 en 16 de fan van de voeding wel draaiend gekregen. Ik las ergens dat iemand hierna z'n PC weer gewoon aan kreeg, dus acht.. Even proberen. Nope, natuurlijk niet. Er zat op dat moment niets dan het moederbord en de processor-stekker aangesloten. Maar hè? Zelfs het fannetje wat daarnet wel draaide (bij het doorlussen dus) deed het nu niet.

Om uit te sluiten dat het de reset of start-knop waren heb ik deze doorgemeten, maar die twee werkten gewoon.

Aangezien ik hier op het moment eigenlijk 0,0 compatible hardware heb, en ik er denk ik ook niet al te gemakkelijk aan kan komen, vraag ik me af of ik nog meer kan testen. Elektriciteits-skills heb ik niet, net als een luxe multimeter, de voeding doormeten zal dus niet zo snel gaan vrees ik, maar met een goede tutorial misschien wel.

Iemand?
Dit staat in PMG omdat ik toch voor m'n moederbord vrees, als de voeding het niet is. OH lijkt me niet echt geschikt, en in CSL willen ze geen probleem-topics.

To do list:
  1. Uitzoeken wat het dus precies is.
Done:
  1. PMG + voeding op een bureau leggen en testen, al schat ik de kans van een foutje door de huidige montage enorm klein in. >>> Het ligt mooi klaar, en als ik de voeding aan zet branden de LEDjes op het moederbord. Starten doet hij alleen niet. Niet als ik de pwr en ground doorlus, en niet als ik de 14 met 16 doorlus. Als ik dat laatste doe komt er een soort van 'tik' uit de voeding, alsof hij aan gaat, maar ergens in vast slaat. Dode voeding?
  2. Verloopje 20 > 24 ATX geleend bij _AuToMaTiC_, en uitgesloten dat het de voeding is. Ook de 300w no-name voeding laat de boel niet aan gaan. Moederbord, of zou het RAM/CPU kunnen zijn?

[ Voor 34% gewijzigd door TheZeroorez op 15-04-2007 19:51 ]

Verwijderd

kijk eens of je van een kennis of familie een voeding kunt lenen, anders even laten testen bij een computerzaak

Edit: voeding heb je dus al getest, dan kun je het beste even laten testen bij een computerzaak in de buurt

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2007 19:55 ]

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Haal de CPU er eens uit en try boot, idem met ram verwijderd.
als het 1 van deze 2 is zal hij piepen bij post, (uiteraard alles verder losgekoppelt zoals HDD etc.)

ik vrees het ergste als fannetjes niet eens draaien...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:24
Een echte freeze zou ook mem kunnen zijn. Zeker als je wel door de post komt (waar niet niet alles van de reepjes wordt gebruikt) en hij daarna pas vastloopt. Maar omdat hij nu niets meer doed kan het ook zijn dat je iets anders hebt gesloopt met je acties of dat altijd al het mainboard niet ok was.

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2007 @ 19:54:
Edit: voeding heb je dus al getest, dan kun je het beste even laten testen bij een computerzaak in de buurt
Ik ga denk ik het moederbord eens testen, niet in de PC-zaak alleen, want het moet ook wel zonder hun kunnen.
vierkant228 schreef op zondag 15 april 2007 @ 20:01:
Haal de CPU er eens uit en try boot, idem met ram verwijderd.
als het 1 van deze 2 is zal hij piepen bij post, (uiteraard alles verder losgekoppelt zoals HDD etc.)

ik vrees het ergste als fannetjes niet eens draaien...
Hmm.. Daar heb je een punt! Ik zal het even proberen zometeen!
edit:
Nope, dan gebeurt hetzelfde: niets.

