[Afdrukken] Afdrukken foto's (dSLR)

Pagina: 1
Acties:
  • 949 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-01 16:31

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Topicstarter
Aangezien de bestaande fotoafdruktopics over het algemeen verouderd zijn en niet echt duidelijk ingaan op het zelf afdrukken van foto's vind ik het wel tijd om er een topic over te starten.

Er zijn aardig wat merken actief op de printermarkt, die toch redelijk snel achter elkaar verschillende modellen introduceren. (Canon, HP, Epson enz.)

Ook zit er behoorlijk prijsverschil tussen de ene of de andere printer (aantal kleuren, DPI).

Ik heb hier en daar wat research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat je met een dSLR wel tot a3 kunt printen, echter zijn deze printers aardig aan de prijs en vallen veelal in het professionele segment.

De 10 x15 printertjes zijn wat mijn betreft een understatement voor een dSLR en zijn vooral leuk om een vakantie kiekje te printen op de camping in Zuid-Frankrijk (compact camera).

Ben wel benieuwd wat voor (foto)Printers de gemiddelde fotograaf/hobbyist zelf gebruikt, of gaat iedereen naar HEMA, Foto Klein ed. om zijn foto's af te drukken?

Wat betreft de levensvatbaarheid van DIT topic, dat laat ik aan de moderators over, maar ik denk persoonlijk dat het foto forum niet zonder zo'n topic kan want foto's maken is mooi maar afdrukken net zo belangrijk.

Verwijderd

Peentje schreef op zondag 15 april 2007 @ 15:48:
Ben wel benieuwd wat voor (foto)Printers de gemiddelde fotograaf/hobbyist zelf gebruikt, of gaat iedereen naar HEMA, Foto Klein ed. om zijn foto's af te drukken?
Ik gebruik een Canon Pixma ip4200, doet zn werk heel goed. Ideaal om af en toe snel even iets af te drukken, kwaliteit is prima.

Voor al het andere werk surf ik naar www.profotonet.nl ;)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:32

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heb zelf een Canon i9950 waar ik alles tot A3+ op afdruk. Massawerk zoals 100 18x13 foto's van een bruiloft stuur ik naar Profoto.

Overigens valt A3 tegenwoordig wel mee. Die van mij was in 2005 nog €650, maar je hebt nu een Canon iX4000 voor €259.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Die paar afdrukken die ik laat maken, laat ik bij de Hema afdrukken. Ik schiet 25k+ per jaar, laat er misschien 20 afdrukken per jaar. En die dan meestal in 20x30.

This footer is intentionally left blank

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ja, het aantal afdrukken dat je maakt is waarschijnlijk veel te weinig om ook maar een beetje voordeel van zelf printen te hebben, daarnaast, wat een werk om je kleurprofielen en kleurechtheid, contrast/herlderheid etc een beetje kloppend te maken met je scherm. Dan nog ben je redelijk wat geld kwijt aan inkt (dure toners) en mooi papier waardoor je naast heel veel werk je nog steeds een kleine 2 euro per groot afdruk kwijt bent.
Denk dat zo goed als niemand meer zelf afdrukt

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Peentje

Peentje

Topicstarter
nomad85 schreef op zondag 15 april 2007 @ 16:06:
ja, het aantal afdrukken dat je maakt is waarschijnlijk veel te weinig om ook maar een beetje voordeel van zelf printen te hebben, daarnaast, wat een werk om je kleurprofielen en kleurechtheid, contrast/herlderheid etc een beetje kloppend te maken met je scherm. Dan nog ben je redelijk wat geld kwijt aan inkt (dure toners) en mooi papier waardoor je naast heel veel werk je nog steeds een kleine 2 euro per groot afdruk kwijt bent.
nee ok, maar ik heb momenteel geen printer en het is toch leuk als je zo een plaatje kan schieten en afdrukken (a4 is ok) zonder dat ik naar de HEMA ofzo hoef, gewoon streeploos een mooie afdruk maken, voor een fotootje om weg te geven of zelf op te hangen, dus niet in serie maar gewoon af en toe een fotootje. Ik bedoel de vakantie foto's of grote series breng je dus weg.

