Toon posts:

Mijn Sata 2 super langzaam

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok.. ik heb dus een nieuwe Barracuda ESS schijf gekocht van 500 GB. Er wordt reclame gemaakt dat die dingen bijna net zo snel zijn als de Raptors.
Dus ik denk, ok, de 400 GB Hitachi sata er uit, en de 500 GB Seagate er in.

Met Norton alles gekloond.
Meteen een tip: doe het met diskcopy, en niet met partitiecopy. Dat gaat 8 keer zo snel.. anders ben je gewoon een hele dag kwijt!
Met Diskcopy haal je wel 2000 MB per minuut, wat dus wel heel acceptabel is. Later met Partition Commander ingedeeld zoals ik het wilde hebben. Alleen moest ik nog een hoop data overpompen van een andere drive.
Alleen, wat gaat DAT langzaam! Als ik van de Hitachi naar mijn 250 GB IDE Maxtor kopieer, dan duurt het ca. 1 minuut voordat ik een DVD film heb overgepompt. Maar doe ik dat naar de ene sata naar de nieuwe sata, dan duurt dat gewoon minstens een kwartier!

Ok.. ik kan begrijpen dat het iets langer kan duren, omdat het van de ene sata naar de andere gaat.. maar dit is toch echt niet best?

De harde schijf moet toch wel goed zijn.. ik heb een andere gepakt van 500 GB (is wel makkelijk, ik verkoop ze zelf ;-)), - hetzelfde probleem.

Ligt het misschien aan de sata drivers van mijn moederbord? a7s8x-mx.
Als ik de schijf aansluit, pakt windows (XP) altijd de standaard drivertjes.. en moet ik een paar keer op OK en Continu anyway drukken.
Mijn zoektocht naar SATA drivers levert niets op.. ik vind dan alleen IDE en RAID drivers.

Hier wat cijfers over de snelheden die ik haal:
IDE Maxtor (c drive)
Sequential read: 19,2 MB per seconde
Sequential write: 16,6 MB per seconde
Random seek + RW 3,4 MB per seconde

Hitachi Sata 400 GB:
Sequential read: 52,4 MB per seconde
Sequential write: 24,8 MB per seconde
Random seek + RW 6,6 MB per seconde

Seagate ESS 500 GB:
Sequential read: 3,1 MB per seconde
Sequential write: 4,1 MB per seconde
Random seek + RW 2,5 MB per seconde

Om te huilen? toch?
Moet ik wel zeggen dat ik geen gebruik maakt van sata 2, maar gewoon de sta connectoortjes van het moederbord...

Ook geprobeerd om IDE helemaal er uit te halen.. maar dan krijg ik de PC niet opgestart.

Als de harddisks aan het werk zijn, worden ze wel zo heet dat ik ze niet meer kan vastpakken.
Maar dat probleem heb ik altijd, met elke harde schijf, met elk merk, met elke interface, zelfs met een andere computer. Dus dat zal wel aan mij liggen. (of aan het huis).

Iemand nog een leuke inval?
Degeen met de briljante oplossing krijgt eenmalig 25% korting op een harde schijf.. ;-) (diverse types in voorraad).

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:40
Heb je de HD op SATA 1 modus gezet? Ik denk dat je controller die SATA2 schijf niet echt leuk vindt, want zo te zien draait die HD op PIO-modus

[ Voor 18% gewijzigd door mad-dog op 14-04-2007 12:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat denk ik eigenlijk ook.
Als ik hem aansluit, dan installeert hij gewoon de seriele drivers.

Overigens heb ik een (goedkopere) oemversie, dus zonder jumper. Dus hij zal standaard op sata 2 staan, dus kan hem niet omzetten naar sata 1.
(de normale Seagate ESS schijven staan met jumper op sata 1).

Maar dat zou dus de reden kunnen zijn, dat mijn controller geen vriendjes wil worden met SATA 2.
Hoe kom ik er achter?

Ik zou een goede sata 2 controller kunnen kopen. Maar ik hou van een leeg moederbord.. dus als dit zo is, dan koop ik gewoon een heel nieuw moederbord.

