[Projectie] LCD of DLP tot 1400 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 460 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:03
Over enkele weken ga ik op mezelf wonen en heb ik eindelijk plaats voor projectie ;) De afgelopen jaren heb ik regelmatig bij een vriend een filmpje gekeken op 2.10 meter breed en dat ik wil ik dadelijk ook :). Hij had echter een grote CRT, zo'n ding lijkt me hartstikke leuk alleen veelte groot voor mijn kamer. Nu ben ik dus opzoek naar een LCD of LDP projector tot maximaal 1400 euro. Dit heb ik beschikbaar voor enkel de projector, hiernaast heb ik nog zo'n 250 euro beschikbaar voor het scherm en bekabeling.

Nou goed, ik ben dus wat opzoek gegaan op onder andere Projector Central en Htforum en in de bekende pricewatch. De volgende projectors komen in aanmerking:
  • Epson TW-700 (LCD)
  • Optoma HD-70 (DLP)
  • BenQ PE7700 (DLP)
  • Sanyo PLV-Z5 (LCD)
De BenQ schijnt nogal veel problemen te hebben met lampen die te vroeg kapot gaan, dat lijkt me in ieder geval al een groot minpunt voor die projector. Verder komen al die projectoren in al die reviews er allemaal wel positief uit, echt een duidelijke vergelijking kan ik niet maken.

Hoe zit het overigens met dooie pixels bij lcd en dlp projectoren? Is dit wat betreft garantie net zo vaag/idioot als bij lcd monitoren?

Heeft iemand daarnaast een idee waar ik deze projectoren in de omgeving van Nijmegen kan bekijken?

• robbert
^^ Kick ^^, niemand hier ervaringen met lcd of dlp projectoren in die prijsklasse? Ook ervaringen met andere projectoren als bovenstaande zijn welkom.

Het meest ben ik momenteel op zoek naar een winkel waar ik deze kan bekijken (liefst in omgeving Nijmegen, of goed bereikbaar met het OV vanaf Nijmegen).

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07-2025

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Zelf heb ik nu een tijd de voorloper van de PLV-Z5 (de PLV-Z4) en deze bevalt mij heel erg goed.

Als ik een keuze zou moeten maken dan zou ik direct voor de PLV-Z5 gaan omdat ik op dit moment erg veel plezier heb met de voorganger er van.

Toen ik de projector ging aanschaffen hebben ze mij een hele rits projectoren laten zien en de beeldkwaliteit van de Z4 vond ik gewoon super.

• robbert
Fatamorgana schreef op maandag 16 april 2007 @ 15:32:
Toen ik de projector ging aanschaffen hebben ze mij een hele rits projectoren laten zien en de beeldkwaliteit van de Z4 vond ik gewoon super.
Waar heb je die projectoren ergens gezien?

• Fatamorgana

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

robbert schreef op maandag 16 april 2007 @ 15:33:
Waar heb je die projectoren ergens gezien?
Bij: http://www.beamerdiscount.nl/

Daar hebben ze een mooie ruimte om de beamers te laten zien en ze nemen de tijd voor je.

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Persoonlijk vond ik de Sanyo Z-serie altijd wel okee, maar nu zou ik eerder voor de Panasonic gaan.

Verwijderd

Panasonic PT-AX100E :>

• robbert
Fatamorgana schreef op maandag 16 april 2007 @ 15:40:
[...]
Bij: http://www.beamerdiscount.nl/

Daar hebben ze een mooie ruimte om de beamers te laten zien en ze nemen de tijd voor je.
Die winkel ziet er wel interessant uit, jammer dat ze de Epson TW700 en de Panasonic PT-AX100E niet hebben, maar wel de Optoma HD70, Sanyo Z5 en BenQ 7700. Daar ga ik denk ik komende week eens kijken. :)

Wat vind je trouwens van het zwart bij die Sanyo? Is het echt zwart of nog vrij grijzig? Dat is altijd een van de dingen waar ik me het meeste aan erger (een crt heeft daar geen last van, maar ja, die is veelte groot)?

Hebben hier trouwens nog mensen ervaringen met (ISF) calibraties? Maakt dit echt een groot verschil?
LDenninger schreef op maandag 16 april 2007 @ 15:57:
Persoonlijk vond ik de Sanyo Z-serie altijd wel okee, maar nu zou ik eerder voor de Panasonic gaan.
Wat is de reden dat je nu voor de Panasonic zou gaan?

