ADSL lijn laten verhuizen zonder medewerking van ISP?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:01
Beste allemaal,

Ik heb een geschil met mijn ISP (SpeedXS), die willen mijn ADSL abonnement niet beëindigen. Mijn jaarcontract zit erop en na het jaar heb ik ruim van te voren per aangetekende brief laten weten dat ik het contract wil beëindigen. Nu ben ik net voor het aflopen van het jaar contract verhuisd naar een andere wijk van Utrecht (Leidsche Rijn) en daardoor wordt mijn contract automatisch met een jaar verlengd (volgens SpeedXS). Omdat hier geen ADSL2+ leverbaar is betaal ik voor een langzamere verbinding bijna het 3 dubbele (59,95 per maand voor 8Mbit).

Waar het om gaat is dat er in de voorwaarden van SpeedXS en in het contract nergens iets staat over het "verlengen" van abonnement bij een verhuizing. Normaal contact met SpeedXS is niet mogelijk op emails krijg je geen reaktie en ze hebben alleen een 0900 "support" nummer van 0,50 cpm. Wel stond er iets over verhuiskosten, maar die zijn dus niet in rekening gebracht?

Ik heb ook een advocaat ingeschakeld en haar staat er inderdaad niets in het contract en/of de algemene voorwaarden over het verlengen van een contract. Dus ze heeft per fax en een maand later per aangetekende brief gesteld dat mijn abonnement per 1-3-2007 beëindigd zou worden. Het enige dat ik ooit heb ontvangen is een reaktie op de eerste fax. "Bij verhuizing loopt het contract automatisch een jaar langer door. Met vriendelijk groet, ....".

( Algemene voorwaarden: http://www.speedxs.nl/index/main/policy )

Mijn vraag is:

- Heeft iemand soort gelijke ervaringen met SpeedXS (en hoe is dat opgelost),
- Is het mogelijk om de lijn zonder medewerking van de ISP om te zetten naar andere ISP (als ik een nieuwe ADSL abo. aanvraag). Had ik heb service ID alvast maar opgevraagd.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Je kunt het gewoon door een andere ISP laten overnemen, daarvoor hoef je bij je huidige ISP niks te regelen. Het enige nadeel is dat je nog steeds aan je contract zit bij SpeedXS.

PSN: djmurcielago

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-11 14:00
Ik zou gewoon kijken wat er gebeurd als ik niks meer betaald (incasso-blokkade?). Als ze er dan nog steeds van overtuigd zijn dat ze gelijk hebben hoor je ze vanzelf weer. De lijn zal KPN (of BBNed?) toch gewoon vrijgeven als je dat zelf aanvraagt. Je kunt dus meteen een nieuw ADSL-abbo nemen.

• hidden
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-10 07:39
bij een isp migratie op het zelfde netwerk is er niets aan de hand en kan je hem gewoon laten omzetten. het enige wat een probleem kan opleveren is een migratie van een andere telco naar KPN. de nieuwe provider kan zonder problemen het service ID opvragen. (een migratie op het zelfde netwerk kan binnen een dag al geregeld zijn)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-12 23:53

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

hidden schreef op zondag 15 april 2007 @ 10:15:
bij een isp migratie op het zelfde netwerk is er niets aan de hand en kan je hem gewoon laten omzetten. het enige wat een probleem kan opleveren is een migratie van een andere telco naar KPN. de nieuwe provider kan zonder problemen het service ID opvragen. (een migratie op het zelfde netwerk kan binnen een dag al geregeld zijn)
Een ADSL migratie kan technisch gezien mogelijk binnen een dag geregeld zijn, maar dan doe je dit niet met een KPN lijn. KPN doet er minimaal twee weken over en als je pech hebt gewoon twee maanden. Tenminste dat zijn onze ervaringen met het aanvragen en verhuizien van ADSL lijnen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
In het eerste contract wat je hebt afgesloten staat genoemd dat je adsl afneemt op een bepaald adres.
Dus ij verhuizing krijg je een nieuw contract waarop een ander adres staat.
Het is dus niet zozeer een verlening maar meer een nieuw contract.

Mocht dit niet het geval zijn en je provider blijft volhouden dat het om een contractverlenging gaat kun je het mischien laten ontbinden door de rechter.

Maar ik denk dat je bij de verhuizing toch even beter het contract had kunnen lezen voordat je er mee akkoord ging

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

Mafketel schreef op zondag 15 april 2007 @ 10:30:
In het eerste contract wat je hebt afgesloten staat genoemd dat je adsl afneemt op een bepaald adres.
Dus ij verhuizing krijg je een nieuw contract waarop een ander adres staat.
Het is dus niet zozeer een verlening maar meer een nieuw contract.

Mocht dit niet het geval zijn en je provider blijft volhouden dat het om een contractverlenging gaat kun je het mischien laten ontbinden door de rechter.

Maar ik denk dat je bij de verhuizing toch even beter het contract had kunnen lezen voordat je er mee akkoord ging
hij ging nergens mee akkoord, sterker nog het was al opgezegd dus dit verhaal gaat niet op lijkt me.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:34

Dido

heforshe

Voor zover ik begrijp (je verhaal is wat warrig) heb je je contract op tijd opgezegd.