Maar dan wil ik wel zeker weten dat dit de oplossing is.. ;-)

• wealthy_beggar
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-06-2021

wealthy_beggar

NID'er in opleiding

Testen in een computer waar wel sata 2 opzit, en toch eens met een jumper op sata 1 zetten om te kijken of dit überhaupt het probleem is.

| Mijn Game PC | Mijn Laptop | Leukste mohaa clan |

Verwijderd

Topicstarter
Maar is er dan geen upgrade te krijgen voor mijn oude lieve moederbord?

• mad-dog
Dan zet je er toch gewoon even een jumper op? Kleine moeite lijkt me

Verwijderd

Topicstarter
wealthy_beggar schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 12:51:
Testen in een computer waar wel sata 2 opzit, en toch eens met een jumper op sata 1 zetten om te kijken of dit überhaupt het probleem is.
hmmmm.....
ja.. zou ik kunnen doen, ja.
Heb ik niet bij de hand, dus zou ik dan even moeten bouwen.
Of is er een vrijwilliger ergens hier in Rotterdam waar ik langs kan komen? ;-)
Of anders even kijken of de HP bak van mijn ouders uitgerust is met een sata 2.. dat zou ik ook nog even kunnen doen...

Jumper omzetten kan ik niet.. zoals ik al zei, ik heb hier de jumperloze oemversie!
mad-dog schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 12:53:
Dan zet je er toch gewoon even een jumper op? Kleine moeite lijkt me
hm..

ok..

misschien heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt...

er is geen PLEK om ergens een jumper te kunnen plaatsen.. ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 14-04-2007 21:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Modbreak:Gebruik de edit knop wanneer binnen 24 uur geen reactie is gegeven!

[ Voor 81% gewijzigd door BalusC op 14-04-2007 21:50 ]

• mad-dog
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 12:55:
[...]

hm..

ok..

misschien heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt...

er is geen PLEK om ergens een jumper te kunnen plaatsen.. ;-)
Dan zou ik toch maar uitkijken naar een SATA2 controller. Een nieuw mobo lijkt me ook niet zo verstandig, aangezien die toch allemaal voorzien zijn van een SATA1 controller.
Een goedkoop kaartje met een SiL3112 controller is al voldoende, weliswaar een SATA1 controller, maar kan prima overweg met SATA2 HD's (zelf prima ervaring mee)

Testen in een andere PC is ook een optie. 865P/PE Chipsets van Intel werken ook prima met SATA2 schijven

[ Voor 8% gewijzigd door mad-dog op 14-04-2007 13:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat ik een SATA 2 controllertje op voorraad heb, maar om te testen zou ik misschien eventueel even een SATA-1 controller er op kunnen zetten.

Daarmee zou hij toch dan al minimaal op de snelheid van mijn Hitachi moeten lopen.. en dan weet ik genoeg...

Maar ik denk dat ik hoedanook maar gewoon een nieuw moederbord ga nemen.
Al heb ik daar slechte ervaringen mee. (harddisks die niet meer te lezen zijn met een ander merk chipset :-() Maar dat is denk ik wel te voorkomen door vantevoren alle harddisk drivers er uit te slopen.

Anyway..
ik ben er wel redelijk vban overtuigd geraakt dat het nu in de PIO mode draait, oftewel, binnen enkele minuten al op het juiste spoor gezet dankzij geweldige medewerking!! _/-\o_

Ik zal dit forum eens wat vaker bezoeken.. ;-)
mad-dog schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 12:58:
[...]

Dan zou ik toch maar uitkijken naar een SATA2 controller. Een nieuw mobo lijkt me ook niet zo verstandig, aangezien die toch allemaal voorzien zijn van een SATA1 controller.
Een goedkoop kaartje met een SiL3112 controller is al voldoende, weliswaar een SATA1 controller, maar kan prima overweg met SATA2 HD's (zelf prima ervaring mee)

Testen in een andere PC is ook een optie. 865P/PE Chipsets van Intel werken ook prima met SATA2 schijven
hm..
maar DIE kaartje heb ik nu juist op voorraad!
Ok.. vooruit dan.. dan zet ik die er maar in.. erg groot zijn die kaartjes toch ook niet ;-)

Maar.. er zijn geen moederborden met sata 2 on-board?
Wat een sterk verhaal? Lopen ze zo erg achter? Ik dacht juist dat alles zo hard ging dat ik voortdurent hopeloos achter liep ;-)

