Speedfan 4.32

Pagina: 1
Acties:
  • 347 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbertvi
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07-2025
Sinds Speedfan 4.32 kun je de core temperaturen ook zien van Duo Core systemen.

Nu schrok ik echter van de temperaturen die hij aangeeft.

http://members.chello.nl/r.visser9/misc/speedfan.png

Zijn die temps. niet veel te hoog van de cores? (en die waardes zijn idle)

Specs:

Asus P5W DH Deluxe
Intel Core 2 Duo E6400 @2,13 GHz
2,00 GB RAM G.E.I.L.
Nvidia GeForce 7600 GT

Verwijderd

wordt gewoon fout uitgelezen. bij mij is de cpu temperatuur ook iets van 70 terwijl hij gewoon 35 is
je kunt eens kijken in de bios. daar staat het als het goed wel de goede temperatuur

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2007 15:27 ]

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2007 @ 15:25:
wordt gewoon fout uitgelezen. bij mij is de cpu temperatuur ook iets van 70 terwijl hij gewoon 35 is
je kunt eens kijken in de bios. daar staat het als het goed wel de goede temperatuur
Je bios leest waarschijnlijk de moederbord sensor uit en die geeft altijd lagere waarden.
De temperatuur die jij ziet is de temperatuur van de sensor in de core zelf. Volgens mij mogen de Core 2 processoren 60 graden op de core hebben (stressed). Kijk daarvoor eens in het core2 oc topic.
Er is ook een speciaal programmatje van intel om de temperaturen uit te lezen. Die kun je eens gebruiken om het te controleren en dan kun je meteen even testen of de temperatuur niet te hoog wordt als je hem zwaar belast (met prime95 bijvoorbeeld).

Verwijderd

het probleem bij temperatuur aflezen is dat het nooit altijd klopt. Er zit maar 1 sensor die niet op het heetste plekje van de core is geplaatst. Je kan nooit 100% weten wat je temperatuur van je processor is

• robbertvi
Als ik in BIOS kijk zit mijn CPU temperatuur tussen de 42-45 graden.

Ik heb nu alle fans op performance mode gezet (BIOS) en krijg dan de volgende waardes.

http://members.chello.nl/r.visser9/misc/speedfan2.png

De waardes zijn natuurlijk beter, maar wil hem niet hier standaard op houden.

Jammer dat je geen RPM's kunt instellen voor de fans, dan zou je CPU fan bijv. op standaard 1000 RPM kunnen laten draaien om toch een iets koelere CPU te krijgen.

(of is dit toch op een of andere manier mogelijk)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zo hoog zijn die temps ook weer niet hoor. 'Vroegah' draaide je Athlon Thunderbird idle 70 graden met een standaard koelertje, dus van 55 kijk ik niet echt op ;) Mits het ding niet vastloopt natuurlijk.

Ik denk dus dat die temperaturen wel kloppen en als je er wat aan wilt doen controleer dan:
- Of de koeler goed gemonteerd is;
- er niet teveel stof tussen de koelvinnen en op de fan zitten;
- of de koelpasta nog goed is (niet teveel/te weinig/uitgeroogd (NB. als je je koeler eraf haalt moet je altijd nieuwe koelpasta plaatsen!);
- er voldoende airflow is (casefans)

Zulk soort checklists met nog veel meer info zullen ook vast wel ergens in een FAQ staan in dit forum.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 15-04-2007 16:46 ]

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:54

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Ik heb ook een Asus P5W DH Deluxe moederbord met Core2 Duo 6700 processor.
Alles op standaard speeds en voltage uitgenomen geheugen.

Ik heb Artic Silver 5 koelpasta gebruikt op de processor (kleine rijstkorrel en mooi opgesmeerd zodat alles mooi egaal bedekt is met fijn laagje).

CPU koeler is een Zalman CNPS7700CU.
Laat snelheid fans regelen door bios (Q-fan)
Kast is een Aopen Nouveau met 92 mm intake fan en 120 mm outtake fan

Met Speedfan 4.32
CPU temp idle = +/- 23°
Southbridge = +/- 46°

Wel heb ik op moederbord die plastieke kapjes verwijderd (bye bye garantie) van north en southbridge en erop 40x40 Sharkoon stille fan erop gezet. Ook Artic Silver 5 onder north- en southbridgekoelvinnen

[ Voor 3% gewijzigd door Ra_gdd op 15-04-2007 16:56 ]

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zo heel erg hoog zijn die temps nou ook weer niet. Het is wel de temp in de CPU zelf en niet van een sensor op het moederbord.

Als het stressed niet boven de 60/65 uit komt zou ik mij geen zorgen maken.

Ik neem aan dat je kamertemp nu ook wel wat hoger is dan normaal met het weer nu.

