Mast verticaal naar horizontaal

Pagina: 1
Acties:
  • 341 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zzz16
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-12 23:51
Hallo,
Wij hebben een boot waarop een mast staat deze moet wel eens naar beneden, en vervolgens weer omhoog. Dit doen wij nog met de hand en willen dit hydraulisch gaan doen echter lopen wij tegen het volgende probleem:

De kracht die de mast geeft wanneer hij naar beneden is is 68 kilo (kracht verticaal naar benden gemeten). Hoeveel kilo moet de cylinder dan drukken om de mast omhoog te drukken uit verticale stand.

De plaats van de cylinder is op het plaatje makkelijker aan te duiden:
figuur

Het rode is de cylinder deze moet meer als 68 kilo liften omdat deze niet verticaal onder het drukpunt is geplaatst het meet punt is 60 cm vanuit het draaipunt van de mast.

Is hier een berekening voor ?

[ Voor 9% gewijzigd door een moderator op 15-04-2007 16:27 ]

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Zou je aan kunnen geven wat je zelf geprobeerd hebt? Heb je een krachtenevenwicht opgesteld?
Ik heb overigens het plaatje gecorrigeerd in je post. :)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Hier valt niets over te zeggen zolang niet alle maten e.d. duidelijk zijn.

edit:

Ja, er zijn berekeningen voor. In ieder geval is dan ook van belang welke hoek de cilinder dan maakt met de mast.

[ Voor 45% gewijzigd door WFvN op 15-04-2007 16:29 ]

• Zip McOccup
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-12 15:24
Waar heb je de kracht gemeten? Het einde van de mast? Dat is ook van belang voor het berekenen van de kracht die de cilinder moet leveren...

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:20

ko9

Zip McOccup schreef op maandag 16 april 2007 @ 15:00:
Waar heb je de kracht gemeten? Het einde van de mast? Dat is ook van belang voor het berekenen van de kracht die de cilinder moet leveren...
Hij heeft geen kracht gemeten, hij heeft kilo's gewogen...

Ik neem aan dat die 68kg gewoon de totale massa van de mast is, dan kun je aan de hand van de afmetingen en hoek van de cilinder een simpele momentenbalans opstellen...

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ko9 schreef op maandag 16 april 2007 @ 15:36:
[...]

Hij heeft geen kracht gemeten, hij heeft kilo's gewogen...

[..]
Nee, hij heeft kracht gemeten op een weegschaal die kilo's aangeeft.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wanneer die 68kg is gemeten op hetzelfde punt als waar de cilinder aan de mast aangrijpt, hoef je alleen nog rekening te houden met de andere hoek. Wanneer je de hoek tussen de cylinder en het dak in de uiterste stand a noemt, dan moet de kracht tenminste 68/sin(a) kg kunnen optillen.

• zzz16
GlowMouse schreef op maandag 16 april 2007 @ 15:52:
Wanneer die 68kg is gemeten op hetzelfde punt als waar de cilinder aan de mast aangrijpt, hoef je alleen nog rekening te houden met de andere hoek. Wanneer je de hoek tussen de cylinder en het dak in de uiterste stand a noemt, dan moet de kracht tenminste 68/sin(a) kg kunnen optillen.
De kracht is gemeten op het punt waar de bevestiging komt voor de cylinder, wat een 60 cm is vanaf het draaipunt ( de mast voet )

We hebben inmiddels een cylinder besteld die ruim 200 kilo kan drukken en trekken, moet ruim voldoende zijn denk ik zo.

Verwijderd

zzz16 schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 21:50:
[...]

De kracht is gemeten op het punt waar de bevestiging komt voor de cylinder, wat een 60 cm is vanaf het draaipunt ( de mast voet )

We hebben inmiddels een cylinder besteld die ruim 200 kilo kan drukken en trekken, moet ruim voldoende zijn denk ik zo.
Dan moet de hoek tussen de mast en de cylinder 20 graden of meer zijn. Heb je met die 68 kg ook alles wat aan de mast hangt meegerekend? Een beetje extra veiligheid moet je ook rekening mee houden. . .wat bedoel je met "ruim" 200 kg?

• zzz16
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 00:57:
[...]

Dan moet de hoek tussen de mast en de cylinder 20 graden of meer zijn. Heb je met die 68 kg ook alles wat aan de mast hangt meegerekend? Een beetje extra veiligheid moet je ook rekening mee houden. . .wat bedoel je met "ruim" 200 kg?
De Drukkracht is gemeten met alles er op en er aan. 200 kg is de druk en trek kracht van de cylinder.
We gaan het proberen op goed gelukt zonder een wetenschappelijke onderbouwing ;-)

Verwijderd

zzz16 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 18:25:
[...]

De Drukkracht is gemeten met alles er op en er aan. 200 kg is de druk en trek kracht van de cylinder.
We gaan het proberen op goed gelukt zonder een wetenschappelijke onderbouwing ;-)
How er an in elk geval rekening mee dat drukkracht en trekkracht niet gelijk zijn voor een gegeven druk van de olie of lucht.

Verwijderd

als je de cilinder zo vlak plaatst als je in het plaatje hebt staan ga je het niet redden met een cilinder die 200 kg kan wegdrukken. De kracht die je moet uitoefenen om de mast omhoog te duwen is 68 kilogram als de cilinder haaks op de mast staat. Als je de cilinder onder een hoek plaatst dan wordt de kracht die benodigd is om de mast omhoog te duwen alleen maar groter. Als je met maten komt, wil ik best uitrekenen wat de kracht is die nodig is.

Daarnaast vroeg ik mij af hoe je de cilinder gaat monteren, 200 kg drukkracht hang je namelijk niet aan een houtschroef!

Verwijderd

Ik neem aan dat je een radarmast bedoelt, en niet een mast waar je je zeil aan hangt? Ik vroeg me af of het niet mogelijk is om de mast de andere kant op te laten scharnieren, want dan heb je veel meer plaats om je cilinder te bevestigen. Dan kan je ook een meer gunstige hoek krijgen. Ik heb dit systeem wel vaker gezien bij grotere schepen, maar dat waren allemaal flinke cilinders, en het werd er vaak niet mooier op. Kijk ook even hoe dik het dak van je kajuit is. Als het slechts 2 a 3 cm dik is zoals bij de meeste boten kan je het wel vergeten met zo`n grote cilinder, tenzij je een hele grote verankerplaat monteert.
Pagina: 1