SATA schijf wel herkend, maar een vaag probeem

Pagina: 1
Acties:

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-02 21:48
Ik heb een nieuwe SATA-II 300 schijf gekocht, aangesloten op mijn moederbord. Hij word herkent in Windows(Op IDE schijf), en in de bios. Maar nu, als ik ALLEEN de SATA schijf in mijn computer laat, en ik probeer Windows XP Pro te installeren, wordt hij niet herkent. Ik heb een floppy gemaakt met drivers, en die wordt na lang proberen wel herkent bij de installatie. Dus ik installeer Windows, boot mijn pc opnieuw en dan.. komt er helemaal niks, gewoon een zwart scherm (Ook niet: Insert boot device etc., maar gewoon niks.)

Met IDE werkt alles gewoon wel goed, maar SATA is gewoon een probleem. Het installeren van Linux, Debian was ook al niet gelukt, ik denk vanwege hetzelfde probeem. :O

EDIT: Ik ga nu een BIOS reset proberen, ik zal het resultaat posten..
Heeft geen effect gehad.. ik heb ook nog andere jumpersettings geprobeerd, en meerdere malen verschillende acties uitgevoerd met de master/slave's van de IDE apparaten (2 CD-Rom/hdd) veranderen. Niks helpt..

EDIT1:Oplossing: Gewoon de harde schijf op RAID0 (JBOD) zetten, de RAID/SATA drivers bij Windows (F6) installeren, en dan werkt het! _/-\o_ Bedankt allemaal!

Specificaties:

MSI K8NGM2 (NForce 410/430 met GeForce 6100/6150 on-board) klik voor specs
Samsung SpinPoint P120 (Bulk, SP2004C, S-ATA2, NCQ) klik voor specs
AMD A64 3700+
1 GB HyperX
etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Gniels op 17-04-2007 16:57 ]

PHILIPS Motional Feedback 544

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
moet je nog wel ff in je bios checken of hij dan ook boot vanaf de sata. Dat moet je dus wel eerst instellen.

• Gniels
Ik stel altijd alles gewoon goed in, bij de boot sequence de goede harde schijf etc. dus daar kan het denk ik ook niet aan liggen.

• Gniels
*bump* Ik heb een oplossing echt nodig, ik heb al naar Alternate gemailt, maar niet veel wijzer van geworden, iemand hier toch nog een oplossing?

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Je zegt dat je harde schijf word herkent in Windows(Op IDE schijf), en in de bios.
Wat bedoel je hiermee, aangezien een IDE-schijf toch anders aangesloten zit als een ATA-schijf met de kabels.

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

• Gniels
Just me ! schreef op maandag 16 april 2007 @ 17:52:
Je zegt dat je harde schijf word herkent in Windows(Op IDE schijf), en in de bios.
Wat bedoel je hiermee, aangezien een IDE-schijf toch anders aangesloten zit als een ATA-schijf met de kabels.
Er is een Windows systeem geïnstalleerd op een IDE schijf, waarbij ik deze SATA schijf hang. In Windows op de IDE schijf dus, herkent Windows de schijf helemaal, en kan ik hem gebruiken. Maar wat ik wil, is dus de Windows op de SATA schijf(zonder enige IDE schijf in mijn systeem), en dat lukt niet.

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Gniels schreef op maandag 16 april 2007 @ 18:54:
[...]

Er is een Windows systeem geïnstalleerd op een IDE schijf, waarbij ik deze SATA schijf hang. In Windows op de IDE schijf dus, herkent Windows de schijf helemaal, en kan ik hem gebruiken. Maar wat ik wil, is dus de Windows op de SATA schijf(zonder enige IDE schijf in mijn systeem), en dat lukt niet.
In de bios de IDE-schijf (desnoods) disablen en de Sata als boot zetten, dan wordt er zeker niets anders gevonden en dan moet je hem zeker kunnen installeren wanneer je de juister drivers hebt.

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

• Gniels
Dat werkt denk ik ook niet, omdat zelfs als ik de IDE-schijf uit mijn computer verwijder (snoertjes eruit.) dan staat dus alleen de SATA schijf in de boot-sequence en bij de herkende schijven, dan werkt het nog niet :/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je je S-ATA controller op IDE of op RAID modus staan? Veel S-ATA controllers kun je namelijk ook als RAIDcontroller gebruiken en dan moet je de RAID drivers hebben ipv de standaard drivers wil het kunnen werken.

Verder is een S-ATA drive ook een IDE drive.

Verwijderd

Als je de sata schijf tot boot schijf bestempeld in de bios, dan krijg je bij het opstarten na het bios scherm nog een schermpje waarmee je raid kunt definieren.
Als je nu een raid 0 voor die ene schijf definieert (klinkt gek, maar sommige controllers willen perse een raid constructie zien, terwijl er toch maar 1 schijf op de controller zit |:( ), dan kun je tijdens de windows installatie met F6 je raid driver selecteren.
Nadat windows geinstalleerd is moet je in het control panel de driver vaak alsnog forceren naar de meegeleverde driver omdat windows het weer zo nodig beter wil weten.
Mocht het dan nog niet lukken dan kun je in je windows op je ide schijf de sata raid driver forceren en dan met een image tool overzetten naar je sata schijf. PC uitzetten, ide schijf loskoppelen en rebooten. Het kan dan gebeuren dat windows niet wil booten maar dat kun je met de boot recovery console probleemloos oplossen.

