Koperen koeler polijsten -> maar hoe...

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OConnor
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11-2025
Hallo,

de temps die ik op dit moment haal met mijn Freezer 7 Pro zijn way te hoog (tegen de 60 load op 1,8 Ghz). Waar kan het aan liggen:
- Verkeerde temperatuuruitlezing
- Koeler niet goed bevestigd
- IHS krom
- Koeler niet vlak

Het eerste is denk ik niet het geval, want als ik op full load aan het koellichaam voel, is het_gewoon_koel. Dus: het contact tussen koeler en CPU is niet goed. Om ook optie 2 uit te sluiten heb ik de koeler herbevestigd, met dezelfde resultaten. Dus: of de IHS is niet vlak, of de koeler.

Ik heb verse koelpasta gekocht (dat goede spul van Zalman), zodat mocht de IHS krom zijn, er in ieder geval een zo goed mogelijke warmtegeleiding plaatsvindt.

Maar. Ik wil ook de koeler van onderen gaan polijsten. Alle beetjes helpen. Ik heb de search gebruikt om hier onfo iver te vinden. Wat ik overal terugvind is dat ik een glasplaat moet gebruiken, omdat die ècht vlak is, en met een draaiende beweging moet werken. De meningen zijn echter verdeeld over het te gebruiken polijstmiddel:
- Schuurpapier, steeds fijner wordend
- tandpasta
- staalwol.

Misschien heeft iemand hier ervaring hiermee, en kan die me wat tips geven? Bij voorbaat dank :)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lappen is de term waarmee je op het net veel how-to's kan vinden. ([search=lappen])
Zelf heb ik het inderdaad met een (plexi)glazen plaat gedaan en steeds fijner schuurpapier dit werkte zeer goed :)

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 14-04-2007 22:52 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Het probleem kan ook aan de IHS te wijten zijn; zie: Core 2 Duo IHS (Integrated Heat Spreader) problemen

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
ik denk niet dat de cooler krom is, ik denk eerder je IHS...

Heb hier namelijk een Freezer 7 Pro op een P4 3,2 @ 3,84GHz en die draait 46 idle...

als ik fou was zou ik even de boden van de freezer bedekken met die zalman prut (of witte prut die je nog hebt, dat is minder zonde) en dan even de cooler er recht op drukken en weer afhalen.

zie je alleen randen op de cooler is waarschijnlijk je IHS krom (komt vaker voor tegenwoordig dan een kromme cooler).

Audi S3

• OConnor
bedankt voor jullie replies ;)

Die laatste tip ga ik zeker uitvoeren morgen, is een goeie. ik ben stiekem ook bang dat de IHS krom is... maar dan nog kunnen de nieuwe koelpasta en het polijsten alleen maar goed doen >:)

zeg trouwens, kan ik die IHS niet polijsten? of is dat ding èrg dun?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

• iNSANiTi
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

iNSANiTi

...eM HaeY ! eNaSNi b2 ToG u

:> Uitleg :
Je hebt een ontvetter een potje Belgom Alu (polijst middel), staalwol en schuurpapier korrel 1500/2500 (of nog hoger) + nog een doek of papier.
  • Onvetten.
  • Met staalwol en een dotje polijst schuren ( 1 richting ) tot dat het helemaal zwart wordt. Daarna poets je het nog een keer goed uit.
  • Dan doe je het zelfde met schuurpapier.
  • Ziet het er glad uit ? ga dan poetsen met een doek of papier ook weer een dotje polijst gebruiken en poets je weer totdat het zwart is, daarna poets je het met een schoone doek/papiertje uit.
  • Als je tevreden bent ben je klaar.
Picz Xp-90 C *Bling* :*) :
  • Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/8069/dsc00032iu3.th.jpg
  • Afbeeldingslocatie: http://img382.imageshack.us/img382/6331/dsc00033sx7.th.jpg
Succes ;) !

[Edit:]

IHS heb ik ook gepolijst, dus moet kunnen :Y
Maak wel een scherpe foto van je stepping mocht je die ooit nog nodig hebben.

