Waar hebben jullie op gelet bij de aanschaf van een TFT?

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cat_18
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-07-2025
Omdat ik opzoek ben naar een TFT om mijn 17" CRT te vervangen, wil ik graag weten waar jullie op gelet hebben bij de aanschaf van jullie TFT om er wat van te kunnen opsteken.

Vooral omdat fabriekanten graag opscheppen over hun producten, bijvoorbeeld een contrast van 2000:1 of een respons-time van 2 ms, is het voor een leek als ik, op dit gebied erg lastig om je keuze te maken. En de vraag is ook vanaf welk contrast-ratio en response-time het nog nut heeft om meer geld aan uit te geven.

Ik ben zelf een regelmatige gamer. Heel af en toe regel ik met een paar vrienden een LAN-party (met soms de zon op mn scherm) Voor de rest surf ik aardig veel en kijk ik heel soms een filmpje. Volgens mij is dit het gemiddelde gebruik, dus moet een gemiddelde tft voldoen.

Een 20" lijkt me erg mooi, maar de beste keus toch denk ik een 19" scherm vanwege de prijs, afmeting en gewicht (LAN). En ook omdat mijn videokaart de resolutie waarschijnlijk het best aankan (ATi Radeon 9800 Pro). Breedbeeld lijkt me ook wel wat, maar de prijzen hiervan liggen eigenlijk te hoog, en ik heb gelezen dat dit moeilijk wordt voor de meeste videokaarten op een hoge resolutie.

Nu is mijn vraag eigenlijk; welk contrast-ratio, response-time, helderheid en resolutie moet ik aanhouden bij het zoeken naar een TFT?

Nikon D70 | Nikkor 18-70mm F3.5-4.5G | Nikkor 50mm F1.8 | Micro Nikkor 60 F/2.8 | Tokina AF 12-24mm F/4 | Crumpler Pyjama Pride (L)

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02-2025
Ik heb alle testen en meningen en buying guides hier gelezen:

www.prad.de

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:04
Heb pas nog een Samsung 215TW gekocht. Heb er op gelet dat ik vooral GEEN TN paneel moest hebben, kijkhoek, responstijd ook wel (8ms gamed gewoon goed, wat sommigen ook beweren) en natuurlijk gebruikerservaringen en reviews. Maak iig gewoon eerst je eisen (resolutie, breedbeeld of niet etc) en zoek daarna een paar schermpjes die aan die eisen volstaan. Gewoon het standaard rijtje merken pakken (BenQ, NEC, Viewsonic, LG, Samsung) en zoeken maar. Daarna het internet afgaan, op zoek naar reviews en ervaringen. Mocht je een aantal schermen naast elkaar in een winkel kunnen zien dan is dat alleen maar mooi meegenomen :)

• MacBreQ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-01-2024
Prijzen van breedbeeld LCD/TFT's vallen behoorlijk mee hoor, je hebt al een 19/19,1" Acer of Philips voor niet meer dan 210 euro o.i.d.
Van de rest heb ik niet zo veel verstand van LCD's en TFT's dus daar kan ik je niet verder mee helpen. Wel veel succes verder! ;)

• cat_18
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-07-2025
Ik ben nog even aan het rondneuzen in de product survey's, maar het blijft toch lastig. Vanwege de prijskwaliteit verhouding komen de volgende merken in aanmerking: Samsung, Acer, HP en Benq.

Van de Samsung SyncMaster 913 lees ik er goeie reviews, de prijs bevalt me, alleen zit er geen DVI-aansluiting op en is het scherm niet in hoogte verstelbaar.

De Acer AL1951Cs; schijnt ook goed te zijn, alleen heeft deze last van ghosting en het scherm heeft een glossy laag, wat weer irritante reflecties veroorzaakt.

Benq FP93GX; weer niet die verstelbare hoogte..

HP L1906; geen DVI
HP L1940; te traag (20ms)
HP L1955; eigenlijk te duur, maar misschien wel een mooi scherm

Heeft iemand ervaring met een aantal van deze schermen? Van de HP's zijn helaas geen product survey's.

Ik zoek dus een scherm die in hoogte verstelbaar is, smalle randen heeft, geen glossy laagje en geen (zichtbare) ghosting. De contrast-ratio rond de 700:1 en een helderheid van 250-300 zal voldoende moeten zijn.

