Tsja, moeilijk uit te leggen, stel je een van de cylinders voor, die zal passeren aan de inlaatopening en een lucht/benzinemengsel inzuigen (de cylinder gaat naar beneden*). Eenmaal weg van de inlaatopening, gaat de cylinder weer naar boven* (compressieslag) en op druk gekomen (cylinder helemaal bovenaan*) is er zelfontbranding (id van een dieselmotor) of een onstekingsvonkje (bezine/LPG motor), door de explosie gaat de cylinder naar beneden*. Dan komt de cylinder bij de uitlaatopening en gaat ie weer naar boven* (uitlaatslag, verbrandingsgassen weg).
Dat snapte je hoop ik al, standaard 4takt motorprincipe.
*met boven bedoel ik tegen die cirkelvormige afdekplaat met de in- en uitlaatopening, met onderaan het verst van die afdekplaat weg.
Bij deze motor gaan ze de op en neergaande beweging van de cylinders doen gebeuren door wieltjes op de cylinders te zetten, en deze rond te laten draaien in een gleuf in het stilstaande gedeelte die op en neer gaat als je erin ronddraait. Door de explosie's zal er telkens een extra "zwiep" (==> moment) gegeven worden omdat het wieltje naar beneden wordt gedrukt in de sleuf, en alleen maar kan verder draaien. Overigens worden de zuigers aan beide kanten gebruikt, als de cylinder aan het ene uiteinde zijn inlaatslag heeft, zal de "achterliggende" cylinder (die dezelfde zuiger gebruikt) zijn uitlaatslag hebben, hetzelfde voor de compressie- en de werkslag.
Simpel toch

(==>mensen die er wat van kennen, haal de fouten uit mijn uitleg aub).
[
Voor 3% gewijzigd door
naftebakje op 15-04-2007 21:57
]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.