Ik had wel begrepen om een mooie a4 afdruk te maken 9600 dpi noodzakelijk is. En het moet natuurlijk wel streeploos, je ziet bij sommige wel eens overlappingen van de banen van de inktjet.

Verwijderd

nomad85 schreef op zondag 15 april 2007 @ 16:06:
Welnee, 20x30 thuis afdrukken kost minder dan bij de Hema en het levert je een gegarandeerde consistentie op. Ik druk nu alles tot A4 zelf af, daarboven moet het naar een drukker. Icm een colorspyder is dit ideaal :)

Eerdat je de kosten van de printer er echter uit hebt ben je wel even bezig. Je moet het dus primair voor de hobby doen :)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op zondag 15 april 2007 @ 20:24:
[...]

Welnee, 20x30 thuis afdrukken kost minder dan bij de Hema en het levert je een gegarandeerde consistentie op. Ik druk nu alles tot A4 zelf af, daarboven moet het naar een drukker. Icm een colorspyder is dit ideaal :)

Eerdat je de kosten van de printer er echter uit hebt ben je wel even bezig. Je moet het dus primair voor de hobby doen :)
het kost natuurlijk minder dan laten afdrukken, maar op A3 afdrukken (waar ik vanuit ging) is gewoon veel duurder dan A4, niet alleen het extra inkt, vooral het papier is een stuk duurder omdat het minder gangbaar is.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Afdrukken, da's post-fotomaak-status, dus op naar FGWorkflow met dit topic :)

LinkedIn
Instagram

• Peentje

Peentje

Topicstarter
nomad85 schreef op zondag 15 april 2007 @ 21:23:
[...]

het kost natuurlijk minder dan laten afdrukken, maar op A3 afdrukken (waar ik vanuit ging) is gewoon veel duurder dan A4, niet alleen het extra inkt, vooral het papier is een stuk duurder omdat het minder gangbaar is.
tuurlijk ben ik iig met je eens, maar je maakt als hobbyist heel veel foto's (over het algemeen) en ik vind het dan leuk om er af en toe 1 uit te printen op max. a4, zomaar om zelf op te hangen, weg te geven enz. de huidige printers moeten dat naar mijn mening wel kunnen alleen zijn er zo veel :)

Ik ga morgen eens in de mediamarkt kijken, ik wil daar niet alles kopen (dSLR niet bv.) maar voor een printer durf ik het wel te wagen.

Ik bedoel te zeggen dat je toch niet voor elke fotoafdruk naar een (speciaal)fotozaak hoeft te rennen, maar voor een aardige prijs toch zelf ook een fotoprinter kunt aanschaffen om sommige (al is het alleen maar omdat je niet hoeft te wachten en ze weg te brengen/mailen) direct op papier in je bezit te hebben.

Mijn situatie: ik heb momenteel geen printer dus geef ik liever een paar tientjes extra uit omdat ik toch een printer aan wil schaffen, zodat ik er gelijk af en toe een fotootje op kan afdrukken.

mijn oog valt nu op de HP D6160 LINK (ben benieuwd waar ik mee thuis kom)

• ForrestX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12-2025

ForrestX

a click away from satisfaction

Verwijderd schreef op zondag 15 april 2007 @ 20:24:
[...]

welke printer gebruik jij?

Ik ben zelf ook opzoek naar een beetje knappe allround printer die nijgt naar foto printer voor 'hobby' afdrukken...dus eigenlijk een beetje fotoprinter waarmee je ook documenten en verslagen kunt afdrukken..

een collega was erg tevreden over de Canon Pixma i5300...mag ook wel voor die prijs...

iemand anders nog suggesties voor mij en TS??