Nikon D70 | Nikkor 18-70mm F3.5-4.5G | Nikkor 50mm F1.8 | Micro Nikkor 60 F/2.8 | Tokina AF 12-24mm F/4 | Crumpler Pyjama Pride (L)

Verwijderd

Hoe groter TFT des te meer kans op kapotte pixeltjes. Contrast ratio en helderheid? Heb ik geen verstand van.

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2016 17:00 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je wilt gamen zou ik sowieso voor een scherm gaan met 4ms of minder. Heb zelf een 930BF met 4ms en heb nog nooit ghosting gezien. (Speel games zoals CS:S. Zelfs met 180 graden omdraaien in 1 beweging met de muis nog nooit ghosting gezien.)

19" is voor mij ook prima. Ik zit er redelijk dicht bij en denk dat ik met een groter scherm het overzicht verlies tijdens gamen. Gamen op de native res van 1280x1024 is ook gewoon goed.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 april 2007 @ 17:11:
Voor game TFT zou ik voor een native resolutie gaan van 1280x1024 (geen breedbeeld). Voor films een breedbeeld. 19" zou een mooi formaat zijn voor je TFT. Des te groter de TFT, des te meer kans op kapotte pixels. Een pixelgarantie zou ik je wel kunnen aanraden bij 19".

Voor games is 2ms reactiesnelheid perfect, 5ms zou ook nog wel kunnen. Ik heb zelf 20 of 25ms maar ik merk het verschil toch echt wel met 5ms en minder!

Contrast ratio en helderheid heb ik geen verstand van :P

Persoonlijk zou ik je deze monitor aanraden (ik ga deze binnenkort ook kopen):
pricewatch: iiyama ProLite E1900S-B2 (19", 2ms g>g, D-Sub/DVI-D, Zwart)
is die in hoogte verstelbaar? volgens hun site namelijk niet ;) en dat was toch 1 van de eisen die TS opnoemde

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Waar ik op heb gelet:
Hij moest groot zijn, 19" 4:3 of 22" Widescreen.
daarna gekeken naar de reactietijd, deze moest onder de 8 MS liggen.
Vervolgens naar de prijs, en toen er uiteindelijk twee uitkwamen, heb ik naar de reviews gekeken, en nou zit ik hier op GoT met een Acer AL2216W 22" Widescreen.

www.koopeendroom.nl

Verwijderd

Kijk anders eens de verschillende "Ultieme TFT" topics eens door. Hier worden veel schermen vergeleken en je kunt er over de meest uiteenlopende schermen ervaringen vinden.

Toevoeging: 17" en 19" TFT's hebben tegenwoordig beide een resolutie van 1280 * 1024 pixels, dus bij een 19" scherm zijn de pixels groter en wordt het beeld alleen maar opgeblazen, let daar wel op bij de aanschaf (als je dicht bij het scherm zit is een 17" fijner, omdat je ogen dan minder snel moe worden van het heen en weer kijken).

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2007 17:28 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:26
Ik kan maar 1 tip geven: een scherm daar kijk je hele dagen op, zorg er dus voor dat je het scherm werkend hebt gezien voor je het koopt. Al de rest is gemakkelijk via een webshop te kopen, maar voor een scherm zou ik zelf zeker een "toonzaal"winkel nemen, neem een DVD'tje met een stukje film en bekijk die op een scherm dat je leuk lijkt, in korte tijd moet je dan wel zien of jou ogen tevreden zijn met dat scherm.

