Ik had al maanden last van een hangend svchost-proces. Na het starten van windows slurpte de svchost 100% cpu op, en dit duurde meestal een half uur. Omdat er meerdere services in dezelfde svchost.exe zijn ondergebracht, was het niet duidelijk welke service het probleem veroorzaakte. Ik had geprobeerd een aantal services te disablen maar tevergeefs. Als je het proces killt doen een aantal windows services het niet meer. Ik had een aantal topics hierover doorzocht maar nooit een werkende oplossing gevonden. Ik weet dat meer mensen hier problemen mee hebben, en ik heb het nu eindelijk opgelost, dus ik wil het graag even delen 
De service die hangt is Windows Update service. Deze gaat naar de boot kijken of er nieuwe updates zijn die je nog niet hebt. Om één of andere rede gaat dit soms fout waardoor de service alle CPU opslurpt. Hier de winnende tips:
1) Update windows installer naar v3.1 (KB893803)
2) Hotfix die het probleem verhelpt (KB927891)
3) Verwijder windows update cache:
-run: "net stop WuAuServ" (dit stopt Autoupdate service)
-Rename de /Windows/SoftwareDistribution/ dir
-run: "net start WuAuServ" (restart windows update).
Vooral deze laatste helpt veel, omdat er in deze dir een heel berg windows update meuk en logs staat wat autoupdate gaat doorzoeken. Als je deze renamet, word er vanzelf een nieuwe, schone SoftwareDistribution dir aangemaakt. Dit werkte voor mij, komt van de onderstaande sites. Staan nog wat meer tips, maar dit zijn de belangrijkste.
micrsoft hotfix
Microsoft forums
De service die hangt is Windows Update service. Deze gaat naar de boot kijken of er nieuwe updates zijn die je nog niet hebt. Om één of andere rede gaat dit soms fout waardoor de service alle CPU opslurpt. Hier de winnende tips:
1) Update windows installer naar v3.1 (KB893803)
2) Hotfix die het probleem verhelpt (KB927891)
3) Verwijder windows update cache:
-run: "net stop WuAuServ" (dit stopt Autoupdate service)
-Rename de /Windows/SoftwareDistribution/ dir
-run: "net start WuAuServ" (restart windows update).
Vooral deze laatste helpt veel, omdat er in deze dir een heel berg windows update meuk en logs staat wat autoupdate gaat doorzoeken. Als je deze renamet, word er vanzelf een nieuwe, schone SoftwareDistribution dir aangemaakt. Dit werkte voor mij, komt van de onderstaande sites. Staan nog wat meer tips, maar dit zijn de belangrijkste.
micrsoft hotfix
Microsoft forums
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2007 11:34 ]