Laat wel even weten of het gewerkt heeft.

Verwijderd

als je moederbord sata1 ondersteund (150MBit) en geen sata2 (300MBit) kan je op je samsung HDD een jumper plaatsen zodat hij zich als een sata1 disk voordoet.
Je problemen kunnen dan verholpen zijn.

http://downloadcenter.sam...32406_3.5_SATA_eng_r4.pdf

;)

Verwijderd

Al geprobeerd om de schijf formateren met Fdisk(dos)? Heb je wel een 'actieve partitie' aangemaakt? ;)

• Gniels
Terw_Dan schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 08:22:
Heb je je S-ATA controller op IDE of op RAID modus staan? Veel S-ATA controllers kun je namelijk ook als RAIDcontroller gebruiken en dan moet je de RAID drivers hebben ipv de standaard drivers wil het kunnen werken.

Verder is een S-ATA drive ook een IDE drive.
De S-ATA controller staat gewoon op de normale modus, niet de RAID modus, want ik heb geen RAID opstelling.
Ik zal als eerste wel even proberen of ik Windows met die RAID drivers kan installeren (Die zitten ook op driver floppy) Hoef ik dan alleen maar de RAID driver te selecteren? Want volgens mij kun je ze allebei ook laden.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 08:43:
als je moederbord sata1 ondersteund (150MBit) en geen sata2 (300MBit) kan je op je samsung HDD een jumper plaatsen zodat hij zich als een sata1 disk voordoet.
Je problemen kunnen dan verholpen zijn.

http://downloadcenter.sam...32406_3.5_SATA_eng_r4.pdf

;)
Mijn moederbord ondersteunt volledig de 300MBit doorvoersnelheid. :*)
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 08:43:
Al geprobeerd om de schijf formateren met Fdisk(dos)? Heb je wel een 'actieve partitie' aangemaakt? ;)
Dit kan ik wel proberen, als dat met die RAID driver niet werkt. Is er nog een speciale versie van Fdisk die ik moet hebben?
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 08:32:
Als je de sata schijf tot boot schijf bestempeld in de bios, dan krijg je bij het opstarten na het bios scherm nog een schermpje waarmee je raid kunt definieren.
Als je nu een raid 0 voor die ene schijf definieert (klinkt gek, maar sommige controllers willen perse een raid constructie zien, terwijl er toch maar 1 schijf op de controller zit |:( ), dan kun je tijdens de windows installatie met F6 je raid driver selecteren.
Nadat windows geinstalleerd is moet je in het control panel de driver vaak alsnog forceren naar de meegeleverde driver omdat windows het weer zo nodig beter wil weten.
Mocht het dan nog niet lukken dan kun je in je windows op je ide schijf de sata raid driver forceren en dan met een image tool overzetten naar je sata schijf. PC uitzetten, ide schijf loskoppelen en rebooten. Het kan dan gebeuren dat windows niet wil booten maar dat kun je met de boot recovery console probleemloos oplossen.

Laat wel even weten of het gewerkt heeft.
Dit ga ik ook nog proberen, als het met Fdisk niet is gelukt.

Verwijderd

Gniels schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 11:49:
Dit kan ik wel proberen, als dat met die RAID driver niet werkt. Is er nog een speciale versie van Fdisk die ik moet hebben?
Ik denk dat iedere recente versie van Fdisk.exe wel goed is. Als je Fdisk niet zo goed kent, is het beter om je andere harde schijven even los te koppelen als je gaat formateren. ;)
Raid-drivers heb je alleen nodig wanneer je Raid gaat draaien (meerdere schijven gekoppeld).

• Gniels
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 15:10:
[...]

Ik denk dat iedere recente versie van Fdisk.exe wel goed is. Als je Fdisk niet zo goed kent, is het beter om je andere harde schijven even los te koppelen als je gaat formateren. ;)
Raid-drivers heb je alleen nodig wanneer je Raid gaat draaien (meerdere schijven gekoppeld).
Ja dat weet ik, maar wat hiervoor al genoemd is, is dat je ook controllers hebt die persee RAID configuratie nodig hebben, waardoor het werkt met 1 schijf in je systeem.

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:37
Dit heb ik ook regelmatig met Asus-mobo's bij ons in de winkel. De oplossing die ik gebruik en voor als nog altijd heeft gewerkt is het volgende.

Trek je snoertjes uit je ide-schijf
Zet je RAID-controller aan, en maak een aparte JBOD aan (waar dus alleen je SATA inzit)

Dit heeft bij mij gewerkt, ik hoop dat het bij jou ook werkt :) Succes!

• Gniels
Jarrovanginkel schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 15:54:
Dit heb ik ook regelmatig met Asus-mobo's bij ons in de winkel. De oplossing die ik gebruik en voor als nog altijd heeft gewerkt is het volgende.

Trek je snoertjes uit je ide-schijf
Zet je RAID-controller aan, en maak een aparte JBOD aan (waar dus alleen je SATA inzit)

Dit heeft bij mij gewerkt, ik hoop dat het bij jou ook werkt :) Succes!
RAID 0 dus :o

Ik ga het nu proberen mensen, wens me geluk *backupt beetje dataz.* O-)

EDIT: \o| \o/ |o/ Het werkt! (hoofdpost edited)

[ Voor 4% gewijzigd door Gniels op 17-04-2007 16:56 ]

Pagina: 1