Na een nieuwe polijstbeurt + pasta (klein dotje in het midden) is het toch 2 graden overall gezakt.
Had eerst over heel de IHS pasta zitten :X

[ Voor 14% gewijzigd door iNSANiTi op 14-04-2007 23:29 . Reden: Editje en daarna een Typ0 :> ]

* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz

• OConnor
Hee super dit :) Kan ik gelijk mee aan de gang morgen, heb volgens mi alles wel :) bedankt!

maar over die IHS he, behalve het feit dat ik m'n garantie verlies, schiet het wat op? ik bedoel, als het ding echt \___/ loopt, kan ik schuren tot ik een ons weeg... maargoed, ik post hier mogen even hoe de 'test' (afdrukje v/d koelpasta) verloopt.

trusten ;)

• iNSANiTi
  • Niet online

iNSANiTi

Ik heb stuurtjes, 2-takt blokjes, frame's enz gepolijst.
Dat is schuren till u drop (vanwege de oneffenheden) en heeft ook flink meer polijst werk nodig, maar een IHS'je en een stukje koper/alu (wat veel zuiverder is dan bij scooters, brommers) ... das echt geen probleem.
Je zal er hooguit een half uur mee bezig zijn vanwege het kleine oppervlak (incl. het uitpoetsen)

En goed hard uitpoetsen geeft bij mij iig een beter resultaat :Y

[Edit:]

Kan je niet met een waterpas/digitale schuif checken ?
Miss is het wel mogelijk om een dun (koper) plaatje tussen de IHS en koelblok te leggen ( of alleen in het midden ) zodat het toch weer goed staat.
En anders schuren :>
Of toch de IHS verwijderen...

WE horen het nog wel ;)

[ Voor 25% gewijzigd door iNSANiTi op 15-04-2007 00:07 ]

* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz

Verwijderd

Overigens is er nogal een verschil tussen lappen en polijsten.

Lappen = vlak maken
Polijsten = mooi maken

Als je em koeler wilt hebben moet je dus lappen en niet polijsten. Je ziet vaak dat mensen hun koeler polijsten met bijvoorbeeld commandant, maar daar gaat ie helaas niet beter van koelen (eerder slechter).

Bij het polijsten vul je gewoon de oneffenheden op met het polijstmiddel welke over het algemeen niet super is wat betreft warmtegeleiding. Je bent veel beter af als je de boel een keer goed lapt en dan gewoon koelpasta gebruikt.

Overigens heb je ook nog het risico dat het contact tussen de core en de IHS niet goed is. Daar is helaas weinig aan te doen (bij de C2D zit er soldeer tussen ipv koelpasta). Je kan zoals gezegd gemakkelijk zien of het contact niet goed is door een van de twee (IHS of koeler) netjes in te smeren met een dun laagje koelpasta, dan recht erop en recht eraf. Je ziet aan de afdruk meteen of het contact goed is.

• iNSANiTi
  • Niet online

iNSANiTi

Commandant is ook helemaal geen goede alu/koper polijstmiddel.
Het kan er wel opstaan maar uit mijn ervaring....

Dat het iets minder zou kunnen koelen zou kunnen :) , heb ik iig niet kunnen uitsluiten omdat ik mijn koelpasta techniek had veranderd.

Maar je schuurt het al om de oneffenheden eruit te krijgen, en met het polijst middel vul je het niet op, maar je haalt er nog een laagje af incl die mini krasjes.
Er blijft volgens mij wel een soort vettig (bescherm)laagje op. (laat er maar is water op druppelen).
Dit allemaal maakt het zo glad en helder.
En als je het niet zou polijsten en alleen lappen dan heb je nog allemaal dalen en bergen, zelfs met korrel +2500 ;) .
TRRoads schreef op zondag 15 april 2007 @ 00:10:
[...]

Je kan zoals gezegd gemakkelijk zien of het contact niet goed is door een van de twee (IHS of koeler) netjes in te smeren met een dun laagje koelpasta, dan recht erop en recht eraf. Je ziet aan de afdruk meteen of het contact goed is.
Jep idd :> deze simpele maar effectieve manier had ik volgens mij ook al in C2D topic voorbij zien komen.

Me :z ( over een paar uurtje alweer F1 :9~ )

[ Voor 25% gewijzigd door iNSANiTi op 15-04-2007 00:50 ]

• OConnor
jammer, had graag begonnen vandaag, maar heb geen polijstmiddel... dus het wordt wat later :'(

even nog een sub-vraag :P over het monteren van een 775-cooler:

hoe moeten de 4 handles gedraaid zijn vóór je de pootjes in de gaatjes drukt, en hoe erna? de handleiding is hier èrg onduidelijk over...

Verwijderd

ik ben niet zo moelijk met polijsten.
Werk in een spuiterij
Zet de poetstol er op met 3000schuurpapier
Daarna 3m poetsmiddel
Mooi vlak en een spiegel
3minuten werk

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Iemand dit al is gelezen? Neem aan dat het ook voor cpu's (ihs) geldt.

[ Voor 23% gewijzigd door bassie op 15-04-2007 14:58 ]

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Dat polijsten heeft dus weinig nut, als het als een spiegel uitziet staat het niet gelijk aan beter koelen.

lappen is goed
polijsten heeft geen nut (behalve optisch effect)

[ Voor 10% gewijzigd door Terryb47 op 15-04-2007 15:45 ]

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Pagina: 1