Verwijderd

Zelfde printer: de Pixma 5300. Maar je opmerking over de prijs snap ik niet: het ding kost geen jota als je het met het verleden vergelijkt :) €120,- voor een zéér capabele fotoprinter vind ik een érg nette prijs, maar that's me :)

Verwijderd

Prijs valt idd redelijk mee... alleen je moet er wel rekening mee houden dat de mee geleverde inkt patronen niet helemaal vol zitten (waarschijnlijk). Toen ik mijn Canon 5200 kocht was inkt zo op :) Dus je moet ook nog ff 60 euri (orginele patronen dan) aan inkt mee rekenen. Tenzij Canon zijn strategie heeft aangepast en volle patronen mee levert tegenwoordig.

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik hoor vaker van mensen dat printers inkt slurpen, zelf ook ervaring mee met een aantal Canon modellen, o.a. de pixma 1800... maar nu heb ik sinds kort de Pixma 6800D en het lijkt of een wonder is geschiet.

Ik heb voor de gein een telling bijgehouden van het aantal prints wat ik maak vs. de cartridges.

Na 48 FULL COLOR A4 prints (misschien 3/4 z/w prints) was 1 cartridge leeg, de PhotoMagenta.
weer 20 prints verder was het de beurt aan PhotoBleu en toen kwamen de rest van de cartridges. Alleen jammer dat de Photomagenta en de photobleu niet goed te verkrijgen zijn.

opzich een hele prestatie vind ik, 70 prints met maar 1 cartridge vervangen!

• ForrestX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12-2025

ForrestX

a click away from satisfaction

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 22:44:
Zelfde printer: de Pixma 5300. Maar je opmerking over de prijs snap ik niet: het ding kost geen jota als je het met het verleden vergelijkt :) €120,- voor een zéér capabele fotoprinter vind ik een érg nette prijs, maar that's me :)
Ik kwam hem tegen voor € 170,-..vandaar...heb het pas 1 keer gezien voor rond de € 120,-

Bij Office Centre hadden ze laatst een aanbieding van de 5300 voor € 80,- (ex BTW). Ga eens kijken of ze die nog hebben...

• Peentje

Peentje

Topicstarter
Ik ben nu in het bezit van de HP photosmart D6160 en ik moet zeggen dat ik de kwaliteit uitmuntend vindt, (let wel ik heb verder nooit prints uit een andere specifieke fotoprinter gezien) maar ik wel bevestigen dat de kwaliteit absoluut niet onder doet voor een fotozaak-foto.

Ik had echter wel wat problemen met het selecteren vvan de 10 x 15 lade vanuit het meegeleverde HP programma, en na wat email correspondentie met de (uitstekende) klantenservice van HP was het probleem nog niet opgelost maar kan ik nu van uit iPhoto (mac) wel de lade selecteren. En misschien met een latere update van de drivers kan het wel. (ze hadden daar zelf een test-opstelling gemaakt met een iMac en naar hun zeggen deed hij het wel).

De printer kostte bij de mediamarkt 111 Euri's/Euro's en dat is uiteraard inclusief (6)cardridges. (@ Heckerbob: weet niet of ze vol zitten maar de indicator geeft aan dat ze nog vol zitten. maar na ongeveer 10 pagina's kleur is dat ook niet zo gek misschien).
De printer is compatible met de HP viveria inkts en ik heb daarbij ook het premium plus photopaper meegenomen ( wat is dat schreeuwend duur 19 Euro voor 20 velletjes A4) die is dan zogenaamd geoptimaliseerd voor de Viveria inkts. (als iemand een goedkoop adresje weet voor fotopapier houdt ik me aanbevolen)

maar nogmaals ik vind de fotoafdrukken echt goed. (mijn voorlaatste printer was een HP 840C dus dat is ook nogal een stap).

Het enige nadeel is dat deze printer echt alleen kan printen en de all-in one versie (7300 serie dacht ik) gelijk rond of boven de 200 euro ligt. Maar voor mij heeft het mooie afdrukken van de foto's de doorslag gegeven, misschien later nog eens eens apart een scannertje.
Pagina: 1