[ Voor 36% gewijzigd door BalusC op 14-04-2007 21:50 ]

Verwijderd

Topicstarter

[ Voor 91% gewijzigd door BalusC op 14-04-2007 21:50 ]

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:27

Nutral

gamer/hardware freak

volgens mij hebben de P965, P975, nforce 6xx en andere nieuwere chipsets wel sata2

• mad-dog
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 13:02:
[...]

hm..
maar DIE kaartje heb ik nu juist op voorraad!
Ok.. vooruit dan.. dan zet ik die er maar in.. erg groot zijn die kaartjes toch ook niet ;-)

Maar.. er zijn geen moederborden met sata 2 on-board?
Wat een sterk verhaal? Lopen ze zo erg achter? Ik dacht juist dat alles zo hard ging dat ik voortdurent hopeloos achter liep ;-)
Lijkt me duidelijk dat ik Socket-A moederborden bedoel ;)

Verwijderd

Topicstarter
yasinhm schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 13:08:
volgens mij hebben de P965, P975, nforce 6xx en andere nieuwere chipsets wel sata2
ja, lijkt me ook?

Maar misschien bedoeld hij moederborden voor de AMD socket A processors.

maar dat is geen probleem.. ik heb genoeg processors op voorraad.. Ook van Intel en nog een stapel Opterons.

Ook diverse moederborden op voorraad. Zoals P5P800-MX en P5RD1-V-EAYZ. Maar ik zie niets over Sata 2 staan. Ik probeer nu de specs op internet te vinden, of ik daar iets kan vinden.

Want het zou toch leuk zijn, als ik TOCH iets moet vervangen, dat ik dan meteen de hoogste snelheid haal! :9~
Alhoewel ik niet denk dat het een geweldig verschil is, tussen sata 1 en 2. vanwege de bottlenecks...
mad-dog schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 13:11:
[...]

Lijkt me duidelijk dat ik Socket-A moederborden bedoel ;)
Jij typt sneller als ik ;-)
yasinhm schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 13:08:
maar de 865gv en Radeon Xpress dus niet, begrijp ik?

twijfel, twijfel...
zou sata 1 genoeg zijn? Ik wil niet elk jaar van mobo gaan veranderen..
maar DAT ik ga veranderen is duidelijk.. maar als de moederborden die ik in voorraad heb toch ook geen sata 2 hebben, dan kan ik net zo goed voorlopig maar die sata kaartje van zolder gaan halen....

[ Voor 32% gewijzigd door BalusC op 14-04-2007 21:49 . Reden: Gebruik de edit knop wanneer binnen 24 uur geen reactie is gegeven! ]

Verwijderd

Topicstarter

[ Voor 82% gewijzigd door BalusC op 14-04-2007 21:49 ]

Verwijderd

Topicstarter

[ Voor 87% gewijzigd door BalusC op 14-04-2007 21:49 ]

• mad-dog
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 13:25:
[...]

maar de 865gv en Radeon Xpress dus niet, begrijp ik?

twijfel, twijfel...
zou sata 1 genoeg zijn? Ik wil niet elk jaar van mobo gaan veranderen..
maar DAT ik ga veranderen is duidelijk.. maar als de moederborden die ik in voorraad heb toch ook geen sata 2 hebben, dan kan ik net zo goed voorlopig maar die sata kaartje van zolder gaan halen....
Ik zou geen moeite doen om een nieuw mobo in te bouwen. Kaartjes zijn de meest makkelijk optie

Verwijderd

SATA/150 of SATA/300 maakt niets uit qua performance, wat wel uit maakt is of je controller via PCI loopt of niet. Dus in die zin altijd een 'los kaartje' met PCI-aansluiting vermijden. Gewoon onboard connectors gebruiken voor maximale performance.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een Sil3112 geinstalleerd.
Maar niet veel verbetering dus.
Ongeveer even snel als wanneer ik de onboard connectoren gebruik...

Zou het mogelijk zijn dat de Sataschijf nog steeds in Pio mode draait, ook al zit hij nu op de satacontroller?
Hoe kan ik dat zien?

als ik de properties bekijk van de controller, zie ik de schijf daar wel vermeld staan.
Daar zie ik staan: write cache: disabled? zou dat het zijn?
(kan het niet enablen).