Ik ga denk ik eens op jacht naar iemand met een 939-bord, of ik kijk of de PC zaak een testbord heeft...
DukeBox schreef op zondag 15 april 2007 @ 20:04:
Een echte freeze zou ook mem kunnen zijn. Zeker als je wel door de post komt (waar niet niet alles van de reepjes wordt gebruikt) en hij daarna pas vastloopt. Maar omdat hij nu niets meer doed kan het ook zijn dat je iets anders hebt gesloopt met je acties of dat altijd al het mainboard niet ok was.
Nee, hij post nu dus helemaal niet meer.
Echt gesloopt daardoor heb ik het ook niet denk/hoop ik, want hij bootte na een aantal keren proberen een keer.

[ Voor 6% gewijzigd door TheZeroorez op 15-04-2007 20:24 ]

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:35
Toevallig heb ik onlangs enorme ellende gehad met de combinatie van de Antec 500 Watt en de Asus M2N-E. Tot vier keer toe ging een moederbord kapot, de ene na een paar dagen, de andere na een paar weken. Ze gingen allemaal stuk... Vervolgens ben ik een MSI bord gaan proberen en dat gaat al 4 maanden probleemloos. Misschien heb jij ook zo'n mismatch.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:15
Holy shit. Dit probleem is deze week bij mij ook begonnen! Betreft ook een Asus bordje, weliswaar een andere (Intel) dan jij hebt.

Ik begon in mijn geval meteen aan m'n voeding te denken, en heb er even een oude aan gehangen. Deze deed het 8 uur non-stop zonder problemen. Maar de dag erop hield hij er na 15 seconden al mee op! Heel vreemd allemaal..

Vreemd probleem... Erg toevallig verder

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
TheZeroorez schreef op zondag 15 april 2007 @ 20:11:
[...]

Ik ga denk ik het moederbord eens testen, niet in de PC-zaak alleen, want het moet ook wel zonder hun kunnen.
[...]

Hmm.. Daar heb je een punt! Ik zal het even proberen zometeen!
edit:
Nope, dan gebeurt hetzelfde: niets.

Ik ga denk ik eens op jacht naar iemand met een 939-bord, of ik kijk of de PC zaak een testbord heeft...
[...]

Nee, hij post nu dus helemaal niet meer.
Echt gesloopt daardoor heb ik het ook niet denk/hoop ik, want hij bootte na een aantal keren proberen een keer.
geheugen een voor een proberen.. Of met ander geheugen. Geen verschil dan lijkt het mij dat je moederbord gaar is. Aangezien er ook geen fans draaien. CPU is het bijna nooit. Zeker omdat hij ook niet piept.

[ Voor 72% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 15-04-2007 20:43 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Rocketman schreef op zondag 15 april 2007 @ 20:30:
Toevallig heb ik onlangs enorme ellende gehad met de combinatie van de Antec 500 Watt en de Asus M2N-E. Tot vier keer toe ging een moederbord kapot, de ene na een paar dagen, de andere na een paar weken. Ze gingen allemaal stuk... Vervolgens ben ik een MSI bord gaan proberen en dat gaat al 4 maanden probleemloos. Misschien heb jij ook zo'n mismatch.
Mja, een A8N-E (niet veel verschillend van A8N-SLi Premium) deed het ook een maand of 8 goed. Ik kon alleen goedkoop (= duurkoop) dit bordje krijgen een maand of 6 geleden op de HCC. Een mismatch is het dus niet helemaal.
_AuToMaTiC_ schreef op zondag 15 april 2007 @ 20:38:
[...]

geheugen een voor een proberen.. Of met ander geheugen. Geen verschil dan lijkt het mij dat je moederbord gaar is. Aangezien er ook geen fans draaien. CPU is het bijna nooit. Zeker omdat hij ook niet piept.
Heb ik ook al gedaan, maar heeft geen effect, ook een totaal ander geheugen niet. Maargoed, zonder geheugen doet 'ie ook niets, net als met. En hoe ver hij mét geheugen komt mag 'ie nog geen geheugen gebruiken.