[ Voor 14% gewijzigd door robbert op 16-04-2007 18:29 ]

• Fatamorgana

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

robbert schreef op maandag 16 april 2007 @ 18:28:
Wat vind je trouwens van het zwart bij die Sanyo? Is het echt zwart of nog vrij grijzig? Dat is altijd een van de dingen waar ik me het meeste aan erger (een crt heeft daar geen last van, maar ja, die is veelte groot)?
Lees dit eens rustig door: http://www.projectorcentral.com/sanyo_plv-z5.htm

Ik erger me heel snel aan dingen die niet goed zijn aan een beeld, zoals bv een dode pixel, daar kan ik echt niet tegen. Bij de Z5 is me niets opgevallen t.o.v. het zwart, dus of het is heel goed of ik heb er geen last van.

Uit het artikel: Contrast has been improved over the Z4. Black levels are deeper and highlights are brighter.

Dus als de Z4 al uitstekend is, dan zal de Z5 wel helemaal goed moeten zijn.

• robbert
Fatamorgana schreef op maandag 16 april 2007 @ 18:44:
[...]

Lees dit eens rustig door: http://www.projectorcentral.com/sanyo_plv-z5.htm

Ik erger me heel snel aan dingen die niet goed zijn aan een beeld, zoals bv een dode pixel, daar kan ik echt niet tegen. Bij de Z5 is me niets opgevallen t.o.v. het zwart, dus of het is heel goed of ik heb er geen last van.

Uit het artikel: Contrast has been improved over the Z4. Black levels are deeper and highlights are brighter.

Dus als de Z4 al uitstekend is, dan zal de Z5 wel helemaal goed moeten zijn.
Ziet er allemaal erg goed uit. ;)

Weet jij trouwens hoe het zit met dooie pixels bij een lcd projector? Heb je dan met 1 dode (sub_pixel wel direct garantie van de fabrikant of is het net zo vervelend als bij lcd monitoren?

Verwijderd

Ik geloof dat panasonic een nieuwe geeft als er een pixel hot/dood is. Moet je eigenlijk even contact met de fabrikant opnemen om te vragen hoe het zit.

De andere optie naast de Sanyo:
http://www.projectorcentral.com/panasonic_ax100.htm

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2007 20:48 ]

• Fatamorgana

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

robbert schreef op maandag 16 april 2007 @ 20:39:
Weet jij trouwens hoe het zit met dooie pixels bij een lcd projector? Heb je dan met 1 dode (sub_pixel wel direct garantie van de fabrikant of is het net zo vervelend als bij lcd monitoren?
Geen idee. Voor zover ik heb getest heb ik geen dode pixel(s) en heb dus ook niet te maken gehad met wel of geen garantie hiervoor.

Moet je gewoon in de winkel even navragen wat ze daarmee doen.

• robbert
robbert schreef op maandag 16 april 2007 @ 18:28:
[...]

Die winkel ziet er wel interessant uit, jammer dat ze de Epson TW700 en de Panasonic PT-AX100E niet hebben, maar wel de Optoma HD70, Sanyo Z5 en BenQ 7700. Daar ga ik denk ik komende week eens kijken. :)
Helaas kunnen ze momenteel enkel de Sanyo Z5, de Optoma HD73 en nog wat oninteressants laten zien. Dat schiet helaas niet echt op :(. De HD73 is meer dan anderhalf keer zo duur, waardoor het me niet echt een eerlijke vergelijking lijkt. Daarnaast ligt die ook nog eens redelijk erg buiten mijn budget.

Weet iemand nog een andere winkel waar ze redelijk wat demo modellen hebben?

Verwijderd

een kennis van mijn ouders heeft net zijn eigen stekkie gemaakt. een bioscoop in miniformaa dus. hij was echter aant zoeken voor een hele goeie beamer en kon niet echt kiezen. hij heeft zonder nadenken voor de eerste gekozen die hij zag en dat was de Z5, beeld bevalt hem prima en zou atm zelfs geen anderre meer willen.

• robbert
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 23:57:
een kennis van mijn ouders heeft net zijn eigen stekkie gemaakt. een bioscoop in miniformaa dus. hij was echter aant zoeken voor een hele goeie beamer en kon niet echt kiezen. hij heeft zonder nadenken voor de eerste gekozen die hij zag en dat was de Z5, beeld bevalt hem prima en zou atm zelfs geen anderre meer willen.
Dingen als processors, harddisks, moederborden, etc durf ik zo online te kopen zonder het gezien te hebben. Maar beeld en geluidsapparatuur wil ik toch wel eerst gezien of gehoord hebben. Zeker gezien de ervaringen bij beeld en geluid vaak nogal subjectief zijn.

