Kortsluiting + tv in de war

Pagina: 1
Acties:
  • 654 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-02 23:54
Gisteren wilde ik de s-video tv-out van mijn laptop op de front s-video aansluiting van mijn JVC HV32P40B hd crt-tv aansluiten. Dit resulteerde dat de stop er uit knalde. Raar, in mijn beleving, maar waar. Denkende dat dit toeval was deed ik na een nieuwe stop er in te hebben gedraaid een nieuwe poging met hetzelde resultaat (vloek, tier, etc.). Ok, dan maar geen laptop op m'n tv aansluiten.

Nu kom ik er alleen achter dat de tv op de AV kanalen in de war is geraakt. Tv-kanalen lijken nog wel ok, maar de av-kanalen hadden een totaal verkeerde geometrie en ook de kleuren klopten niet meer. Na wat googelen kwam ik er achter dat de knoppencombinatie 'I' + Mute het Servicemenu op roepen. Heel eng natuurlijk als je er nooit wat mee doet, maar ik ben even gaan rondkijken. De geometrie heb ik inmiddels gefixt, maar de kleuren lukken nog niet echt. Het lijkt er op, of de helderheid veel te hoog staat.
Weet iemand of alle instellingen met betrekking tot kleur e.d. onder #2 Y /C staan? (luminantie, chrominantie, klinkt logisch...). Heeft iemand nog tips zo om de kleuren goed te krijgen? Of zou er echt iets stuk zijn gegaan?
Aanvullend, de kleurproblemen zijn alleen op het component kanaal. De scart rgb kanalen zijn wel ok.

Daarnaast, iemand enig idee waarom de stop knalt als ik mijn laptop s-video uit op mijn tv wil aansluiten? >_>

EDIT:
Zit er trouwens ook een optie "terug naar fabrieksinstellingen" op? Want die kan ik nog niet vinden.
Een overzicht met alle waardes voor alle opties (van Y / C) zou misschien ook wel voor me helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow_Zero op 15-04-2007 15:33 ]

• Shadow_Zero
[edit]

[ Voor 100% gewijzigd door Shadow_Zero op 16-04-2007 00:21 ]

• Shadow_Zero
Bescheiden bumpje ^^

• Shadow_Zero
Niemand?
Het zou wellicht al helpen als iemand de waardes heeft (of een indicatie hiervan) die je voor kleur, contrast etc. in het Servicemenu moet instellen.
Ik heb nog even gegoogeled, maar kon zo niks vinden :|

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Shadow_Zero schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 10:51:
Niemand?
Het zou wellicht al helpen als iemand de waardes heeft (of een indicatie hiervan) die je voor kleur, contrast etc. in het Servicemenu moet instellen.
Ik heb nog even gegoogeled, maar kon zo niks vinden :|
JVC zelf al gevraagd ?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Stond je TV/Laptop aan bij het aansluiten vd kabel? Het is sowieso aan te raden de TV uit te hebben bij dit soort acties, naar mijn weten. Verder, wat als je een dag lang de stekker uit de TV laat?

• Shadow_Zero
@LDEnninger:
Ja, dan zou ik de technische documentatie moeten bestellen. Maar ze adviseerden me een Service centre te bellen, wat ik inmiddels heb gedaan. Ze gaan terugbellen en dan hoor ik wel of ze het bij mij thuis gaan proberen of gelijk meenemen.

@Exorcist:
TV en laptop stonden beiden aan inderdaad. Maar dat door een videoconnectie de zekering er uit knalt...? (maar blijkbaar kan het)
De tip van de stekker ga ik eens proberen! (ik zet de tv 's nachts wel altijd helemaal uit, maar de stekker zit er altijd in)

[ Voor 37% gewijzigd door Shadow_Zero op 20-04-2007 16:38 ]

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:25

Caveman

whahoehaha

Is het de stop die eruit knalt of de aardlekschakelaar ?
Een stop kan ik me haast niet voorstellen, want dan had er ook al iemand geelectrocuteerd moeten zijn ...

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Laat me raden: Je flaptop is geaard en je TV niet?