En current transfermode is Ultra DMA mode 6. Is dat goed?
En ATA versie: ATA/Atapi-7

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

optimize for quick removal/snelle verwijdering naar hoge prestataties veranderen? Dan word die cache als het goed is ook weer ingeschakeld.

Eventueel de s-ata kabel vervangen ;)

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 01:53:
als ik de properties bekijk van de controller, zie ik de schijf daar wel vermeld staan.
Daar zie ik staan: write cache: disabled? zou dat het zijn?
(kan het niet enablen).
Ik denk dat daar (een deel van) het probleem zit. Probeer anders SeaTools eens, misschien dat je daarmee je write cache kan enablen. :)
En current transfermode is Ultra DMA mode 6. Is dat goed?
En ATA versie: ATA/Atapi-7
Allebei goed. Check even of je Host Link Speed en Device Link Speed wel op "Generation 1 (1.5 Gb/s)" of "Generation 2 (3.0 Gb/s)" staat. Een van die twee is goed, iets anders niet. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 12:37:
Als de harddisks aan het werk zijn, worden ze wel zo heet dat ik ze niet meer kan vastpakken.
Of, je bent gewoon een mietje, of je moet hier serieus naar kijken ;)
Zonder gein, los van het performance issue moet je toch je schijven op een redelijk temperatuur zien te krijgen. Onder de 40 graden zit je goed. Om dit te controleren kun je kijken naar een progje als speedfan, of stellar smart. Die laatste heeft vooral best grappige features.

Ontopic:
Heb je Seatools al gedraaid?

Verwijderd

Topicstarter
Diverse kabels geprobeerd, dus ligt daar niet aan.
Ja, staat beide op 1.5 Mbit.

Ik heb Seatools gedraait. maar ik krijg OF passed, OF test not available, OF het is een advanced test wat de data kan vernietigen. Dus waar moet ik op letten?
Misschien werkt die test niet goed, omdat het een OEM versie van de drive betreft, gemaakt voor HP.

Steller gedownload. als de harddisk niets doet, is hij al 45 graden. Trouwens.. ook nadat ik er een DVD er op gezet heb, nog steeds 45 graden. Ik heb nog geen temperatuurmeting gedaan na een zwaardere opdracht.
Maar 45 graden vind ik zeker wel acceptable. Sterker nog, Seagate zelf zegt tot 55 graden is goed.

Ik weet wel dat het een sport is onder tweakers om de temperatuur van processors en harddisks zo laag mogelijk te krijgen, maar alleen omdat het MOGELIJK is om hem onder 40 te krijgen wil nog niet zeggen dat het MOET.. ;-)
En volgens de laatste testen (van Google) lijkt de levensduur niet te verkorten door hogere temperaturen.

Kan trouwens ook zijn dat de drivestemperatuur zo hoog zijn omdat ze buiten de kast bevinden.
Ik bouw alles pas in wanneer alles goed is ;-)

Maar ik moet zeggen.. ik heb heel mijn leven al hoge temperaturen gehad met de harddisks, met welk merk en model dan ook, met welke PC dan ook... Ook wanneer ze NIET draaien!
Dus hoe jullie ze onder de 40 graden krijgen is mij een raadsel!

Maar goed.. ik zit nu nog met het probleem...
eerlijk gezegd.. had ik niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn? Krijg steeds meer zin om het moederbord te vervangen! Maja.. het kan ook aan Windows liggen, natuurlijk.
In ieder geval niet aan deze serie drives, een vriend van me heeft exact dezelfde, die haalt 160 MB per seconde in burst mode... (sata 2 controller).

Na googlen meer mensen gevonden met hetzelfde probleem. Of die het uiteindelijk hebben opgelost weet ik niet. Het lijkt mij wel beleefd om in ieder geval feedback te geven wanneer het opgelost is. En dat ben ik zeker ook wel van plan ;-)

Wat wel opvalt: Waar ik bij mijn IDE Maxtor de cache kan inschakelen in de device manager, kan ik dat bij de Sata Seagate niet doen, omdat heel die functie ontbreekt? Heel ander menu, omdat deze schijf herkend wordt als een SCSI.

Wat Cio zegt, kan ik ook niet doen. Die opties zijn gedisabled!

