Toon posts:

Mobo in kast schroeven; geleid dat niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor de eerste keer mijn computer helemaal zelf in elkaar aan het zetten. Nu ben ik het moederbord in de case aan het hangen; maar daar is me iets niet duidelijk over. Je hebt van die gouden buisjes, de afstandhoudertjes, zodat het geheel niet geluid. Maar nu zitten er, bij de andere gaatjes in het moederbord, geen afstandhoudertjes achter maar gaat de plaat van de case wat omhoog, en zit daar een gat in. Kan ik het moederbord daar zo opschroeven? Zorg dat er niet voor dat het geheel geleid?

Misschien een domme vraag maar ik durfde het niet aan.. het op de gok te doen. Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die ophogingen in de kast zijn zo gemaakt dat ze precies onder een mountinghole van je mobo uitkomen, dus dat geleidt geen stroom. Enige waar je rekening mee moet houden is dat er niet toevallig eentje zit waar geen mountinghole in je mobo zit, dan zou ik daar even een stukje isolerende tape overheen plakken.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:17
Hoe bedoel je? Komt de backplate in zijn geheel omhoog (en tegen het moederbord aan), of zitten er op de backplate 'bultjes'? Die bultjes lijken me ontworpen om je moederbord op te schroeven, dus dat zal wel goed zijn... ;) Kijk alleen wel uit dat er geen verhogingen zitten op plekken waar je moederbord geen gat heeft, dit zou wel kortsluiting kunnen maken!

Ik kan alleen geen case bedenken die én afstandsbusjes én 'bultjes' heeft? Ik snap ook niet waarom ze dat zouden doen...

edit:

Ok, ik zocht eigenlijk nog een plaatje van die ophogingen, of 'bultjes', of hoe ze ook mogen heten... was Terw_Dan me ineens voor... :P

[ Voor 13% gewijzigd door Xander op 14-04-2007 17:29 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Je moet inderdaad alleen bij de mountingholes van je moederboard afstandshouders plaatsen. Die mountingholes hebben een niet-geleidende rand (zilverkleurig) en daardoor gaat het niet geleiden.

Maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet in FAQ's te lezen is...

• Lebans
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-05 19:40
Ben ik nou gek of lees ik het verkeerd:

Gouden busjes die niet geleiden... :? Zilverkleurige randjes rondom de mounting holes die isoleren. ;(

Die zilveren randjes zijn juist bedoeld om de Ground van je mobo via de schroeven en de koperen afstandbussen aan de kast te verbinden. En inderdaad alleen die afstandbussen in de kast draaien die overeen komen met de bevestigingsgaten die in het mobo zitten. De schroeven natuurlijk niet achtelijk vast draaien. Meestal zijn er twee rijen van drie afstandbussen nodig, misschien nog een extra. En soms leveren ze bij kast of mobo rubber doppen mee die je op de onder kant van het mobo kan plakken, zodat je mobo niet doorzakt bij het inprikken van diverse kabels op de plek waar geen koperen afstandbussen zitten. Vaak aan de voor zijde van het mobo richting voorkant kast.

Rob

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-04 07:26

pvr

http://www.pcwereld.be/node/4984

http://www.hardware.info/...wmGTYsQ/Bouw_je_eigen_PC/

Succes Niekend :)

[ Voor 60% gewijzigd door pvr op 14-04-2007 23:25 ]

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de info, het is gelukt. :) Typ nu van mijn nieuwe pc-tje. Er hoefde niets tussen.

Verwijderd

Ik doe het toch anders en zover ik weet altijd zonder problemen.

Tips:

->Maak het oude moederbord vrij van alle aansluitingen. Opletten dat je de stekkers er zorgvuldig aftrekt en niet erafrukken want ze zitten vast met een klipje.
->Draai de 9 schroeven met beleid los en lift het oude moederbord via de processorkoeler voorzichtig uit het systeem en leg het op een vlakke ondergrond neer (hout, katoen en niet op zeil of vloerbedekking :o )
->Ga rustig de onderdelen op het oude moederbord overzetten naar het nieuwe exemplaar. Dit gaat beter als het moederbord los voor je ligt. Nogmaals: raak niets aan wat je niet hoeft aan te raken. ESD schade zit in een heel klein hoekje.
->Navigeer het nieuwe moederbord met onderdelen op de oude plaats en doe dat door de koeler van de CPU vast te pakken, die kunnen wel iets hebben.
->Schroef de 9 schroeven goed vast en vergeet er geen enkele. Leg ze goed weg voordat je ze kwijtraakt want je zult niet de eerste zijn die dat gebeurt en dat is lastig kan ik je vertellen.
->Nu de voedingen en aansluitingen monteren.

->Opstarten en meteen het BIOS naar wens afstellen en als het even kan meteen Windows er opnieuw op. De installatie van Windows is een eerste sublieme hardwaretest. Gaat dat goed dan weet je al voor 80% zeker dat je moederbord geen averij heeft opgelopen.

Het kan gebeuren dat je het moederbord net wat verkeerd erinlegt en dat hij niet op de openingen van de schroeven ligt. Zolang de kast van het net af is kan dit geen kwaad, maar ga niet schuiven. Lift het moederbord en navigeer opnieuw. Even wennen aan de bracket want dat is even lastig voor een beginner en vergeet die niet.

Ik heb toevallig zelf gisteren mijn eigen moederbord vervangen (garantie) en het werkt zalig. het zit me nog vers in het geheugen :)

PS: Die monteur van hardware.info raakt onderdelen aan. Het goede voorbeeld :o
Sorry, zijn manier staat mij niet aan. Te onzorgvuldig. Je mag hoe dan ook nooit het ijzer op je moederbord aanraken en de backplate die viel bij hem kan al schade aanrichten. Op je lichaam staat naar enkele bewegingen al een spanningsverschil en ontladen moet je niet 1 keer doen, maar om de 20 seconden of na elke handeling. Klinkt heel iegenwijs allemaal, maar het is toch raar dat ik never last het van ESD schade, niet thuis en niet op mijn werk.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2007 23:45 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 23:30:
Bedankt iedereen voor de info, het is gelukt. :) Typ nu van mijn nieuwe pc-tje. Er hoefde niets tussen.
Mooi zo! Geeft zelfvertrouwen vind ik.
Veel plezier ermee :)
Pagina: 1