Voeding een boosdoener?

Pagina: 1
Acties:

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-01 12:52
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem. Mijn pc vertoont soms kuren dat hij zomaar 'bevriest' or een blauw scherm geeft in winXP en gerestart moet worden onder het gamen. Dit probleem heb ik al een jaartje en wordt steeds maar erger (van heel af en toe tot bijna dagelijks onder het gamen). In die tijd is er vanalles onlangs vervangen: Mobo, voeding, geheugen, CPU ... alleen nog niet de videokaart(waarvan ik persoonlijk denk dat het probleem is). Binnenkort zit er weer een nieuwe mobo + videokaart aan te komen, maar ik hoop dat ik dan ook eindelijk eens van de problemen af ben.
Mijn vraag is, in hoeverre kan voeding een probleem vormen voor een probleem zoals ik hierboven vermeld heb? Is een slechte voeding in staat te zorgen dat een pc telkens bevriest of kritieke fouten oploopt?
Mijn voeding is nu +- 1jaar oud en is de Tagan 480watt, een voeding die door iedereen toen der tijd werd aangeraden. Alle parameters van de voltages etc in Aida32 bijvoorbeeld geven overigens de juiste waarden weer.

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Heb je de temperaturen van de videokaart al eens gechecked? Als je pc vastloopt bij het gamen kan dat best een hitteprobleem zijn...

Verwijderd

Misschien handig om te vermelden welke blue-screen melding er naar voren komt tijdens de crash.

• A-J
Temperaturen blijven altijd goed op niveau (zelfs aan de lage kant)... het betreft trouwens de gf6800GT met een dikke Artic cooling erop.

Maar om terug te keren naar mijn voeding-vraag, is de voeding instaat zulke errors te veroorzaken? En denken jullie dat deze Tagan 480watt genoeg zal zijn en blijven voor dalijk een gf7900GS + Athlon64 X2 4200+ systeem?

@Meph : Poeh,, dat week ik niet meer precies uit mijn hoofd. Kan ik dat ergens checken welke errors gegeven zijn? Volgens mij was het gewoon een kritieke fout en dat windows moet worden afgesloten + dat er een geheugendump gemaakt zou worden en zo.

[ Voor 25% gewijzigd door A-J op 15-04-2007 12:22 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik kan je in ieder geval vertellen dat de voeding zat is (als ie niet brak is :P ) voor een 7900GS en een X2 4200+

• A-J
Mocht ik trouwens toch voor alle zekerheid voor een nieuwe voeding kiezen, is het dan niet het beste om de nieuwe voeding eerst een tijd van stroom te voorzien zonder dat er enige hardware op is aangeloten? Of kun je een nieuwe voeding gelijk volledig aansluiten op alle hardware en dan pas voor het eerst aanzetten?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:38

Theo

moederbord

Een voeidng kan voor blauwe schermten zorgen tijden s het gamen omdat deze te zwaar of verkeerd belast wordt. Een voeindg moet dan echt alles leveren van wat hij kan, en als jij met jouw systeem net op het randje zit dan wil het wel eens gebeuren dat de voeindg het even niet trekt met een reboot of een BSOD tot gevolg.

Geizen jouw systeem wordt je voeindg absoluut niet te zwaar belast, jouw systeem heeft namelijk maar 200 watt nodig totaal en zal ook aan 13 amperres van de 12 volt voldoende hebben. Hert is daarmee niet mogelijk om jouw voeindg te zwaar te belasten, ook niet als je aales aan één lijn hangt (jouw voeindg heeft meerdere 12 volt lijnen).

Voor jouw probleem kan ik drie oorzaken verzinnen, een softwareprobleem, brakke videokaart of een kapotte voeindg. Mocht je met je nieuwe videokaart nog steeds problemen hebben kun je Windows opneiuw installeren. Mocht je probleem dan nog steeds niet overzijn zal is het eigelijk wel zeker dat je een kapotte voeindg heb

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

A-J schreef op zondag 15 april 2007 @ 12:20:
@Meph : Poeh,, dat week ik niet meer precies uit mijn hoofd. Kan ik dat ergens checken welke errors gegeven zijn? Volgens mij was het gewoon een kritieke fout en dat windows moet worden afgesloten + dat er een geheugendump gemaakt zou worden en zo.
Eventjes wachten tot het weer gebeurd is het makkelijkst :)

• A-J
OK, toch maar een nieuwe voeding halen. Welk merk raden jullie mij aan (behalve Tagan)?

Verwijderd

Bij een voeding probleem krijg je meestal geen bluescreen maar valt de pc gewoon uit... Heb je de bluescreenmelding al opgeschreven?
Pagina: 1