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2007 23:35 ]

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
man, met 45 graden kun je de hd toch makkelijk vasthouden :P lijkt me dat zo ongeveer bij plus 70 graden celsius het heet begint te voelen ;)

Verwijderd

struul schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 23:40:
man, met 45 graden kun je de hd toch makkelijk vasthouden :P lijkt me dat zo ongeveer bij plus 70 graden celsius het heet begint te voelen ;)
Je haalt me de woorden uit de mond. Ik dacht dat het om kokend hete metalen ging ;)
Goed, je schijf is dus toch niet echt heet, wat een mooi gegeven is.
Overigens, voor hitte en HDD issues: http://www.hgst.com/hdd/technolo/drivetemp/drivetemp.htm
Heeft dus niet veel met tweaken te maken, maar met name met betrouwbaarheid en performance. Maar goed, is dus op jouw situatie niet echt van toepassing.

Uhm, had je die schijf nu al in een ander systeem gehangen?
Ik weet niet echt waardoor het komt dat je "writecache" niet kunt inschakelen. Zeker is wel -wat mij betreft- dat hier je probleem zit. Ik zou je schijf dus echt even ergens anders inpluggen en wat testjes doen. Ik probeerde trouwens wat te vinden aangaande je probleem, maar wat me nu en eerder ook al opviel: geen specs van je systeem. Vrij cruciaal bij het vinden van problemen die bijvoorbeeld bekend zijn bij fabrikanten of andere computergebruikers.

Verwijderd

Topicstarter
struul schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 23:40:
Ja.. met 45 graden kan ik het makkelijk vasthouden.

Als je goed leest, zie je dat ik het erover had dat de drive na flinke activiteiten te heet werd om vast te pakken!

Ik heb dat nog niet kunnen reproduceren met een harddisk temperatuurmeter in het geheugen geladen. Het was na een backup met ghost, en ik geloof dat het bv was na het formateren. Maar omdat er al veel data op staat wil ik dat niet gaan herhalen nu ;-) En met Ghost KAN ik het niet herhalen want dat doe ik met een opstartCD, en dan loopt de temperatuurmeting niet mee.

Maar ik heb er nog 1, zelfde harddisk, die is nog leeg. Ik zal dat eens opnieuw gaan formateren, gewoon om te kijken in hoeverre ik een mietje ben, of niet.. 8)

Als het inderdaad zo is dat het pas bij 70 graden erg warm aan begint te voelen.. dan lijkt me dat inderdaad niet al te best, nee....

Hoewel.. voor het grootste gedeelte bestaat de harddisk toch uit metalen onderdelen? Waarom zou 70 graden dan een probleem moeten zijn?
Ja, misschien slecht voor de data, vanwege de uitzettingscoëfficient, maar toch niet de harddisk zelf?

Maar ok, ook niet de bedoeling dat de data verloren gaat, natuurlijk. Die is per definitie meer waard als de hardware zelf. Anders zou je dat ding niet kopen! ;-)

Zodra ik de gelegenheid heb, zal ik de harddisk op de PC van mijn ouders hangen. HP pc, er is maar 1 plek voor een harddisk, maar ik geloof me te herinneren dat er wel 2 sata poorten in zaten.
Ik post de resultaat nog dan.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2007 11:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, update:

Het wordt er niet echt duidelijker op, alles spreekt elkaar tegen.

Ik heb wat benchmarks gedaan met HD tach. De temperatuur van de HD blijft hier wel supergoed bij. 27 graden! Niets aan de hand dus. Nu een film aan het kopieren van 1 drive naar de ander.. en alweer dik over de 30. Maar nog steeds niets aan de hand.
Maar nog steeds superlangzaam!

Wat zegt HD tach:
Maxtor ide 250 gb
120,4 MB/s burst
16.7 ms random access
average read: 50,1 MB/s

sata 2 seagate
114,2 MB/s burst
13 ms random access
average read: 65,8 MB/s

Oftewel.. lijkt me vrij normale cijfers?
Waarom dan zo langzaam met data kopieren van de ene naar de andere harddisk?

