Ik wil een beetje een goede geluidskaart om muziek te kunnen maken, en zat te kijken naar een Creative X-Fi kaart. Nu blijkt dat die niet ondersteunt wordt door ALSA maar dat Creative zelf closed-source-drivers aan het ontwikkelen is, gepland voor 2e kwartaal 2007 (http://opensource.creative.com/soundcard.html). Dus dat klinkt wel interessant .. ik vroeg me af of iemand hier toevallig meer over weet? Zal het waarschijnlijk de moeite waard zijn op die drivers te wachten, denk je dat de drivers alle functies zullen ondersteunen of zal het een uitgeklede driver zijn?
Verwijderd
Aangezien ze zeggen dat die drivers ALSA volledig zullen ondersteunen kan het wel de moeite waard zijn om te wachten.
Ik zal er maar niet al te hard op hopen. Het is nog maar te zien wanneer die drivers uitkomen, of ze een beetje behoorlijk te installeren zijn, of ze stabiel zijn, voldoende mogelijkheden bezitten, en of Creative tijd en zin heeft om behoorlijke support te leveren(snelle updates enzo)
Creative maakt vooral kaarten voor de gamermarkt, maar voor de wat serieuzere markt zou ik toch liever voor een merk als terratech gaan, waarvan voor zover ik kan zien er wel goede drivers zijn.
Creative maakt vooral kaarten voor de gamermarkt, maar voor de wat serieuzere markt zou ik toch liever voor een merk als terratech gaan, waarvan voor zover ik kan zien er wel goede drivers zijn.
Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL
Een goede kaart om muziek te kunnen maken zijn de geluidskaarten van M Audio: http://www.m-audio.com/
Deze zitten in dezelfde prijsklasse als de X-FI kaarten van Creative.
Deze zitten in dezelfde prijsklasse als de X-FI kaarten van Creative.
Verwijderd
Voor M-Audio kijk naar een Audiophile 2496 of 192. Daar zit de ICE1712 / ICE1724 chipset op die door ALSA ondersteunt wordt. Ik heb zelf een Delta 44 met dezelfde chipset. Werkt perfect onder linux.
Te verkrijgen bij de betere muziekwinkel btw.
Te verkrijgen bij de betere muziekwinkel btw.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2007 22:49 ]
Die Audiophile ziet er wel leuk uit ja, bedankt voor de tip! Je zegt dat ALSA die kaart ondersteunt, maar op de m-audio website zie ik dat je ook drivers van 4Front Technologies kan gebruiken, weliswaar geen open source maar wel free for personal use (http://www.m-audio.com/in...43fa8b83343bfb8&o=1&f=422) Zijn die beter, denk je? Kan je met jouw kaart en ALSA hetzelfde als onder Windows?
Verwijderd
Die drivers ken ik niet dus die zul je zelf eens moeten proberen. En verder zou ik je geen zinnig antwoord kunnen geven of ik hetzelfde kan onder Windows aangezien ik dat nauwelijks gebruik. Maar het opnemen en afspelen gaat zonder een enkel probleem. Ik denk dat het belangrijker voor jou is of de juiste software wel aanwezig is voor hetgeen je met je kaart wil gaan doen.
En @ topicstarter, als je goede drivers wil hebben dan moet je vooral niet bij creative wezen. Ze zijn er berucht om dat hun drivers belabberd zijn. Ik zou een ander merk zoeken, er zijn er genoeg met goede audio ondersteuning.Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 08:16:
Ik denk dat het belangrijker voor jou is of de juiste software wel aanwezig is voor hetgeen je met je kaart wil gaan doen.
Pagina: 1