Op woensdag 07 februari 2001 12:05 schreef Sjors_Bos het volgende:
Ga ik dat denk ik maar proberen, 9x133.
Heb nog een laatste paar vragen:
Ben ik op deze manier nou wel of niet aan 't overclocken? Oftewel, door deze truuk loopt de processor intern op 266 MHz i.p.v. de 200 waarvoor íe gebouwd is, is dit schadelijk voor de processor?
Er zit een Coolermaster koeling op, gegarandeerd tot 1,2 GHz, is dit dan nog voldoende?
Help me uit mijn vertwijfeling!

Op deze manier ben je zeker wel aan het overklokken. Overklokken is een component boven de spec's laten lopen cq harder laten lopen.
In dit geval laat je de standaard 100Mhz DDR FSB op 133Mhz DDR lopen. De FSB loopt dus harder, dus hij is overklokt. Bovendien lopen door deze aktie de PCI- en AGP-bus harder.
Je hebt dus wel degelijk te maken met een overklokt systeem. Dat hierbij de proc. snelheid niet omhoog gaat heeft hier niets mee te maken. Vergelijk de benchmarks maar tussen een systeem op 12x100=1200 en een op 9x133=1200. Daar zit dus echt wel performance verschil tussen.
Zeer schadelijk is het niet voor je CPU, maar de levensduur wordt er wel door verkort. Maar met redelijke koeling zal hij zeker nog lang genoeg mee gaan.
Of de coolermaster voldoende is zul je aan de temps moeten afmeten. Zelf heb ik een coolermaster DP5-6h51 op een Tbird 1Ghz. Voor standaard gebruik vind ik hem prima. Alleen als ik ga overklokken gaat de temp. over de 55gr heen, wat ik te hoog vind.