Het voorstel om het aan een andere PC te hangen heb ik ook uitgevoerd.
Eerst de theorie:

400 gb hitachi sata
125.0 MB/s
12.6 access
average read: 48,1 MB/s

500 gb Seagate sata
134.4 MB/s
12.8 ms access
average read: 65.8 MB/s

Iets sneller dus, en in de praktijk is het verschil nog duidelijker te zien, een film van ruim 4 GB doet hij op de PC van mijn ouders iets minder als een kwartier over, in tegenstelling tot mijn eigen pc, wat kan oplopen tot wel 20 minuten!

Kan ik net zo goed alles gaan branden op dvdees, want rippen gaat sneller!

Enige wat ik nog zou willen proberen is een echte sata 2 controller.
Maar in de tussentijd zou ik nog wel wat idee-en kunnen gebruiken :(

Verwijderd

In PC1 haalde je average 65,8MB/s en nu haal je average... 65,8MB/s; idd een verbetering. :+

Nee misschien heb je toch iets niet goed gedaan. Dat kopieren, hoe snel gaat dat dan? Hoeveel MB in hoeveel seconden/minuten?

Verwijderd

Topicstarter
een film van 4 GB in 20 minuten, ofzo... dat is ca. 200 MB per minuut, oftewel ca. 3,3 MB per seconde.

Dus het is ongeveer hetzelfde gebleven. WAT die testprogramma ook zegt!

Wat dus meteen vragen oproept over de manier van testen wb het meten van de snelheden.

Ik heb deze test nu gedaan met HD tach, omdat op de PC van mijn ouders geen enkele HD meter was, dus heb ik er maar 1 gedownload, en ik wist niet meer welke ik op mijn eigen PC gebruikte.
Terug bij mijn eigen PC heb ik dus maar dezelfde programma gedownload, om beter te kunnen vergelijken.

De conclusies die ik nu zelf durf te maken:
1. fysiek is er niets mis met de schijf en/of kabel. Bewezen dat hij de snelheden WEL kan maken. OOK op mijn eigen PC (met Norton Ghost b.v.)
2. OOK met een Sata 1 controller kan hij tot acceptabele cijfers komen.
3. De HD test programma's gebruiken blijkbaar verschillende methodes. Ik denk dat de 1 de harde schijf direct aanspreekt, en de ander (de langzame) het via de Windows instructies doet.

Ik durf het nog niet te concluderen.. maar als ik bovenstaande met elkaar combineer, dan lijkt Windows het probleem.

Maar is het een bug, verkeerde instelling of wat is het? En hoe los ik dat op?

Deze snelheid is voor mij onacceptabel, ieg.

Verwijderd

Hoewel.. voor het grootste gedeelte bestaat de harddisk toch uit metalen onderdelen? Waarom zou 70 graden dan een probleem moeten zijn?
Dat heeft volgens mij te maken met de luchtdichtheid in de case, dit houdt namelijk nauw verband met hoe hoog je HDD de lees/schrijfkop moet "laten hangen". Correct me if I'm wrong maar daar zit met name de limitatie van je temperatuur in verscholen volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
Op DIT moment een andere schjijf aan het formateren. (Hitachi sata 400 GB)

en even gluren.. 53 graden! oeioei. en hij is pas op de helft! (en duurt nog wel even, zon grote schijf). En bij 55 graden sluit hij af, is hij afgesteld.

Maar..
Ik kan hem dus niet meer (lang) vasthouden, voor ik au roept...
en dat doen jullie pas bij de 70 graden, begrijp ik.

Dus ok, ga je gang...
roep me maar officieel uit tot een mietje.. ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2007 15:21 ]

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
even snel als een raptor laat me niet lachen een raptor koop je vanwege de accestime
daarvoor heb ik hem tenminste wel gekocht want dat merk je wel (naja ikke iig wel)
de accestime is 4.2ms tegenover een 12ms voor 7200rpm hd's. Doorvoer wanneer haal je nou je max ?
niet door gewoon onder windows te werken iig

And this !! Is to go even further beyond!!!

Verwijderd

Topicstarter
4.2 ms is inderdaad niet te verslaan.. ;-)

Maar access time vind ik niet zo intressant.. voor het kopieren van grote bestanden.
Ik ben nu al 3 dagen bezig om een paar filmpjes over te zetten!!!! :(

Ik hoef niet mijn max te halen, maar 3 MB per seconde is wel ERG laag, vind je niet?

En niemand heeft een idee hoe het komt....