Ik ga proberen garantie (4 maanden na dato) te regelen. Zo niet schuif ik m'n processor en geheugen door naar m'n broertje (icm nog wat meuk die ik heb), en schaf ik zelf 2GB DDR2 aan, een C2D en een nieuw moederbord. Net als een ander schijfje tvv die Maxtor trouwens.

Morgen eens op zoek naar een testbord.

@onder: Bergschenhoek, vlak bij Rotterdam. Mag het nu niet meer? :+
Maargoed, ik heb daarnet de informatique gemaild of ze een testbord hebben, anders moet ik nog verder op zoek. Wel vervelend aangezien ik woensdag voor een week naar Dublin ga, en het dan gewoon draaiende wil hebben (of een bestelling wil hebben lopen, of natuurlijk garantie)

[ Voor 10% gewijzigd door TheZeroorez op 15-04-2007 20:55 ]

• vierkant228
[quote]TheZeroorez schreef op zondag 15 april 2007 @ 20:11:
[...]

Indien je in het noorden woont, ik woon in Sneek en je mag uiteraard de CPU en ram hier testen

en uiteraard mag het ook als je niet in de buurt woont..... ik kom niet die kant op :o

[ Voor 17% gewijzigd door vierkant228 op 15-04-2007 21:04 ]

• Edmin
  • Laatst online: 29-01 12:15

Edmin

Crew Council

get on my horse!

edit: nevermind

[ Voor 89% gewijzigd door Edmin op 15-04-2007 21:02 ]

• _AuToMaTiC_
  • Niet online
(overleden)
Heb ik ook al gedaan, maar heeft geen effect, ook een totaal ander geheugen niet. Maargoed, zonder geheugen doet 'ie ook niets, net als met. En hoe ver hij mét geheugen komt mag 'ie nog geen geheugen gebruiken.
Hij gebruikt altijd geheugen. Zonder geheugen start hij niet op.

• TheZeroorez
  • Niet online
_AuToMaTiC_ schreef op zondag 15 april 2007 @ 21:24:
[...]

...Dan zou hij moeten piepen, maar niet zoals nu, enkel de voeding die een tik geeft, en verder alles uit laat (wat dus ook gebeurd met één reepje erin, die zoudan dus _totaal_ fried moeten zijn, net als het andere reepje).

Trouwens ook al ander geheugen gebruikt, wat het dus niet was.

• vierkant228
_AuToMaTiC_ schreef op zondag 15 april 2007 @ 21:24:
[...]

Asus en vele andere borden geven piepjes als ram er niet in zit, met ram nix en zonder ram piepjes is er hoop....
MSI en DFI hebben ook Leds, Gigabite cyfers geloof ik

Als PC zwart scherm blijft geven kan je wel op deze manier chekken of de post werkt, doet deze het niet kan je hotflash proberen en anders is het waarschijnlijk R.I.P.

Bedoelt als tip, niet als flame o.i.d., zo kan je toch zonder extra middelen checken of mobo dood is.

• _AuToMaTiC_
  • Niet online
(overleden)
vierkant228 schreef op zondag 15 april 2007 @ 21:30:
[...]

Asus en vele andere borden geven piepjes als ram er niet in zit, met ram nix en zonder ram piepjes is er hoop....
MSI en DFI hebben ook Leds, Gigabite cyfers geloof ik

Als PC zwart scherm blijft geven kan je wel op deze manier chekken of de post werkt, doet deze het niet kan je hotflash proberen en anders is het waarschijnlijk R.I.P.

Bedoelt als tip, niet als flame o.i.d., zo kan je toch zonder extra middelen checken of mobo dood is.
Tenzij je bord kapot is, dan piept hij niet. Ofwel als hij niet piept is meestal je bord stuk. En wat ik bedoelde was dat hij zonder geheugen geen beeld geeft (wat in mijn ogen opstarten is. ) Een paar piepjes kan je geen opstarten noemen.

• TheZeroorez
  • Niet online
_AuToMaTiC_ schreef op zondag 15 april 2007 @ 21:40:
[...]

