Toon posts:

Verschillende SPD's bij een 2X setje van Corsair na RMA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een paar maand geleden heb ik een setje Corsair CM2X1024-6400PRO RMA gebracht. Afgelopen week heb ik hiervoor een "nieuw" setje teruggekregen. Nu merk ik alleen dat de modules in dit setje niet volledig identiek zijn, en het lijkt wel of ik iets anders heb gekregen dan dat wat ik eerst had.

Het setje dat ik eerst had was de oude CM2X1024-6400 die volgens SPD staat op 5-5-5-12.
Het setje dat ik nu heb heeft volgens CPUZ part number CM2X1024-6400C4, die volgens de website van Corsair op 4-4-4-12 moet kunnen. Dit setje heeft ook het zogenaamde 'EPP' (wat dit ook moge zijn) en CPUZ ook aan dat die dat heeft. Dit had de oude dus niet.

Het lijkt me dus dat ik i.p.v. CM2X1024-6400PRO (C5) modules, nieuwe CM2X1024-6400C4PRO modules heb gekregen.

Het probleem is nu, dat de modules niet bepaald goed werken op 4-4-4-12. Ik draai hier Windows XP, en ik merk dat op 5-5-5-12 alles goed en gewoon snel werkt, maar met 4-4-4-12 loopt ie soms eerst een tijdje vast wanneer ik een programma oid wil opstarten.

Ook zijn de SPD programmeringen van beide modules anders. Kijk maar:
Afbeeldingslocatie: http://pinny.mine.nu/img/spd.jpg

De modules draaien op een ASUS Crosshair met AMD Athlon 3800+ (single core).

Misschien heeft iemand hier een idee van wat ik met zoiets moet doen?
Ik zou het nogal zonde vinden om ze maar op 5-5-5-12 te laten draaien als ze sneller kunnen zonder over te klokken. :)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 12:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik krijg eerlijk gezegd meer het idee dat de SPD niet goed uitgelezen wordt. Ik bedoel... 66 MHz? 270 MHz? Dat zijn nou niet bepaald typische SPD instellingen.
Wat vind je BIOS zelf ervan, oftewel, welke SPD waardes gebruikt deze?

Overigens, om die C4 setjes op C4 te laten lopen dien je er minstens 1.9V doorheen te gooien. Doe je dat niet, dan lopen ze op C5, en dat staat ook in de SPD zo. In de EPP hoort wel C4 te staan met 1.9V. In de SPD is het namelijk niet mogelijk een voltage aan te geven.

Daarnaast zie ik ook dat je een vrij oude CPU-Z draait, deze zou ik eerst eens updaten.

[ Voor 45% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-04-2007 13:35 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 13:32:
Ik krijg eerlijk gezegd meer het idee dat de SPD niet goed uitgelezen wordt. Ik bedoel... 66 MHz? 270 MHz? Dat zijn nou niet bepaald typische SPD instellingen.
Wat vind je BIOS zelf ervan, oftewel, welke SPD waardes gebruikt deze?

Overigens, om die C4 setjes op C4 te laten lopen dien je er minstens 1.9V doorheen te gooien. Doe je dat niet, dan lopen ze op C5, en dat staat ook in de SPD zo. In de EPP hoort wel C4 te staan met 1.9V. In de SPD is het namelijk niet mogelijk een voltage aan te geven.

Daarnaast zie ik ook dat je een vrij oude CPU-Z draait, deze zou ik eerst eens updaten.
Je hebt gelijk. Blijkbaar was de oude CPU-Z het probleem voor het uitlezen van de SPD's. Ze gaan nu beide netjes op 4-4-4-12-22-2T staan. En dat is ook de enige waarde die die geeft.

De BIOS zet de modules echter op de waarde 5-5-5-18-23-2T.

Het voltage voor DDR2 stond op 1.9V. Ik heb deze nog eenmaal verhoogd naar 1.925V. Maar hij blijft 5-5-5-18 nemen. Zou ik handmatig de 4-4-4-12 in moeten voeren en nog iets aan voltages of zo moeten veranderen?

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 13:51:
[...]