• robbertvi
Dat is wel een stukje koeler ja. Misschien wordt het eens tijd om die koelpasta eens te proberen.
Bij montage heb ik cooler er weer een keer afgehaald omdat ik dacht dat ie niet goed zat.
Misschien is dat het probleem, en moet er nieuwe pasta op.

Wat ik wel zo vreemd vind, is dat de fan speed van cpu nooit automatisch omhoog gaat (met Q-fan) als de load 'te' veel wordt.
Geeft dit aan dat hij nog nooit eigenlijk te warm is geworden? Of werkt het gewoon niet.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kun je in het bios niet instellen wat de gewenste temperatuur moet zijn? Of een laag-hoog grens waartussen die zacht-hard moet draaien. Dat kan bij mijn MSI-moederbord nl. wel.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Palomar schreef op zondag 15 april 2007 @ 17:24:
Kun je in het bios niet instellen wat de gewenste temperatuur moet zijn? Of een laag-hoog grens waartussen die zacht-hard moet draaien. Dat kan bij mijn MSI-moederbord nl. wel.
Wat volgens mij wel een probleem kan zijn is dat de temp in de BIOS die is van de temp sensor op het mobo. De echte temp in de CPU gemeten door CoreTemp/TAT/Speedfan is meestal een stuk hoger dan de temp van de mobo sensor.

Als de mobo sensor de CPU ziet als 35 graden en de 'echte' temp een stuk hoger is dan kan Q-fan er niet zoveel mee omdat ie denkt dat de temp lager is.

Mijn Asus Probe geeft een temp aan van 34 terwijl Speedfan en TAT 47 aangeven.

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Caine schreef op zondag 15 april 2007 @ 16:38:
Als ik in BIOS kijk zit mijn CPU temperatuur tussen de 42-45 graden.

Ik heb nu alle fans op performance mode gezet (BIOS) en krijg dan de volgende waardes.

http://members.chello.nl/r.visser9/misc/speedfan2.png

De waardes zijn natuurlijk beter, maar wil hem niet hier standaard op houden.

Jammer dat je geen RPM's kunt instellen voor de fans, dan zou je CPU fan bijv. op standaard 1000 RPM kunnen laten draaien om toch een iets koelere CPU te krijgen.

(of is dit toch op een of andere manier mogelijk)
Je kunt wel de snelheid instellen met speedfan. (mits je moederbord dit ondersteunt) alleen dan in procenten van de maximumsnelheid. Als je bij jouw de snelheden niet standaard kan vervangen doe dan eens het volgende.
Ga in speedfan naar configure > advanced. Kies vervolgens de chip waarop je fans aangesloten zitten (dit kun je zien onder het tabje fans). Zoek dan bij de betreffende chip naar de optie PWM Mode <nummer>. Zet deze dan op software controlled en dan kan het zijn dat je wel de snelheden aan kunt passen.

Als je er dan helemaal wat leuks van wilt maken kun je speedfan ook nog instellen om automatisch de snelheid te verhogen als de temperatuur verandert. Zie deze tutorial

• robbertvi
Arno E schreef op maandag 16 april 2007 @ 06:58:Je kunt wel de snelheid instellen met speedfan. (mits je moederbord dit ondersteunt) alleen dan in procenten van de maximumsnelheid. Als je bij jouw de snelheden niet standaard kan vervangen doe dan eens het volgende.
Ga in speedfan naar configure > advanced. Kies vervolgens de chip waarop je fans aangesloten zitten (dit kun je zien onder het tabje fans). Zoek dan bij de betreffende chip naar de optie PWM Mode <nummer>. Zet deze dan op software controlled en dan kan het zijn dat je wel de snelheden aan kunt passen.
Thx! Zal dat ff proberen.
Arno E schreef op maandag 16 april 2007 @ 06:58:
Als je er dan helemaal wat leuks van wilt maken kun je speedfan ook nog instellen om automatisch de snelheid te verhogen als de temperatuur verandert. Zie deze tutorial
Welke tutorial? Link werkt niet.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Arno E schreef op maandag 16 april 2007 @ 06:58:
[...]

Je kunt wel de snelheid instellen met speedfan. (mits je moederbord dit ondersteunt) alleen dan in procenten van de maximumsnelheid. Als je bij jouw de snelheden niet standaard kan vervangen doe dan eens het volgende.
_/-\o_ Deze kon ik ook nog niet!! Werkt perfect ja.

Verwijderd

Hoort dat initdebug.info bestandje op mijn desktop bij speedfan? dan weet ik dat het goed zit iig

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-01 16:42
Lol geef jij dit topic even een rotschop, het is meer als 2 jaar oud ;)
En speedfan is ook al weer wat versies verder:
meuk: SpeedFan 4.38

[ Voor 49% gewijzigd door w-dev op 28-05-2009 21:27 ]

Pagina: 1