Tenzij je bord kapot is, dan piept hij niet. Ofwel als hij niet piept is meestal je bord stuk. En wat ik bedoelde was dat hij zonder geheugen geen beeld geeft (wat in mijn ogen opstarten is. ) Een paar piepjes kan je geen opstarten noemen.
Ja, maar hierdoor kon ik dus wel extra checken of het borje misschien nog leven had. Dat opstarten of gewoon posten deed hij dus toch al niet.

Ben wel blij dat ik nu tenminste weet waaraan ik toe ben (dood bord), nu maar even hopen dat de geheugen en processor nog helemaal top zijn, en lekker naar m'n broertje kunnen voor z'n systeem, als ik die garantie (wat ik dus eigenlijk wel verwacht) niet krijg.

Bedankt voor de hulp iig allemaal, ik laat het nog even weten of het geheugen/processor nog werkt in een ander moederbord.

Nog post gehad, AuTo?

• TheZeroorez
  • Niet online
Nu ik plannen heb om wat te upgraden en doorschuiven, wil ik nog wel iets weten.

Hoe groot is de kans dat m'n voeding (500W Antec) brak is, en daardoor m'n volgende systeem ook sloopt? Ik kan hem dan natuurlijk aansluiten en samen met iemand de lijnen meten, maar dat kan natuurlijk al funest zijn voor de nieuwe hardware. Wat raden jullie aan?

Verder een vraag aan de ervaringsdeskundigen: Hoe vaak komt het in de praktijk voor dat een kapot moederbord een processor ook sloopt? Testmogelijkheden zijn namelijk nogal klein, en ik moet nog even zien of de shop dit goedkoop/gratis wil doen. Als deze kans nogal klein is, wil ik namelijk de gok wel wagen en een ander bord ervoor kopen, in het geval dat hij wel kapot is maakt het ook niet zo uit, want een 3200+ oid (wat ik er in dat geval in stop) kost tegenwoordig ook niets meer.

-- Ow shit, edit :X -O-

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

TheZeroorez schreef op maandag 16 april 2007 @ 16:34:
Hoe vaak komt het in de praktijk voor dat een kapot moederbord een processor ook sloopt?
Niet vaak.
Of het moederbord jaagt 5V door de CPU, maar aangezien de condensatoren gezond zijn, lijkt die kans betrekkelijk klein.

Als Bergschenhoek dicht bij Brugge ligt, mag je hier eventueel komen testen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door mieJas op 16-04-2007 18:31 ]

Yes, but no.

• TheZeroorez
  • Niet online
Hmm.. Dan ga ik morgen gewoon een mail de deur uit doen om wat met de MyCom te lullen over de garantie die ik niet meer heb, om te proberen nog wat (evt. korting) los te krijgen, omdat het allemaal wel erg jong was. Dan denk ik dat ik na m'n reis maar gewoon hardware ga bestellen.

Die condensatoren zien er inderdaad gezond uit, dus ach, dat zullen ze ook wel zijn. De CPU is aan de pinnen ook niet vaag donker ofzo, net als de socket. Ook waren de temperaturen altijd normaal, terwijl hij pas ook al eens uit viel. Ook als 'ie het wél deed kan de CPU het nog overleefd hebben, als het maar voor een milliseconde of 4 was, gok ik :P

Heb het RAM trouwens even lopen memtest86+'en op een P4 bak hier, na 10 minuten geen errors en weer uit gezet. Het liep wel langzamer dan normaal, en de test was niet erg lang, maar ik weet tenminste zeker dat het niet d00d is, waarmee ik erg blij ben ;)

[ Voor 16% gewijzigd door TheZeroorez op 16-04-2007 20:30 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Hmm.. Ik heb daarnet voordat ik ging bestellen alles voor de zekerheid nog eens gecontroleerd.. Maar ben nog ergens achter:

Als de 4-pins stekker voor 12v NIET aangesloten is blijven de fans wel draaien (geen idee of 'ie boot), als die WEL aangesloten is doet het het dus niet.

