Opmerking over POSIX-zin in Wine-meuk

Pagina: 1
Acties:

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-02 23:17
(jarig!)
Hallo,

ik vind het volgende een beetje raar:
Met behulp van dit programma is het mogelijk om DOS- en Windows-programma's te draaien op POSIX-gebaseerde besturingssystemen, waaronder Linux, FreeBSD en Mac OS X.
Waarom ik dit raar vind: Windows is POSIX-compliant. Wat houdt dat in? Dat houdt in dat alle POSIX systemcalls, threads, commands.....etc. die je onder UNIX/UNIX-like kunt gebruiken ook onder Windows kunt gebruiken. Daarom doe ik de volgende suggestie: Verander POSIX in "UNIX/UNIX-like", want daar is Wine voor bedoelt. Immers, Windows programma's draaien al onder Windows.

Wat vinden jullie hiervan?

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-02 18:05

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

POSIX is een standaard, afkorting van Portable Operating-System Interface for uniX, ook bekend als IEEE standaard 1003.

Veel op Unix gebaseerde besturingssystemen (Onder andere Linux, BSD-soorten en BeOS) proberen volgens deze standaard te werken. Daardoor is het mogelijk om programma's die op een van deze systemen is gemaakt en gebaseerd zijn op de POSIX-standaard ook te compileren en gebruiken op een ander systeem. Omdat men voor een POSIX-certificatie dient te betalen is vrije software niet gecertificeerd.

Bron.

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hierbij een gratis titelupdate.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Drobanir schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 14:06:
Veel op Unix gebaseerde besturingssystemen (Onder andere Linux, BSD-soorten en BeOS) proberen volgens deze standaard te werken. Daardoor is het mogelijk om programma's die op een van deze systemen is gemaakt en gebaseerd zijn op de POSIX-standaard ook te compileren en gebruiken op een ander systeem. Omdat men voor een POSIX-certificatie dient te betalen is vrije software niet gecertificeerd.
Trust me dat veel van die dingen ook gewoon onder linux e.d. aanwezig zijn ;)
En aangezien winnt ook posix doet is die zin echt helemaal zinloos, zoals de ts al aangeeft :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-02 23:17
(jarig!)
Kijk, het zit is als volgt: In de jaren '60 is UNIX ontwikkelt door Ritchie en co. Die versie van UNIX is niet gebaseerd op POSIX, maar gewoon op iets wat Ritchie en co hadden bedacht. Later, in 1988, was er een "flash of insight" ingeslagen in de hoofden van de mensen die bij IEEE werken. Zij kwamen met het idee om 1 standaard te maken waar alle Unices en andere OS'en zich aan zouden kunnen houden, zodat programma's makkelijker te compileren zouden zijn onder verschillende OS'en. P staat trouwens niet voor niets voor Portable. Maar okee.... Later bedachten Microsoft ontwikkelaars, BSD ontwikkelaars, Darwin ontwikkelaars, Linux ontwikkelaars....etc om maar eens te houden aan de dingen die in dat ene POSIX documentje staan. Dus wat deden ze? Ze gingen bijvoorbeeld systemcalls in de kernel stoppen die exact dezelfde naam hebben als de calls die in het POSIX document staan en aan de pre- en postcondities voldoen. Mind you, tot op de dag van vandaag zijn UNIX varianten zoals BSD en Linux niet volledig POSIX compliant, maar Windows NT, OS X en MINIX bijvoorbeeld weer wel. Dat is nou net de oorzaak van mijn verwarring.

Dus: eerst kwam UNIX, toen kwam het POSIX standaard, toen kwamen er UNIX varianten en de ontwikkelaars van die UNIX varianten proberen tot op de dag van vandaag aan het POSIX standaard te houden.
Het is dus NIET zo dat POSIX er eerst was en dat UNIX daarop is gebaseerd, zoals het op de Wine pagina in de meuktracker staat.