Sir_Hendro schreef op zondag 15 april 2007 @ 15:56:
Aangezien ik geen audiofiel en ondanks dat ik toch wel verschillen in geluidskwaliteit goed kan horen weet ik niet of ik wel een gebruiker ben die het verschil tussen de HD580, HD600 en de HD650 kan horen.
Ik zie mezelf ook zeker niet als een audiofiel aangezien voor mij de prioriteit bij de muziek ligt en de apparatuur maar een bijkomstigheid is. Maar ik wil wel het idee hebben dat ik goede spullen gebruik zolang 't financieel een beetje binnen de perken blijft.
Ik zie goede apparatuur als een manier om mijn muziek beter te laten klinken. Audiofielen willen nog wel eens doorslaan en gaan dan naar muziek luisteren die beter laat horen hoe goed hun apparatuur is.
Misschien er maar tussen in gaan zitten en de 600 nemen?
In jouw situatie zou ik de 600 gewoon niet geschikt vinden. Allereerst is het overkill in combinatie met een MP3 speler of een laptop ofzo. Dan ga je alleen maar heel goed horen hoe matig de electronica eigenlijk klinkt.
Daarnaast is de 600 een flinke koptelefoon die ik persoonlijk te groot en kwetsbaar en te duur zou vinden om in een rugzak mee te nemen. Ook is de HD600 een veeleisende koptelefoon (300 ohm ofzo) en zijn portable apparaten gewoon niet in staat om het ding optimaal te laten klinken. Ofwel: Je koopt een koptelefoon van € 250-300 die uiteindelijk niet veel beter klinkt dan eentje voor de helft van de prijs.
Maar voor thuis, aan een fatsoenlijke versterker, is de HD600 zondermeer een van de beste aankopen die je kunt doen. Wel eerst zelf beluisteren natuurlijk. Er is niks objectiefs aan een koptelefoon. Je moet het echt zelf ook mooi vinden.
Is het verschil in kwaliteit net zoiets als met mp3's ? Ik vind een mooie geripte film met mp3 codec op 128kbit 3x niks terwijl op 320kbit dit al een heel stuk mooier vind klinken maar toch dan heb ik nog af en toe het gevoel dat ik dingen mis.
Het gevoel dat je iets mist hou je altijd. Als je dat kwijt wilt raken zul je gewoon naar een concert moeten gaan. Ergens in het proces van opname, mixing, mastering (en hoe het allemaal mag heten) en uiteindelijk weergave via cd-speler, versterker, speakers/koptelefoons raak je informatie kwijt (soms bewust weggefilterd en soms door technische tekortkomingen) die je zelfs met de beste apparatuur niet meer terug krijgt.
Sir_Hendro schreef op zondag 15 april 2007 @ 15:56:
Wat ik trouwens een beetje een nadeel vind van de Sennheiser HD5xx is dat ze er matig uit zien en de HD6xx vind ik zelfs een beetje lelijk

Als ik mezelf dan zo voor me zie dan vind ik het er nou niet bepaald mooi uit zien.
Daarom moet je zeker eens naar in-ear types kijken zoals de Shure E2c en z'n duurdere broertjes. Ze zijn vrijwel onzichtbaar als je ze in hebt, worden geleverd in een harde case die ze in je rugzak beschermd, en geven goed geluid in combinatie met hele goede geluidsisolatie. Ik vind ze vooral ideaal tijdens lange vlieg- en treinreizen omdat ze het omgevingsgeluid goed dempen.
[
Voor 12% gewijzigd door
downtime op 15-04-2007 16:54
]