Maar in ieder geval al weer een positieve reactie over de Sanyo. ;)

Verwijderd

Ik geloof dat je bij de Sanyo's de pixels wat beter ziet, en de Panasonic wat softer is kwa beeld maar waardoor je dus geen screendoor effect krijgt. Voor tekst is pixels beter, voor film lijkt mij het juist natuurlijker als het wat softer is.

Verwijderd

Je moet nagaan of je uberhaupt een dlp projector met 5kleuren wiel wel relax vind kijken. Meeste mensen hebben last van het regenboog effect als ze naar een dlp projectie kijken. Meestal verdwijnt dit effect bij 7 of meerdere kleuren per wiel.

Daarom heb ik bewust geen dlp projector gekocht na het zien er van. Na 15min werd ik knetter gek van het ding. Dus ben voor de Z5 van Sanyo gegaan. Anders voor pic's moet je even hier klikken ;) !

Ik ben vrij picky als het om beeld gaat en na vele projectoren te hebben gezien was deze voor mij gewoon "het". Zwart is "bijna" echt zwart. 1 ding moet je onthouden. Z4 heeft wat lagere licht opbrengst als de z5. Z5 is wat betere spec's maar nagenoeg precies het zelfde als de z4. Ja, hogere hdmi nummer, en nu ook echt HD-ready 720P. Maar dat kan de z4 ook over HDMI en digitaal component

• robbert
Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 05:51:
Je moet nagaan of je uberhaupt een dlp projector met 5kleuren wiel wel relax vind kijken. Meeste mensen hebben last van het regenboog effect als ze naar een dlp projectie kijken. Meestal verdwijnt dit effect bij 7 of meerdere kleuren per wiel.

Daarom heb ik bewust geen dlp projector gekocht na het zien er van. Na 15min werd ik knetter gek van het ding. Dus ben voor de Z5 van Sanyo gegaan. Anders voor pic's moet je even hier klikken ;) !

Ik ben vrij picky als het om beeld gaat en na vele projectoren te hebben gezien was deze voor mij gewoon "het". Zwart is "bijna" echt zwart. 1 ding moet je onthouden. Z4 heeft wat lagere licht opbrengst als de z5. Z5 is wat betere spec's maar nagenoeg precies het zelfde als de z4. Ja, hogere hdmi nummer, en nu ook echt HD-ready 720P. Maar dat kan de z4 ook over HDMI en digitaal component
De Optoma HD70 heeft 7 kleuren per wiel, dus die problemen met RBE zullen wel een stuk minder zijn. Maar ik ben nog steeds op zoek naar een winkel waar ik ze goed kan vergelijken, de verschillende winkels die ik ondertussen gemaild hebben, hebben maar een vrij klein aanbod aan projectors om demonstraties te geven.
Jij zal ze vast wel in Frankrijk hebben bekeken? Dus aan het adres waar jij ze hebt bekeken zal ik wel niet veel hebben.

Jouw bioscoop ziet er overigens goed uit. :)

[ Voor 4% gewijzigd door robbert op 23-04-2007 00:01 ]

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Probeer adformedia eens. ( http://www.adformedia.nl/ )

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 04:36:
Ik geloof dat je bij de Sanyo's de pixels wat beter ziet, en de Panasonic wat softer is kwa beeld maar waardoor je dus geen screendoor effect krijgt. Voor tekst is pixels beter, voor film lijkt mij het juist natuurlijker als het wat softer is.
In de tijd van de Z3 en de PT-AE500 heb ik die beide gezien en klopt dat wel.

Robbert: Mag ik je een tip geven? Maak het jezelf niet zo moeilijk door alle opties af te gaan. Dan kom je er namelijk nooit uit. Er is altijd wel een alternatief en er is niet een "de beste". De Panasonic en de Sanyo zijn op dit vlak vanwege prijs/prestatieverhouding verreweg het populairst.

Beide modellen hebben goede reviews en tevreden gebruikers, omdat ze gewoon alletwee goed zijn. Hier gaat niemand je mee kunnen helpen denk ik. Kijk anders eens naar features of probeer ze naast elkaar te zien (al zegt dat ook niet alles, want met instellingen kan je veel doen).