Ik ben wel benadeeld, op mijn werk ben ik hersteller van hoge kwaliteits schermen, en daardoor let ik op alle mogelijke fouten en nadelen, en daarom blijf ik bij mijn oude CRT die ik gewend ben... maar de LCD's van gewone merken (niet el-cheapo) zijn al érg behoorlijk, veel slechte kom je niet tegen (wat bij LCD-TV's wel anders is, om maar te zwijgen over de ramp die plasma heet :X ). Voor gewoon gebruik (geen gaming en geen foto/video bewerking) kan je tegenwoordig met gerust hart willekeurig een scherm kiezen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Kleuren !
Bij de TN schermen verandern de kleuren / contras als je er niet goed achter zit. terwijl een PVA/MPA scherm wel een perfect beeld geeft ondanks de kijk hoek en conrast van dit soort schermen is ook beter. Alleen respons timing is iets minde, maar dat is tegenwoordig toch al opgelost doormiddel van PVA/MPA overdrive.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn vader heeft 5 jaar een Iiyama 17 inch TFT gehad. Nooit problemen met scherpte etc. Nu heeft die van mij een Samsung 731B, 710N, 940BF en 912N gehad. Alleen maar problemen. Wazig en niet goed kunnen zien. Ik heb toen voor de gein een LG neergezet (1780 geloof ik (een van de topmodellen)). Deze vond die wel wazig maar het ging goed. Dat Iiyama scherm was na 5 jaar stuk gegaan (iedere dag 12 uur aangestaan). Dat mag dan ook wel. Maar het is wel raar dat dat Iiyama scherm het wel goed doet en echt scherp is en de nieuwere schermen zijn ook best wazig. Ik merk het bij mezelf. Ik werk ook op Samsung en Benq. Ik heb ooit ook op Eizo en Sony gewerkt. Eizo en Sony heb ik geen last van wazigheid etc gehad terwijl de nieuwe schermen toch best problemen mee heb. Je kan beter investeren in een scherm dan zomaar een goedkoop scherm te kopen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een andere tip, koop sowieso iets met een DVI connector. Ik zie vaak op zich prima TFTs die er gewoon brak uitzien met een VGA connector, de reden dat ik zelf alles op DVI heb aangesloten (op mijn 7 jaar oude sony na dan).
Verder vind ik de resolutie belangrijk, een 19" TFT zal ik dan ook nooit kopen, gezien je niet meer pixels hebt dan op een 17". Dus als je het budget hebt, ga dan voor een 20" ding gezien je dan al gelijk 1600*1200 pixels hebt ipv slechts 1280*1024.

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Zoals al eerder gezegt...

Gaan eerst eens kijken naar wat monitoren die je werkend kunt zien. Vraag evt. aan de verkoper of je diversen dingen kunt bekijken. Een film, windows buroblad, foto's en eventueel games. Staar je niet helemaal blind op de reactiesnelheid!

Ik heb zelf een gewoon 4:3 scherm (SyncMaster 913N), maar ik moet zeggen dat een breedbeeld veel plezierig kijkt. Alleen kunt je nog niet bij alle spellen instellen dat je een breedbeeld hebt, waardoor je links en rechts zwarte balken krijgt of een uit elkaar gerekt beeld.

[ Voor 34% gewijzigd door adoy op 15-04-2007 17:57 ]

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:26
Ff inpikken op breedbeeld, hou goed in het achterhoofd dat je bedrogen wordt waar je bij staat!
De afmeting van een scherm wordt opgegeven als diagonaal, waardoor een standaard 19" scherm een veel groter beeldoppervlak heeft dan een breedbeeld 19", die breedbeeld kost in aankoop dus minder, maar in de winkel betaal je wel vaak een tik meer geld voor breedbeeld (dus minder scherm voor meer geld)...

De diagonaal van een breedbeeld scherm moet 15% groter zijn om een even groot beeldoppervlak te bekomen als een gewoon 4:3 scherm, als je geen specifieke eisen hebt die breedbeeld vereisen koop je beter een gewone 19" ipv een breedbeeld 21", je zal ongeveer evenveel schermoppervlak hebben voor minder geld.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:04
Mensen die het verschil tussen 8ms en 4ms zien bij normaal gebruik vind ik raar. Gamen op 8ms gaat perfect bij mij, zelfs bij 16ms heb ik weinig last. Mss dat je het bij bepaalde tests ziet maar uiteindelijk gaat het toch om de praktijk...

Verwijderd

Ik rende de winkel in met een paar flappen en riep: "Welke zijn er op voorraad, hebben een minimale hoogte van 1000 pixels en is groter dan 19 inch"? Een paar minuten later stond ik weer buiten met een Samsung 203b. Tot nu toe geen spijt van want er staan er inmiddels al twee op mijn bureau.

Ik moet dan ook wel toegeven dat ik geen diehard gebruiker ben van iets. Af en toe een film kijken, spelletje spelen en wat office werk. Zodra je een scherm hebt wat redelijk in te stellen is dan voldoet het al snel voor een zeer redelijke prijs :P .