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 01:56:
[...]
Ik weet niet echt waardoor het komt dat je "writecache" niet kunt inschakelen. Zeker is wel -wat mij betreft- dat hier je probleem zit.
Ik kan bij mijn SATA schijven hier ook niets wijzigen / aanzetten. Maar ik heb geen snelheidsproblemen, kan ik je garanderen! >:)
Dus ik bang dat dit ook niets met het probleem te maken heeft...

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Verwijderd

Metaal zet uit, dat is ook de reden dat IBM's 75GXP serie met bosjes sneuvelden bij enige warmte. Te gevoelig voor uitzetting. Heb ik begrepen althans.

Verwijderd

je controller staat op de PCI bus, welke max 120 MB/sec aan kan.

2 harde schijven, is dus 120/2 = 60 MB over.
Overheat eraf, geluidkaart, en andere zaken -> 40 MB per schijf.

Effectief kopieer je dus met 40 mb.

Of er staat iets niet goed in je bios....maar als ik hier kijk :

RAID 10, intel maxtix storage driver geinstalleerd (en ook de Intel Inf eerst.)
Systeem ook dmv flop geactiveerd (eerst NON-raid op RAID controller (lees sataII)

150 MB/Seconde.

Dvd kopieeren 3 minuten (5 gb)
Dus het kan wel.

Suc6

Verwijderd

is je schijf niet gewoon hopeloos gefragmenteerd?

je zie dat je de oude data met discopy hebt overgezet i.p.v. partitiecopy waaruit ik opmaak dat je de files bestand voor bestand i.p.v sector voor sector hebt overgezet.

anyway, een gefragmenteerde schijf kan inderdaad dalen tot een snelheid van 3,5MB/s omdat je schijf de hele tijd bezig is met het zoeken naar vrije plekken om de bytes neer te zetten. dan hoeft met de schijf zelf niks mis te zijn maar ligt het dus in het bestandsysteem. zorgen dat je schijf zo veel mogelijk vrije ruimte heeft en dan defragmenteeren dus. dit moet je mogelijk een paar keer herhalen omdat de effienctie en dus ook de hoeveelheid van je schijf die kan worden gedefragmenteerd bepaalt wordt door de vrije en niet gefragmenteerde stukken. dus als minder gefragmenteerd is kun je meer defragmenteeren.

verders kun je in "device manager" a.k.a "apperaat beheer" de transfer modus van je schijffen zien en ook ofdat DMA is ingeschakkeld. zoniet schakel DMA dan in en zorg dat je schijf niet in PIO modus draait.

verder ken ik zo geen Socket-A moederborden die Sata2 ondersteunnen en Sata2 krijg je niet met een update. hiervoor is andere hardware nodig en omdat toen Sata2 op de markt kwam Socket-A al richting het museum was vertrokken verwacht ook niet dat ze bestaan.

ook is het een groot misverstand dat onboard controllers niet op de pci-bus zouden zijn aangesloten. wie dat ooit heeft verzonnen weet niet wat PCI is. PCI is een bus systeem waar meerdere devices op worden aangesloten en reikt dus verder dan alleen die witte slots. IDE is in vrijwel alle gevallen aangesloten via PCI en ook is vaak USB, Geluid, Netwerk, etc, aangesloten via PCI en gebruikt dus de bandwijdte van de PCI bus die 133MB/s is.

er zijn nu echter wel moederborden die ook onboard aansluiten op de PCI-Express hub maar vooral onboard sound en IDE zullen nog wel een tijdje op PCI blijven aangesloten. dus zo'n PCI Sata2 kaartje zal eigenlijk op de zelfde bus zitten als de onboard Sata1 controller.

kortom, begin maar eens met defragmenteeren of maak gewoon een lege nieuwe partitie aan kijk of de snelheid dan wel richting de 40 a 50MB/s ligt. kijk of de schijf goed wordt herkend en of DMA aanstaat. daarnaast is die 50MB/s alleen haalbaar onder optimale omstandigheden en vooral fragmentatie van het bestandsysteem is een ware aanslag op je overdrachtsnelheid.