Je hebt gelijk. Blijkbaar was de oude CPU-Z het probleem voor het uitlezen van de SPD's. Ze gaan nu beide netjes op 4-4-4-12-22-2T staan. En dat is ook de enige waarde die die geeft.

De BIOS zet de modules echter op de waarde 5-5-5-18-23-2T.

Het voltage voor DDR2 stond op 1.9V. Ik heb deze nog eenmaal verhoogd naar 1.925V. Maar hij blijft 5-5-5-18 nemen. Zou ik handmatig de 4-4-4-12 in moeten voeren en nog iets aan voltages of zo moeten veranderen?
Als je moederbord EPP ondersteund zou het automatisch moeten gaan. (Ook het voltage.) Ondersteunt deze dat niet, dan moet je het geheugen handmatig op 1.9V (of hoger) zetten, en de latencies ook handmatig instellen.
Kijk anders even op de website van Corsair welk voltage je moet gebruiken met dit geheugen.
Ik zeg 1.9V omdat mijn Twin2X5400C4 setje 1.9V moet hebben voor 4-4-4-12, maar jouw setje heeft misschien nog meer nodig.

Als jouw setje trouwens nog meer nodig heeft vind ik het wel een beetje gaar. Met 2V of 2.1V kan ik mijn setje ook makkelijk op 800 MHz laten lopen met C4, dus is het verschil tussen die setjes bijna te verwaarlozen. :P

[ Voor 12% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-04-2007 14:03 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De SPD zegt op zich helemaal niets, kijk gewoon naar wat de chips aan kunnen die op je dimmetjes zitten. In de SPD kun je in principe van alles zetten, gezien het geen relatie heeft tot de chips die erop zitten.

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Terw_Dan schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 14:02:
De SPD zegt op zich helemaal niets, kijk gewoon naar wat de chips aan kunnen die op je dimmetjes zitten. In de SPD kun je in principe van alles zetten, gezien het geen relatie heeft tot de chips die erop zitten.
Dat klopt, maar in de SPD horen wel de minimaal werkbare snelheden en latencies te staan. Daarom hebben ze nu ook EPP om wat strakkere timings aan te kunnen bieden icm een hoger voltage. :)
(Maar dan moet je moederbord het wel ondersteunen. En anders is het alsnog handmatig proberen inderdaad.)

[ Voor 9% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-04-2007 14:04 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

--MeAngry-- schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 14:04:
[...]

Dat klopt, maar in de SPD horen wel de minimaal werkbare snelheden en latencies te staan. Daarom hebben ze nu ook EPP om wat strakkere timings aan te kunnen bieden icm een hoger voltage. :)
(Maar dan moet je moederbord het wel ondersteunen. En anders is het alsnog handmatig proberen inderdaad.)
Maar dan nog, waarom trek je je iets aan van die SPD als je het gewoon zelf in kunt stellen?

Verwijderd

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 14:00:
[...]

Als je moederbord EPP ondersteund zou het automatisch moeten gaan. (Ook het voltage.) Ondersteunt deze dat niet, dan moet je het geheugen handmatig op 1.9V (of hoger) zetten, en de latencies ook handmatig instellen.
Kijk anders even op de website van Corsair welk voltage je moet gebruiken met dit geheugen.
Ik zeg 1.9V omdat mijn Twin2X5400C4 setje 1.9V moet hebben voor 4-4-4-12, maar jouw setje heeft misschien nog meer nodig.

Als jouw setje trouwens nog meer nodig heeft vind ik het wel een beetje gaar. Met 2V of 2.1V kan ik mijn setje ook makkelijk op 800 MHz laten lopen met C4, dus is het verschil tussen die setjes bijna te verwaarlozen. :P
Ahh, blijkbaar heet EPP anders onder nVIDIA chipsets, namelijk SLI-Ready memory. :/
Ik heb dit dus maar aangezet, en toen zette hij alles gelijk goed. :)
Het draait nu op 4-4-4-12-22-2T op 2.1V.

Ik ben ooit nog wel van plan alles over te klokken en zo, maar nu werkt het voor wat ik er mee doe allemaal nog wel snel genoeg. :P

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1