Als ik zelf een projector zou kopen, zou ik niet moeilijk doen en gewoon blind een Panasonic PT-AX100 bestellen. Door goede ervaringen met zowel de 500 als de 700 (Bij Jag) durf ik dat wel aan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• robbert
Volgende week ga ik daar eens kijken, zojuist gebeld en ze hebben de Optoma HD72 en Sanyo Z5 als demo. De Optoma HD72 zou normaal ver boven mijn budget zitten maar hij is daar in de aanbieding voor 1636,25 euro inclusief een scherm (elk projecta slimscreen). Voor een scherm had ik ongeveer 175 ~ 225 euro gerekend dus het past net binnen mijn budget.

Mocht de Optoma nou erg tegenvallen dan wordt het denk ik de Sanyo of de Panasonic. Alleen niet daar, want die Sanyo is daar veelte duur.

• robbert
robbert schreef op maandag 23 april 2007 @ 15:56:
[...]

Volgende week ga ik daar eens kijken, zojuist gebeld en ze hebben de Optoma HD72 en Sanyo Z5 als demo. De Optoma HD72 zou normaal ver boven mijn budget zitten maar hij is daar in de aanbieding voor 1636,25 euro inclusief een scherm (elk projecta slimscreen). Voor een scherm had ik ongeveer 175 ~ 225 euro gerekend dus het past net binnen mijn budget.

Mocht de Optoma nou erg tegenvallen dan wordt het denk ik de Sanyo of de Panasonic. Alleen niet daar, want die Sanyo is daar veelte duur.
Vandaag de Optoma HD72 bekeken, zelf zag ik wel wat van het regenboogeffect. Een vriend van mij die mee ging had wel ontzettend last van het regenboogeffect. Dus toch maar geen DLP. Daarnaast had ik ook de Sanyo Z5 gezien, ik zag wel dat het zwart van de Optoma zwarter was maar vond het verschil hartstikke meevallen.

Binnenkort wil ik nog ergens de Sanyo Z5 met de Panasonic PT-AX100 of de Epson TW-700 vergelijken.

Verwijderd

Klein kickje om tekijken/weten wat het nou geworden is.
En zo zie je maar weer dat het regenboog effect sterker bij de 1 is dan bij de ander.

• robbert
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 16:38:
En zo zie je maar weer dat het regenboog effect sterker bij de 1 is dan bij de ander.
Nog niks... ik heb de afgelopen weken nog redelijk wat tijd moeten besteden aan mijn woning, waardoor de projector een lage prioriteit heeft gekregen. Ik verwacht komende week mijn woning verder volledig klaar te hebben en ga tegen die tijd maar weer eens een afspraak maken om ergens een paar projectoren te vergelijken.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 16:38:
Dat is voor mij een reden om niet zo'n ding te kopen. Ik kijk niet alleen naar m'n films, maar vaak met een groep mensen. Als er een paar zijn die er last van hebben, dan is het fijn dat ik het niet heb, maar dan vind ik het ook niet relaxed dat anderen dat wel hebben.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• robbert
Update, zaterdag ga ik naar de Epson TW700 en de Sanyo Z5 kijken. Hopelijk bevalt een van die 2 mij en gaat die het worden.
JvS schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 10:32:
[...]

Dat is voor mij een reden om niet zo'n ding te kopen. Ik kijk niet alleen naar m'n films, maar vaak met een groep mensen. Als er een paar zijn die er last van hebben, dan is het fijn dat ik het niet heb, maar dan vind ik het ook niet relaxed dat anderen dat wel hebben.
Mee eens.

[ Voor 61% gewijzigd door robbert op 24-05-2007 12:40 ]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:17
Dit is achterhaald sinds de AX100 uit is. Deze heeft nog steeds de pixel smoothing techniek maar verliest toch geen scherpte. Beide projectoren zijn erg goed, maar in een test op projectorcentral kwam het erop neer dat je bij volledige verduistering het beste voor de Z5 kon gaan, en wanneer er toch nog wat omgevingslicht was de AX100 vanwege zijn hogere lichtopbrengst de beter keus was.

Zelf ga ik waarschijnlijk blind voor de AX100. Head to head tests zijn lastig te regelen zoals dit topic aangeeft. Ben toch benieuwd naar de ervaringen :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

hey robbert, vroeg me af of je al een keuze hebt kunnen maken??????

twijfel zelf tuseen de sanyo en pana.......
enige dilema wat ik nog heb; projector komt op een afstand van zon 3,5 meter van het scherm te staan...... welke projector gaat me de grootste beeldafmetingen geven???

