WD300GB IDE verliest stationsletter na reboot

Pagina: 1
Acties:

• jwstoop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09-2025
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb twee harde schijven in mn pc, een maxtor 120GB en een WD 300GB. Beide IDE schijven.

De Maxtor is master en daar draait mijn OS (winxp nl pro) op. De WD is mijn 'download schijf' waar al mijn downloads etc op staan.

Nu heb ik sinds een tijd het probleem dat mijn WD na reboot niet zijn standaard stationsletter F: heeft maar helemaal 'achteraan de rij' wordt geplaatst en letter I: heeft als Windows opnieuw gestart is. Na elke reboot moet ik dus eerst bij systeembeheer dit weer goed zetten.

Wat ik eerst dacht was dat het probleem aan mijn mobo lag. Deze was al redelijk gaar (onboard sound werkte al een tijdje niet). Daarom een nieuw mobo aangeschaft, want dat moest toch. Helaas heeft dit het probleem niet opgelost. Daarom moet het wel aan mijn HD liggen, toch? Wat zou het probleem kunnen zijn? Is het een optie op de hele (redelijk volle) schijf te formatteren? Of kan het ergens anders aan liggen?

De optie, een nieuwe (SATA) schijf aanschaffen, hier de data opzetten en de WD opsturen ter reparatie heb ik als laatste redmiddel in gedachten, als het niet anders kan.

Help me out here :)

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Check eens of de SATA kabel van je HD naar je mobo wel goed vast zit en vast blijft.

Als je hem lost haalt en weer opnieuw aansluit kan het wel eens zijn dat ie als nieuw apparaat gedetecteerd wordt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• jwstoop
het is een IDE schijf ;) en daarnaast heb ik dit al geprobeerd. De Andere HD zit trouwens op dezelfde IDE kabel en die geeft geen problemen.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
kalizec schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 14:31:
Check eens of de SATA kabel van je HD naar je mobo wel goed vast zit en vast blijft.
Op een IDE schijf? 8)7

Maar @TS, waarom is het een probleem dat hij L: als letter krijgt toegewezen? Als hij vervolgens daarop blijft staan, dan werk je toch gewoon vanaf L:?

• jwstoop
Omdat er ook een paar programma's op de schijf staan EN ook 'mijn documenten'. Er zitten dus ook een aantal verwijzingen naar F: in programma's etc.

Daarnaast is dit geen oplossing voor het probleem ;) Stel dat dit betekent dat mijn schijf binnenkort de geest gaat geven dan ben ik dat liever voor.

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
als je windows niet opnieuw geinstalleerd had, nadat je het nieuwe moederbord had gekocht, dan kan het ook aan de windowsinstallatie liggen.
Verder; als je bang bent dat je HD het gaat begeven; lees dan de S.M.A.R.T. waarden eens uit (met zo'n tooltje als speedfan)
Nog een tip, ik zou de windows installatie op de snelste HD zetten, dat kan behoorlijk schelen.
Had je ook al geprobeerd om de HD op een andere IDE poort te zetten ipv samen op een poort?

• jwstoop
Bedankt voor de antwoorden. Windows is opnieuw geinstalleerd. Het rare is dus dat er niks gebeurd is waardoor het in een keer niet meer goed werkt. Met het nieuwe mobo heeft hij het wel even goed gedaan maar na 10x opstarten (in een paar dagen) begon het gezeur weer.

Ik heb net met speedfan de S.M.A.R.T. waarden uitgelezen maar daar gaf hij niks vreemds aan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  Attribute                                Current   Raw       Overall 
  Raw Read Error Rate                    200        0        Very good 
  Spin Up Time                           190        5458     Normal 
  Start/Stop Count                       100        343      Very good 
  Reallocated Sector Count               200        0        Very good 
  Seek Error Rate                        200        0        Very good 
  Power On Hours Count                   95         4127     Good 
  Spin Retry Count                       100        0        Very good 
  Calibration Retry Count                100        0        Very good 
  Power Cycle Count                      100        304      Very good 
  Reallocated Event Count                200        0        Very good 
  Current Pending Sector                 200        0        Very good 
  Offline Uncorrectable Sector Count     200        0        Very good 
  Ultra DMA CRC Error Rate               200        0        Very good 
  Write Error Rate                       200        0        Very good

• jwstoop
Iemand nog een optie?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Ga eens na of er niets anders de driveletter van je WD 'inpikt'. Bijvoorbeeld een USB stick/drive of een netwerk mapping. Normaal zijn de driveletters redelijk vast als de hd op dezelfde poort blijft hangen.
Pagina: 1