afwegig keuze hardware mailserver & file/printserver

Pagina: 1
Acties:

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik kom er even niet meer uit en wil graag advies/tips/meningen over het volgende:
Ik wil 2 nieuwe servertjes maken. Redelijk low budget met bestaande middelen.
Een mailserver, gaat Mdaemon op draaien en een file/print server.
De mailserver gaat aardig belast worden, stuk of 30 users die vooral IMAPpen, dus vaak een permanente verbinding met de mailserver hebben. Ook daar wil ik graag de webmail, Wordclient, op draaien. Verder staat er op die mailserver antispam en antivirus te draaien.
Dus veel schijf activiteit, vele mails en redelijk intensief door alle add-ons.

De file/print server moet 20 clients bedienen, wordt Windows2000 waarschijnlijk.

Ik heb de keuze uit 2 systemen:
Een P4 2,8 Ghz HT, 1,5Gb intern geheugen, Intel moederbord met onboard SATA, die ik middels Win2000 in een RAID1 config kan laten draaien, puur voor data bescherming.

Een P4 2,4Ghz Celeron, met 1,5Gb intern geen SATA, maar hier is een Promise Fastrak S150 SX4-M (64mb cache) voor om ook hier weer voor bescherming middels RAID-1 te zorgen.

Wat zet ik nou op welke pc?
Mailserver op de P4 2,8 met de onboard SATA en de Win200 software RAID-1 oplossing en de fileserver op de 2,4 celeron met de Promise kaart?
Of andersom?
Ik heb het idee dat de Promise kaart sneller werkt dan de Win2000 RAID oplossing en daarom wellicht de mailserver moet bedienen, of zal dat elkaar niet veel ontlopen?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Mailserver zou ik zoieso de 2.8ghz p4 geven, omdat je voor spamfiltering en antivirus veel meer processorload nodig hebt dan voor een fileserver.

Een fileserver kan af met bijna geen processorload. Het is zelfs nog te overwegen vanwezig stroombesparing de celeron naar beneden te clocken.

Ik zou wel de promise in de fileserver zetten, op een fileserver heb je meer een snelle file access dan op een mailserver.
Een mailserver heeft misschien wel veel connecties en veel opslag nodig, maar relatief weining access (mailtjes van 10-15kb overwegend)

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
SA007 schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 20:37:
Mailserver zou ik zoieso de 2.8ghz p4 geven, omdat je voor spamfiltering en antivirus veel meer processorload nodig hebt dan voor een fileserver.

Een fileserver kan af met bijna geen processorload. Het is zelfs nog te overwegen vanwezig stroombesparing de celeron naar beneden te clocken.

Ik zou wel de promise in de fileserver zetten, op een fileserver heb je meer een snelle file access dan op een mailserver.
Een mailserver heeft misschien wel veel connecties en veel opslag nodig, maar relatief weining access (mailtjes van 10-15kb overwegend)
Ok helder, thx, was/is eigenlijk ook mijn overweging.
Enige wellicht, de mailtjes zijn idd kleine maar het zijn er wel heeeel veel (honderden/duizenden per dag), dus er is wel veel schijfactiviteit.........

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Stel je kijk voor een max van 1000 mails in 1 uur (drukste punt van de dag ofzo), dat is dan 3600/1000 = 3.6 seconde per mail, als de gemiddelde email 1MiB is (best wel veel) dan hoef je nog maar een schijfsnelheid van 0.3MiB per seconde te hebben, een single disk tegenwoordig trekt met gemak 100MiB per seconde, laat staan als je dingen in raid gaat gooien.

Ik denk dat je met zulke mailvolumes eerder processorcapaciteitproblemen krijgt vanwege je spam/virus scanning dan met opslagsnelheid hoor ;)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:42
Ik weet niet inhoeverre de eisen van IMAP verschillen tov POPgebruik, maar volgens mij overrate je de eisen van je mailserver nogal.

Ik draai zelf al jaren met MDaemon, en nog nooit performance-related issues gezien. Nu is mijn bak wel prive-gebruik van mezelf, kennissen en vrienden enz, en wordt IMAP niet gebruikt.

Er draaien zo'n 20 domeinen op, 53 mailboxen momenteel.
Ook Antivirus draait erop, webmail (Worldclient), antispam.
Meeste spam wordt op basis van dns blacklist gefilterd, gemiddeld 400-900 per dag.
Er wordt gemiddeld 150-200 mails per dag in totaal verwerkt.
CPU load heb ik nog nooit hoog gezien, en de enkele keer dat er een grote bijlage bij zit, lekker belangrijk. Alleen worldclient draait wat langzaam als je SSL-encryptie gebruikt. (Non-SSL gaat ie prima)

Daarnaast doet die doos ook nog eens webserveren, incl een aantal SQL databeesten. Allemaal geen zwaar spul, maar toch.

Last but not least: dat ding is slechts een P3 1Ghz, 512Mb, intel 815 chipsetje. Alleen wel 10k SCSI disks, al zijn die ook al ouder en inmiddels niet veel sneller meer dan een high-end 7200rpm schijf van vandaag de dag.

Grootse issue ZOU mogelijk je disk-IO worden, al verwacht ik dat niet. Transfer/CPU lijkt me minder belangrijk dan goede zoektijden.

Je hebt het over honderden-duizenden mails per dag.. Daar heb ik een paar vragen bij.
a. Laten we zeggen 1000 mails per dag. Dan zou elke medewerker GEMIDDELD dus 30 mails PER DAG krijgen?
b. Is dit allemaal daadwerkelijk mail of is een goede fijntuning van de spamfilters al voldoende om het te halveren?
c. Praten we hier over plain tekst of dikke bijlages?

maar dan nog, 1000 mails, ff voor het gemak alleen tijdens kantooruren, dan zou dan 125mails per uur zijn, per 30sec dus 1 mail. 30sec lijkt me meer dan zat om een mail af te handelen, dat heeft mijn P3 nog nieteens nodig voor 10Mb attachements.....
SA007 schreef op zondag 15 april 2007 @ 16:37:
Stel je kijk voor een max van 1000 mails in 1 uur (drukste punt van de dag ofzo),
Dat zou per medewerker dus 35mails per uur zijn? (=280mails per dag).
Dan kun je die hele fileserver/printserver wel weghalen, komen ze toch niet aan toe >:)

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 16-04-2007 01:34 ]