PC gaat niet (meer) aan

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bullitnl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-05 19:54
Goedemorgen allemaal,

Ik zit met een probleem bij mijn nieuwe pc (2 dagen oud). De pc gaat deze morgen niet meer aan, terwijl ik er gisteren avond nog mee gegamed heb. Wanneer ik de powerknop indruk gebeurde er eerst niks, toen heb ik een usb cardreader ontkoppeld. Dit had tot gevolg dat de pc 1 seconde aan gaat en daarna meteen weer uit, alle fans beginnen te draaien en dergelijke.

Het systeem (niets overgeclocked)
Processor: Amd Athlon 64 X2 4800+ AM2 "Energy efficient 65W"
Moederbord: Winfast N5M2AA AM2 DDR2
Geheugen: 2x 1 GB OCZ DDR2 PC6400 "Special Ops Edition Urban Elite"
Videokaart: Asus 7800GT
Voeding: Asus Atlas 450w A-45GA (komt uit vorige pc, net 2 maanden oud)
Hardeschijf: Maxtor 200GB (komt uit vorige pc)

Ik had dit probleem al eerder gehad met hetzelfde moederbord, maar na deze vervangen te hebben werkte alles gewoon. (ik ken iemand die bij winfast werkt, dus dat ging gemakkelijk). ik heb om en om verschillende componenten ontkoppeld en daarna de pc aangezet, maar dit had geen effect op het opstarten. Maar nu ik dus met het andere moederbord weer dezelfde problemen heb, verwacht ik dat het met de voeding te maken heeft.

Is deze te zwak voor het systeem? Bij een online calculator kwam ik op 420W, alleen was dat met de normale AM2 4800 en niet de energy efficient. Dus dat schilt waarschijnlik een kleine 50W?
Of is mijn voeding kapot?

Ik hoop dat 1 van jullie een antwoord heeft.

Bedankt!

*edit*
In het topic "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter" stonden 2 calculators in: in de ene kwam ik op 311W met de goede instellingen en bij de andere op 411(generic brand PSU) en 232W(decent brand) <-- Ik neem aan dat de asus een "decent" (degelijk) merk is, zoals gezegd werd in het topic.

Ik heb ook de pc proberen op te starten met alleen de videokaart, mobo,cpu, hardeschijf en 1 reepje geheugen, dit had ook geen effect.

[ Voor 15% gewijzigd door bullitnl op 15-04-2007 11:59 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door en voer stap voor stap uit wat daar instaat. Als je voeding stuk is zou je die moeten vervangen door een andere.

• bullitnl
OK ik zal die eens doornemen, Bedankt voor de snelle reactie! d:)b

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 21:19
Ik denk dat je voeding brak is. Asus is een goed merk, ook met voedingen, maar je kan een rotte appel in huis hebben. Als ik het zo hoor, zoals jij het omschrijft, denk ik dat je voeding echt té weinig power afgeeft.

• bullitnl
Jarrovanginkel schreef op maandag 16 april 2007 @ 23:05:
Ik denk dat je voeding brak is. Asus is een goed merk, ook met voedingen, maar je kan een rotte appel in huis hebben. Als ik het zo hoor, zoals jij het omschrijft, denk ik dat je voeding echt té weinig power afgeeft.
Dan ga ik em vandaag nog uit de kast schroeven en dan ga ik terug naar mycom.
Hopelijk is jouw omschrijving juist :)

Verwijderd

Misschien dat je een multimeter in huis hebt? Dan kan je even kijken welke waarden de voeding afgeeft op o.a. de 12v.

• Turbosjaak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-05 23:00

Turbosjaak

Un Chien De Liege

Zoals hierboven gezegt de voeding even doormeten of mischien even met een andere voeding proberen.

Powered By: Lenovo Thinkpad T61p & IBM Thinkpad X21

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Ik zou niet klakkeloos dat ding eruit schroeven en naar de mycom rennen. Wat is erop tegen om even te testen zodat je wat zelfverzekerder in de winkel staat?

• bullitnl
De 12v lijn is volgens speedfan 11,65V tot 11,70V.

Verder heb ik helaas nu geen multimeter ter beschikking.
Een andere voeding kan ik vanavond misschien proberen bij iemand anders.

Op de doos van de voeding staat het volgende:

Output
+3.3V, +5V = 145W
+12V, +12V2 = 348W
-12V, -5VSB = 10W
Total Ouput = 450W

Kan het zijn dat de 12V lijnen te weinig vermogen hebben voor de configuratie?
nowell schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 16:22:
Ik zou niet klakkeloos dat ding eruit schroeven en naar de mycom rennen. Wat is erop tegen om even te testen zodat je wat zelfverzekerder in de winkel staat?
Uiteindelijk ook niet gedaan, ik vond ook dat ik te weinig argumenten had.

[ Voor 29% gewijzigd door bullitnl op 17-04-2007 16:53 ]

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:35
bullitnl schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 16:51:
De 12v lijn is volgens speedfan 11,65V tot 11,70V.

Verder heb ik helaas nu geen multimeter ter beschikking.
Een andere voeding kan ik vanavond misschien proberen bij iemand anders.