@DaWizzkid
anders lees je even de topic-start door daar staat dat hij een a7s8x-mx moederbord heeft wat een socket-A moederbord met 8xAGP en een SiS chipset heeft. deze werden verkocht in 2002 toen bestond Sata1 nog maar net en Sata2 was nog niet eens bedacht. ook Intel storage matrix stond nog slechts op de tekentafel.

daarnaast heft PCI een snelheid van 133MB/s. 120 is een rare maat die je niet snel zult tegen komen in de computer wereld. transfersnelheid = frequentie * bits /8 = bytes per seconde. dus PCI is 33,33Mhz * 32-bits /8 = 133,32Mb/s. 120Mb/s zou betekken dat dus PCI bus op 30Mhz zou lopen. ook is zoals ik hierboven uitleg 60MB/s alleen onder zeer optimale situaties haalbaar door alleen de laatse generatie schijf die pendiculaire technieken gebruiken. gewone schijfen zitten eerder op 45MB/s optimaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2007 05:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ligt niet aan de defragmentatie. Want ik heb het zelfs geprobeerd op een volledig nieuwe schijf!

(heb nu al 3 uit de verpakking gehaald).

Jumperblock gevonden, jumper er op gezet, helpt ook niet.

Compleet nieuwe XP installatie uitgevoerd! Helpt ook niet.

Het lezen van sata naar IDE gaat trouwens wel snel, dan haal ik wel de 60 MB per seconde.

Het is het schrijven naar de Seagate sata wat zo traag is. 15 minuten voor een bestand van 4,5 GB is geen uitzondering. OOK op een verder lege schijf!
Uit mijn hoofd is dat dus ca. 5 MB per seconde. Dus met 30 a 40 zou ik echt al heel blij zijn!

Ik heb gekeken.. de IDE staat op IDE controler: ultra DMA mode 2.
Maar maar vind ik dat voor de sata schijven? Onder de controller vind ik alleen dit:
sis raid 180/181 controller
kanaal 1 en 2. (momenteel 2 x 500 GB aangesloten).

p.s. ook al op een ander moederbord geprobeerd, (HP) trouwens, geen verbetering.

Ik wil proberen om een Opteron te installeren. heb hier een moederbord, en in het boekje staat dat het ook sata tot 300 MB/s ondersteund.
Moet alleen nog even ECC/reg geheugen ergens scoren dan.

Kon trouwens nergens een PCI sata 2 controller vinden. Alleen voor de PCI-e.
Maar eigenlijk best logisch, als PCI niet verder gaat als 133 mb/s. Dus dat zou dan ook geen zin hebben ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2007 13:02 ]

Verwijderd

Ja sjorry nog....was een beetje erg vroeg...maar goed.

Het lijkt wel of er misschien iets zit in die drives..

Nieuwe firmware voor die maxtor? Heb je maxtor support al gemailed?
Zelf had ik diamond max 11, en die deden dus ook zo ontzettend vreemd/traag/raar/eigenaardig

Mij viel op : ging ik de stripe of raidset formatteren met een strip-size van 128, dan was het net zo snel (traag) als jou setup. Strip size 64 kb, en boem, de 120 MB's op 133 MB bus vlogen om mijn oren. Raar verhaal, maar wel heel zeker waar.

Uiteindelijk heb ik 3 van die schijven omgeruild voor de Diamond Max 21 serie, en die werken wel heel erg lekker (gerelabelde seagate schijven zijn het overigens.)

Ik ben benieuwd...suc 6 in ieder geval :)

Verwijderd

Topicstarter
hm.
kan wel kijken voor een update.

Maar een kennis van me kopieert wel een dvd film van 4.5 GB in minder als 2 minuten van de ene naar de andere schijf... en die heeft niet geupdated. Exact dezelfde schijf.

Verwijderd

heb je ook in windows disk deframenter gecontrolleerd of je schijf niet gefragmenteerd is, want het is juist de schrijfsnelheid die vaak lijdt onder fragmentatie zoals wanneer je dus van die IDE Maxtor naar die Seagate schijf kopieert. controller dat dus even om zeker te zijn.

firmware update kan een idee zijn maar eigenlijk ben ik bang dat je gewoon een nieuwe moederbord nodig gaat hebben omdat je dus bij die OEM Seagate's niet terug kan schakkellen naar Sata1.

wat je nog kunt proberen is NCQ en "synchonous transfers" uitzetten. staat op de SCSI tab in "device properties" van de schijf in "device manager" a.k.a aperaat beheer in de nederlandse windows.
Pagina: 1