Toon posts:

[SERVER 2003] Mirrored bootdisk, booten vanaf HD of Mirror

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals iedereen wel bekent is die met Server 2003 (of XP kan het ook) werkt kan je met de Windows Server 2K varianten onder windows zelf raid draaien, of eigenlijk een mirror bijhouden.

Wanneer ik een mirror voor de boot hardeschijven aanmaak wordt de boot.ini aangepast, maar de default boot regel blijft leeg. Je kan hem handmatig aanpassen, maar 2K3 doet dit zelf, ook volgens de MS techsite.

2K3 maakte alleen 2 regels met Secondary plex aan, waarna ik de mirror weg heb gegooid, de ene Seconday Plex regel die over was heb aangepast naar Primary Plex en bij het aanmaken van de mirror komt er netjes een Secondary Plex bij te staan.

Het is dus mogelijk om van beide HD's te booten.

Ik vraag me alleen wel af wat Windows nu eigenlijk doet met deze mirror. Mirrort hij gewoon een disk mee die niet actief wordt gebruikt zoals bij Linux Softraid ?

De reden dat ik me dit afvraag is omdat ik gezocht heb op google naar een boot.ini die vanaf de "array" start en niet vanaf een van de 2 disks. Dit lijkt me niet onmogelijk.

Bij een Linux softraid setup is het zo dat je gewoon 1 schijf los kan trekken, de boel kan booten, systeem laten draaien en hierna met 2 HD's weer kunt booten waarbij Linux zelf bekijkt of de HD's ge-resynced moeten worden.

Ik vind het zo gek dat ik dit bij windows niet terug zie, dus het lijkt me gewoon een 100% kopie die gemaakt wordt waar je altijd je data van kan pakken mocht de HD dood gaan, hoewel ik wel 1 van de schijven zo uit de server kon trekken waarbij Windows vrolijk door bleef draaien.

Ik zou hier best eens wat extra uitleg over willen heben.

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 07:02

Woohooo

Smilie, James Smilie

Volgens mij kan je via een software matige raid geen windows systeem draaien.. althans niet standaard

Verwijderd

Topicstarter
Woohooo schreef op zondag 15 april 2007 @ 13:37:
Volgens mij kan je via een software matige raid geen windows systeem draaien.. althans niet standaard
Jawel, dat an zeker wel:

http://www.microsoft.com/...45-8ffe-c152a4bfc357.mspx

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom hier toch niet helemaal uit.

Kan Windows niet van een softwarematige array starten ?

Ik heb namelijk een Primary en een Secondary Plex welke HD0 en HD1 zijn. Booten kan van beide, maar het lijkt erop dat Windows dan gewoon een live kopie bijhoudt waar je op een of andere vreemde manier wel een schijf uit kan trekken.

Ik heb op dit moment geen default, kwam wel een regel tegen welke van de array zou moeten booten, maar dit blijkt niet te werken. Ik moet deze regel even opzoeken.

Kan ik van de array booten of zal ik altijd een disk handmatig moeten kiezen ? Het is namelijk wat lastig als een HD0 uit valt en hij hier standaard van wil booten, zal ik toch in de time-out-tij d HD1 moeten selecteren.

Dit moet toch anders kunnen ?

Mijn boot.ini:

[boot loader]

timeout=30

default=

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Boot Mirror C: - primary plex"

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Boot Mirror C: - secondary plex"