Ik doe het toch anders en zover ik weet altijd zonder problemen.
Tips:
->Maak het oude moederbord vrij van alle aansluitingen. Opletten dat je de stekkers er zorgvuldig aftrekt en niet erafrukken want ze zitten vast met een klipje.
->Draai de 9 schroeven met beleid los en lift het oude moederbord via de processorkoeler voorzichtig uit het systeem en leg het op een vlakke ondergrond neer (hout, katoen en niet op zeil of vloerbedekking

)
->Ga rustig de onderdelen op het oude moederbord overzetten naar het nieuwe exemplaar. Dit gaat beter als het moederbord los voor je ligt. Nogmaals: raak niets aan wat je niet hoeft aan te raken. ESD schade zit in een heel klein hoekje.
->Navigeer het nieuwe moederbord met onderdelen op de oude plaats en doe dat door de koeler van de CPU vast te pakken, die kunnen wel iets hebben.
->Schroef de 9 schroeven goed vast en vergeet er geen enkele. Leg ze goed weg voordat je ze kwijtraakt want je zult niet de eerste zijn die dat gebeurt en dat is lastig kan ik je vertellen.
->Nu de voedingen en aansluitingen monteren.
->Opstarten en meteen het BIOS naar wens afstellen en als het even kan meteen Windows er opnieuw op. De installatie van Windows is een eerste sublieme hardwaretest. Gaat dat goed dan weet je al voor 80% zeker dat je moederbord geen averij heeft opgelopen.
Het kan gebeuren dat je het moederbord net wat verkeerd erinlegt en dat hij niet op de openingen van de schroeven ligt. Zolang de kast van het net af is kan dit geen kwaad, maar ga niet schuiven. Lift het moederbord en navigeer opnieuw. Even wennen aan de bracket want dat is even lastig voor een beginner en vergeet die niet.
Ik heb toevallig zelf gisteren mijn eigen moederbord vervangen (garantie) en het werkt zalig. het zit me nog vers in het geheugen
PS: Die monteur van hardware.info raakt onderdelen aan. Het goede voorbeeld

Sorry, zijn manier staat mij niet aan. Te onzorgvuldig. Je mag hoe dan ook nooit het ijzer op je moederbord aanraken en de backplate die viel bij hem kan al schade aanrichten. Op je lichaam staat naar enkele bewegingen al een spanningsverschil en ontladen moet je niet 1 keer doen, maar om de 20 seconden of na elke handeling. Klinkt heel iegenwijs allemaal, maar het is toch raar dat ik never last het van ESD schade, niet thuis en niet op mijn werk.
[
Voor 11% gewijzigd door
Verwijderd op 14-04-2007 23:45
]