Antec Sonata II met 80mm front fan?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Penetrator
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 09:23
Ik heb net een Antec Sonata II besteld en een Sharkoon Koeler Silent Eagle Led 80 Mm, Blauw (zie pic) die ik eigenlijk wou gebruiken als front intake fan. Tevens zou dit, denk ik, ook een mooie blauwe gloed uit de voorkant produceren. Nu kwam ik er net achter dat de front fan eigenlijk een 120mm fan moet zijn bij de antec kast! Nu vraag ik me dus af of een 80mm fan ook goed (lees: zonder onnodig kabaal) te monteren is als front fan?
Kan iemand met die kast mij misschien uit de brand helpen? Of kan ik het fannetje beter bij het grof vuil dumpen?

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/25310.jpg

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02 20:55

Zygivt

Evenaren en overtreffen

kwa koelprestaties niet veel verschil al maakt de 80 mm fan wat meer herrie dan de 120 mm fan.
met een fanadapter kun je de 80 mm fan op de plek van de 120 mm fan plaatsen. Of er genoeg ruimte is kan ik niet garranderen

bijlage:
Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/30511.jpg

• Penetrator
En als ik hem nou met tiewraps vast maak? Of gaat dit herrie maken?

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

met tiewraps zweeft hij als het ware dus dat kan wel in prinzipe, maar het is wel wat minder mooi en als de hoeken van de fan tegen de randen van het slot komen kan het getril gaan veroorzaken

• Penetrator
Aan de buitenkant zie je toch niet dat ie zo vast zit...
Maar als ik het een beetje wegdremel is er dus niets aan de hand? >:)

Weet iemand toevallig ook of je de blauwe gloed van die fan ook aan de voorkant van de kast te zien is?

[ Voor 15% gewijzigd door Penetrator op 15-04-2007 14:21 ]

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

dat is indd geen probleem, let wel dat de airflow van de 80 mm ongeveer gelijk is aan de 120 mm fan en let erop dat de fan niet computer gestuurd is. De airflow op 1200 rpm van een 120 mm fan is anders dan die van een 80 mm fan ;)

voor de vraag over je gloed. Ik heb een hiper psu met een 120 fan intake onder en een 80 mm outtake achter en die zijn beide blauw verlicht. Ik kan je vertellen dat die dingen behoorlijk verlichten. Of dit in jouw geval ook zo zal zijn met enkel een 80 mm fan weet ik niet zeker maar de kans is zeker aanwezig.

• Penetrator
Ik heb altijd geleerd dat het alleenmaar belangrijk is dat je meer outtake dan intake hebt! En aangezien ik die 120mm standaard+psu fan als outtake heb moet dit toch goedkomen.
En even over de geluids productie, ik haalde dit van de website van Sharkoon

Silent Eagle LED 2000
Dimensions (mm) 80 x 80 x 25
Fan speed 2000 rpm
Airflow 22.7 CFM
Noise level 17.8 dB(A)
Rated voltage 12 V (DC)
Power consumption 1.44 W
Connector universal

Silent Eagle LED 1000
120 x 120 x 25
1000 rpm
38.1 CFM
21 dB(A)
12 V (DC)
3 W
universal

Dus volgens mij zit dat wel d:)b

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:16
Op deze foto kun je zien waar de 'front' fan van de Sonata zit: *klik
De 120mm 'front' fan zit dus in de kast achter de HD's en niet in het front. Een 80mm fan gaat daar dus zonder rigoreuze aanpassingen niet passen, laat staan dat het iets uithaalt om i.p.v. de 120mm daar een 80mm te plaatsen ;)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Penetrator schreef op zondag 15 april 2007 @ 15:55:
Ik heb altijd geleerd dat het alleenmaar belangrijk is dat je meer outtake dan intake hebt!
Doe dat maar andersom. Overdruk in je kast is gunstig, er komt dan minder stof binnen door de kieren en gaten. Zie ook Frequently Asked Questions TCO

[ Voor 10% gewijzigd door AtleX op 16-04-2007 13:29 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Jochem_
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
AtleX schreef op maandag 16 april 2007 @ 13:27:
[...]
Doe dat maar andersom. Overdruk in je kast is gunstig, er komt dan minder stof binnen door de kieren en gaten. Zie ook Frequently Asked Questions TCO
Je verhaal klinkt me logisch in de oren: als je meer intake dan outtake hebt, dus een lichte overdruk, zuig je minder stof naar binnen via de kieren waar het toch maar in blijft hangen (CD-ROM etc).

Echter, de link die je geeft naar de FAQ vermeldt juist het tegenovergestelde:
In verband met stof kun je vaak beter voor iets meer outtake- dan intake-luchtstroom kiezen.
Waarom?

[ Voor 0% gewijzigd door Jochem_ op 25-04-2007 09:55 . Reden: typo ]

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:39

Church of Noise

Drive it like you stole it

Dat zou ik ook wel eens willen weten.

Intuïtief lijkt een lichte overdruk me ook beter!

Verwijderd

Hmm... niet dat ik er zoveel van weet, maar ik heb nu 1 120mm fan en 1 80mm fan uittake, en 1 80mm fan intake. Wel moet ik zeggen dat er achteraan een gat in mijn PC zit, waar de ucht (zonder koeler) wordt binnengezogen... Sindsdien bereik ik temps van 5 a 10 graden lager...

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:18
Ik heb sowieso het idee dat een intake fan die over je harde schijven blaast heel veel goeds doet. Als ik sommige schijven voel dan kun je er een ei op bakken. Misschien kunnen ze er tegen, maar het lijkt mij toch niet echt bevorderlijk voor de levensduur.

Als je er dan een fan op zet zijn de best koel. Maar dat kan ook tussen de uurtjes zitten.

Ik zoek eigenlijk een kast met een front-intake voor m'n schijven te koelen met een stoffilter ofzo maar dat schijnt nog vrij lastig te zijn. ;)
Pagina: 1