Het is wellicht een mogelijkeid dat je TV gaat aarden door je TV-Out kabel heen. Met audiokabels heb je dat namelijk ook wel es, vaak resulteert dat in een gezellige zzzzzoem of brrrrom in je signaal. Erg heftig zou het zijn als je stop er dan meteen uitknalt overigens... Want zo sterk zou het effect niet moeten zijn. Probeer het dus nog es even en aard in dat geval je TV en in een uiterst noodgeval (gewoon om te testen) je videokabel.

• Shadow_Zero
@Caveman:
Zo thuis ben ik er niet in, maar ik geloof dat het dan de zekering in de stop is (de stop zelf zat fysiek gewoon nog in de kast).

@Donnie D:
De hele woonkamer heeft geen geaarde stopcontacten, dat sowieso. TV's hebben bij mijn weten nooit een geaarde stekken en laptops hebben het wel, maar het is niet geaard werd me gisteren verteld (door die AC adapter die er tussen zit die dan weer niet geaard is, of zoiets).

Wellicht klopt je hypothese, maarrem, hoe aard je een tv en een videokabel???

• rveck
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-02 15:42
Een televisie hangt vaak aan aarde via de coax kabel....

Kun je proberen je laptop aan de tv aan te sluiten als de laptop geaard is?

[ Voor 45% gewijzigd door rveck op 21-04-2007 13:12 ]

Verwijderd

Shadow_Zero schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 13:04:
Wellicht klopt je hypothese, maarrem, hoe aard je een tv en een videokabel???
Het klinkt een beetje belachelijk wellicht, maar ik heb gewoon de aarde van m'n stekkerdozen met gewoon ijzerdraad naar m'n verwarmingsbuizen getrokken. Werkt perfect. Een kabel kun je ook nog aarden, alleen moet je daar wel voorzichtig mee zijn. Kan in principe op dezelfde manier. Enne, die TV aarde kan wel es lastig worden als ie geen geaarde stekker heeft. Ik heb zelf gewoon m'n TV opengeschroefd, weer een ijzerdraad gepakt, aan de binnenkant van de TV uiteraard wel even een isolerende mantel aangebracht op de kabel, anders gaat dat vrij snel fiut :p
rveck schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 13:11:
Een televisie hangt aan aarde via de coax kabel....
Echt waar? Thanx, weer wat geleerd ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2007 13:21 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
rveck schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 13:11:
Een televisie hangt vaak aan aarde via de coax kabel....
En die aarde is niet altijd correct, vaak is die aarde een heel eind verderop en is het niet in de meterkast galvanisch gescheiden. Gevolg: De "0" referentie van de coax-aarde ligt een stuk hoger dan de andere aardingen. Officieel hoort je coax aarde te zijn, maar in veel huizen is de coax niet galvanisch gescheiden/geaard aan de eigen huisinstallatie.

• Shadow_Zero
Oh ja, dat hoorde ik laatst inderdaad. Aarde van de tv loopt via de CAI (coax), en dat ik moest probeer de coax kabel er uit te trekken en dan m'n laptop aan te sluiten.

Maar goed, wat is in dit geval dan de logica dat de zekering er uit knalt??
(ik woon in een appartement uit de jaren '50 overigens)

[ Voor 10% gewijzigd door Shadow_Zero op 21-04-2007 22:21 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 13:11:
[...]

Het klinkt een beetje belachelijk wellicht, maar ik heb gewoon de aarde van m'n stekkerdozen met gewoon ijzerdraad naar m'n verwarmingsbuizen getrokken. Werkt perfect.
Dat is al tijden verboden, aarden via de CV kan erg gevaarlijk zijn. Een CV-monteur zit ook niet te wachten op stroom op die leidingen ;)
(zie ook: http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html)

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Shadow_Zero schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 22:13:
Oh ja, dat hoorde ik laatst inderdaad. Aarde van de tv loopt via de CAI (coax), en dat ik moest probeer de coax kabel er uit te trekken en dan m'n laptop aan te sluiten.

Maar goed, wat is in dit geval dan de logica dat de zekering er uit knalt??
(ik woon in een appartement uit de jaren '50 overigens)
Ok, met een aardprobleem kan hooguit de aardlekschakelaar eruit slaan, maar absoluut niet de stop.. Er is dus een ernstig probleem als de stop eruit knalt met het aansluiten van een laptop op een tv. We praten hier over aansluitingen die normalieter gewoon "hotpluggable" zijn.
Ik ben zelf nog aan het denken wat het probleem zou kunnen zijn, maar ik persoonlijk vind het van de zotte dat als je low level aansluitingen met elkaar verbind, dat erdan een stop/zekering uitknalt. Dat betekend gewoon dat er kortrsluiting veroorzaakt wordt en dat er dus een levensgevaarlijke spanning op 1 van de aansluitingen moet staan.