Ik ga zometeen nog wat verder testen, maar wijst dit op een voeding of toch een moederbord, of blijf/ben ik nog steeds/weer onzeker(der)? :/

edit:
OK, als de videokaart erin zit (inclusief die stekker) en twee repen RAM, maar geen 12v, draaien alle fans, zelfs die van de videokaart, op z'n hardst. Net als wanneer je normaal boot dus. Echter, de PC boot niet (duh, er zit geen 12v in). Werkt het nu gewoon wel omdat het moederbord enkel als doorlus-bord gebruikt wordt, en dus niets zwaar belast, of werkt het nu gewoon omdat het 12v deel niet mee draait, wat in de voeding of het moederbord brak is?

Is dit logisch te verklaren, doodnormaal, of moet ik toch echt ergens een zwaardere test-voeding halen dan die 300w no-name (lijkt me sterk..), of een ander bord regelen? Echt connecties heb ik namelijk nog steeds niet kunnen vinden, maar nog steeds denk ik aan het bord (wat nu dus niet dat waarschijnlijk dode 12v deel, en daardoor nog véél meer gebruikt).

Het is dus de stekker die 12v aan de CPU geeft die voor problemen zorgt, het kan dus bijna niet de 12v zelf zijn die brak is, want op de videokaart werkt 'ie wel lekker.

Mijn vraag is nu dus hoe een 939 'normaal' reageert zonder processor, en/of zonder 12v stekker bij de processor. Die van mij doet dus:
  • Processor + Stekker = Niets
  • Processor, geen stekker = Fans blijven draaien, maar tot een boot komt 'ie natuurlijk niet.
  • Stekker, geen processor = Niets
  • Geen stekker, geen processor = Fans blijven draaien, maar tot...

[ Voor 152% gewijzigd door TheZeroorez op 29-04-2007 12:01 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Goed. Ik heb inmiddels een ander bord gekocht (wat nog geruild kan, that is).

Wanneer ik de processor erin steek, en alles aansluit, start het systeem. Het boot, en ik hoor één piep (goed dus). Echter, wanneer ik het BIOS in ga, zie ik artifacts, en is de boel bevroren. Dit is niet alleen wanneer het op de on-board chip zit aangesloten (analoog), maar ook wanneer de videokaart erin zit, aangesloten is, en daar de monitor aan hangt (digitaal).

Om zeker te weten dat dit niet iets met een ongewenst stroomkringetje oid te maken had heb ik de boel in een kast geschroefd, en om nog wat te testen één IDE harddisk aangesloten. Wat er nu gebeurt bij een boot is exact hetzelfde, alleen zie ik pas een freeze zodra de HDD gedetecteerd is.

Betekend dit een dode processor? De koeling zit er gewoon op, en aan de pinnen is niets vreemds te zien. Dat het moederbord dood is (de oude) is dus zeker, maar is m'n CPU (daardoor?) nu ook naar de hemel? Dit zuigt

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-01 21:17

_Christiaan_

Master of SOG

Heb je het met die oude voeding gedaan? Want daar kan het natuurlijk ook gewoon aan liggen.

NOSIG

• TheZeroorez
  • Niet online
Hmm.. kan ik ook nog even checken ja, moet ik alleen ff een verloopje weer gaan regelen.

Echt gaar dat ik niet aan een 939 processor kan komen :/

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 04:21
Ik las dat je je cpu ging doorschuiven naar je broertje's systeem. Kun je de cpu daar niet eens testen?

http://specs.tweak.to/16567

• TheZeroorez
  • Niet online
In dat moederbord zit het dus.. :)

Maargoed, dat systeem van m'n broertje gaat dus veranderd worden als de proc dood is (wss wel). Een AM2 moet het dan maar worden met dat budget gok ik.

--Edit: Processor officiëel dood.

[ Voor 8% gewijzigd door TheZeroorez op 04-05-2007 16:53 ]

Pagina: 1