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20
Niet lullig bedoeld, maar de beeldafmetingen had ik binnen een minuut googlen.

Op de panasonic site zie je dat bij een afstand van 3,5 meter je kan uitzoomen tot een 16:9 diagonaal van zo'n 2,88 meter.

Kijk hier voor een calculator voor de sanyo. De komt dus op hetzelfde uit (niet zo gek gezien het feit dat ze beide een 2x zoom hebben ;) ).

[ Voor 12% gewijzigd door sewer op 26-05-2007 23:43 ]

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Wat is je mail Robbert? Misschien heb ik een alternatief voor je:-)

[ Voor 4% gewijzigd door BvK P4 op 27-05-2007 13:15 ]

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Verwijderd

Dank je....

die sites had ik al gevonden ;snapte alleen in eerste instantie niet precies hoe het werkte , maar was de zoom idd even vergeten.

verder: wil vdw toch een van de 2 beamers aanschaffen....maar hoe zit het met de garantie voorwaarden t.o.v een wel of niet nederlandse model.. of moet ik me daar niet al te druk over maken en gewoon bij de goedkoopste aanbieder gaan bestellen????

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20
Als je garantie belangrijk vindt, dan zit je bij panasonic niet goed. Even uit mijn hoofd 1 jaar op het apparaat en 3 maanden op de lamp (of 500 uur als je eerder bereikt).

Voor een keuze zou ik dit even nalezen. Conclusie is dat ze beide goed zijn en nauwelijks voor elkaar onderdoen, grootste voordeel van de panasonic is de 2000 lumen (beter beeld als je je kamer niet verduisterd), de sanyo is iets scherper en heeft wat beter contrast.

• robbert
Heb sinds gisteren de Sanyo Z5 in mijn kamer hangen :)

Ik heb dus de Sanyo Z5 en de Epson TW700 met elkaar vergeleken. Zelf vond ik de kleuren van de Sanyo wat echter dan de Epson en het zwart van de Epson weer iets beter. Ook had ik de Sanyo nog vergeleken met een DLP van 2000 euro (geen idee welke projector dat ook alweer was). Ik moest zeggen dat de kleuren van die DLP toch wel een stuk beter waren, maar de prijs was dus ook een stuk hoger. Daarnaast had die uiteraard nog steeds het RBE probleem.

Uiteindelijk is het dus toch de Sanyo geworden. Ook qua garantie zit je met de Sanyo gewoon goed, hij heeft 3 jaar garantie en daarnaast ook nog een vrij redelijke garantie op de lamp.

Ik heb gisteren nog wel effe bezig geweest met een zelfbouw ophangcontructie. Had geen zin om veel geld voor zo'n beugel neer te leggen en had nu zelf voor minder dan 10 euro wat gemaakt. :)

Ik ben alleen nog opzoek naar fatsoenlijk projectiedoek wat ook niet al te belachelijk duur is. Ik heb momenteel een zelfbouw scherm van een vriend. Echter is het gewoon een witte plaat op een frame. Nu was ik dus van plan hier zelf goed doek over heen te spannen.

[ Voor 5% gewijzigd door robbert op 27-05-2007 19:35 ]

Verwijderd

waar heb je gekeken voor een demo???? neem aan dat je hem daar ook gekocht hebt?

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 11:45
zit me zelf ook te orienteren op een projector.
en zie nu dat benq een mooi 720p projector eraan heeft komen (de w500 rond e 900 euro)
http://www.benq.nl/produc...t=845&page=specifications

zit zelf te wachten op reviews, maar denken jullie dat we van de zomer veel 720p projectoren gaan komen voor een laag bedrag (minder dan 900 euro)

Verwijderd

Kijk eens op www.htforum.nl, De beste man heet Frank en zijn bedrijf calibreert je projector volgens de ISF standaard. Recht uit doos zijn practisch alle projectoren niet echt geweldig.

TW700:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51423.0

Ik ga deze aanschaffen naar aanleiding van het HT forum topic en omdat in mijn situatie deze bijzonder flexible is in plaatsing, enorme lensshift en een groot zoom bereik. Ik projecteer 240 breed en dan kan de TW700 7.5 meter van het scherm af hangen!

Succes
Pagina: 1