Op de doos van de voeding staat het volgende:

Output
+3.3V, +5V = 145W
+12V, +12V2 = 348W
-12V, -5VSB = 10W
Total Ouput = 450W

Kan het zijn dat de 12V lijnen te weinig vermogen hebben voor de configuratie?
[...]

Uiteindelijk ook niet gedaan, ik vond ook dat ik te weinig argumenten had.
De voltages zijn netjes binnen het % dat ze mogen afweiken ;)
Verder gebruik ik dezelfde voeding @ mijn config dus ik denk dat hij joun pc ook wel moet trekken ;)

(amd x2 3800+, 8800GTS, 4 x 512mb hyper x, 2 raptors en 2 normale hds)

• bullitnl
Nano2009 schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 16:56:
[...]

De voltages zijn netjes binnen het % dat ze mogen afweiken ;)
Verder gebruik ik dezelfde voeding @ mijn config dus ik denk dat hij joun pc ook wel moet trekken ;)

(amd x2 3800+, 8800GTS, 4 x 512mb hyper x, 2 raptors en 2 normale hds) Goede info trouwens d:)b
Hmmm, aangezien jij een 8800GTS en 3 hardeschijven meer gebruikt, dan moet mijn systeempje toch wel draaien inderdaad lijkt me.

Ik stootte vanmiddag ook zachtjes (echt heel zachtjes) met mn stoelpoot tegen de kast aan en meteen schoot de pc uit :S

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:45
Probeer zoveel mogelijk (alles wat niet nodig is om het OS op te starten) los te halen om het uit te sluiten, en schroef desnoods je moederbord even los en leg de hele setup op een niet statisch en niet geleidend oppervlak om kortsluiting ook uit te sluiten.

Mocht dit niet werken, haal dan alles los, behalve de delen die je nodig hebt om het bios te tonen (dus alleen voeding, mobo, graka, proc, mem, en beeldscherm), en kijk eens of dat wil.

Specificaties | AndriesLouw.nl

• bullitnl
Ok ik heb alles uit de kast gehaald en op houten planken gelegd. Alles werkte meteen, maar wat kan ik daaruit opmaken? Dat mijn kast met het systeem kortsluiting maakt? (de kast is overigens ook al een tijdje in gebruik)

Nano2009, zou jij misschien jou voltages kunnen posten van je voeding?

Dit zijn trouwens readings van speedfan van 10 min geleden tijdens het counter striken (source):
Afbeeldingslocatie: http://upload.wassi.nl/naamloos.bmp

Kan ik nu het beste een nieuwe voeding kopen, aangezien ik van plan ben om een maxtor 300GB sata2 in mijn kast te hangen?

[ Voor 15% gewijzigd door bullitnl op 17-04-2007 21:22 ]

• Fullhouse
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-05 21:03
ik maak uit je verhaaltje dat alles werkte toen je je hardware eruithaalde...dat betekent dat je voeding niet brak is..en ik denk precies t zelfde als jou..namelijk dat je kast kortsluiting maakt met je mobo...
kijk even of er iets onder je mobo zit en dat tegen je kast aankomt ofzow...of dat er een schroefje zit die je niet ziet...

• bullitnl
Fullhouse schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 22:14:
ik maak uit je verhaaltje dat alles werkte toen je je hardware eruithaalde...dat betekent dat je voeding niet brak is..en ik denk precies t zelfde als jou..namelijk dat je kast kortsluiting maakt met je mobo...
kijk even of er iets onder je mobo zit en dat tegen je kast aankomt ofzow...of dat er een schroefje zit die je niet ziet...
Tijdens het weer terug bouwen van mn spullen in de kast kwam ik tegen, dat 1 van die dopjes met schroefdraad (op de plaat van de kast waar mobo aan vast zit) waar je het moederbord aan bevestigd op een plek zat waar op het moederbord geen schroefje door heen kon. Ik verwacht dat die misschien kortsluiting heeft veroorzaakt of zijn die van een materiaal gemaakt dat niet geleid?

De pc is tot nu toe nog niet uitgevallen en ik hoop dat het zo blijft aangezien vrijdag The Party 5 van start gaat. Daar wil ik dus niet met een pc zitten die niet werkt. Gelukkig zitten computerland en mycom op loop afstand.

Toch vraag ik het nog een keer (het spookt gewoon door mn hoofd :9):
Zijn de 12v lijnen niet te laag? soms 11,52V

[ Voor 5% gewijzigd door bullitnl op 17-04-2007 23:05 ]

• Fullhouse
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-05 21:03
nee je 12 voltlijn is goed..je kan de plek waar het dop zat met het schroefdraad even overheen tapen met niet geleidend tape...en voor de rest kun je weer je pc normaal aanzetten :)

• bullitnl
Gelukkig :D
je kan de plek waar het dop zat met het schroefdraad even overheen tapen met niet geleidend tape...en voor de rest kun je weer je pc normaal aanzetten :)
Ik heb het dopje eruit gedraaid en op een plek neer gezet waar ie nodig was :D want ik kwam er ook 1 tekort dus dat kwam goed uit :D
Pagina: 1