• Shadow_Zero
Stop, zekering, aardlekschakelaar. Al die termen worden voor mij een beetje door elkaar gebruikt ;)
Wat is nu precies wat?

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-02 12:35

silverstorm

tearing me apart

Een stop, smeltveiligheid, zekering, automaat zijn termen voor 1 type ding. Eerder waren er alleen porsleinen stoppen die moesten voorkomen dat er teveel amperes door het draadje ging, waardoor je brand kan krijgen.

Iets anders is een aardlekschakelaar: Deze met het verschil tussen de fases en de de nul. Is deze groter dan een bepaalde drempel, dan slaat deze uit. Een aardlek mag tegenwoordig maximaal 4 groepen beveiligen. De aardlekschakelaar is er voor bedoelt om de spanning weg te laten vallen, wanneer een metalen voorwerp onderstroom komt te staan en de spanning niet op de normale manier weggevoerd wordt.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-02 21:44

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Hmmm Deja Vu alhier... :)

[PHILIPS]Servicemenu 28' breedbeeld gereset ->'contrastwaas'

Bij mijn vriendin precies hetzelfde. Doordat de helderheid/het contrast 'van slag' is, zie je af en toe vervelende waas over het scherm lopen.

Bij jou sloeg de stop door op een av-kanaal. Bij ons viel de tuner uit op zo`n kanaal...

Heel vervelend. Ik houd dit topic in de gaten...misschien dat bij jou wel een oplossing gevonden wordt :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Shadow_Zero schreef op maandag 23 april 2007 @ 00:15:
Stop, zekering, aardlekschakelaar. Al die termen worden voor mij een beetje door elkaar gebruikt ;)
Wat is nu precies wat?
Zekering/Stop/Smeltveiligheid:
Afbeeldingslocatie: https://www.fixetshop.nl/webimages/RR_full/75234026_je.jpg
Automatische Zekering/Stop/Smeltveiligheid:
Afbeeldingslocatie: http://www.productwaarschuwing.nl/images/yuanky.jpg
Aardlekschakelaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.hagergroup.nl/images/services/consument/als.jpg
Die zijn er trouwens in heeel erg veel uitvoeringen, maar er zit altijd een test-knopje op.

• Shadow_Zero
Caveman schreef op maandag 23 april 2007 @ 13:49:
[...]

Zekering/Stop/Smeltveiligheid:
[afbeelding]
Deze heb ik dus. En als ie 'gesprongen' is, dan is er zeg maar in de kop zo'n rood klein cirkeltje losgekomen. Hoe noemt men dit dan? (want als ik zeg dat de stop gesprongen is, krijg ik nu het idee dat men denkt dat die hele stop uit de kast gelanceerd is...)

@Michael Knight:
Lijkt inderdaad een beetje op hetzelfde. Maar jij hebt het ook op de tv kanalen? (ik namelijk alleen op de AV kanalen). Zal anders eens een screenshot van het Wii menu maken, daar is het heel goed zichtbaar.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-02 21:44

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Shadow_Zero schreef op maandag 23 april 2007 @ 23:48:
[...]

Deze heb ik dus. En als ie 'gesprongen' is, dan is er zeg maar in de kop zo'n rood klein cirkeltje losgekomen. Hoe noemt men dit dan? (want als ik zeg dat de stop gesprongen is, krijg ik nu het idee dat men denkt dat die hele stop uit de kast gelanceerd is...)

@Michael Knight:
Lijkt inderdaad een beetje op hetzelfde. Maar jij hebt het ook op de tv kanalen? (ik namelijk alleen op de AV kanalen). Zal anders eens een screenshot van het Wii menu maken, daar is het heel goed zichtbaar.
Of het op de gewone kanalen ook is weet ik niet. Ze heeft volgens mij geeneens de analoge zenders geïnstalleerd :) Zodra ik er weer ben, kijk ik het na.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1