Dan heeft de ISP niets met een verhuizing te maken (wat ze bedoelen met de verlenging is dat een nieuwe periode van een maand ingaat vanaf het moment van een verhuizing - maar ze leggen dat op een absurde manier uit).

Dus loopt jouw contract gewoon af, en hoef je ze geen cent meer te betalen. Dus inderdaad een incassoblokkade en laat ze maar barsten. Documenteer alles en wacht rustig af of ze naar de rechter willen voor hun centen. (Die kans is klein, en als ze het doen kost het ze alleen maar geld).

Dan is er je verhuizing, en daarvoor ben je in principe niet van hun afhankelijk, dat gaat gewoon via je nieuwe provider.

Wat betekent mijn avatar?

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 18:29
mijns inziens.. is een verhuizing geen nieuw contract.. je betaalt dan alleen de verhuizingskosten € 25,- meen ik me te herinneren in mijn speedxs tijdperk.. echter is dat dan geen nieuw contract, je betaalt immers voor die verhuizing.

aangezien de brief 2 maanden geleden aangetekend is verstuurd en je hebt hem niet teruggehad, betekent dat speedxs zich moet conformeren aan de normale opzegtermijn.. MAW.. je contract is afgelopen en je kan gewoon die lijn niet meer betalen.

Echter 1 maar.. Gebruik je nu nog wel hun lijn? dan ben je wel de kosten voor die lijn verschuldigd na 1 maart. lijkt me ook logisch.. Het lijkt me namelijk niet, dat je tijdig een nieuwe ISP heb aangeschreven.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het staat inderdaad niet in de algemene voorwaarden vermeld, maar wel in de "support" FAQ op de site:
Gaat bij verhuizen het jaarcontract gewoon door?
Bij verhuizen gaat het contract weer in voor een jaar.
http://www.speedxs.nl/index/support/faq_view?fid=31

Volgens mij moet een dergelijke bepaling echter opgenomen worden in de algemene voorwaarden om rechtsgeldig te zijn (onder het kopje "duur van de overeenkomst" oid.).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
adslfreak schreef op zondag 15 april 2007 @ 10:49:
mijns inziens.. is een verhuizing geen nieuw contract.. je betaalt dan alleen de verhuizingskosten € 25,- meen ik me te herinneren in mijn speedxs tijdperk.. echter is dat dan geen nieuw contract, je betaalt immers voor die verhuizing.

aangezien de brief 2 maanden geleden aangetekend is verstuurd en je hebt hem niet teruggehad, betekent dat speedxs zich moet conformeren aan de normale opzegtermijn.. MAW.. je contract is afgelopen en je kan gewoon die lijn niet meer betalen.

Echter 1 maar.. Gebruik je nu nog wel hun lijn? dan ben je wel de kosten voor die lijn verschuldigd na 1 maart. lijkt me ook logisch.. Het lijkt me namelijk niet, dat je tijdig een nieuwe ISP heb aangeschreven.
http://www.speedxs.nl/index/support/faq_view?fid=31

Gaat bij verhuizen het jaarcontract gewoon door?
Bij verhuizen gaat het contract weer in voor een jaar.
als dat toen ook op hun website stond, en in de voorwaarden waarop jij het abbo afgesloten hebt dan heb je (helaas) pech. Dit is overigens niet alleen bij SpeedXS, maar bij vrijwel alle non-KPN-netwerk-ISP. (KPN rekent koperhuur per jaar aan BBNed/Tiscali/whatever, die het op hun beurt doorberekenen naar klant, ook al verhuis je binnen die periode, koperhuur is bij KPN fysieke kabel centrale-adres.

ervanuitgaand dat je speedxs dus mee verhuisd hebt

Spuit11.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Even voor de duidelijkheid: je bent verhuisd nadat je opgezegd hebt, en hebt de lijn toch mee laten verhuizen? In dat geval heb ik wel enig begrip voor de reactie van SpeedXS.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Vaevictis_
  • Laatst online: 09:01
gambieter schreef op zondag 15 april 2007 @ 12:38:
Even voor de duidelijkheid: je bent verhuisd nadat je opgezegd hebt, en hebt de lijn toch mee laten verhuizen? In dat geval heb ik wel enig begrip voor de reactie van SpeedXS.
Ik heb inderdaad de verbinding laten verhuizen, en daarna opgezegd (opzeg termijn is 2 maanden na het 1e jaar). Het gaat in dit geval niet om begrip maar of het jurdisch wel mag.

Volgens die advocaat is het niet rechtsgeldig om zomaar een jaar contract te verlengen zonder toestemming. Het staat ook niet de algemene voorwaarden (en dan nog zou het niet rechtsgeldig zijn).

Er is in de algemene voorwaarden sprake van verhuiskosten.

Maar goed, ik ben het ondertussen spuugzat dus ik ga morgen een nieuwe verbinding aanvragen en de automatische incasso stopzetten zodra ik aangesloten ben.

Bedankt voor alle antwoorden.
Pagina: 1