Toon posts:

Overstap Vista bij nieuwe pc + compatibiliteit Vista met XP

Pagina: 1
Acties:
  • 388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal...

Ik ben momenteel bezig van mijn huidige desktop naar een nieuwe desktop en laptop te verhuizen. Ben dus lekker bezig geweest met het uitzoeken en samenstellen van hardware en dergelijke. Voor de desktop ben ik er wel uit, de laptop ligt nog niet vast. Mijn vraag is nu of ik moet overstappen op Vista. Aan de ene kant lees ik overal dat het nog veel kinderziektes heeft, vooral voor mensen die graag gamen (en daar reken ik mezelf onder) vanwege drivers die nog niet up to date zijn. Nu wil ik een nVidia kaart, en kan ik ook artikelen vinden die me vertellen dat de drivers van nVidia nu Vista-proof zijn. Hoeveel is daarvan waar? Daarnaast staat het probleem dat het grote moeite kost om nog een laptop van ASUS (ja, dat staat wel vast, ASUS rocks) te vinden waar niet standaard al Vista opstaat. Nu vind ik dat sowiso ruk, ik installeer mijn besturingssyteem liever zelf, ook in verband met partitioneren (kan iemand mij btw vertellen of het tegenwoordig nog zinnig is om je schijf te partitioneren?). Maar toch, bij mijn laptop schijn ik er niet onderuit te gaan komen. Dus hoe groot is de compatibiliteit van XP en Vista? Mijn laptop en mijn Desktop moeten natuurlijk wel kunnen babbelen.

Kortom, spui uw ideeën. Wat zijn in mijn situatie de pro's en contras van overstappen op Vista?

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:48

gatlarf

So say we all...

Stop 2gig geheugen in beide bakken en gooi er lekker vista op. Op een laptop draait het echt beter dan xp. Docken, undocken, batterijverbruik,... dat is allemaal nét iets beter geregeld in Vista. Gamen zal wel beter draaien onder xp, maar dat loopt met de tijd wel los.

En ja, vista is nog niet helemaal af van zijn kinderziektes, maar blijft over het algemeen wel beter reageren dan XP. Daarmee bedoel ik de snelheid nadat je geheugenintensieve taken hebt gedaan, de manier waarop explorer reageert wanneer je er bijvoorbeeld een cd of dvd in stopt die slecht leesbaar is, etc... Gaat net iets beter.

mocht je tochvoor Vista én xp gaan. Die kunnen gewoon met elkaar communiceren hoor, daarvoor moet je't niet laten.

May the lords of Kobol guide you...

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 21:06
Ik heb laatst Vista als test geinstalleerd op mijn laptop. En voor een laptop vind ik het nog niet geschikt. Zo schakelt het systeem zich 7 van de 10 keer niet volledig uit als ik op afsluiting klik (geen powerdown, wel uit windows) en ik heb ingesteld dat als ik de klep dicht doe, dat hij dan niks moet doen, dat werkt prima, maar zo ongeveer 9 van de 10 keer krijg ik bij het openen geen beeld en moet ik de klep heel vaak open en dicht maken tot dat ik weer beeld krijg.

En nee, het is geen probleem van een kapotte laptop, want XP draait wél prima. Ik zelf zou voor de laptop sowieso nog wachten met aanschaf Vista. Voor een desktop weet ik het nog niet, die heb ik nog niet getest.

Het is in ieder geval wel duidelijk dat Vista, voor de prijs die je er voor betaald, naar mijn mening nog veel te veel bugs heeft. Zo heb ik ook al vanaf minuut 1 een "com surrogate" error moeten oplossen. De oplossing werkte prima (gezocht via google), maar zo'n error meteen al vanaf het begin bij een clean install :?

Voor me laptop wacht ik dus fijn tot SP1 of iets dergelijks uit komt.

ps. mocht je alsnog voor Vista gaan, mijn laptop heeft 1gb geheugen en het draaide prima.

[ Voor 4% gewijzigd door AvanCade op 15-04-2007 08:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tot nu toe ben ik inderdaad zelf het meest geneigd tot Vista erop zetten en een half jaartje gekluns. Ik heb het een en ander opgezocht, en veeeeel forumtopics doorgespit, en ben erachter gekomen dat de games die ik het meest speel, met de nieuwste driver voor mijn toekomstige videokaart, allemaal zonder problemen draaien onder Vista op dit moment. Dat is toch al een lekker gedeelte zekerheid. Want als ik het nu niet doe, zal ik het een keer moeten doen, en dan kost het me wel weer bakken met geld...

Anywyas, meer meningen zijn altijd welkom.

Verwijderd

Op een laptop kan ik absoluut Vista aanraden!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:17

DarkSide

theres no place like ::1

Heb vista draaien op mijn werk laptop. En daar draait hij prima op. Ook het sluiten van het scherm dat hij niets moet doen, werkt bij mij prima. Draai vista nu ook op mijn desktop thuis. Dit is nog een oud beestje (xp2700 Radeon 9700Pro en 1 Gig aan geheugen). Maar het draait prima.
Over kinderziektes kan ik nog niet spreken. Wel is het zo, dat niet iedere fabrikant zijn drivers op orde heeft. Maar of dat Vista zijn schuld is? Denk het niet. Het zal nog wel even duren voordat alles goed op Vista draait. Maar het meeste draait nu prima. Voor mij geen XP meer.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• DarkJack
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-12-2022
ik draai Vista al op mijn laptop sinds RC1, ik vind het zeer lekker erop draaien. Meeste hardware werd direct herkend, buiten mijt cardreader dan, maar een simpele driver install later was het opgelost. voor de rest heb ik zelfs de indruk dat ik net wat meer uit men batterij haal met vista dan met XP

Verwijderd

Topicstarter
Ha! Na heel wat overwegen heb ik inderdaad besloten voor Vista te gaan. Dank aan allen!
Pagina: 1