Waar je echt op moet gaan letten is dat je monitor een dvi uitgang heeft. Ik heb nu één monitor op de vga uitgang aangesloten en als je dat gaat vergelijken is dat echt een ramp.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2007 23:39 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2007 @ 22:52:
Waar je echt op moet gaan letten is dat je monitor een dvi uitgang heeft. Ik heb nu één monitor op de vga uitgang aangesloten en als je dat gaat vergelijken is dat echt een ramp.
DVI ingang bedoel je denk ik ;)

Heb zelf 2 TFT's gekocht 2 weken geleden; Een Dell 2007WFP 20" breedbeeld voor office en design werk. En ernaast een Dell 1707FP 17" voor extra ernaast.
Persoonlijk wilde ik mn hoofdscherm geen TN paneel laten hebben en heb nu dan n scherm met S-IPS paneel erin. Heb ze gekocht bij Supradictus op ebay, was rond de 550e incl. verzending.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:49

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Aangezien de typische response tijd / ms onzin reacties weer voorbij komen:

MS op zichzelf zegt helemaal niks. Mensen die dus ook roepen dat je minimaal voor X ms moet gaan of dat Y ms te langzaam is: onzin. Je moet kijken naar het type paneel en reviews opzoeken waar de responsetijd wordt gemeten. Zoals je zelf al gelukkig opmerkt: fabrikanten smijten vaak met specs terwijl dit echt onder de meest optimale omstandigheden gemeten is. Responsetijd is daar eentje van, dus negeer de opmerkingen over X response tijd minimaal en ga af op eigen ervaringen (wanneer mogelijk) en goede reviews. Wat veel mensen ook niet begrijpen is dat response tijden qua nummertje niks waard is zonder meer info te hebben over het type paneel, merk, etc.

[ Voor 11% gewijzigd door We Are Borg op 16-04-2007 08:51 ]

Verwijderd

mijn scherm (fujitsu-siemens scaleoview w19-1) was half een impulsaankoop: ik had net besloten om met 2 a 3 maanden een nieuw scherm te kopen en had maar een paar eisen opgesteld

Afbeeldingslocatie: http://www.e-katalog.com.ua/jpg_zoom1/48391.jpg

1: DVI-D & DVI-I & VGA
2: hij moest hoe dan ook widescreen zijn :P
3: hij mocht niet te duur zijn en een pixelgarantie op zitten
(4: ondergesteld feit was dat hij ook een beetje bij mijn PC moest passen maar dat was geen pré)

dus ik loop de mediamarkt in enschede binnen om mij te oriënteren :P:P:P:P

daar was dit scherm net binnen en ook nog eens in de aanbieding (toen 269,95 euro in de tijd dat een 19" WS nog rond de 350 eu zat)

het allergrootste voordeel was dat ik het scherm no-questions asked kon retourneren 14 dagen lang, gelukkig hoefde ik daar geen gebruik van te maken en was het scherm dode(sub)pixel vrij :)
hij heeft zelfs al 2 Campzone's overleefd (waaronder vorig jaar waar we last hadden van beestjes onder het dekscherm van de TFT's) zonder ook maar een deukje of krasje op te lopen :) (of bug ;) )

het gamen gaat ook superrelax (icm met XFX7900GTX512) op 1440x900x32b@DVI (door deze resolutie is natuurlijk ook de weergave van 720p mogelijk) en heb totaal geen last van ghosting of enige afterimage. films op dit scherm zijn ook wel ok maar je moet wel wat kloten met de instellingen om zwart echt goed zwart te krijgen en rood goed rood (leve de desktop-adjustments in de NVIDIA driver) dit komt denk ik mede door de erg hoge lichtopbrengst van die lamp (kan er bijna de hele kamer mee verlichten :P )

wat ook heel fijn was, is dat er bij dit scherm netjes èn een VGA-kabel èn een DVI kabel worden meegeleverd, deze kunnen beide tegelijk worden aangesloten en er kan met een druk op de knop van input gewisseld worden (helaas geen pip).

de ingebouwde speakers kunnen met de geluidskaart worden verbonden mbv meegeleverde jack-jack aansluiting maar van het geluid uit het scherm hoef je niets te verwachten (komt zelfs niet boven mijn fan's in mijn kast uit... ja, ja ik weet het mijn kast klinkt als een stofzuiger :P ) het scherm heeft ook een ingebouwde voeding dus je hebt ook geen geëtter met een extra blokje dat je ergens moet wegwerken.

ondanks de wat slechte kleuren van dit scherm kan ik hem toch echt aan iedereen aanraden, ik geloof dat ik hem afgelopen week nog bij de MM in enschede heb zien staan voor ver onder de 200 euro (pin me er niet op vast btw).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2007 05:35 ]

Pagina: 1